kappa7 Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 LP's lijken me een beetje offtopic. Er is meen ik ook een DAC van Chord die de data uit een buffer leest ipv direct vanaf de CD (via de spdif connectie natuurlijk). Ook meen ik dat sommige DVD drives dat ook zo doen (en vele CD walkmans). Maar als dat zoveel voordeel biedt, hebben alle "haai end" CD-speler makers dan zitten slapen? Een MB geheugen kost geen drol (pak em beed 20 euro) en wat logica op te bufferen en netjes uit te lezen zal ook niet veel voorstellen. Maar in plaats daarvan wordt in vrijwel alle cd spelers van tot dik 10 mile gewerkt met zware kasten, klem mechansme op de CD vast te houwen (Teac), super cocks en weet ik wat niet meer. Met een een laptop van 400 euro kun je dus een betere speler maken?? Kijk en daar heb je dus helemaal gelijk. Het is net wat seed7 al aangeeft in de data is het gewoon weg erg vervelend als er data zoek raakt. Daarom hebben zij er dus een controle systeem in gestopt als wet het over IP (internet protocol) hebben dan. bij ieder bitje dat verstuurd wordt wordt een extra controle bit je geplakt. als nu blijkt dat deze niet aan komt dan zal er een verzoek gedaan worden om dut bitje nog maals te verstuuren. plaats je dan alles in een buffer dan kan je dus alles rustig controleren en aanvullen. Als je dan de buffer onder een hele goede klok zet die de bitjes weer op de juiste tijd los laat en dan direct het D/A gedeelten ingaan dan kan er niet zo veel meer fout gaan en zal je de minste fouten over houden. Ga je de data echter eerst in een squeezebox stoppen en dan weer via de SP/dif verder transporteren dan ga je weer realtime data verzenden en heb je dus weer en extra kans op fouten. Dit is dus ook waar om dat bij de Crazy-T bijna niet fout kan gaan alles in een behuizing bij elkaar en daar doorheb je dus minder problemen met signaal overdracht. NB natuurlijk snap ik wel dat er nog wat aandacht nodig is om op een nette manier die 1 MB data uit te lezen richting DAC, waarwschijnlijk laat een standaard laptop daar nog wel wat steken vallen. Of is het uitlezen van magnetische info op een HD gewoon veel nauwkeuriger dan het optisch uitlezen van een CD? De meeste software (tenzij gedownload) wordt ook gelezen van een CD of DVD (meetsal met 10-30 keer de normale snelheid). een verkeerd bitje wil je daar ook niet. Natuurlijk zijn er mechaniscmen om stukken data te herlezen als een checksum niet voldoet. Een red-book cd speler doet dat niet neem ik aan. Die is beperkt binnen de correctie mogelijkheden van de red book codering. Dat gaat ook prima met een laptop je leest de data net zo vaak als nodig is en plaatst dan de data op een hardeschijf deze gaan veel nauwkeuriger met data om en kunnen ook nog eens sneller lezen en schrijven. Bij het uitlezen van data of terwijl muziek is de red book niet van toepassing we trekken dan alleen de rauwe data van het schijfje af het red book heeft meer betrekking over het schijfje zelf. Als je dan van je laptop naar de netwerkspeler gaat dan gebeurt dat dus als IP en is er weinig meer dat fout kan gaan zelfs draadloos is geen enkel probleem. Voor de rest heb ik wel eens spelers gezien die met de buffer werken maar waarom dat nog niet is door gebroken snap ik ook niet. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Ik heb laatst ook een CD-nummer (Nothing really ends van dEUS) geript naar FLAC en vergeleken hoe het nummer op CD-klonk en via de Squeezebox. De CD-speler is een Accuphase DP78 en de de Squeezebox gebruikt ook de DAC van de DP78. Ik moet zeggen dat het verschil moeilijk te horen was. Ik had het gevoel dat de Squeezebox wat scherper klonk en de CD iets warmer en voller, maar nogmaals het verschil was miniem. Zonder goede externe DAC presteert de Squeezebox overigens een klasse minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 volume van squeezebox kan je uit zetten ergens in het menu en het is zowiezo raadzaam om geen digitale volume regelingen te gebruiken want die werken met bitjes enzo en we hadden het over 'bit-correct'. Er verandert bij een digitale volumeregeling natuurlijk wel wat aan de bitjes, maar het is natuurlijk niet zo dat er zomaar bitjes weggegooid worden. Er wordt een berekening op losgelaten. Bijvoorbeeld: als je de digitale volumeregeling helemaal voluit hebt, dan is het (zoals jij het noemt) 'bit correct'. Ga je dan op de helft van dat volume zitten, dan worden de 'bit-woorden' gedeeld door 2. Er worden dus geen bitjes weggegooid, er wordt alleen aan gerekend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 25 augustus 2008 Author Report Share Posted 25 augustus 2008 Ik heb laatst ook een CD-nummer (Nothing really ends van dEUS) geript naar FLAC en vergeleken hoe het nummer op CD-klonk en via de Squeezebox. De CD-speler is een Accuphase DP78 en de de Squeezebox gebruikt ook de DAC van de DP78. Ik moet zeggen dat het verschil moeilijk te horen was. Ik had het gevoel dat de Squeezebox wat scherper klonk en de CD iets warmer en voller, maar nogmaals het verschil was miniem.Zonder goede externe DAC presteert de Squeezebox overigens een klasse minder. Dank Theo! hoe hoorbaar is het verschil tussen foutcorrectie in cd loopwerk en bitverlies in data overdracht tussen de diverse onderdelen. Overigens mooi dat jouw cd speler een digitale ingang heeft! Maar ook daar kan je je afvragen of het protocol tussen loopwerk en dac hetzelfde is als tussen de digitaal ingang en de dac. En daar zouden ook al bit-foutjes kunnen ontstaan als ik het goed begrijp. Maar hoe verhouden die zich tot de foutcorrectie in loopwerken. Weet niemand daar een antwoord op? Seed7 misschien? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Ik heb laatst ook een CD-nummer (Nothing really ends van dEUS) geript naar FLAC en vergeleken hoe het nummer op CD-klonk en via de Squeezebox. De CD-speler is een Accuphase DP78 en de de Squeezebox gebruikt ook de DAC van de DP78. Ik moet zeggen dat het verschil moeilijk te horen was. Ik had het gevoel dat de Squeezebox wat scherper klonk en de CD iets warmer en voller, maar nogmaals het verschil was miniem.Zonder goede externe DAC presteert de Squeezebox overigens een klasse minder. Dank Theo! hoe hoorbaar is het verschil tussen foutcorrectie in cd loopwerk en bitverlies in data overdracht tussen de diverse onderdelen. Overigens mooi dat jouw cd speler een digitale ingang heeft! Maar ook daar kan je je afvragen of het protocol tussen loopwerk en dac hetzelfde is als tussen de digitaal ingang en de dac. En daar zouden ook al bit-foutjes kunnen ontstaan als ik het goed begrijp. Maar hoe verhouden die zich tot de foutcorrectie in loopwerken. Weet niemand daar een antwoord op? Seed7 misschien? Mart Als het protocol van de squeezebox en de dac niet het zelfde is dan komt er geen geluid uit. Wel is het zo dat uit het loop werk een ander protocol komt als uit de sp/dif. De sp/ dif ingang wordt dan ook eerst omgezet naar een signaal waar de dac wel wat mee kan en dat is dan gelijk als wat er uit het loopwerk komt. De data die verloren gaat tijdens het transport van je squeezebox naar de dac zal in de praktijk echt minimaal zijn en echt te verwaarlozen. ik heb alleen in mijn eerdere post aangegeven waar de zwakke punten zitten in de overdracht van het signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Voor de rest heb ik wel eens spelers gezien die met de buffer werken maar waarom dat nog niet is door gebroken snap ik ook niet. Groetjes George Er is ook een bepaalde Sony DVD/SACD speler geweest (QS range ofzo) een jaar of 5 geleden die vanuit een buffer afspeelde. (geloof de dvp-ns900V) Verder is (komt?) er deze Bladelius http://www.bladelius.com/pressrelease.html En op PC front zijn er zaken als: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/...es/2/27041.html Hoe doen de vele huidige harddisk recorders/music servers dat eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Voor de rest heb ik wel eens spelers gezien die met de buffer werken maar waarom dat nog niet is door gebroken snap ik ook niet. Groetjes George Er is ook een bepaalde Sony DVD/SACD speler geweest (QS range ofzo) een jaar of 5 geleden die vanuit een buffer afspeelde. (geloof de dvp-ns900V) Verder is (komt?) er deze Bladelius http://www.bladelius.com/pressrelease.html En op PC front zijn er zaken als: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/...es/2/27041.html Hoe doen de vele huidige harddisk recorders/music servers dat eigenlijk? Goeie vraag heb ik mij nog niet in verdiept maar daar zal toch ook wel een buffer aan te pas komen. Die bladelius is wel een erg mooi ding als ik dat zo lees. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Ik gebruik nu tot grote tevredenheid een Squeezebox, sinds een maand of 7. Klankmatig vind ik de SB3 (met eigen DAC) al opvallend goed klinken, voor zo'n goedkoop apparaat. Ik gebruik m'n CD-speler nog maar amper sinds ik m'n SB3 heb. Sure, m'n CD-speler klink wel duidelijk beter, maar 't is geen dag+nacht verschil en ik weet dat dat er nog veel meer uit de SB te halen valt middels een losse, betere DAC. Heb onlangs een A-B test gedaan tussen m'n SB3 en CD-speler. De SB3 klink iets terughoudender/smoother en laat iets minder details horen, maar ik kan niet zeggen dat 't ergens storend is. (wel als je internet radio besluisterd, maar bij FLAC bestanden van goede opnamen is 't best te pruimen) Heb m'n CD's (grotendeels) in FLAC op m'n PC gezet, via EAC. Ik heb begin dit jaar mogen ervaren hoe een SB3 kan klinken via een serieuze DAC. (dat is dan ook de reden waarom ik m'n CD-speler te koop heb gezet) Kortom,...een jaar geleden zag ik 't nog helemaal niet zitten, muziek via HD naar de HiFi-set, maar denk er nu toch positiever over. Het kan zondermeer erg goed klinken en losse HD's worden met de maand goedkoper. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Er is ook een bepaalde Sony DVD/SACD speler geweest (QS range ofzo) een jaar of 5 geleden die vanuit een buffer afspeelde. (geloof de dvp-ns900V) heeft/had niet iedere diskman en aanverwante draagbare cd-spelers een buffer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 27 augustus 2008 Author Report Share Posted 27 augustus 2008 QUOTE(Duck-Twacy @ 25 Aug 2008, 23:26:34) Er is ook een bepaalde Sony DVD/SACD speler geweest (QS range ofzo) een jaar of 5 geleden die vanuit een buffer afspeelde. (geloof de dvp-ns900V) heeft/had niet iedere diskman en aanverwante draagbare cd-spelers een buffer? En dan natuurlijk de vraag hoe bit-correct die buffer is. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Ik ben nogal onwetend en atechnisch, maar het feit dat een CD door deze groen te stiften aan de randen beter gaat klinken geeft toch voldoende aanleiding voor de conclusie dat cd als medium waarschijnlijk ingehaald wordt door een directe digitale omzetting naar geluid? Kortom, de omzetting na lezing door een laserlicht is nogal voor verbetering vatbaar. Ik ben nog helemaal van de CD maar het moet beter kunnen. Eh, squeezebox zei u? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 27 augustus 2008 Author Report Share Posted 27 augustus 2008 Ik ben nog helemaal van de CD maar het moet beter kunnen.Eh, squeezebox zei u? als je bij begin begint te lezen in dit topic zie je verschillende links voorbij komen naar apparaten die dat inderdaad claimen. squeezebox? ga eens winkelen bij wifisound.nl: is een aardige kennismaking met muziek zonder cd Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Voor de rest heb ik wel eens spelers gezien die met de buffer werken maar waarom dat nog niet is door gebroken snap ik ook niet.Groetjes George MicroMega had het vroeger al. En wat denk je van de Meridians: die hebben het gratis ExactAudioCopy concept genomen. Elke track wordt 8x of zo gelezen en de beste uitlezingen aan een buffer gevoerd. Volgens de recensies klinkt dit zeer goed. Het grote nadeel van een buffer is dat het een seconde duurt voordat het nummer begint. Kan erg ergerlijk zijn, als je bijv. veel zapt. Bovendien, wel of geen buffer: als je klok onregelmatig is, klinkt het even slecht. Dure klok => dure cd-speler. Vanwege de kosten dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Ik ben nogal onwetend en atechnisch, maar het feit dat een CD door deze groen te stiften aan de randen beter gaat klinken (...) Dat is helemaal geen feit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Wellus, ik heb het zelf gehoord! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snow Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Er beweren ook mensen dat de aarde 4800 jaar oud is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 28 augustus 2008 Author Report Share Posted 28 augustus 2008 .... aan de randen beter gaat klinken (...) Wat voor kleur moet die in het midden hebben om hem daar ook beter te laten klinken? Oh.. sorry ik las een komma waar die niet stond Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Wellus, ik heb het zelf gehoord! Dat maakt het nog geen feit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 .... aan de randen beter gaat klinken (...) Wat voor kleur moet die in het midden hebben om hem daar ook beter te laten klinken? Oh.. sorry ik las een komma waar die niet stond Mart Het gaat hier om een stift met een kleur die het strooilicht van de laser absorbeert. De kleur is dus afhankelijk van de gebruikte laser. Niet zomaar iedere groene stift zal daarom werken. De stift met de lichte vaalgroene kleur (slecht verkrijgbaar overigens) wordt nogal eens aanbevolen voor dit doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Als ik de rand van mijn Windows XP installatie-cd groen kleur, zou Windows dan ook minder vaak vastlopen? Of zijn de loopwerken die in een computer ingebouwd zijn zo superieur dat het daar geen effect heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Als ik de rand van mijn Windows XP installatie-cd groen kleur, zou Windows dan ook minder vaak vastlopen? Of zijn de loopwerken die in een computer ingebouwd zijn zo superieur dat het daar geen effect heeft? Er vanuitgaande dat dit een serieuze vraag is: Nee, dat zal geen verschil maken. Belangrijke achtergrondinformatie voor deze discussie is dat de informatie op een audio CD en een data CD op verschillende wijze wordt opgenomen. Bij een audio CD kunnen fouten optreden die gewoon kunnen worden doorgelaten. Bij een data CD zijn veel meer datacorrectiebits aanwezig. Bij een data CD zul je daarom altijd foutloze data lezen en bij een audio CD niet. (beetje simpel gesteld, maar hier komt het wel op neer). Om die reden kan het dus lonen om te trachten het uitlezen van een audio CD te optimaliseren met allerlei trucs zoals bijvoorbeeld strooilichtabsorptie. Bij een data CD maakt dat niets uit je krijgt daar wel of geen data, als je wel data krijgt is die 100% correct. Anders geeft het operatingsysteem een foutmelding. Je kunt de volgende proef op de som nemen: converteer een tot de rand gevulde audio CD in zijn geheel naar WAV. Sla vervolgens die WAV bestanden op naar een data CD (dus in WAV formaat). Je zult zien dat de informatie nu niet op meer op een CD past. De reden daarvoor is de enorme hoeveelheid aan extra correctiebits die de data meekrijgt op een data CD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Er vanuitgaande dat dit een serieuze vraag is:Knip... Sorry, nee dit was niet helemaal een serieuze vraag. De foutcorrectie van de audio-cd is niet perfect, maar ook niet zo slecht dat het gebruik van groene stiften invloed heeft op het uitleesgedrag. Maar on-topic: de voorkeur voor cd of harde schijf zal meer te maken hebben met gebruikerssentimenten: voel je je de koning te rijk met een kolossale muziek collectie onder de knop van je afstandsbediening dan is een streamer het walhalla. Krijg je een warm gevoel van het fysiek hanteren van zilveren schijfjes met bijbehorende boekjes, dan zal een cd speler zeker mooier klinken. Ik heb wel eens een poging gedaan verschillen waar te nemen tussen een cd-speler en Squeezebox, op dezelfde DAC. Na geconcentreerd luisteren en snel wisselen tussen de bronnen kon ik geen verschillen vaststellen. Ook bij langdurig luisteren klonken beide bronnen net zo fijn. Bij gebruik van de interne DAC's won de cd speler het bij langdurig luisteren (de Squeezebox vermoeide soms een beetje). Bij snelle A/B wisselingen kon ik echter ook geen zekere winnaar aanwijzen. Voor mij is de Squeezebox (op de DAC van de cd speler) ideaal vanwege het gebruiksgemak Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 29 augustus 2008 Report Share Posted 29 augustus 2008 Er vanuitgaande dat dit een serieuze vraag is:Knip... Sorry, nee dit was niet helemaal een serieuze vraag. De foutcorrectie van de audio-cd is niet perfect, maar ook niet zo slecht dat het gebruik van groene stiften invloed heeft op het uitleesgedrag. Maar on-topic: de voorkeur voor cd of harde schijf zal meer te maken hebben met gebruikerssentimenten: voel je je de koning te rijk met een kolossale muziek collectie onder de knop van je afstandsbediening dan is een streamer het walhalla. Krijg je een warm gevoel van het fysiek hanteren van zilveren schijfjes met bijbehorende boekjes, dan zal een cd speler zeker mooier klinken. knip Met vriendelijke groet, Jan Op zich wel grappig dat iets dat in principe meetbaar is wordt ontkend en dat vervolgens een psycho-akoestische verklaring wordt gesuggereerd voor een eventueel verschil tussen twee digitale bronnen. Maar dit zal dan wellicht ook verklaren waarom een LP voor veel mensen beter klinkt dan een CD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 29 augustus 2008 Author Report Share Posted 29 augustus 2008 Op zich wel grappig dat iets dat in principe meetbaar is wordt ontkend en dat vervolgens een psycho-akoestische verklaring wordt gesuggereerd voor een eventueel verschil tussen twee digitale bronnen. Dat psycho akoestische aspect is net zo'n meetbaar verhaal, en daar wordt in serieuze opnames ook gebruik van gemaakt. elke studio engineer weet wat hij met fase-aspecten e.a. foefjes kan bewerkstelligen. Dus die twee zaken kan je niet zo tegenover elkaar zetten. maar we dwalen af... Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 30 augustus 2008 Report Share Posted 30 augustus 2008 Ok voor serieuze luistersessies geef ik nog steeds de voorkeur aan mijn loopwerk. Maar voor in de tuin ben ik helemaal om Squeezebox duette Rulez Tuin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts