Hans van Liempd Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 (edited) Steeds lees ik discussies m.b.t. bovenstaande karaktereigenschappen van een set. Nu was ik zomaar benieuwd waar de voorkeur naar uitgaat. Onder dynamiek vallen b.v. de kreten: dynamisch snel upfront direkt levendigheid weergeven van (micro-)detail Onder autoriteit vallen b.v. de kreten: autoriteit warm laid back controle rust rond Dit lijstje kan natuurlijk uitgebreid worden. Edited 20 augustus 2008 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Ik kies muziek... Sorry Hans, hier kan ik echt niets mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 augustus 2008 Author Report Share Posted 15 augustus 2008 Ik kies muziek... Sorry Hans, hier kan ik echt niets mee. Uiteraard gaat het om de muziek. Maar sommige willen graag een boek lezen bij de muziek (waarbij de muziek zich niet mag "opdringen") terwijl anderen er helemaal in op willen gaan. Ik ben gewoon benieuwd waar de meeste voorkeuren naar uit gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Beste Hans Voor mij sluit autoriteit,dynamiek bepaald niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Een top high end set in een mooie grote ruimte met een versterker met "autoriteit" (voldoende power ) die je kunt opendraaien tot het gaatje , met niet of nauwelijks vervorming , thats high end for me , en dat is wat deze hobby voor mij speciaal maakt . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Voor mij moet een set ALLES kunnen. Daar bedoel ik mee dat als ik echt ga luisteren, op een behoorlijk volume het me dus moet pakken, en in de muziek moet meeslepen. Zoals dat live dus ook gebeurd. Maar als ik mensen over de vloer heb, voor een gezellige avond waar de muziek niet de hoofdmoot is, maar een achtergrond, moet de set zo kunnen spelen dat het mooi klinkt maar niet te aanwezig. 's Avonds laat met een goed boek op schoot moet ik kunnen genieten van de muziek die uit de set klinkt, maar me er niet naartoe trekken. Kortom op luisterniveau, en ook luid moet de set dynamisch, snel en levensecht zijn, maar niet upfront. Het podium moet wel het podium voor me blijven, dus niet dat de zanger(s) of zangeres(sen) ahw op me schoot zitten. Op borrelavondniveau moet de set dus klinken als een achtergrondopvulling en niet alle aandacht opeisen, maar wel het zelfde podium blijven tonen als dat het doet op hoger volume, zodat als ik 's avonds laat op laag volume echt wil luisteren het wel dat podium blijft wat ik live ook hoorde. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Een top high end set in een mooie grote ruimte met een versterker met "autoriteit" (voldoende power ) die je kunt opendraaien tot het gaatje , met niet of nauwelijks vervorming , thats high end for me , en dat is wat deze hobby voor mij speciaal maakt . gr hj Dat dacht ik al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Een top high end set in een mooie grote ruimte met een versterker met "autoriteit" (voldoende power ) die je kunt opendraaien tot het gaatje , met niet of nauwelijks vervorming , thats high end for me , en dat is wat deze hobby voor mij speciaal maakt . gr hj Dat dacht ik al... Lekker beetje afreageren met muziek gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 augustus 2008 Author Report Share Posted 15 augustus 2008 Voor mij moet een set ALLES kunnen. Daar bedoel ik mee dat als ik echt ga luisteren, op een behoorlijk volume het me dus moet pakken, en in de muziek moet meeslepen. Zoals dat live dus ook gebeurd. Maar als ik mensen over de vloer heb, voor een gezellige avond waar de muziek niet de hoofdmoot is, maar een achtergrond, moet de set zo kunnen spelen dat het mooi klinkt maar niet te aanwezig. 's Avonds laat met een goed boek op schoot moet ik kunnen genieten van de muziek die uit de set klinkt, maar me er niet naartoe trekken. Kortom op luisterniveau, en ook luid moet de set dynamisch, snel en levensecht zijn, maar niet upfront. Het podium moet wel het podium voor me blijven, dus niet dat de zanger(s) of zangeres(sen) ahw op me schoot zitten. Op borrelavondniveau moet de set dus klinken als een achtergrondopvulling en niet alle aandacht opeisen, maar wel het zelfde podium blijven tonen als dat het doet op hoger volume, zodat als ik 's avonds laat op laag volume echt wil luisteren het wel dat podium blijft wat ik live ook hoorde. Mvg. Miracle. Dat is dus het compromis wanneer een set in de huiskamer staat. ALLES kunnen horen is iets anders dan kiezen voor de rustige, dan wel voor de dynamische set. In beide gevallen hoor je wel alles, maar beleef je het anders. Ik vind dat muziek moet knallen, spetteren en scheuren (in de goede zin des woords). Dat het klinkt of de muzikanten live voor je staan. Dat is dus heel wat anders dan het iele dunne geluid wat sommige als high end betitelen. Ik heb ook niks met "warmte". Instrumenten en stemmen moeten natuurlijk klinken en niet overgoten zijn met een romige saus. Hard is weer wat anders, dat hoeft van mij dan ook weer niet. M'n oren doen het nog redelijk, en dat wil ik graag zo lang mogelijk houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Steeds lees ik discussies m.b.t. bovenstaande karaktereigenschappen van een set. Nu was ik zomaar benieuwd waar de voorkeur naar uitgaat. Onder dynamiek vallen b.v. de kreten: dynamisch snel upfront direkt levendigheid Onder autoriteit vallen b.v. de kreten: autoriteit warm laid back controle rust Dit lijstje kan natuurlijk uitgebreid worden. Zo worden er weer eens een aantal begrippen op een bijzondere wijze van betekenissen voorzien, die voor zover ik het kan bekijken nergens op slaan. Dynamiek en autoriteit op deze wijze tegen elkander afzetten lijkt me al de eerste en grootste miskleun, dan dynamiek upfront en direct noemen lijkt me ook al bezijden de waarheid, alhoewel het beslist een waardeoordeel is. Autoriteit koppelen aan controle en rust lijkt me wel aardig, echter leg dan de koppeling ook even naar boven en betrek ook dynamiek, snelheid en levendigheid in deze opsomming. Ook al lijken levendigheid en rust elkander tegen te spreken, in een goede weergave zul je beiden kunnen waarnemen. Laid-back is overigens iets wat mi op geen enkele manier met enige autoriteit in verbinding te brengen is, warmte is een begrip waar in het geheel niets mee aan te vangen is, alhoewel een fraaie weergave je warmte kan brengen Laten we die autoriteit eigenlijk zo wie zo maar dumpen, er lopen wel erg veel lieden rond die dit aan vermogen koppelen en denken dat je met veel geweld altijd winnaar bent Een goede weergave is zowel tonaal als dynamisch in evenwicht en geeft de illusie werkelijk muziek te beleven, zaken die werkelijk van belang zijn moet je zoeken in de dynamiek en de detaillering. Rust, levendigheid en en wat je ook meer aan zaken wilt benoemen zijn hieraan geheel ondergeschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 augustus 2008 Author Report Share Posted 15 augustus 2008 Hoi Jitze, Ik hoopte dat je begreep wat ik bedoel..!! Maar door de tegenstelling zo te benoemen, komt er misschien weer wat discussie. We kunnen de verdeling natuurlijk ook anders en met andere kreten proberen te benoemen. Stel maar wat voor, er zijn best veel mensen die van een "rustig en warm" geluid houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Rustig en warm, doet het inderdaad erg goed, hiervoor kunnen we ook een ander begrip toepassen : muzak...... Wil je niet gestoord worden door de muziek, maw wil je niet dat de muziek je raakt en laat reageren, kun je natuurlijk zorgen voor zulk een weergave, echter je hebt dan wel een probleem als je eens wel geraakt wilt worden door diezelfde muziek mocht je in een andere gemoedstoestand verkeren, meerdere weergave installaties zijn dan de enige optie. Is het uitgangspunt een installatie die muziek reproduceert zoals het bedoeld is, zul je inderdaad niet kunnen voorkomen dat dit om aandacht vraagt, wil je rustig de krant lezen of een babbel maken, zul je de muziek hier op af moeten stemmen, evenals het volume en desnoods zet je het gewoon af. Net als met kleurenfoto's er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Mijn set is vooral transparant, gedetailleerd, licht, en ook dynamisch. Geen moeilijke keus, hoewel ook controle niet mag ontbreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 augustus 2008 Report Share Posted 15 augustus 2008 Dat is dus het compromis wanneer een set in de huiskamer staat. Dat hoeft helemaal geen compromis te zijn Hans, en dat is het hier zeker niet. Mijn "woonkamer" is een luisterruimte waar ook gewoont kan worden. Volledig compromisloos opgebouwd voor de audio. Ik heb hier geen gebruik gemaakt van veredelde letterbakken om het geluid te defusen, en geen dure "audiofiel verantwoorde" dempingsmaterialen, maar het is er allemaal wel, maar dan met andere materialen gemaakt. ALLES kunnen horen is iets anders dan kiezen voor de rustige, dan wel voor de dynamische set. In beide gevallen hoor je wel alles, maar beleef je het anders. Live kies je ook niet voor rust of dynamiek, maar beleef je de muziek zoals het is. Zo hoort het ook met een goede set te zijn, en dat heb ik heel goed voor elkaar, al zeg ik het zelf, maar er zijn al genoeg mensen geweest die dat bevestigd hebben. Ik vind dat muziek moet knallen, spetteren en scheuren (in de goede zin des woords). Dat het klinkt of de muzikanten live voor je staan. Dat is dus precies wat ik schreef.Het moet voor je staan, en niet op je schoot zitten, maar ook niet "daar ergens" een heel eind van je weg gebeuren. Muziek moet je meeslepen, zodat je je bij dat live optreden waant. Je niets anders meer hoort of ziet, totdat de buurvrouw/man 5 minuten die deurbel vasthoud en je uit je roes wakkerschrikt. Dat is dus heel wat anders dan het iele dunne geluid wat sommige als high end betitelen. Ik heb ook niks met "warmte". Instrumenten en stemmen moeten natuurlijk klinken en niet overgoten zijn met een romige saus.Die "dunne, iele audiofiele" sound vind ik ook niks. Dat klinkt niet werkelijk.Ook warm en wollig vind ik onder de zelfde noemer vallen. Een set moet voor mij klinken of ik de band/het orkest live aan het beluisteren ben, en dus niet of ik het uit een set Bose melkpakjes beluister. Daar gebruik ik de draagbare wereldontvanger op het werk wel voor. Hard is weer wat anders, dat hoeft van mij dan ook weer niet. M'n oren doen het nog redelijk, en dat wil ik graag zo lang mogelijk houden. Hard, of beter gezegt luid, is natuurlijk een heel breed begrip. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 augustus 2008 Author Report Share Posted 17 augustus 2008 Ik denk persoonlijk dat als je dynamiek en authoriteit wilt scheiden dat je het thuis niet goed voor elkaar hebt, een werkelijk goede set heeft het namelijk allebei in hoge mate in zich. Alleen de gedachte al dat je het zou willen scheiden laat mij de (hifi )haren overeind staan En dan zo'n dedicated ruimte, ik ken ze waar het niet om aan te horen is en huiskamers waar het uitstekend klinkt, dat zegt dus ook niet alles...oftewel niets. Waarom begin je altijd met... JIJ zult het wel niet goed voor elkaar hebben... Ik probeer alleen wat meer duidelijkheid te krijgen in wie er van een rustig dan wel van een fel geluid houdt. Dat ik daarvoor de "verzachtende" termen gebruik heeft weinig met de vraag te maken. Of wil je het niet begrijpen..?? Ik vind 8 stemmers overigens w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Eerlijk gezegd heb ik in Ruud's reactie niet direct als persoonlijk bedoeld op kunnen vatten, als je wilt kan het wel, maar beperk je gewoon eens tot de inhoud, dat ging over dynamiek en autoriteit......... Wat je nu inbrengt, rustig of fel, doet mij denken aan muzak of werkelijk muziek, de muziek zelf kan rustig zijn of meer aandacht vragen dat is iets wat te begrijpen valt. Als je dit middels de weergave apparatuur wenst te be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Ik vind 8 stemmers overigens w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 augustus 2008 Author Report Share Posted 17 augustus 2008 Eerlijk gezegd heb ik in Ruud's reactie niet direct als persoonlijk bedoeld op kunnen vatten, als je wilt kan het wel, maar beperk je gewoon eens tot de inhoud, dat ging over dynamiek en autoriteit.........Wat je nu inbrengt, rustig of fel, doet mij denken aan muzak of werkelijk muziek, de muziek zelf kan rustig zijn of meer aandacht vragen dat is iets wat te begrijpen valt. Als je dit middels de weergave apparatuur wenst te be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Ik vind 8 stemmers overigens w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 augustus 2008 Author Report Share Posted 17 augustus 2008 Ik vind 8 stemmers overigens w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Ik stem niet omdat ik het een rare keuze vind... En inderdaad, het is komkommertijd. Pas een jaar een 3... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Dynamiek: verschil (in geluidsdruk) tussen zachte en harde passages in de muziek. Eigenschap van de muziek. Autoriteit: iets met de politie (vroeger) of marketing jargon (eigenschap van de apparatuur)?? Ik kan me voorstellen dat niet iedere installatie muziek met grote dynamiek vervormings vrij (en zonder compressie/dynamiek vermindering) kan weergeven, met name op wat luider niveau. Sommige sets hebben daar minder moeite mee. Is dat "autoriteit"? Overigens speelt de ruimte ook een woordje mee. Die geeft vaak meer problemen op wat luider niveau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Autoriteit: iets met de politie (vroeger) of marketing jargon (eigenschap van de apparatuur)?? Ik kan me voorstellen dat niet iedere installatie muziek met grote dynamiek vervormings vrij (en zonder compressie/dynamiek vermindering) kan weergeven, met name op wat luider niveau. Sommige sets hebben daar minder moeite mee. Is dat "autoriteit"? Overigens speelt de ruimte ook een woordje mee. Die geeft vaak meer problemen op wat luider niveau. Ik denk dat je met jouw interpretatie van de term "autoriteit" in de goede richting zit. Je kunt autoriteit koppelen aan termen als gemakkelijk, stressvrij, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Iedereen was daar vol lof over het gehoorde, dat is belangrijker dan de mening van een eenling...toch? Jammer is dat wanneer er wat minpuntjes van een set genoemd worden de eigenaar meestal de verdediging in gaat, je zit immers aan zijn "kindje". Ook ik heb HEAR, onderaan de pagina, wat minpuntjes van de set van Hans opgenoemd. Daar schoot hij toch echt niet "in de verdediging" van vond ik. Ik denk dat het veel uitmaakt hoe je het schrijft. Ik lees vaak dat dingen die geschreven worden niet zo bot bedoeld zijn, maar dat wel over kunnen komen op bepaalde personen. In een persoonlijk gesprek zal zoiets heel anders overkomen dan wanneer je iets leest. Daarom probeer ik kritiekpunten altijd wat te omlijsten als ik iets schrijf. Dat zouden meer mensen ook eens moeten proberen, dan zou de verstandhouding op de fora toch een tikkie aders zijn dan wat het nu is denk ik. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 augustus 2008 Report Share Posted 17 augustus 2008 Ook vond ik bij sommige stukken dat het laag iets te veel verdween in de ruimte. Dit ondanks dat de Infinity's toch echt wel in staat zijn om dat laag goed weer te geven. Voor mij had er iets meer swing en laag uit de set mogen komen. Mvg. Miracle. Iets te veel aanzet van de lage tonen van de vleugel. Mvg. Miracle. Zou je dit kunnen toelichten Ik vind namelijk het laag kwantitatief teveel en kwalitatief tekort schieten. Natuurlijk kan ik dat toelichten Ruud. Zoals in bovenste stuk staat: "vond ik bij sommige stukken dat het laag iets te veel verdween in de ruimte", en bij dat stuk vleugelmuziek leek het juist net of er een enorme subwoofer aan was gezet. Het laag was bij veel muziek te weinig, maar het sublaag (onder de 80Hz.) vond ik wat aangezet met sommige stukken, waar dat niet hoort. Ik had het idee dat de ruimte TE veel gedempt is, en de speakers wat te groot zijn voor de ruimte, of niet voldoende gecontroleerd worden. Waar het precies in zit zou ik niet kunnen zeggen, daar ken ik de set niet goed genoeg voor na Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts