Guest C J Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Onder muziek vallen b.v. de kreten: dynamisch/levendigheid/snel/upfront/direkt autoriteit/controle/rust weergeven van (micro-)detail zowel dynamisch als tonaal is hiervoor het belangrijkste criterium Onder muzak vallen b.v. de kreten: warm laid back rond Dit lijstje kan natuurlijk uitgebreid worden. Met de aangereikte kreten zou ik zoiets doen......... Rust en snel spreken elkaar 'n beetje tegen... Autoriteit doet mij toch meer denken aan stemmig en beheerst (saai)... Het verhaal van sommigen doet me denken aan de anecdote van een paar jaar terug... Volgens de autokoper toen, konden alle accesoires van het lijstje ook nog wel bij bij z'n nieuwe Caddilac. Helaas was b.v. stoffen en leren bekleding tegelijk niet mogelijk.... De verkoper vond dat eigenlijk ook best jammer Integendeel Rust wil zeggen dat de versterker alles onder controle heeft, terwijl met snel de l.s. zijn kwaliteit bewijst. Autoriteit wil zeggen dat de gehele lijn uitstekend is en dat, heeft niets met saai te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Integendeel Rust wil zeggen dat de versterker alles onder controle heeft, terwijl met snel de l.s. zijn kwaliteit bewijst.Autoriteit wil zeggen dat de gehele lijn uitstekend is en dat, heeft niets met saai te maken. Hier zou ik alleen aan willen toevoegen dat je verder moet kijken dan de eindversterker, ook eindtrappen van cd spelers / phonotrappen en de voorversterker hebben zo hun invloed op dit gebeuren, meest belangrijk zijn echter de speakers.............. Als je mij vraagt waarom er zoveel verschillende meningen/opvattingen zijn met betrekking tot dit onderwerp, luister dan eens naar de onvolkomenheden die dezen ten toon kunnen spreiden. Lees maar eens lovende recensies over een speaker die je echt vreselijk vind klinken en ga eens op onderzoek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2008 Report Share Posted 20 augustus 2008 Lees maar eens lovende recensies over een speaker die je echt vreselijk vind klinken en ga eens op onderzoek Wat zou ik aan de 37.500 euro's kostende JK Ultima's moeten onderzoeken? Ach, Ruud ik weet dat jij al aardig hebt rondgeluisterd en ook heel goed in staat bent verschillen waar te nemen en te interpreteren, op basis waarvan je keuzen maakt, hebt gemaakt....... Denk dat dit een traject is waar veel van te leren valt, vergeet onderweg ook niet naar echte muziek te luisteren, niet in de Melkweg of op Lowlands........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Ach, Ruud ik weet dat jij al aardig hebt rondgeluisterd en ook heel goed in staat bent verschillen waar te nemen en te interpreteren, op basis waarvan je keuzen maakt, hebt gemaakt....... Denk dat dit een traject is waar veel van te leren valt, vergeet onderweg ook niet naar echte muziek te luisteren, niet in de Melkweg of op Lowlands........... Stof je fiets eens af en ga Zaterdag een dagje peddelen Kerkje in Kerkje uit en veel muziek luisteren en......... aan het eind van de avond beentjes van de vloer in de tent te Garnwerd bij de 78 RPM R&B Dj`s Sem van Gelder en compaan!!!! p.s. wanneer je liever met de auto gaat parkeer in Garnwerd en vermaak je daar! fantastisch terras met uitzicht op Groningsch kanaal met sas! zorg wel voor een Bob!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Programma vrijdag 29 augustus Proloog in Noorderzon 21.00 NNT Machinefabriek Groningen Delta Saxophone Quartet & Hugh Hopper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 14.00 15.15 Oostum kerk Tobias Delius / Cor Fuhler & Han Bennink (NL) Die Tobias Delius heb ik een tijdje geleden nog naar het station gereden, nadat hij bij ons had opgetreden. Leuke vent, samen even lekker lopen zeiken over opnamekwaliteit. Leuk kerkje trouwens ook. De moeite waard om even op de fiets te springen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 augustus 2008 Report Share Posted 21 augustus 2008 Integendeel Rust wil zeggen dat de versterker alles onder controle heeft, terwijl met snel de l.s. zijn kwaliteit bewijst. Autoriteit wil zeggen dat de gehele lijn uitstekend is en dat, heeft niets met saai te maken. Hier zou ik alleen aan willen toevoegen dat je verder moet kijken dan de eindversterker, ook eindtrappen van cd spelers / phonotrappen en de voorversterker hebben zo hun invloed op dit gebeuren, meest belangrijk zijn echter de speakers.............. Als je mij vraagt waarom er zoveel verschillende meningen/opvattingen zijn met betrekking tot dit onderwerp, luister dan eens naar de onvolkomenheden die dezen ten toon kunnen spreiden. Lees maar eens lovende recensies over een speaker die je echt vreselijk vind klinken en ga eens op onderzoek Jij zegt hiermee exact wat ik bedoelde, maar ik ging er van uit dat dat wel begrepen werd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 Jij zegt hiermee exact wat ik bedoelde, maar ik ging er van uit dat dat wel begrepen werd. Voor een aantal lieden is dit inderdaad neit nodig, echter wat ik bedoel aan te geven is dat we in het algemeen veel beter kunnen aangeven wat we niet goed vinden, dit is dus ook beter te analyseren, deze weg voert naar het ontdekken en mogelijk begrijpen van de criteria voor een goede installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 augustus 2008 Report Share Posted 22 augustus 2008 Jij zegt hiermee exact wat ik bedoelde, maar ik ging er van uit dat dat wel begrepen werd. Voor een aantal lieden is dit inderdaad neit nodig, echter wat ik bedoel aan te geven is dat we in het algemeen veel beter kunnen aangeven wat we niet goed vinden, dit is dus ook beter te analyseren, deze weg voert naar het ontdekken en mogelijk begrijpen van de criteria voor een goede installatie. Inherrent aan de mens. Die leert sneller van fouten dan van dingen die ie goed doet. Vandaar dat we makkelijker aan kunnen geven wat we niet leuk vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2008 Author Report Share Posted 23 augustus 2008 Halfvol of halfleeg.. Dat is het verschil. Ik ben deze draad positief begonnen. gewoon om te weten wie houd er van rustig en wie van dynamisch. Kennelijk kun je inderdaad alleen negatieve aspecten benoemen, en is de heilige graal voor niemand weggelegd. Toch streeft iedereen er naar. Vreemde hobby.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 En dan zit je nog met het probleem dat het gros van de opnames tegenwoordig weinig dynamiek bevat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 En dan zit je nog met het probleem dat het gros van de opnames tegenwoordig weinig dynamiek bevat. Toch klinken deze extreem gecomprimeerde cd's erg agressief. Ik begrijp niet, dat de maatschappijen de cd zo willen laten klinken als een mp3-tje. Waarom zou je dan nog naar de winkel gaan, als je voor niks iets in dezelfde kwaliteit kunt downloaden Mijn ervaring is, dat dergelijke cd's beter klinken over m'n rustige speakers (de NS1000, die berilium middentoner laat alles in zulke rust horen...). Vinyl klinkt beter over hoorns, is mijn ervaring. Dus dan liever dynamiek, om on-topic te blijven voor de verandering hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 Halfvol of halfleeg.. Dat is het verschil. Ik ben deze draad positief begonnen. gewoon om te weten wie houd er van rustig en wie van dynamisch. Kennelijk kun je inderdaad alleen negatieve aspecten benoemen, en is de heilige graal voor niemand weggelegd. Toch streeft iedereen er naar. Vreemde hobby.. Neen hoor niet zo heel erg vreemd deze hobby, je moet alleen zo vreselijk uitkijken hoe te praten/schrijven over weergave. Rustig en dynamisch zijn begrippen waarbij ik, als je het over muziek hebt, wel iets kan bedenken, maar zodra je dit als tegenstellingen in de weergave gaat betrekken lijkt het mij volstrekt onzinnig, en kan ik alleen maar muzak versus muziek als equivalent hiervan ontdekken. Het is niet zo dat je alleen maar negatieve aspecten kunt benoemen, maar zoals ook uit de spraakverwarring die hier optreedt kan worden vastgesteld is het wel erg moeilijk een en ander helder te omschrijven. In het algemeen kun je vaststellen dat het veel gemakkelijker is te omschrijven wat er mis gaat in een bepaalde situatie, dat pikken we zoals Roger ook al aangaf veel sneller op, dan een beschrijving te geven van een goede/perfecte voorstelling/weergave, mogelijk omdat we dan veel minder alert zijn en ons laten meedrijven op het gebeuren in een anderssoortige bewustzijnstoestand Omschakelen naar een analytische beschouwing vergt dan erg veel moeite. Hoe dan ook dit is een vreselijk mooi onderwerp, hopelijk loopt 't topic nog even verder....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 augustus 2008 Author Report Share Posted 25 augustus 2008 Hoe dan ook dit is een vreselijk mooi onderwerp, hopelijk loopt 't topic nog even verder....... Het valt me ook op dat iedere situatie kennelijk een ander geluid vraagt. Gisteren b.v. met de huiskamer vol familie bleven de piedpipers (op laag achtergrondniveau) helder, maar toch niet opdringerig klinken. Nu klinkt dit in de huidige opstelling niet echt dynamisch (nog niet optimaal opgesteld en aangesloten), maar in m'n "oude" meer gedempte woonkamer was het vaak irritanter dan nu. Zou het komen omdat door de nu vrij harde kamer de dynamiek afgevlakt wordt..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 augustus 2008 Author Report Share Posted 25 augustus 2008 Harde kamer=weinig demping=dynamischer dan een gedempte kamer. Dat is dus de misvatting. In een harde ruimte heb je meer versmering en langer uitklinken. Hierdoor zal de muziek dus minder dynamisch overkomen. Ondanks dat deze wel aanzienlijk harder gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Harde kamer=weinig demping=dynamischer dan een gedempte kamer. Dat is dus de misvatting. In een harde ruimte heb je meer versmering en langer uitklinken. Hierdoor zal de muziek dus minder dynamisch overkomen. Ondanks dat deze wel aanzienlijk harder gaat. Precies! Ik snap niet dat dit er zo moeilijk in kan bij de anderen hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 30 augustus 2008 Report Share Posted 30 augustus 2008 Deze poll is bijna dood , helaas... Jammer, want ik vind het zelf een hele interessante vergelijking, omdat het vaak op deze tegenstelling uitkomt. Graag zou ik willen weten wat nu de truc is achter een extreem dynamisch geluid. Waarom zijn P.A. speakers meestal zoveel dynamischer als de standaard hifi-box? Dat hoornluidsprekers zo dynamisch en helder klinken komt volgens mij mede omdat ze letterlijk meer direct geluid geven, en minder gereflecteerd ("wazig") geluid. Maar waarom klinkt een P.A. bas/mid driver ( 25 tot 30 cm.) zo precies en dynamisch? Omdat de kracht/massa verhouding zo groot is? We kunnen wel laagdunkend naar de typische studio monitor kijken, omdat het volgens sommige high-end (marketing-)begrippen nooit goed kan klinken, maar de muziek die we thuis afspelen is daar wel op gemixt. Zou het dan niet logisch zijn om dergelijke speakers ook thuis te hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 augustus 2008 Author Report Share Posted 31 augustus 2008 Hans, Had je mijn aanvulling nog gezien over de 3e mogelijkheid ?? Staat hierboven. Jawel, maar daar moest eens over nadenken. Er zullen dan alleen "3" stemmers zijn. Je wilt tenslotte altijd meer dan wat kan... Ik vind het overigens wel leuk dat er precies even veel stemmers voor dynamiek dan voor autoriteit zijn. Zo blijven de duscussies wel gaande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 augustus 2008 Author Report Share Posted 31 augustus 2008 Hoezo 3 stemmers ?dat snap ik niet. Op jouw derde mogelijkheid (dynamisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 augustus 2008 Author Report Share Posted 31 augustus 2008 Hoezo 3 stemmers ? dat snap ik niet. Op jouw derde mogelijkheid (dynamisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 31 augustus 2008 Report Share Posted 31 augustus 2008 Deze poll is bijna dood , helaas...Jammer, want ik vind het zelf een hele interessante vergelijking, omdat het vaak op deze tegenstelling uitkomt. Graag zou ik willen weten wat nu de truc is achter een extreem dynamisch geluid. Waarom zijn P.A. speakers meestal zoveel dynamischer als de standaard hifi-box? Dat hoornluidsprekers zo dynamisch en helder klinken komt volgens mij mede omdat ze letterlijk meer direct geluid geven, en minder gereflecteerd ("wazig") geluid. Maar waarom klinkt een P.A. bas/mid driver ( 25 tot 30 cm.) zo precies en dynamisch? Omdat de kracht/massa verhouding zo groot is? We kunnen wel laagdunkend naar de typische studio monitor kijken, omdat het volgens sommige high-end (marketing-)begrippen nooit goed kan klinken, maar de muziek die we thuis afspelen is daar wel op gemixt. Zou het dan niet logisch zijn om dergelijke speakers ook thuis te hebben? Hallo Threshold, Een groot PA systeem is gebouwd op maximale spl output en minimale vervorming. Daar zit hem natuurlijk dat de 'truc'. Een groot PA systeem met een behoorlijk vermogen kan een grote dynamiek range aan. Omdat bijna alle hifi-boxen worden gefabriceerd rekening houdende met bijvoorbeeld een plaats in de woonkamer, slechte akoestiek waar ze moeten presteren, marketing, distributie etc. staat dit gelijk in de weg om een volwaardig full-range luidsprekersysteem te maken. Luidsprekers met wave-guides of hoorns zijn wederom interessant door het hoge rendement (om een groot dynamisch gedrag mogelijk te maken) en omdat ze een deel van de akoestiek (eerste reflecties) tot minimaal kunnen reduceren. Voor wat betreft woofer oppervlakte ben ik van mening dat full-range laag weergave vanaf 25 cm begint. Ik heb nog nooit een kleinere woofer gehoord die dezelfde dynamiek, druk of punch kan weergeven. Waar dat nou in zit? Geen idee, maar mijn voorkeur is duidelijk.. Het is heel erg jammer dat er in de hifi-wereld zo laagdunkend wordt gedaan over studio-weergevers. Niet alles is een nearfield en klinkt plat en / of analytisch. De Genelec in-wall's die je laat zien zijn hebben een gigantisch dynamiekbereik en zijn in staat veel dichter bij een hoogwaardige muziek reproductie te komen dan het gros speakers die je kunt vinden bij de hifi-boer om de hoek. Of je dat soort speakers thuis zou moeten hebben? Dit soort grote luidspreker systemen zijn vaak in grote studios gemonteerd waar met groot dynamisch materiaal wordt gewerkt zoals drums / percussion opname, film of materiaal voor mixage. Een open mic die per ongeluk omvalt of per ongeluk iets ompluggen zonder het volume dichtdraaien kan een flink signaal opleveren die mogelijk een speaker opblaast. Als je thuis luistert naar pop muziek dat geproduceerd is de laatste 5 jaar heb je geen groot luidspreker systeem met de nodige dynamiek-range nodig. Luister je naar goede opnames van bijvoorbeeld groot klassiek werk, dan is een full-range luidsprekersysteem wat de nodige geluidsdruk kan produceren een vereiste om optimaal te luisteren naar je geluidsbron.. Groeten, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 september 2008 Report Share Posted 1 september 2008 Je snapt het prima... Dus iedereen kiest dan drie. Het gaat inderdaad over OF. Om maar weer eens een eerdere opmerking terug te halen, is het wel een keuze die te maken is ? Een goede weergave kent alleen maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 september 2008 Author Report Share Posted 1 september 2008 Het valt me ook op dat iedere situatie kennelijk een ander geluid vraagt. Gisteren b.v. met de huiskamer vol familie bleven de pied pipers (op laag achtergrondniveau) helder, maar toch niet opdringerig klinken. Nu klinkt dit in de huidige opstelling niet echt dynamisch, maar in m'n "oude" meer gedempte woonkamer was het vaak irritanter dan nu. Zou het komen omdat door de nu vrij harde kamer de dynamiek afgevlakt wordt..?? Mijn antwoord aan jou haalde ik min of meer uit bovenstaande vette zin. Je zegt dat het nu niet echt dynamisch klinkt maar in een meer gedempte kamer vaak irritanter dan nu (nog minder dynamisch?) Nee, juist meer dynamisch. je moet de muziek dan eigenlijk te hard zetten (om nog iets te horen) waardoor pieken dus irritant hard doorkomen. Eigenlijk wil je op zo'n moment muzak. Iets voor de fabrikanten.. een instelknopje voor de hoeveelheid dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 september 2008 Author Report Share Posted 1 september 2008 Je snapt het prima... Dus iedereen kiest dan drie. Het gaat inderdaad over OF. Om maar weer eens een eerdere opmerking terug te halen, is het wel een keuze die te maken is ? Een goede weergave kent alleen maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 1 september 2008 Report Share Posted 1 september 2008 Je snapt het prima... Dus iedereen kiest dan drie. Het gaat inderdaad over OF. Om hiervan een voorbeeldje te geven. Rond 1970 speelden de Hunters met Jan Akkerman op gitaar regelmatig in de plaatselijke dancing. Hij had z'n gitaar aangesloten op een heel klein gitaar buizenversterkertje (met ingebouwde speaker) wat zwaar overstuurd werd. Dit geluid werd door een microfoon naar de zanginstallatie gesluisd. Zo is het karakteristiek Jan Akkerman gitaargeluid ontstaan. gewoon clipping dus. Natuurlijk clipt een buizen gitaar versterker. Daar worden ze op ontworpen want dan klinken ze lekker. dat gebeurd al zolang er buizen worden gebruikt voor gitaar versterkers. Op de orange Tiny Terror is zover ik weet eigenlijk niet clean te spelen daarom klinkt dit deze fijn. Speel zelf geen gitaar maar ken wel genoeg mensen die wel gitaar spelen. Jan Akkerman kan vast goed gitaar spelen maar hij zou een keer van zijn zelf gemetselde voetstuk moeten afstappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 september 2008 Report Share Posted 1 september 2008 Je snapt het prima... Dus iedereen kiest dan drie. Het gaat inderdaad over OF. Om hiervan een voorbeeldje te geven. Rond 1970 speelden de Hunters met Jan Akkerman op gitaar regelmatig in de plaatselijke dancing. Hij had z'n gitaar aangesloten op een heel klein gitaar buizenversterkertje (met ingebouwde speaker) wat zwaar overstuurd werd. Dit geluid werd door een microfoon naar de zanginstallatie gesluisd. Zo is het karakteristiek Jan Akkerman gitaargeluid ontstaan. gewoon clipping dus. Natuurlijk clipt een buizen gitaar versterker. Daar worden ze op ontworpen want dan klinken ze lekker. dat gebeurd al zolang er buizen worden gebruikt voor gitaar versterkers. Op de orange Tiny Terror is zover ik weet eigenlijk niet clean te spelen daarom klinkt dit deze fijn. Speel zelf geen gitaar maar ken wel genoeg mensen die wel gitaar spelen. Dat gitaarversterkers clippen is inderdaad niks nieuws. Dat doet iedere gitaarversterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts