Jump to content

JBL E60 bassreflexport

Lord tilo
 Share

Recommended Posts

Goedenavond!

Ik ben hier net nieuw op het forum, dus ik bied mijn meest nederige excuses aan als het volgende tegen de regels is.

Ik heb hier 2 JBL E60's staan, en ik ga binnenkort een subwoofer kopen. De Minotaur, bijna dezelfde als de MJ Accoustic Pro 50, maar dan het eigen merk van de producent, BK.

Goed, nou doen mijn speakers zelf al wat aardig bas, maar dat klinkt never-nooit zo mooi niet als de droge lage tonen die de Minotaur produceert. Mijn doel is dan ook om de bas die in mijn JBL's zitten, te dempen.

Nu zei mijn zwager dat dat schadelijk kan zijn voor je woofer. Is dit het geval?

Verder had ik hier al een aantal tips gelezen. Vooral het het idee om een stuk PVC, met Fiberfill erom toe in de basreflexport te stoppen.

Wat denken jullie?

Hoe groot is de literinhoud vd baskamer ongeveer?

Als je de poort dichtstopt valt je bas wat eerder af , dus het kan, maar of het genoeg zal zijn weet ik niet.

gr :(

Dank je voor de snelle reactie! :)

Ik vind het niet erg als hij zelf een beetje mee doet met een droge bass. Maar alles dat vervormd wil ik gewoon niet horen.

Bass kamer is zo'n 40 liter.

http://www.andromeda-design.nl/

40 liter dat is ruim voldoende lijkt me .

Bij die pyramide/freqkar. op de site , zie je een meting met open pijp en 1 met een basplug in de pijp en het verschil.

gr :( hj :D

Top!

Ik weet niet zeker of ik het goed heb berekend, de baskamer:

2ryspw2.jpg

(Ik heb het rode gemeten en berekend.)

Wat betreft je site, ik kan het niet vinden. :(

:blink::Dhttp://www.andromeda-design.nl/freq_paginas/freq_orion.htm

als je naar benden scrolt zie de andere kar.

gr :( hj :huh:

Bij dat soort speakers die jij hebt kan het ook goed zijn dat de mid geen afgesloten kamer heeft de hele speaker is dan bas/ mid kamer .

Maar dat volume lijkt me in ieder geval voldoende hoor

Als ie net zo opgebouwd is als mijn JBL's (TLX-10) dan heeft de middentoner een eigen kamertje (met veel watten) en loopt de kamer van de bas door de hele kast, achter de middentoner en de tweeter door...

Ps. Heb je voor het berekenen van de inhoud rekening gehouden met de dikte van de wanden?

:blink::Dhttp://www.andromeda-design.nl/freq_paginas/freq_orion.htm

als je naar benden scrolt zie de andere kar.

gr :( hj :huh:

Bij dat soort speakers die jij hebt kan het ook goed zijn dat de mid geen afgesloten kamer heeft de hele speaker is dan bas/ mid kamer .

Maar dat volume lijkt me in ieder geval voldoende hoor

Tof, dat kon ik niet vinden. Zeer interessant.

Genoeg volume waarvoor eigenlijk?

@Henrie:

ik heb 2 CM van hoogte, breedte en lengte afgehaald, ik heb het gewoon even snel berekend.

@Henrie:

ik heb 2 CM van hoogte, breedte en lengte afgehaald, ik heb het gewoon even snel berekend.

Dan ga je dus uit van een wanddikte van 1cm. Lijkt me wat weinig. Haal er nog maar eens 2cm van af. Maar goed, misschien is het dan nog wel genoeg...

Stel je hebt een heel klein basmid speakertje( 2 wegje ) met een poortje , dan zou ik me kunnen indenken dat er te weinig enigzins vrije luchtbeweging mogelijk is in de kamer vd speaker , waardoor de lucht teveel de conus gaat tegenhouden bij de achterwaartse beweging maar bij jouw is het niet van toepassing

gr :( hj :D

Goedenavond!

Ik ben hier net nieuw op het forum, dus ik bied mijn meest nederige excuses aan als het volgende tegen de regels is.

Volgens sommige is een sub woofer in een stereo setting een doodzonde, maar tis niet tegen de forum regels. :P

Sommige subwoofers bieden ook de optie om je speakers op een soort gefilterde high level uitgang op de subwoofer zelf aan te sluiten. Ze worden dan bv op 80 hz gefilted ofzo.

Velodyne maakt hele goede subwoofers, vooral in de DD serie (met room correctie middels DSP en servo controle).

Je zou eens met deze jongens kunnen gaan praten

http://www.beterbeeldengeluid.nl/

Hier wat specs

http://www.velodyne.com/products/specs/DigitalDrive.html

Oeps, zie net de prijs van de Minotaur. Sorry de DD range kost wel wat meer (2500-4000 euro). Maar Veldoyne heeft ook iets goedkopere types

Moet zeggen dat die BK ook niet slecht lijkt, maar de DSP feature van Velodyne is toch wel erg mooi, bespaard een hoop laag ellende

Goedenavond!

Volgens sommige is een sub woofer in een stereo setting een doodzonde, maar tis niet tegen de forum regels. :P

Sommige subwoofers bieden ook de optie om je speakers op een soort gefilterde high level uitgang op de subwoofer zelf aan te sluiten. Ze worden dan bv op 80 hz gefilted ofzo.

Velodyne maakt hele goede subwoofers, vooral in de DD serie (met room correctie middels DSP en servo controle).

Je zou eens met deze jongens kunnen gaan praten

http://www.beterbeeldengeluid.nl/

Hier wat specs

http://www.velodyne.com/products/specs/DigitalDrive.html

Oeps, zie net de prijs van de Minotaur. Sorry de DD range kost wel wat meer (2500-4000 euro). Maar Veldoyne heeft ook iets goedkopere types

Moet zeggen dat die BK ook niet slecht lijkt, maar de DSP feature van Velodyne is toch wel erg mooi, bespaard een hoop laag ellende

Hi level? Is dat een vorm van passthrough van reciever>subwoofer>speaker? http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Minotaur.htm#order Hier staat wel de mogelijkheid van hi level input.

Verder ben ik automatisch al naar een gesloten subwoofer gegaan omdat ik een muzikale wil hebben, en een snelle. Die bij wijze van spreken een trigger kick kan bij houden zonder echt hoorbare vervorming. Mijn budget is beperkt tot zo'n 220 euro.

P.s. Inhoud in L. is 37

Stel je hebt een heel klein basmid speakertje( 2 wegje ) met een poortje , dan zou ik me kunnen indenken dat er te weinig enigzins vrije luchtbeweging mogelijk is in de kamer vd speaker , waardoor de lucht teveel de conus gaat tegenhouden bij de achterwaartse beweging maar bij jouw is het niet van toepassing

:angry::angry:

Wat een onzin allemaal!

Hoe kun je nu bepalen of 40 l genoeg is als je helemaal niets van de parameters van de luidsprekerunit weet? Dan kun je dus beter helemaal niets zeggen, in plaats van de indruk te wekken dat het wel ongeveer goed zal zijn. Er is geen enkele manier waarop wij hier zonder iets te weten kunnen voorspellen hoe de luidspreker zich gaat gedragen als de reflexpijpen dichtgestopt worden. Stel nu eens dat er een impedantie correctie netwerk in zit om de karakteristieke reflex pieken weg te werken (zeer kleine kans) wat gebeurt er dan als je de gaten stopt?

Natuurlijk kun je eens een oude sok in zo'n pijp stoppen en luisteren, schade ondervind de luidspreker hier niet van. Persoonlijk vind ik het een onzinnige oplossing, als je een ander gedrag in het laag wilt zul je op zoek moeten naar een andere (gesloten) luidspreker, of de huidige doormeten, herberekenen/herontwerpen en indien mogelijk aanpassen aan je wensen.

Hi level? Is dat een vorm van passthrough van reciever>subwoofer>speaker? http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Minotaur.htm#order Hier staat wel de mogelijkheid van hi level input.

Verder ben ik automatisch al naar een gesloten subwoofer gegaan omdat ik een muzikale wil hebben, en een snelle. Die bij wijze van spreken een trigger kick kan bij houden zonder echt hoorbare vervorming. Mijn budget is beperkt tot zo'n 220 euro.

Denk dat deze BK dat niet heeft. Sommige subs wel en soms is dan de high level output gefilterd

bekijk bv eens deze handleiding

http://www.velodyne.com/products/manuals/c...english_web.pdf

Je budget is wel krap voor een goede sub. Misschien eens naar een jonge 2e hands een kijken. Er zijn genoeg HT liefhebbers die na 2 jaar sub gebruik een grotere/betere willen.

Deze was bv mooi geweest http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77906.0

(maar hij is al gereserveerd). Met een beetje geduld komt er wel eens een andere mooie langs.

Natuurlijk kun je eens een oude sok in zo'n pijp stoppen en luisteren, schade ondervind de luidspreker hier niet van. Persoonlijk vind ik het een onzinnige oplossing, als je een ander gedrag in het laag wilt zul je op zoek moeten naar een andere (gesloten) luidspreker, of de huidige doormeten, herberekenen/herontwerpen en indien mogelijk aanpassen aan je wensen.

Goed, ik ben een totale 'noob' op audio gebied, en wil mijn E60 slechts een beetje dempen zodat mijn subwoofer straks beter naar voren komt. Ik heb geen zien om de driverunits een andere kast te geven, dat ligt

a. Buiten mijn budget

b. Buiten mijn expertise

c. Buiten mijn tijdsbestek

Dan is zo'n oplossing, die de basweergave een beetje dempt zonder dat de mid -en hoge tonen dof worden, perfect voor mij.

Denk dat deze BK dat niet heeft. Sommige subs wel en soms is dan de high level output gefilterd

bekijk bv eens deze handleiding

http://www.velodyne.com/products/manuals/c...english_web.pdf

Je budget is wel krap voor een goede sub. Misschien eens naar een jonge 2e hands een kijken. Er zijn genoeg HT liefhebbers die na 2 jaar sub gebruik een grotere/betere willen.

Deze was bv mooi geweest http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77906.0

(maar hij is al gereserveerd). Met een beetje geduld komt er wel eens een andere mooie langs.

Ik kies er voor om niet voor 2ehands te gaan, gezien de grote van het bedrag blijf ik liever op nieuwkoop. Ik weet dat mijn budget erg beperkt is, maar voor dat geld lijkt mij zo'n BK minotaur geen slechte aankoop. Ik heb ook maar een kleine kamer.:)

Stop die sub niet in een hoek, maar zet hem zo centraal mogelijk tussen de speakers. je hebt dan een strakker laag en ook het stereobeeld lijdt er minder onder.

Vaak kun je het kantelpunt van zo'n sub instellen. Daarmee is ook de dubbele bassoutput door de twee (drie) speakers te beperken. Nou is dat vaak niet zo'n probleem, omdat de sub wanneer goed afgesteld slechts een verhoging van 3 dB met zich brengt.

:)

Stop die sub niet in een hoek, maar zet hem zo centraal mogelijk tussen de speakers. je hebt dan een strakker laag en ook het stereobeeld lijdt er minder onder.

Vaak kun je het kantelpunt van zo'n sub instellen. Daarmee is ook de dubbele bassoutput door de twee (drie) speakers te beperken. Nou is dat vaak niet zo'n probleem, omdat de sub wanneer goed afgesteld slechts een verhoging van 3 dB met zich brengt.

:)

Als ik dat doe, dan zie ik hem niet, dan zit er een kast voor, of ik zou hem 1 meter voor mij moeten zetten. Is dat een optie?

Kantelpunt is de crossover-frequentie? Ik heb gehoord dat als je hem op 60hz hij dan niet meer te lokaliseren is. Nou was mijn doel om hem op 80hz te zetten, om geen "frequentie gat" tussen mijn subwoofer en surround speakers te cre

Wat een onzin allemaal!

Hoe kun je nu bepalen of 40 l genoeg is als je helemaal niets van de parameters van de luidsprekerunit weet? Dan kun je dus beter helemaal niets zeggen, in plaats van de indruk te wekken dat het wel ongeveer goed zal zijn. Er is geen enkele manier waarop wij hier zonder iets te weten kunnen voorspellen hoe de luidspreker zich gaat gedragen als de reflexpijpen dichtgestopt worden.

Doorgaans heeft een luidspreker met een bepaalde afstemming in een basreflexbehuizing een groter volume nodig dan bij dezelfde luidspreker en afstemming in een gesloten behuizing. In zo'n geval is de behuizing met afgesloten poort doorgaans iets te groot en zal de Q van het geheel wat lager komen, dat geeft een betere demping in het laag. Bovendien is de output van de poort 90

Wat een onzin allemaal!

Hoe kun je nu bepalen of 40 l genoeg is als je helemaal niets van de parameters van de luidsprekerunit weet? Dan kun je dus beter helemaal niets zeggen, in plaats van de indruk te wekken dat het wel ongeveer goed zal zijn. Er is geen enkele manier waarop wij hier zonder iets te weten kunnen voorspellen hoe de luidspreker zich gaat gedragen als de reflexpijpen dichtgestopt worden. Stel nu eens dat er een impedantie correctie netwerk in zit om de karakteristieke reflex pieken weg te werken (zeer kleine kans) wat gebeurt er dan als je de gaten stopt?

Moet je eens goed luisteren popie jopie ik maak zelf wel uit wat ik wel of niet zeg /vind , ik werk in mijn ontwerpen niet met thiele /small of formules ,dat is mijn eigen keuze wat de topicstartere er mee wil moet hij zelf weten , dat nameten het beste is weet ik zelf natuurlijk ook wel.

IK heb uiteraard meerdere speakers gemeten met een dichte en open poort en jij?

groet :( hj :D

Geen ruzie maken onder het vechten. :P

ik heb nu 2 dingen geprobeerd.

Boven kant van fles eraf gesneden, en met de tuit naar binnen. om een sok gewikkeld erin geduwd.

Ik kreeg toen een hele scherpe "s" en "f". Maar bas was gedempt, en klonk erg droog.

Ik heb daarna een sok om een koperen buis (19mm) heen gewikkeld(Had geen PVC meer.), en hem er vervolgens weer in beide speakers geduwd. De bas was gedempt en droog, en ik heb verder geen hoorbare vervorming waar genomen in het hoog en midden. Perfecte oplossing. :)

bouw ook al tien jaar zelf luidsprekerkasten, en ik kan je dit vertellen:

1. niet elke luidspreker is bestand tegen de hogere drukken die kunnen optreden in een dichte kast, maar als je niet hard speelt, zal dit geen probleem vormen.

2. bij een basreflexluidspreker maakt de konus over het algemeen een veel kleinere excursie om hetzelfde geluidsvolume te bereiken, en zowiezo wordt de excursie veel feller gedempt dan bij een gesloten kast van bijvoorbeeld Q=0.8 (meeste commerciele ontwerpen), hoe vreemd dit misschien ook klinkt. dit heeft wel tot gevolg dat de luidsprekers die gebruikt worden meestal ook een korte spreekspoel hebben, waardoor ze sneller gaan vervormen als je hem in een gesloten kast met de bijhorende grotere excursie gaat gebruiken. ook weer natuurlijk relatief aan het geluidsvolume dat je wil gebruiken.

ik zou het dus niet doen.

1. niet elke luidspreker is bestand tegen de hogere drukken die kunnen optreden in een dichte kast, maar als je niet hard speelt, zal dit geen probleem vormen.

2. bij een basreflexluidspreker maakt de konus over het algemeen een veel kleinere excursie om hetzelfde geluidsvolume te bereiken, en zowiezo wordt de excursie veel feller gedempt dan bij een gesloten kast van bijvoorbeeld Q=0.8 (meeste commerciele ontwerpen), hoe vreemd dit misschien ook klinkt. dit heeft wel tot gevolg dat de luidsprekers die gebruikt worden meestal ook een korte spreekspoel hebben, waardoor ze sneller gaan vervormen als je hem in een gesloten kast met de bijhorende grotere excursie gaat gebruiken. ook weer natuurlijk relatief aan het geluidsvolume dat je wil gebruiken.

ik zou het dus niet doen.

Zie post erboven, ik heb de bassreflex verkleint, met gewenste resultaten. Wat betreft excursie:

Mijn receiver is een Yamaha RX-V361.

Ik had volume op -18 gezet, + 8 bass.

Bassport compleet dicht gestopt.

Dit filmpje: http://www.trailers.demo-world.net/wmv/wmv_pinball.rar gedraaid, in dolby digital uiteraard.

Het resultaat was een enorm droge, maar toch wat mindere bass.

Alles doet het nog naar behoren.:)

Wat een onzin allemaal!

Moet je eens goed luisteren popie jopie ik maak zelf wel uit wat ik wel of niet zeg /vind , ik werk in mijn ontwerpen niet met thiele /small of formules ,dat is mijn eigen keuze wat de topicstartere er mee wil moet hij zelf weten , dat nameten het beste is weet ik zelf natuurlijk ook wel.

IK heb uiteraard meerdere speakers gemeten met een dichte en open poort en jij?

groet :( hj :D

Ik heb anders erg veel respect voor de bijdragen van Seed7. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

:confused:

De absolute druk in de kast is bij een basreflex net zo groot als bij een gesloten kast, beide rond de atmosferische druk, anders is er iets goed mis. De geluidsdruk (momentane luchtdruk) is bij een gelijke geluidssterkte ook identiek, anders spelen ze niet even luid, de basreflexpoort is uiteindelijk geen overdrukventiel maar is een meeresonerende luchtmassa die evengoed voor luchtdruk in de kast zorgt. Onder de resonantiefrequentie is de poort wel een luchtlek. Doorgaans is een gesloten box juist zwaarder belastbaar dan een basreflex.
2. bij een basreflexluidspreker maakt de konus over het algemeen een veel kleinere excursie om hetzelfde geluidsvolume te bereiken, en zowiezo wordt de excursie veel feller gedempt dan bij een gesloten kast van bijvoorbeeld Q=0.8 (meeste commerciele ontwerpen),
Dat is zo maar dat geldt alleen op de resonantiefrequentie, daaronder wordt de excursie bij een basreflex juist veel groter omdat het niet wordt gedempt en zal een gesloten box in het voordeel zijn omdat de conus wordt geremd door het opgesloten luchtvolume.

Maar ik ben het wel met je eens dat een luidsprekerchassis ontworpen voor een basreflex (met kortere spreekspoel, lagere Q) niet optimaal hoeft te zijn voor een gesloten kast (langere spreekspoel, iets hogere Q).

Maar als het laag teveel doordreunt kun je kunnen proberen de Q te verlagen, het dichtstoppen van de poort is een optie.

Ik had volume op -18 gezet, + 8 bass.
En jij vind het gek dat je last hebt van ongecontroleerd laag?