Jump to content

Dynamiek of autoriteit

WanFie
 Share

Dynamiek of Autoriteit  

38 members have voted

1. 1. Waar kies je voor

• Ik kies voor dynamiek
      17
    • ik kies voor autoriteit
      13

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Dat gitaarversterkers clippen is inderdaad niks nieuws. Dat doet iedere gitaarversterker...

Dan heb je er maar weinig gezien. Je kan dat uithalen met een buizenversterker maar bij SS-versterkers zit er toch meestal een apart "overdrive" circuit in wat clipt in plaats van de eindversterker.

;)

Dat gitaarversterkers clippen is inderdaad niks nieuws. Dat doet iedere gitaarversterker...

Dan heb je er maar weinig gezien. Je kan dat uithalen met een buizenversterker maar bij SS-versterkers zit er toch meestal een apart "overdrive" circuit in wat clipt in plaats van de eindversterker.

;)

Ja, ik bedoelde inderdaad alleen de buizenversterkers. Hoe een niet-buizenversterker dat doet, weet ik verder niet...

Toch een interessante vraag. Ik ben van de week bij Hansko geweest en daar over gediscussieerd. Ik denk dat je het moet zien als een glijdende schaal met aan de ene kant dynamiek en de andere autoriteit. Iedereen zoekt zijn eigen balans op die lijn. Wat me bijvoorbeeld bij Hansko opviel was dat zijn installatie veel dynamiek had maar zeker niet tekort kwam aan autoriteit. Bij mijn installatie ligt dat misschien net omgedraaid. Wat is daar verder op tegen als je met een kabeltje al weer een ander accent kan leggen ? Zoals alles met het leven moet je voor de extreme oppassen.

Overigens leuk naar muziek geluisterd. Wel jaloers op zijn LP box met Bella Bartok en zijn box met Porqie en Bess in een ietwat klassieke (opera) uitvoering.

Ik blijf deze tegenstelling werkelijk kul vinden, dynamiek en autoriteit gaan samen !

Een installatie moet autoriteit hebben om dynamisch te kunnen zijn, detail zowel tonaal als dynamisch vereist dat een combinatie alles onder controle heeft.

Zodra je dynamiek verliest kost dit detail, ook tonaal, en kom je in de richting van een vlakke weergave, rust wordt hierbij vaak als steekwoord gebruikt, ik noem dit muzak.

Zolang deze tegenstelling wordt erkend blijven ook de fabels dat bepaalde apparatuur te koppelen is aan een bepaalde soort muziek, dit is bijna nog grotere nonsens.

Als een set niet in staat is op een overtuigende wijze een rocknummer weer te geven, zal ook een dynamisch orkestwerk niet goed worden weergegeven, best mogelijk dat een rustig stukje kamermuziek dan wel redelijk klinkt, goed zal het niet worden weergegeven, welk een kolder men ook schrijft in recensies <_<

Toch een interessante vraag. Ik ben van de week bij Hansko geweest en daar over gediscussieerd. Ik denk dat je het moet zien als een glijdende schaal met aan de ene kant dynamiek en de andere autoriteit. Iedereen zoekt zijn eigen balans op die lijn. Wat me bijvoorbeeld bij Hansko opviel was dat zijn installatie veel dynamiek had maar zeker niet tekort kwam aan autoriteit. Bij mijn installatie ligt dat misschien net omgedraaid. Wat is daar verder op tegen als je met een kabeltje al weer een ander accent kan leggen ? Zoals alles met het leven moet je voor de extreme oppassen.

Overigens leuk naar muziek geluisterd. Wel jaloers op zijn LP box met Bella Bartok en zijn box met Porqie en Bess in een ietwat klassieke (opera) uitvoering.

Ik blijf deze tegenstelling werkelijk kul vinden, dynamiek en autoriteit gaan samen !

Een installatie moet autoriteit hebben om dynamisch te kunnen zijn, detail zowel tonaal als dynamisch vereist dat een combinatie alles onder controle heeft.

Zodra je dynamiek verliest kost dit detail, ook tonaal, en kom je in de richting van een vlakke weergave, rust wordt hierbij vaak als steekwoord gebruikt, ik noem dit muzak.

Zolang deze tegenstelling wordt erkend blijven ook de fabels dat bepaalde apparatuur te koppelen is aan een bepaalde soort muziek, dit is bijna nog grotere nonsens.

Als een set niet in staat is op een overtuigende wijze een rocknummer weer te geven, zal ook een dynamisch orkestwerk niet goed worden weergegeven, best mogelijk dat een rustig stukje kamermuziek dan wel redelijk klinkt, goed zal het niet worden weergegeven, welk een kolder men ook schrijft in recensies <_<

Hier ben ik het volledig mee eens. Niets meer aan toe te voegen, behalve dat ik dit daarom dan ook eigenlijk een onzintopic vind. ;)

Niets meer aan toe te voegen, behalve dat ik dit daarom dan ook eigenlijk een onzintopic vind. ;)

Dat kan je met minder woorden ook zeggen, nee dan? ;):)

Misschien kun je eens af gaan zien van dit soort onvriendelijke en nutteloze reacties die het forum alleen maar verder ontoegangelijk maken.

Niets meer aan toe te voegen, behalve dat ik dit daarom dan ook eigenlijk een onzintopic vind. ;)

Misschien kun je eens af gaan zien van dit soort onvriendelijke en nutteloze reacties die het forum alleen maar verder ontoegangelijk maken.

Kijk naar zijn smilies Erik ;):)

Kijk naar zijn smilies Erik ;):)

Die verliezen hun kracht naarmate de flauwe tekst die er aan voorafgaat te vaak wordt losgelaten, CJ.

File under 'get a life' etc. ;)

Beide zijn nmm sleutelbegrippen. Autoriteit (controle, rust) is voorwaarde om dynamiek (levendigheid) aanwezig te laten zijn en overtuigend/ draaglijk (niet te dun, hard of scherp) te houden.

Je begrijpt kennelijk precies wat ik bedoel.

Meestal gaat het een niet echt samen met het ander. Teveel autoriteit maakt voor mij de boel saai, teveel van de andere kant maakt het te fel en te scherp.

:)

Hans, jij denkt dat Erikatn jou precies begrijpt. Ik denk echter dat het volledig andersom is en dat jij hem totaal niet begrijpt. Of, en dat denk ik eerder, niet begrijpt dat dynamiek en autoriteit in de juiste mate aanwezig, twee onafscheidelijke elementen zijn om een muziekinstallatie te laten klinken zoals het echt hoort. ;):)

Dynamiek mag je nooit beperken, dus zeker NIET in "de juiste mate". Met teveel aan autoriteit wordt het saai. Daar moet je dus w

Hans, zie nu pas je reactie op mijn reactie. Mijn begrip van autoriteit is zoals CJ en Jitze het uitleggen: controle in de zin van directheid. Jouw uitleg van autoriteit neigt blijbaar naar een mate van authenciteit/werkelijkheid zoals je die in een (akoestische) situatie ervaart. Denk echter nog steeds dat dynamiek een werkelijkheid is die niet afwijkt van autoriteit. En dynamiek is geen bewerking of aanpassing van (oorspronkelijke) autoriteit.

Sterker nog.. autoriteit komt in een natuurlijke klank helemaal niet voor. Dat klinkt altijd veel "dunner" en met minder laag dan wat je thuis hoort (mits het niet elektronisch is opgepept).

Hans leg nu eens goed uit wat jij onder autoriteit verstaat, blijkbaar komt het in natuurlijke klanken niet voor, zou een conclusie moeten zijn dat het in de weergave ook niet voor mag komen.

Echter als we over muziek hebben zoals die live wordt beleefd of gespeeld, zul je de term "autoriteit" inderdaad niet tegenkomen, muzikanten zullen ook echt niet begrijpen waar je het over hebt.

In de weergave komt de kreet wel voor, maar leidt blijkbaar tot grote verwarring, heel begrijpelijk overigens als je recensies leest ...............

<_<

Overigens vet laag en autoriteit lijken mij ook niet bijelkander te horen, dat is overschreeuwen :(

Guest Rev. Fatman
Maar als er gewoon op straat een pierement staat te spelen, of een groepje straatmuzikanten met een grote boem-boem erbij, of de fanfare trekt langs, of de stadsbus trekt op... dan weet elke ware audiofiel dat zijn installatie d

Maar als er gewoon op straat een pierement staat te spelen, of een groepje straatmuzikanten met een grote boem-boem erbij, of de fanfare trekt langs, of de stadsbus trekt op... dan weet elke ware audiofiel dat zijn installatie d

• 1 year later...

Wat bedoel je nou Hans? De meesten gingen liever achterin zitten. Blijkbaar heeft het merendeel liever "overzicht". Nearfield luisteren is maar voor een enkeling weggelegd. Het is erg intensief en vermoeiend. Jij luistert thuis net geen nearfield (Jerry wel). Ik heb het daar niet zo op. Als ik dat wel wil, zet ik wel een hoofdtelefoon op.

Bij nearfield krijg je wel meer "pats-boem" in je gezicht (sommigen noemen dat meer "live-ervaring"). Dat kan wel eens lekker zijn. Mij valt wel op dat de meeste hifispeakers dit niet goed aan kunnen. Looptijden zijn dan te verschillend, waardoor de muziekweergave geen geheel meer vormt. De meeste speakers hebben dus ruimte nodig om tonaal in balans te geraken. Iets meer afstand en dan klinkt het wel goed. Zijn dat dan slechte speakers? Dat hoeft niet ;)

(en laat Spido nou maar gaan schieten. ik lig al in m'n schuttersputje :P )

Wat bedoel je nou Hans? De meesten gingen liever achterin zitten. Blijkbaar heeft het merendeel liever "overzicht". Nearfield luisteren is maar voor een enkeling weggelegd. Het is erg intensief en vermoeiend. Jij luistert thuis net geen nearfield (Jerry wel). Ik heb het daar niet zo op. Als ik dat wel wil, zet ik wel een hoofdtelefoon op.

Bij nearfield krijg je wel meer "pats-boem" in je gezicht (sommigen noemen dat meer "live-ervaring"). Dat kan wel eens lekker zijn. Mij valt wel op dat de meeste hifispeakers dit niet goed aan kunnen. Looptijden zijn dan te verschillend, waardoor de muziekweergave geen geheel meer vormt. De meeste speakers hebben dus ruimte nodig om tonaal in balans te geraken. Iets meer afstand en dan klinkt het wel goed. Zijn dat dan slechte speakers? Dat hoeft niet ;)

(en laat Spido nou maar gaan schieten. ik lig al in m'n schuttersputje :P )

Schieten waarom..?? Het viel me op dat er bij deze poll ook een 1:1 verhouding was tussen mensen die van dynamiek en wat meer laid beck houden. Niks mis mee.

Je kunt het niet als beter of slechter benoemen. Zoals jij het omschrijft vind je nearfield slechter. Ik hou daar juist wel van. Ik wordt dan meer in de muziek gezogen en hoor alles.

Ik ga tenslotte ook niet een boek lezen tijdens een live concert.

:)

Hier kan ik niet kiezen Hans.

Alle kreten die je bij Dynamiek hebt staan zijn voor mij van toepassing, maar ook autoriteit, warm, controle en rust, welke je onder Autoriteit hebt gezet vind ik belangrijk, en kunnen wat mij betreft heel goed samen gaan met de punten die je onder Dynamiek hebt gezet.

Livemuziek, zonder microfoons, versterkers en speakers, heeft die eigenschappen ook allemaal, maar klinkt voor mij alleen niet laid back en/of rond.

Voor mij zouden dat dus 2 verkeerde eigenschappen van een audioset zijn.

Mvg. Miracle.