Guest Rev. Fatman Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Hallo, Ik heb, toen ik op zoek was naar een potente, maar klein formaat, versterker, drie schakelende versterkers op mijn set getest. De Nuforce vond ik "wel aardig" maar echt een muzikale versterker was het niet. Een beetje flauw middengebied. De UcD die ik probeerde was een 400 watter die rechtstreeks van Hypex afkwam. Je zou zeggen dat hun demo apparaat toch een visitekaartje moet zijn. Nou dat viel vies tegen. Ook een probleem met het middengebied; zo dood als een pier. Het laag ging wel en het hoog vond ik ook doods. Van het stereobeeld klopte niks. In een smalle horizontale band (ca 1 m hoog) werd alles afgebeeld ergens tussen de speakers. Diepte en hoogte; ho maar! Muzikaal? Voor geen meter. Tenslotte de Belcanto REF1000 (ICE Power technologie) geprobeerd. En ja hoor daar was wat ik zocht: Muzikaal! Laag: krachtig en doortekend, midden vol en doortekend, hoog zijdezacht en detailrijk. Met dergelijke kenmerken is het stereobeeld vanzelf ook in orde; hoogte, breedte en diepte, alles is er. Je snapt het al; die heb ik gekocht. Conclusie: Er is verschil in klasse D versterkers. Oordeel niet te snel. Groet, Leobus Ook al geef ik zeker toe dat de Belcanto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Ook al geef ik zeker toe dat de Belcanto Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Je geeft het zelf al aan, zijdezacht, ik gruwel van zijdezacht hoog. Het moet zijdezacht zijn als het zijdezacht op de opname staat, maar als het moet tetteren/spetteren dan wordt ik gek van een versterker die alles saai en eenduidig rond neerzet. Hallo Arjan, Ik heb het woord zijdezacht gebruikt om aan te geven dat het in het hoog niet verkeerd (lees schel) gaat. Als het moet schetteren en fel zijn, dan ervaar ik dat gewoon. Ik moet er wel bijzeggen dat ik met een buizen voorversterker speel. (Modwright) Misschien is dat nou net een goede combinatie. Met die andere Klasse D bakken overigens weer niet! Om een en ander even te onderschrijven hier het letterlijke commentaar van een Nederlandse speakerbouwer die hier een keer (naar mijn middentoners nota bene) kwam luisteren. "Tjonge wat heb jij een prachtig hoog!" Maar ja, alles is een kwestie van smaak. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Heeft eigenlijk iemand de "nieuwe" A1 van Musical Fidelity al kunnen beluisteren? Als hij idd. beter is dan de oude A1, dan moet hij wel super-goed zijn. Ik ken alleen de oude. Zie http://www.hear.nl/news/4347-A1-versterker-en-CD-speler.html of klik Even nog een opmerking over impedantiecurves van speakers: die maken fabrikanten met (voor versterkers makkelijke) sinussignalen. Audio & Techniek meette vroeger al met impulssignalen, waar muziek ook uit bestaat, en daar kwamen v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Hoe kom je daar nu weer bij Ark? Leuke bewering, maar heb je dat zelf geconstateerd? Als ik een speaker impedantie meet met een MLS-burst, wat toch een redelijk inpuls-achtig karakter heeft, of dat met een sinus sweep doe, dan komt daar nagenoeg hetzelfde uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Beste Pjotr, Wat jij een "MLS-burst" noemt, is waarschijnlijk een stootje roze ruis? Dus met alle frequenties van pakweg 20 Hz tot 20 kHz er in? En daarmee meet jij de impedantie van een luidspreker? Is het resultaat van je meting dan niet een soort gemiddelde van de zeer uiteenlopende wisselstroomweerstanden bij zeer uiteenlopende frequenties? En welk nut kan een dergelijke meting hebben? (Een voordeel van normale impedantiemeting, dus met een sinustoon c.q. sinussweep, is dat je tenminste kunt zien bij welke frequenties resonanties optreden.) Overigens ben ik van mening dat impedantie gemeten moet worden bij flink vermogen, en dus aan goed warmgestookte luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Wat heet liefhebber? Als je anders gehoord hebt hoef je niet direct een liefhebber te zijn om tegenwerpingen te uiten toch? Maar toch ben ik een set aan het bouwen ja . Ik wilde een zo clean mogelijke versterker, omdat ik hem ga aansturen met een buizenpreamp (Classic One van Triode Dick). Zo komt de "buizenklank" lekker door zonder extra kleuring van de eindtrap (een buizeneindtrap is mij op dit moment nog te duur). Nu ik er nog eens over nadenk, valt mij in dat ik nog eens een reactie van iemand heb gehoord die zei dat zijn UcD vlak klonk. Bij hem kwam het omdat hij dacht: hoe minder stappen, hoe minder verlies en stuurde de UcD direct aan met zijn cd-speler. Deze laatst was niet goed in staat de UcD aan te sturen. Bij het tussenplaatsen van een voorversterker (of bufferopamp) ging er een wereld voor hem open. Hoewel hij in eerste instantie de UcD weer wilde verkopen omdat die niet klonk, heeft hij hem nog steeds. Groeten, Mischa Ik heb er niet veel verstand van maar heeft klasse D niet problemen met een buizen voorversterker? Dacht zelf dat buizen voorversterkers nog wel een klein beetje DC willen uitsturen en dat klasse D hiervan over de zeik gaat. Had van iemand begrepen dat klasse D namelijk vaak geen ingangs buffer heeft. Of lul ik nu maar wat in de ruimte? Klinkt overegens wel als een leuk project. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Ik heb er niet veel verstand van maar heeft klasse D niet problemen met een buizen voorversterker? Dacht zelf dat buizen voorversterkers nog wel een klein beetje DC willen uitsturen en dat klasse D hiervan over de zeik gaat. Had van iemand begrepen dat klasse D namelijk vaak geen ingangs buffer heeft. Of lul ik nu maar wat in de ruimte? Klinkt overegens wel als een leuk project. Klasse D is erg gevoelig voor die hele kleine beetjes DC op de ingang. Een ingangs "buffertje" van zo`n 50 uF Ceetje helpt maar voorzichtigheid blijft geboden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Volgens mij hebben de hypex modules wel een cap op de ingang, maar wordt die er soms uit getwiekt. Nog even naar aanleiding van de oorsponkelijke (klasse A) vraag, een aardig stukje van de one and only http://passlabs.com/pdf/articles/leaving_class_a.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Is het eigenlijk niet zo dat goede voorversterkers geen DC horen uit te sturen, ook zonder elco's ed in de signaal lijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Beste Pjotr, Wat jij een "MLS-burst" noemt, is waarschijnlijk een stootje roze ruis? Dus met alle frequenties van pakweg 20 Hz tot 20 kHz er in? En daarmee meet jij de impedantie van een luidspreker? Beste Spido, Dat klopt. Een MLS signaal is een ruisburst met bepaalde mathemaische eigenschappen en waarin alle frequenties evenredig voorkomen. Daarmee is dit signaal voor speaker en versterker vrijwel identiek aan een muzieksignaal. Is het resultaat van je meting dan niet een soort gemiddelde van de zeer uiteenlopende wisselstroomweerstanden bij zeer uiteenlopende frequenties?En welk nut kan een dergelijke meting hebben? (Een voordeel van normale impedantiemeting, dus met een sinustoon c.q. sinussweep, is dat je tenminste kunt zien bij welke frequenties resonanties optreden.) Dat zie je ook bij een meting met een MLS signaal. Iig is het resultaat van een meting met een MLS signaal identiek aan een meting met een sinus. Tenminste als de speakers niet al te veel vervormen. Een MLS signaal is wel wat gevoeliger voor door de speaker gegenereerde vervorming producten. Maar bij normale speakers is dit te verwaarlozen. Overigens ben ik van mening dat impedantie gemeten moet worden bij flink vermogen, en dus aan goed warmgestookte luidsprekers. Als je voortdurend continue op vol vermogen luistert (wat mij niet goed voor je oren lijkt) is dat misschien een goede suggestie. Om het niet al te ingewikkeld te maken en metingen vergelijkbaar te houden gebeurt dat doorgaans bij 2,83V RMS Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 september 2008 Report Share Posted 2 september 2008 (...) Als je voortdurend continue op vol vermogen luistert (wat mij niet goed voor je oren lijkt) is dat misschien een goede suggestie. Om het niet al te ingewikkeld te maken en metingen vergelijkbaar te houden gebeurt dat doorgaans bij 2,83V RMS Beste Pjotr, Kun je me een voorbeeld geven van een impedantiemeting m.b.v. melissa? Is er daarover iets op het net te vinden, wellicht? De impedantie verandert bij het opwarmen / inspelen van luidsprekers (m.n. spreekspoelweerstand, maar ook thermoplasticiteit). Omdat passieve luidsprekerfilters op impedantie gebaseerd zijn, is het van belang dat de gebruikte gegevens overeenkomen met de realiteit. Een kortdurende meting met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 september 2008 Report Share Posted 2 september 2008 (...) Als je voortdurend continue op vol vermogen luistert (wat mij niet goed voor je oren lijkt) is dat misschien een goede suggestie. Om het niet al te ingewikkeld te maken en metingen vergelijkbaar te houden gebeurt dat doorgaans bij 2,83V RMS Beste Pjotr, Kun je me een voorbeeld geven van een impedantiemeting m.b.v. melissa? Is er daarover iets op het net te vinden, wellicht? Jawel hoor, b.v. deze: http://purebits.com/appnote16.html Al zou ik zelf niet met een 1K weerstand meten maar met iets van 22 ohm + versterker. Er zijn wel meer voorbeelden te vinden op het internet. De impedantie verandert bij het opwarmen / inspelen van luidsprekers (m.n. spreekspoelweerstand, maar ook thermoplasticiteit). Omdat passieve luidsprekerfilters op impedantie gebaseerd zijn, is het van belang dat de gebruikte gegevens overeenkomen met de realiteit. Een kortdurende meting met Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 september 2008 Report Share Posted 2 september 2008 Beste Pjotr, Bedankt voor die link! 't Ziet er imposant uit. Nee, een expert ben ik niet, hoor. En zeker niet wat digitaal gedoe betreft! Het meten van impedantie gaat zo vast veel sneller dan de manier die ik gebruik (uit: "Luidsprekerbehuizingen voor Zelfbouw", Wim van Bussel, 1967: hfdst. 30, pag. 165 - "Met toongenerator en buisvoltmeter" - fig. 129.) Weet jij of Melissa er ook is voor de Mac? Want van computers heb ik ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Ja ik weet ook niet hoe John van der Sluis c.s. dat vroeger deden voor het tijdschrift Audio & Techniek. Wel heb ik onthouden dat met sinustonen er prachtige grafieken uit kwamen, zoals je dus overal vindt. Een minimum van onder de 4 Ohm zie je dan bijna nooit. Bij een "impulsmeting" zag je veelvuldig(!) aan vele speakers gemeten minimum waarden van tussen 0,5 en 3 Ohm. Het was bijna een uitzondering als de impuls meting overeenkwam met de sinus. Dat waren meestal tweeweg speakers met een simpel filter. Ik neem aan dat die impulstonen blokgolven zijn(?) of bursts(?); geen idee. En ik weet niet of johnrtd hier nog meekijkt... http://www.audio.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Weet jij of Melissa er ook is voor de Mac? Want van computers heb ik ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Weet jij of Melissa er ook is voor de Mac? Want van computers heb ik ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Beste Spido, Succes. Als ik wat verder rond kijk op de site van FuzzMeasure dan wordt er nog hard aan gewerkt en is het nog niet helemaal af. Het ziet er iig mooi en verzorgd uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Beste Pjotr, Fuzzmeasure surely looks promising! What the users say “FuzzMeasure Pro is an invaluable tool in acoustical measurement. Gone are the days of needing expensive hardware and outdated slots in a PC. With FuzzMeasure and a Mac I have all the tools I need to make sophisticated measurements in the lab or in the field.” — Chris Kyriakakis, CTO Audyssey Labs “FuzzMeasure uses a one-second ‘chirp’ and FFT analysis instead of the continuous pink noise and 1/3 octave specrum analysis I've used in the past. This is a very much faster means of capturing an in-room response.” — John Atkinson, Stereophile Magazine “[FuzzMeasure] is showing up modes, speaker placement, and listening position factors immediately. I am very pleased.” — DanDan FitzGerald “We have been evaluating FuzzMeasure for an while and compared the results to the same measurements performed with MLSSA, Smaart, and LMS. For most applications, it's very reliable and so much faster and cleaner to work with.” — Anders Sagr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts