Jump to content

luisterervaring cd vs harde schijf

mart
 Share

Recommended Posts

Ik heb wel eens een poging gedaan verschillen waar te nemen tussen een cd-speler en Squeezebox, op dezelfde DAC. Na geconcentreerd luisteren en snel wisselen tussen de bronnen kon ik geen verschillen vaststellen. Ook bij langdurig luisteren klonken beide bronnen net zo fijn.

Ik ben wel benieuwd om welke DAC's dat ging Jan, die je op de SB hebt geprobeerd.

Ik overweeg zelf namelijk de aanschaf van een losse DAC, voor mijn SB3.

Ik heb wel eens een poging gedaan verschillen waar te nemen tussen een cd-speler en Squeezebox, op dezelfde DAC. Na geconcentreerd luisteren en snel wisselen tussen de bronnen kon ik geen verschillen vaststellen. Ook bij langdurig luisteren klonken beide bronnen net zo fijn.

Ik ben wel benieuwd om welke DAC's dat ging Jan, die je op de SB hebt geprobeerd.

Ik overweeg zelf namelijk de aanschaf van een losse DAC, voor mijn SB3.

De externe DAC was die van de cd-speler. Het betreft hier de H/K HD970, die een spdif ingang heeft. Ik vind de Harman Kardon een erg aangename (en voordelige) DAC, maar een wat mindere cd-speler. Dit vanwege loopwerk-bijgeluiden waar hij bij sommige cd's last van heeft.

Met vriendelijke groet,

Jan

• 4 weeks later...
Ik zou ook eigenlijk geen goede reden kennen waarom vanaf de harddisk gespeelde muziek beter klinkt dan vanaf een CD (uitgaande van het zelfde formaat natuurlijk). Wel zie je steeds meer apparaten en steeds weer laaiende reviews. Maar och, das gewoon handel, er moet toch verkocht worden.

Op zich zie ik het nog wel eens gebeuren dat ik via een netwerkschijf muziek ga af spelen op mijn installatie; geheugenruimte is zo goedkoop tegenwoordig.

Linn heeft tegenwoordig een hele batterij van dit soort toestellen. varierend van 1500-15000 euro. Snap niet waarom dat zoveel moet kosten. Op een gemiddeld moederbord van 150 euro zit meer technologie.

http://www.linn.co.uk/digital_stream_players

Die sneaky linn is wel cute though

Hallo,

dat klopt , wat duur is, is niet per definitie ook beter!.

excuus, ik was een beetje te voorbarig(was met teveel dingen tegelijk bezig).

wat betreft cd vs. harde schijf, tjsa ( ikzelf doe nu MBO ict-niveau 4,maar dat terzijde) een voordeel van een netwerkschijf is uiteraard dat er heel veel muziek op opgeslagen kan worden, EN een harde schijf klinkt beter dan een cd!, waarom? een van de dingen die meespelen is namelijks dat een sacd max. 5 mb ofzo kan doorgeven terwijl een HD zeker 70 MB kan doorgeven en dat vergeleken in dezelfde klok(tijd).

Dus met andere woorden : in de zelfde tijdseenheid kan een harde schijf dus MEER informatie doorsturen dan een SACD.

Ikzelf ben niet tot nouwelijk bekend met het hifi-wereldje (zit al vanaf jongs af aan in de ict-wereld) maar wil graag meer leren weten van hoe het gaat en zijlt in dit wereldje.

groet voyager

excuus, ik was een beetje te voorbarig(was met teveel dingen tegelijk bezig).

wat betreft cd vs. harde schijf, tjsa ( ikzelf doe nu MBO ict-niveau 4,maar dat terzijde) een voordeel van een netwerkschijf is uiteraard dat er heel veel muziek op opgeslagen kan worden, EN een harde schijf klinkt beter dan een cd!, waarom? een van de dingen die meespelen is namelijks dat een sacd max. 5 mb ofzo kan doorgeven terwijl een HD zeker 70 MB kan doorgeven en dat vergeleken in dezelfde klok(tijd).

Dus met andere woorden : in de zelfde tijdseenheid kan een harde schijf dus MEER informatie doorsturen dan een SACD.

Een BMW 6 cylinder 3 liter kan 3 keer meer vermogen leveren dan een 1.2 vierpittertje uit een Opel Corrosa, dus doet die het beter bij 50 km/hr kruissnelheid?

Kom nou........

S/PDIF stelt niet zoveel eisen. Goed is goed genoeg.

Neemt niet weg dat er genoeg addertjes onder het gras kunnen liggen, maar dat is op een ander vlak.

Het transport van die datastroom is het probleem niet.

Ikzelf ben niet tot nouwelijk bekend met het hifi-wereldje (zit al vanaf jongs af aan in de ict-wereld) maar wil graag meer leren weten van hoe het gaat en zijlt in dit wereldje.

Een schoon streven. En welkom hier.