Jump to content

phillips

joopies
 Share

Recommended Posts

goedendag. :)

ik heb een phillips 212 pickup thuis staan.

nu zit daar een blauw phillips 400 elementje in.

ook kan ik de gehele headshell eruit halen.

mijn vraag is, kan er ook een beter naaldje dan de 400 die past, en welke is dat dan. :)

graag advies. :)

Wat ik me herinner van de Philips elementen was dat de 400 in principe identiek was met de 401. Het verschil zat in de naald, bij de 400 rond en bij de 401 eliptisch. Je kon trouwens gewoon de naald van de 401 in een 400 stoppen en je had je upgrade.

Ik weet niet in hoeverre de arm van de 212 platenspeler geschikt is voor een ander (beter) element. Er zat, geloof ik, een foto electrisch afslag waarvoor nog een plaat onder het plateau meedraaide met de arm.

Maar hierover weten misschien andere forummers meer.

Hear (notabene via een forum draadje) nog wat specs

http://www.mfbfreaks.nl/folders/1974/2/ima...es/image12.html

(je kunt bladeren door de folder)

Als ik op deze pagina kijkt, lijkt het een en ander wel demontabel

http://www.mfbfreaks.nl/folders/1974/2/ima...ges/image9.html

als je een grado zal kopen, past dat er dan zo in?

deze foto is identiek.

Ja hoor. Geen probleem. Ik heb hier ook nog zo'n ding staan. Die gebruik ik om LP's op CD te zetten. Bij mij heb ik er een Empire 2000E in zitten. Werkt prima. Met een Grado kan het ook. De bevestiging is normaal met 2 schroefjes. In principe zou je er elk element in kunnen zetten, behalve een Dual.

Wil je het echter goed doen, dan komt er helaas meer bij kijken dan alleen een elementje vastschroeven. Er hoort nl een degelijke afstelling bij om het volle potentiaal uit de LP te halen.

:) Hoi, ik heb zo ongeveer 20 jaar met een 212 electronic gedraaid. Ik kocht hem zo rond 1974 (?) na een recentie in de Hifi Test. Hij werd er vergeleken met de instap Thorens (die met arm met ronde bol vanachter) en de Garrard met de pseudo tangentiaal arm (met draaiende headshell) en de Philips kwam als beste uit de test oa omdat nou net die arm superieur was aan de anderen!

De Philips elementen kon je monteren dmv een "slee". Dat is een plastiek klem die je onderin de headshell moest schuiven. Dmv de klem zat je Philips element steeds goed (genoeg).

Om een ander element te monteren was er een andere schuif bij geleverd met de normale gaten voor element montage. Er was ook een mal bijgeleverd en daarmee kon je dat andere element dan ook op de juiste plaats bevestigen zodat, wanneer je de montageplaat met element onderin de headshell schoof, het element juist gemonteerd was. De mal was een doorzichtig plastieken "open doos" met een kleine V vormige uitsparing. Daar moest het naaldje perfect inpassen. Daarvoor moest je met spacers en de schroefjes zorgen voor de hoogte, en met de langwerpige gaten kon je de afstand van het element afstellen (overhang).

Ik heb jaren met een Pickering gespeeld.

mvg RastaPhil

:cool2: Cool, dat was de draaitafel van mijn ouders waar ik mee ben opgegroeid. Alleen had die vierkante drukknoppen, en als ik het goed heb geen automatische afslag. De naald moest eens vervangen worden, en ik herinner me dat idd het hele element gewoon kon worden losgetrokken en zo vervangen.

Leuk om weer eens te zien. Was wel een enorm wiebelding vond ik.

:cool2: Cool, dat was de draaitafel van mijn ouders waar ik mee ben opgegroeid. Alleen had die vierkante drukknoppen, en als ik het goed heb geen automatische afslag. De naald moest eens vervangen worden, en ik herinner me dat idd het hele element gewoon kon worden losgetrokken en zo vervangen.

Leuk om weer eens te zien. Was wel een enorm wiebelding vond ik.

Dat moet een ander type zijn hoor BB!

802a.jpg

Misschien wel dezelfde arm maar die vierkante drukknoppen doen mij eerder vermoeden dat het een mechanisch werkende spelert betreft.

Philips22GA212.jpg

De 212 ELECTRONIC had een electronische sturing met ronde tiptoetsen, die, als alles goed ging van binnenuit groen oplichtten! En er was geen ophalen van de arm, alleen viel de PU op het einde van de plaat stil (de arm bleef op de plaat rusten). Dit werd bewerktstelligt met een make/break lichtgevoelige diode waarbij in de kast, onderaan de arm een lichte aluminium stang met plaatje meebewoog met de arm. Wanneer de arm ten einde was viel het plaatje langs de lichtgevoelige cel en werd de motor onderbroken.

En ja die dingen wiebelden want de draaischijf was afgeveerd en aangedreven met een rubber snaar.

mvg RastaPhil

Dat ding met de vierkante toetsen zou de voorganger kunnen zijn, de 202 Electronic. De toetsen waren relais en de afslag werkte identiek aan de 212 zoals Rastaphil dat beschreef. Verder kan deze platenspeler ook nog 78 toeren.

Mijn vader had deze platenspeler als inbouwmodel.

c271_1.JPG

Dat ding met de vierkante toetsen zou de voorganger kunnen zijn, de 202 Electronic. De toetsen waren relais en de afslag werkte identiek aan de 212 zoals Rastaphil dat beschreef. Verder kan deze platenspeler ook nog 78 toeren.

Mijn vader had deze platenspeler als inbouwmodel.

c271_1.JPG

:o Exactemundo, dat was 'm! Inderdaad met 78 toeren.

Ga ik nu even naar dat plaatje kijken en zachtjes huilen :D