WanFie Posted 12 september 2010 Author Report Share Posted 12 september 2010 We dwalen af... Aan de stemmen te zien zijn er toch wel mensen die begrijpen wat ik bedoel. Een warm en laid back geluid tegenover een dynamisch en snel geluid. Voorlopig gaat het met het stemmen redelijk gelijk op. Met een kleine winst voor de dynamische. Ik denk dat een laid back geluid, nimmer kan samen gaan met grote dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 september 2010 Report Share Posted 12 september 2010 "Ik denk dat een laid back geluid muziek, nimmer kan samen gaan met grote dynamiek." Een goede speaker moet beide goed weer kunnen geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 september 2010 Author Report Share Posted 12 september 2010 Wanneer het in de muziek zit wel. Maar een laid back klinkende set zal nimmer de dynamiek van dynamische muziek laten horen. Terwijl een dynamisch klinkende set heel laid back kan klinken wanneer je er dito muziek over draait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 12 september 2010 Report Share Posted 12 september 2010 Ik kies voor dynamiek, heb liever een dynamische weergave dan zo'n strak plat geheel. De foutjes neem ik voor lief Ik sluit mij hier bij aan,als het maar muziekaal blijft, wanneer ik gegrepen wordt door de uitvoering [instrumentaal of vocaal] is het al goed ,zo technisch luister ik niet. Foutjes mogen van mij ook. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 14 september 2010 Report Share Posted 14 september 2010 Wanneer het in de muziek zit wel. Maar een laid back klinkende set zal nimmer de dynamiek van dynamische muziek laten horen. Terwijl een dynamisch klinkende set heel laid back kan klinken wanneer je er dito muziek over draait. Helemaal mee eens! Live muziek is ook erg dynamisch en kan toch heel rustgevend klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 september 2010 Report Share Posted 14 september 2010 alle muziek is erg dynamisch of je set dat kan weergeven is iets anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2010 Author Report Share Posted 14 september 2010 alle muziek is erg dynamisch of je set dat kan weergeven is iets anders Maar niet alle opgenomen muziek is dynamisch... Ik denk b.v. aan Coldplay... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2010 Report Share Posted 15 september 2010 alle muziek is erg dynamisch of je set dat kan weergeven is iets anders Beste m44, Welnee! Juist de muziek die steeds het hardst klinkt, is het minst dynamisch. Rockmuziek, met name. Loudness (maximum output level) is heel wat anders dan dynamics (de afstand, in dB, tussen het zachtste en het luidste signaal). En de Loudness War heeft het voor de dynamiek in popmuziek n Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2010 Author Report Share Posted 15 september 2010 Dit vond ik daar ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 september 2010 Report Share Posted 15 september 2010 Welnee! Juist de muziek die steeds het hardst klinkt, is het minst dynamisch. Rockmuziek, met name. Jij vergist je nog steeds Spiekerboer. Juist in echte rockmuziek zit heel veel dynamiek. Uiteraard zijn daar ook uitzonderingen op, vooral in het populaire genre, maar luister eens op een echte installatie naar Janis Joplin, Aerosmith, Melissa Etheridge (sorry, slecht voorbeeld op jouw installatie), Counting Crows, Alice in Chains, Ayreon, Exodus, Katatonia, Manowar, Sepultura, The Offspring of Pantera, en verbaast u over de dynamiek, welke gemiddeld groter is dan bij klassiek en jazz. (Denk maar eens terug aan mijn bezoek aan Klaas, waar we het laatse nummer van de CD Roots van Sepultura (die drums in de woestijn) beluisterd hebben.) Je mag niet van die muziek houden, maar ervan zeggen dat er geen dynamiek in zit........ ..... voor mij een bewijs van onkennis. Als het bij jou thuis niet klinkt ben je bij deze uitgenodigd om hier te komen luisteren hoeveel (weinig volgens jou) dynamiek er in rockmuziek zit. (Klaas mag uiteraard meekomen ) , maar die was al eens uitgenodigd (waar hij helaas nog steeds geen gehoor aan gegeven heeft). ). Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 september 2010 Report Share Posted 15 september 2010 alle muziek is erg dynamisch of je set dat kan weergeven is iets anders Maar niet alle opgenomen muziek is dynamisch... Ik denk b.v. aan Coldplay... nogmaals alle muziek is dynamisch ik heb het niet over verprutste opnames en ook begrijp ik het verschil tussen luide muziek en dynamiek best wel goed. Dus dat een opname van een triangel meer dynamiek kan hebben als een compleet ablum van een low fi opgenomen black metal band ....weet ik. Ja..ook als ik die black metal band heel hard zou zetten, dan nog wint de triangel. ja? duidelijk zo? dat rock muziek niet dynamisch is is een argument dat al zo oud is dat ie begint te stinken kortom tijd voor een verse mening me dunkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2010 Report Share Posted 15 september 2010 Echte waarheden kun je hieraan herkennen: ze gaan lang mee! Popmuziek heeft minder dynamiek dan bijvoorbeeld symfonische muziek. En de Loudness War maakte het voor popmuziek nog erger. Het joetjoepje van Hans laat dat goed zien. Dat Klaas Feenstra kennelijk niet veel waarde toekent aan jouw ideeën over apparatuur, Miracle, kan ik me best voorstellen. Eerlijk gezegd doe ik dat ook niet... en ik heb nog niet eens met jou gespróken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 september 2010 Report Share Posted 15 september 2010 dat heet toch hardnekkig. dat de aarde plat was hield langer stand dan dat rock muziek geen dynamiek had. voorlopig altans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 15 september 2010 Report Share Posted 15 september 2010 Echte waarheden kun je hieraan herkennen: ze gaan lang mee! Dat is helaas niet te zeggen van jouw creaties. Popmuziek heeft minder dynamiek dan bijvoorbeeld symfonische muziek. En de Loudness War maakte het voor popmuziek nog erger. Het joetjoepje van Hans laat dat goed zien. In uitvoeringen op CD zul je in absolute zin wss wel gelijk hebben, maar in werkelijkheid, bij de uivoering......... Ik heb meerdere popconcerten meegemaakt die in werkelijkheid een geweldige dynamiek hadden, maar in de opname, vooral op CD, of zelfs nog erger MP3 (zou dat de ongeïnteresseerdheid van de digitale generatie zijn?) ronduit slecht waren. Bij klassiek, rock (hard-, garage-, speed- enz. en jazz is dat (gelukkig) "iets" anders. Daar word vaak nog aandacht besteed aan de opname, en die word vaak nog analoog gedaan, met de daarvoor beste apparatuur. Dat Klaas Feenstra kennelijk niet veel waarde toekent aan jouw ideeën over apparatuur, Miracle, kan ik me best voorstellen. Eerlijk gezegd ben ik dat ook niet... en ik heb nog niet eens met jou gespróken! Kom gerust eens luisteren, praten en discusseren, en neem Klaas dan mee, zodat we eens verder kunnen praten. Wat mij betreft, en als mijn gevoel me niet in de steek laat (wat zelden het geval is), ook wat Klaas betreft, waren wij nog lang niet uit gecommuniceerd, en hadden wij nog uren verder kunnen bomen over verschillende onderwerpen. (Helaas ontbrak die dag mij de tijd daarvoor.) Waaronder speakers, versterkers, en ook bronnen, maar ook verschillende andere onderwerpen in de muziek en alles wat daarmee te maken heeft, en zelfs onderwerpen die daar geheel niets mee te maken hadden. Ja, zelfs andere interesses kruisten elkaar die dag, die helaas door tijdgebrek, mijnerzijds, niet de aandacht verkregen die zij verdiende. Het zou mij werkelijk een genoegen zijn om die met jou en/of Klaas eens verder uit te werken, onder het genoegen van een goed stuk muziek, en uiteraard een goede bak (espresso)koffie, al dan niet vergezeld van een goed glas single malt oid. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 september 2010 Report Share Posted 16 september 2010 [(...) Het zou mij werkelijk een genoegen zijn om die met jou en/of Klaas eens verder uit te werken, onder het genoegen van een goed stuk muziek, en uiteraard een goede bak (espresso)koffie, al dan niet vergezeld van een goed glas single malt oid.(...) Na een goede bak (espresso)koffie, vergezeld van een goed glas single malt zou je wel eens gelijk kunnen krijgen... En na twee glazen nog m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 september 2010 Report Share Posted 16 september 2010 Zow zeg, gaat weer lekker in dit draadje Dynamiek is niet alleen een technisch iets. Het ervaren van dynamiek heeft ook veel met articulatie in de muziek te maken. Mooi voorbeeld van een pop album met veel dynamiek vind ik nog altijd dit oudje: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 september 2010 Report Share Posted 17 september 2010 Dynamiek van een opname kun je alleen maar waarnemen door het stuk door een waveeditor te halen. Alleen het verschil tussen harde en zachte passages horen, blijkt niet voldoende te zijn. Voorbeeld: Transatlantic - SMPTe. Als je luistert is er veel verschil tussen harde en zachte passages. Echter, als je tijdens het spelen een spectrum analizer erop los laat (of het geheel in de waveeditor van je PC laadt, dan blijkt dat er nauwelijks dynamiek in de opname zit, want zelfs bij de stiltestukken, slaat de spectronanalizer nog bijna vol uit. De rock- en popmuziek van tegenwoordig is dood-gelimit en -gecompressed. Het is helaas niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 september 2010 Report Share Posted 18 september 2010 Dynamiek van een opname kun je alleen maar waarnemen door het stuk door een waveeditor te halen. Alleen het verschil tussen harde en zachte passages horen, blijkt niet voldoende te zijn. Voorbeeld: Transatlantic - SMPTe. Als je luistert is er veel verschil tussen harde en zachte passages. Echter, als je tijdens het spelen een spectrum analizer erop los laat (of het geheel in de waveeditor van je PC laadt, dan blijkt dat er nauwelijks dynamiek in de opname zit, want zelfs bij de stiltestukken, slaat de spectronanalizer nog bijna vol uit. De rock- en popmuziek van tegenwoordig is dood-gelimit en -gecompressed. Het is helaas niet anders. Er is een speciale plug-in ontwikkeld om de dynamiek te beoordelen, zie de laatste Stereo. Gelukkig gaat dit blad de uitkomsten daarvan bij de CD recensies zetten. Vroeger had de LP een maximum dynamiek van 70 dB. Achteraf gezien bleek dat een ideale waarde te zijn voor weergave in een huiskamer met goede apparatuur. Men deed zijn/haar best om de opname zo stil mogelijk te laten zijn, helaas weleens met vervelende bij-effecten (DBX) maar het kon best wel goed. Toen kwam het digitale tijdperk met nog veel meer dynamiek. Daar maakte men in het begin maximaal gebruik van. Vaak vond men opnames zelfs te dynamisch. Men was niet gewend aan de stilte, die in werkelijkheid ook niet bestaat bij muziekuitvoeringen. Men zocht daarna de dynamiek van de LP op en soms werd ruis toegevoegd door het geheel door een taperecorder te laten lopen. Echter, tegelijkertijd raakte men verwend door de digitale snufjes en het lage ruisgehalte en ook werden de opname technici gemakszuchtig. De kwaliteit van de opname werd minder. Jongeren werden in no-time klaargestoomd tot opnametechnicus via prive opleidingen als de SAE. In de jaren 80 was muziek al heel commercieel geworden. De vette jaren 70 waren voorbij. Een cd moest verkopen. Dus moest het goed klinken op een huis-tuin en keuken setje. Toen kwam mp3. Alles moest nog simpeler, kleiner in formaat, commercieler. En de radio verlangde ook een grotere " loudness". Allerlei studio-plugins kwamen op de markt met hun eigen geluid en nare bijproducten. Naar een moderne cd is niet meer met plezier te luisteren. Zelfs in het jazz hoekje, zoals bij Giovanka, is het niet om aan te horen. Men geeft de schuld aan de digitale techniek. Maar volgens mij ligt de schuld bij de techneuten, wat die met die digitale techniek DOEN. Het moet juist nu mogelijk zijn om de beste opnames ooit te maken met de hedendaagse apparatuur. Met bewust meemixen van " ambiant noise" kan dynamiek tot huiskamerniveau worden teruggedrongen en zou een cd minimaal zo goed als een lp moeten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 september 2010 Author Report Share Posted 18 september 2010 We zijn met de audioclub bij een studio op bezoek gewwest. Deze studio had zich min of meer gespecialiseerd in hig-end opnames. Toch vertelde hij dat zelfs bij die muziek, het geluid 5 keer ( ) door een compressor gaat. Hij liet ook horen dat een ongecomprimeerde opname, zelfs in een masterroom nauwelijks te beluisteren was. Toch is mijn bescheiden mening, dat het wel wat minder mag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now