BellaVista Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Veel luidsprekers hebben de tweater boven de bas/mid-toner. Het kan echter ook andersom, zoals op het plaatje. Graag zou ik willen weten wat de voor- en nadelen zijn van een ontwerp met zogenaamde omgekeerde as? Iemand hear? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Misschien dat het met de hoogte van de speaker te maken heeft? Een tweeter zou ideaal gezien zo ongeveer op oorhoogte moeten zitten tijdens het luisteren. Als je een speaker hebt gebouwd die hoger is, dan zou je de tweeter lager kunnen plaatsen met daarboven de middentoner of bassunit. Een andere reden zou ik zo niet kunnen bedenken... Er zijn trouwens wel meer merken die dat doen. De hele Contour-serie van Dynaudio bijvoorbeeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 Graag zou ik willen weten wat de voor- en nadelen zijn van een ontwerp met zogenaamde omgekeerde as? Iemand hear? geen voordeel geen nadeel, gewoon iets anders. Wat je hiermee doet is het afstraalgedrag van de luidspreker een beetje beinvloeden in een beperkte frequentie range. De hoofdlob wijst wat meer omhoog of omlaag, tweeter boven, lob wijst omlaag. Ook nog van invloed hierbij is of we te maken hebben met een filter van even of oneven orde. Bij de juiste combi, tweeter boven en oneven orde filter wijst de lob recht naar voren. Het kan dus zinvol zijn om de "as" om te draaien afhankelijk van de hoogte van de speakers t.o.v. de luisterpositie. Tenslotte, bij een hoger geplaatste woofer wordt de ruimte op een andere manier aangestoten en kun je meer of minder last hebben van de ruimteresonantie tussen vloer en plafond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 augustus 2008 Report Share Posted 23 augustus 2008 De tweeter onder de bas unit is een voordeel als de LS relatief laag staat (onder het nivo waar de oren zitten). De akoestische as (de lijn loodrecht op het lijnstuk dat van het akoestisch middelpunt van bas unit en van de tweeter loopt) zal dan namelijk licht stijgen naar de luisteraar toe. Hierdoor komen de oren op de akoestische as (zelf verzonnen term) zitten, waardoor zou je de minste fase fouten hebben tussen tweeter en woofer (als het filter teninste niets verandert) Okay seed7 schreef al iets soortgelijks. http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&highlight= http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&highlight= Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 24 augustus 2008 Report Share Posted 24 augustus 2008 doordat de bas verder van de vloer staat, wordt deze ook iets strakker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 augustus 2008 Author Report Share Posted 24 augustus 2008 Dank voor de reacties! 't Maakt dus niet heel veel uit, misschien een wat strakkere bas en een compacter design, maar... ...hoe werkt dat met de afbeelding van het geluid in de hoogte? Ergens hear wordt gesproken over de stem op hoogte van de gitaar. Is een systeem met de tweater boven beter in staat om dit goed weer te geven of maakt dat niet zoveel uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Lees dit topic eens http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10927&hl= als je meer wil weten over hoe het menselijk gehoor hoogte kan horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 26 augustus 2008 Report Share Posted 26 augustus 2008 Wanneer de kast naar achteren of naar voren beweegt door sterke lage tonen zal de tweeterunit een grotere uitslag maken als hij boven de woofer is gemonteerd dan wanneer hij daaronder zit. Je zou dus een verbetering in het hoog moeten waarnemen als de tweeter onderop zit. Dit effect wordt enigszins teniet gedaan doordat de woofer dan hoger zit en de kast dus meer doet bewegen. Dit alles tenzij de speakerkast werkelijk muurvast staat en totaal niet kan bewegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 27 augustus 2008 Author Report Share Posted 27 augustus 2008 Lees dit topic eens http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10927&hl= als je meer wil weten over hoe het menselijk gehoor hoogte kan horen. Dat over hoogte is inderdaad belachelijk! Tsja, dat was een gekleurd topic. Van hifi verwacht ik dat deze in staat is een opname holografisch en transparant weer te geven, met daarbij een goede plaatsing van stemmen en instrumenten. Plaatsing beperkt zich voor mij niet tot links-rechts, maar ook voor-achter en onder-boven. 3D dus. Een erg fraai voorbeeld van plaatsing is in de (Q-sound)opname van Waters' Amused to Death. Op een gegeven moment wordt een radio naast(!) de luisteraar weergegeven, voor het gevoel op enkele meters afstand en een meter hoog. Een ander voorbeeld is een opname van het Westminster Choir, waarbij gebruik gemaakt werd van 1 microfoon. Het afluisteren van de CD geeft een gevoel van de afmetingen van de kerk en ook de bijbehorende hoogte. Vaak worden de diverse instrumenten apart opgenomen in een 'dode' ruimte en vervolgens samengevoegd. Links-rechts en voor-achter is te regelen, maar ik vraag idd mij af of (en hoe?) er bij het mixen rekening wordt gehouden met onder-boven. Wellicht wordt het weergeven van 'hoogtegevoel' beperkt tot andersoortige opnames. On topic: als het holografisch geluidsbeeld wordt bepaald door de bas/midden-toner, dan zal een omgekeerde as wat dat betreft weinig uitmaken. NB1. Via die topic een aantal links die ik nog niet had gezien. Leuk om weer eens een stuk van Eric de Boer te lezen: De Mat gebruik ik al jaren en ik onderschrijf zijn conclusie. NB2. Ook mijn ervaring is dat bepaalde componenten en tweaks een breder, dieper en zelfs hoger beeld kunnen opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 1 september 2008 Report Share Posted 1 september 2008 Lees dit topic eens http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10927&hl= als je meer wil weten over hoe het menselijk gehoor hoogte kan horen. Dat over hoogte is inderdaad belachelijk! Tsja, dat was een gekleurd topic. Van hifi verwacht ik dat deze in staat is een opname holografisch en transparant weer te geven, met daarbij een goede plaatsing van stemmen en instrumenten. Plaatsing beperkt zich voor mij niet tot links-rechts, maar ook voor-achter en onder-boven. 3D dus. Een erg fraai voorbeeld van plaatsing is in de (Q-sound)opname van Waters' Amused to Death. Op een gegeven moment wordt een radio naast(!) de luisteraar weergegeven, voor het gevoel op enkele meters afstand en een meter hoog. Een ander voorbeeld is een opname van het Westminster Choir, waarbij gebruik gemaakt werd van 1 microfoon. Het afluisteren van de CD geeft een gevoel van de afmetingen van de kerk en ook de bijbehorende hoogte. Vaak worden de diverse instrumenten apart opgenomen in een 'dode' ruimte en vervolgens samengevoegd. Links-rechts en voor-achter is te regelen, maar ik vraag idd mij af of (en hoe?) er bij het mixen rekening wordt gehouden met onder-boven. Wellicht wordt het weergeven van 'hoogtegevoel' beperkt tot andersoortige opnames. Heb je nou wel 't hele topic gelezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 9 september 2008 Author Report Share Posted 9 september 2008 Heb je nou wel 't hele topic gelezen? Ja hoor. Heb jij de moeite genomen om Roger Waters te beluisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 10 september 2008 Report Share Posted 10 september 2008 Ooit heb ik ergens gelezen dat de resultante van de afstraling van conusweergever en tweeter schuin omlaag gericht is als de tweeter boven de conusweergever zit en schuin omhoog gericht is als de tweeter onder de conusweergever geplaatst is. Dat heeft er mee te maken dat de tweeter voor het centrum van de conusluidspreker is geplaatst. Trek maar een denkbeeldige lijn door de dome van de conus en het bolletje in het centrum van de conusluidspreker. De on axis afstraalrichting staat daar loodrecht op Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2008 Report Share Posted 10 september 2008 Of de tweeter boven of onder de woofer/middentoner zit, maakt in principe niets uit. En of de baffle waarop de luidspreker-units bevestigd zijn schuin is, of gewelfd, of getrapt, maakt in principe ook niets uit. Het gaat erom dat de frequenties die door beide units samen moeten worden verklankt, gelijktijdig en dus in gelijke fase je oor moeten bereiken. Hierbij spelen vooral het wisselfilter, maar ook de plaatsing van de units t.o.v. elkaar en t.o.v. je oor, en de verschillende stijgsnelheden van de beide units een rol. Bij de meeste luidsprekers lukt de tijds- of fasecoherentie aardig op en rond de overnamefrequentie, maar is het daarb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts