Duck-Twacy Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Dat is inderdaad een houtsnijdend verhaal http://www.audioselectief.nl/fotoalbum/3topsets.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroenhog Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 een boekje: http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/p...=350&page=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Overigens zijn de meeste buizenliefhebbers al blij met 20W. Ik niet hoor, 10watt is zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 13 augustus 2008 Report Share Posted 13 augustus 2008 Iedereen bedankt voor zijn heldere uitleg en linkjes ! Ik ben een stuk wijzer geworden.Waar ik eerst dus nog slechts interesse had in twee monoblokken van 400W heb ik mezelf met jullie uitleg en rekenwerk waarschijnlijk een miskoop bespaard. Dat was een mooie aansturing voor de Dyns geweest, die bij voorbaat alle stroom vreten die ze krijgen. Is het te weinig dan zullen deze speakers niet presteren. Heeft niets met lawaai te maken, maar met dynamiek ook, en vooral, bij lage volumes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Iedereen bedankt voor zijn heldere uitleg en linkjes ! Ik ben een stuk wijzer geworden. Waar ik eerst dus nog slechts interesse had in twee monoblokken van 400W heb ik mezelf met jullie uitleg en rekenwerk waarschijnlijk een miskoop bespaard. Dat was een mooie aansturing voor de Dyns geweest, die bij voorbaat alle stroom vreten die ze krijgen. Is het te weinig dan zullen deze speakers niet presteren. Heeft niets met lawaai te maken, maar met dynamiek ook, en vooral, bij lage volumes. Helemaal mee eens. Het is allemaal leuk hoor, cijfertjes met db's per Watt, en in theorie zou je aan 20W, laat staan 100W m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Iedereen bedankt voor zijn heldere uitleg en linkjes ! Ik ben een stuk wijzer geworden. Waar ik eerst dus nog slechts interesse had in twee monoblokken van 400W heb ik mezelf met jullie uitleg en rekenwerk waarschijnlijk een miskoop bespaard. Dat was een mooie aansturing voor de Dyns geweest, die bij voorbaat alle stroom vreten die ze krijgen. Is het te weinig dan zullen deze speakers niet presteren. Heeft niets met lawaai te maken, maar met dynamiek ook, en vooral, bij lage volumes. Helemaal mee eens. Het is allemaal leuk hoor, cijfertjes met db's per Watt, en in theorie zou je aan 20W, laat staan 100W m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Helemaal mee eens. Het is allemaal leuk hoor, cijfertjes met db's per Watt, en in theorie zou je aan 20W, laat staan 100W m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 Uiteraard ga ik in een vergelijk uit van stabiele versterkers en niet van (goedkope) discoversterkers. Dan kan ik alleen zeggen dat je de verkeerde versterkers hebt vergeleken. Lang niet iedere highendversterker is n.l. onvoorwaardelijk stabiel. Het vermogen is de minst belangrijke factor. Daar komt bij dat die zwaargewichten vaak enorm "traag" klinken. Ik wil alleen zeggen... Een versterker kiezen OMDAT hij veel vermogen heeft is hardstikke fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 Ik neem toch aan dat je het verschil tussen vermogen en stabiliteit kent... 'Stabiliteit' zoals dat wereldwijd begrepen wordt in de elektronica-industrie, of 'stabiliteit' zoals de term ge(mis)bruikt wordt door de Nederlandse audiopers. Twee heel verschillende dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 Uiteraard ga ik in een vergelijk uit van stabiele versterkers en niet van (goedkope) discoversterkers. Dan kan ik alleen zeggen dat je de verkeerde versterkers hebt vergeleken. Lang niet iedere highendversterker is n.l. onvoorwaardelijk stabiel. Het vermogen is de minst belangrijke factor. Daar komt bij dat die zwaargewichten vaak enorm "traag" klinken. Ik wil alleen zeggen... Een versterker kiezen OMDAT hij veel vermogen heeft is hardstikke fout. Dynaudio's staan niet bekend dat ze een grillig impedantieverloop hebben, stabiliteitsproblemen leveren over het algemeen problemen op bij extreem lage en sterk wisseldende impedanties, niet echt een issue bij Dynaudio. Dat wil niet zeggen dat stabiliteit van de versterker onbelangrijk is, maar klinken bijna zonder uitzondering beter met versterkers met hogere vermogens is mijn ervaring en ik ben hier niet alleen in denk ik, Nederland is echt een Dynaudio-land, je ziet ze hier heel veel, dus gebruikservaringen te over op de diverse fora waar dit toch wel wordt bevestigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 Kan dat na tien jaar Dynaudio bezit, en het in die tijd uitspitten van diverse fora, testen etc. wereldwijd waar inderdaad dezelfde conclusies worden getrokken, beamen. Hoorde 3.4 ooit door ML voor- eind combo aangestuurd. Met magnifiek resultaat. Investeren in versterking tot prijs die flink boven die van de speakers uit kan stijgen is daarmee zeker een nadeel van deze speakers. In Hans z'n defense: in deze beoordeling van een Cayin 40 watt klasse A versterker wordt toegelicht dat zo'n versterker het blijkbaar goed kan doen op Dynaudio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 In Hans z'n defense: in deze beoordeling van een Cayin 40 watt klasse A versterker wordt toegelicht dat zo'n versterker het blijkbaar goed kan doen op Dynaudio. Met een kleine nuane... hij deed het goed in vergelijking met een Creek van 85W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 In Hans z'n defense: in deze beoordeling van een Cayin 40 watt klasse A versterker wordt toegelicht dat zo'n versterker het blijkbaar goed kan doen op Dynaudio. Met een kleine nuane... hij deed het goed in vergelijking met een Creek van 85W. Da's inderdaad geen partij voor de 1.3. Hij had die speakers eerder met wat andere geintegreerde versterkers getest, maar die ontliepen qua potentie de Creek niet veel. De constante stroomtoevoer van de (trafo forse) Cayin zal de wat lage maar verder inderdaad regelmatige impedantie goed uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boshuisen Posted 18 augustus 2008 Author Report Share Posted 18 augustus 2008 Kan dat na tien jaar Dynaudio bezit, en het in die tijd uitspitten van diverse fora, testen etc. wereldwijd waar inderdaad dezelfde conclusies worden getrokken, beamen. Hoorde 3.4 ooit door ML voor- eind combo aangestuurd. Met magnifiek resultaat. ML ? Graag wat meer info over type e.d. Ik heb gelezen dat je zelf de 1.3SE hebt / had ? Waar stuur je deze mee aan ? Groeten, Martijn Dynaudio Contour S.3.4 VDH Array P1 VDH Array S1 Marantz DV8300 Musical Fidelity X10-D Musical FIdelity X-Can V2 Sennheiser HD500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 augustus 2008 Report Share Posted 18 augustus 2008 Voor de goede orde, we zijn hier via pm op doorgegaan. Op de fraaite site van Audiopaul is de ML combo te zien. Is blijkbaar toch een 3-serie (niet 4-serie) eindversterker. Tenzij ik het een jaar later heb gezien, want de achtergrond is in m'n herinnering anders. Wel een tijd geleden .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 augustus 2008 Report Share Posted 18 augustus 2008 Voor de goede orde, we zijn hier via pm op doorgegaan. Op de fraaite site van Audiopaul is de ML combo te zien. Is blijkbaar toch een 3-serie (niet 4-serie) eindversterker. Tenzij ik het een jaar later heb gezien, want de achtergrond is in m'n herinnering anders. Wel een tijd geleden .... Mooie set die van audiopaul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 augustus 2008 Report Share Posted 18 augustus 2008 Absoluut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 nou, over dat van vermogen van versterkers en zo. ik heb liever een versterker met wat minder vermogen en een geweldig zware voeding, als een zware versterking met een te licht uitgevoerde voeding. zelf heb ik ooit een technics mini-keten de condensatoren van de voeding vervangen door andere, van 4700 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 nou, over dat van vermogen van versterkers en zo. ik heb liever een versterker met wat minder vermogen en een geweldig zware voeding, als een zware versterking met een te licht uitgevoerde voeding. Tja, dit vind ik altijd zulke dooddoeners. Als ik op een circuit moet racen moet heb ik liever een fiets dan een Ferrari zonder wielen. Als ik honger heb liever een supermarkt met nog maar 1 halfje wit van 3 dagen oud dan een broodfabriek die gesloten is. Niemand wil een versterker met een te licht uitgevoerde voeding, meer/minder vermogen voegt daar niets aan toe/doet daar niets aan af. Er zijn nu eenmaal speakers die het beter doen met hogere vermogens dan dat je uit de specs van deze speakers zou kunnen afleiden, Dynaudio is zo'n merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 nou, over dat van vermogen van versterkers en zo. ik heb liever een versterker met wat minder vermogen en een geweldig zware voeding, als een zware versterking met een te licht uitgevoerde voeding. Tja, dit vind ik altijd zulke dooddoeners. Als ik op een circuit moet racen moet heb ik liever een fiets dan een Ferrari zonder wielen. Als ik honger heb liever een supermarkt met nog maar 1 halfje wit van 3 dagen oud dan een broodfabriek die gesloten is. Niemand wil een versterker met een te licht uitgevoerde voeding, meer/minder vermogen voegt daar niets aan toe/doet daar niets aan af. Er zijn nu eenmaal speakers die het beter doen met hogere vermogens dan dat je uit de specs van deze speakers zou kunnen afleiden, Dynaudio is zo'n merk. Ik heb al een paar keer proberen uit te leggen dat dit niks met VERMOGEN te maken heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 (...) Dynaudio's staan niet bekend dat ze een grillig impedantieverloop hebben (...) impedantie vs. frequentie, Dynaudio 52-SE http://www.audioholics.com/reviews/speaker...view_fullscreen Beste Arjen, Wat niet weet, wat niet deert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 The 1.3 Mk.II's impedance is shown in fig.1. The minimum value is 3.43 ohms at 177Hz, with a moderate electrical phase angle above that frequency. The saddle at 43Hz in the magnitude trace indicates the tuning of the port, while the combination of 5.3 ohms impedance and a 42 degrees phase angle at 90Hz implies that a good 4 ohm-rated amplifier would work best with this speaker. Goed aansturen dus. Confidence C1 Dit oogt vlakker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Voor Spido zijn alle Dynaudio's hetzelfde Maar niettemin heeft m.i. de 3.4 wel een versterker met ruggengraat nodig. Dan denk ik in eerste instantie niet aan klasse-A. Die verlangen doorgaans toch speakers met een net constant impedantieverloop wat niet onder de 6 ohm komt. Misschien een UcD klasse-D? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Maar niettemin heeft m.i. de 3.4 wel een versterker met ruggengraat nodig. Dan denk ik in eerste instantie niet aan klasse-A. Die verlangen doorgaans toch speakers met een net constant impedantieverloop wat niet onder de 6 ohm komt. Misschien een UcD klasse-D? Grapje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Grapje? Licht toe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts