WanFie Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 (edited) Steeds lees ik discussies m.b.t. bovenstaande karaktereigenschappen van een set. Nu was ik zomaar benieuwd waar de voorkeur naar uitgaat. Onder dynamiek vallen b.v. de kreten: dynamisch snel upfront direkt levendig Onder autoriteit vallen b.v. de kreten: autoriteit warm laid back controle rust Dit lijstje kan natuurlijk uitgebreid worden. P.S. Dit gaat zo niet werken, waarom werkt die Poll nou niet...??? Edited 15 augustus 2008 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Beide zijn nmm sleutelbegrippen. Autoriteit (controle, rust) is voorwaarde om dynamiek (levendigheid) aanwezig te laten zijn en overtuigend/ draaglijk (niet te dun, hard of scherp) te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Is dit een spoedcursus HIGH-END journalistiek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2008 Author Report Share Posted 15 augustus 2008 Beide zijn nmm sleutelbegrippen. Autoriteit (controle, rust) is voorwaarde om dynamiek (levendigheid) aanwezig te laten zijn en overtuigend/ draaglijk (niet te dun, hard of scherp) te houden. Je begrijpt kennelijk precies wat ik bedoel. Meestal gaat het een niet echt samen met het ander. Teveel autoriteit maakt voor mij de boel saai, teveel van de andere kant maakt het te fel en te scherp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 augustus 2008 Author Report Share Posted 15 augustus 2008 Dit topic is vervangen door de poll met (bijna) dezelfde naam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 16 augustus 2008 Report Share Posted 16 augustus 2008 Zet ook in beide lijstjes emotie en kippevel. Doet het altijd goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 september 2008 Report Share Posted 12 september 2008 Toch een interessante vraag. Ik ben van de week bij Hansko geweest en daar over gediscussieerd. Ik denk dat je het moet zien als een glijdende schaal met aan de ene kant dynamiek en de andere autoriteit. Iedereen zoekt zijn eigen balans op die lijn. Wat me bijvoorbeeld bij Hansko opviel was dat zijn installatie veel dynamiek had maar zeker niet tekort kwam aan autoriteit. Bij mijn installatie ligt dat misschien net omgedraaid. Wat is daar verder op tegen als je met een kabeltje al weer een ander accent kan leggen ? Zoals alles met het leven moet je voor de extreme oppassen. Overigens leuk naar muziek geluisterd. Wel jaloers op zijn LP box met Bella Bartok en zijn box met Porqie en Bess in een ietwat klassieke (opera) uitvoering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 september 2008 Report Share Posted 13 september 2008 Ik blijf deze tegenstelling werkelijk kul vinden, dynamiek en autoriteit gaan samen ! Een installatie moet autoriteit hebben om dynamisch te kunnen zijn, detail zowel tonaal als dynamisch vereist dat een combinatie alles onder controle heeft. Zodra je dynamiek verliest kost dit detail, ook tonaal, en kom je in de richting van een vlakke weergave, rust wordt hierbij vaak als steekwoord gebruikt, ik noem dit muzak. Zolang deze tegenstelling wordt erkend blijven ook de fabels dat bepaalde apparatuur te koppelen is aan een bepaalde soort muziek, dit is bijna nog grotere nonsens. Als een set niet in staat is op een overtuigende wijze een rocknummer weer te geven, zal ook een dynamisch orkestwerk niet goed worden weergegeven, best mogelijk dat een rustig stukje kamermuziek dan wel redelijk klinkt, goed zal het niet worden weergegeven, welk een kolder men ook schrijft in recensies Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 september 2008 Author Report Share Posted 13 september 2008 Dit topic is vervangen door de poll met (bijna) dezelfde naam. Verkeerde topic...jammer... het andere is completer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 september 2008 Report Share Posted 14 september 2008 Dit topic is vervangen door de poll met (bijna) dezelfde naam. Verkeerde topic...jammer... het andere is completer... Waarom heb je dit opnieuw opgestart dan? Er was toch al genoeg over gesproken dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2008 Author Report Share Posted 14 september 2008 Dit topic is vervangen door de poll met (bijna) dezelfde naam. Verkeerde topic...jammer... het andere is completer... Waarom heb je dit opnieuw opgestart dan? Er was toch al genoeg over gesproken dacht ik. Niet ik, maar Carl heeft dit (verkeerde) topic ophoog gehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 september 2008 Report Share Posted 14 september 2008 Ik bedoelde de andere topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 16 september 2008 Report Share Posted 16 september 2008 Beide zijn nmm sleutelbegrippen. Autoriteit (controle, rust) is voorwaarde om dynamiek (levendigheid) aanwezig te laten zijn en overtuigend/ draaglijk (niet te dun, hard of scherp) te houden. Je begrijpt kennelijk precies wat ik bedoel. Meestal gaat het een niet echt samen met het ander. Teveel autoriteit maakt voor mij de boel saai, teveel van de andere kant maakt het te fel en te scherp. Hans, jij denkt dat Erikatn jou precies begrijpt. Ik denk echter dat het volledig andersom is en dat jij hem totaal niet begrijpt. Of, en dat denk ik eerder, niet begrijpt dat dynamiek en autoriteit in de juiste mate aanwezig, twee onafscheidelijke elementen zijn om een muziekinstallatie te laten klinken zoals het echt hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts