Jump to content

Nieuwe cd-speler 3000 eur

Harman Karton
 Share

Recommended Posts

Wat doen we met een lp om meer uit de groeven te halen? Beter element betere phonotrap eventueel, maar toch niet het veranderen van de speakers om meer uit de groef te halen.

Je kunt een platenspeler hierbij niet vergelijken met een cd-speler. Een platenspeler 'leest' een analoog signaal van de plaat. Dat kan 100% goed gaan, of bijna goed, of net niet helemaal goed, of een beetje fout of een klein beetje veel fout of gewoon heel slecht... Maar een cd-speler 'leest' het digitale signaal OF helemaal goed, OF helemaal fout. Iets er tussenin kan niet. Uiteraard kan de foutcorrectie nog wat leesfouten eruit halen. En ook die doet dat OF helemaal goed, OF helemaal fout. En als ie het fout doet, dan slaat je cd-speler over. Dus het is niet dat je dan ietsje meer of minder hoog hoort of zo, of dat de piano ineens wat minder helder gaat klinken. Nee, je hoort 'm overslaan... In de uitlezing zit 'm het verschil tussen goedkope en dure spelers dus niet...

er word ook altijd alleen maar over autosuggestie gesproken wanneer iemand een verschil hoort. <_<

als je echt begrijpt wat autosuggestie is dan werkt dat natuurlijk ook de andere kant op.

ervan uitgaan dat het verschil er niet is leidt tot niet horen van verschil.

Mensen vergeten soms heel snel en dus ook de geleerde les. Soms willen mensen doen voorkomen dat men een les heeft geleerd, maar vergeten het weer even snel en valt men terug in oude gedragspatronen of oude denkpatronen. Zolang je niet de spier (zo noem ik het even) blijft trainen erin, ben je de geleerde les ook weer snel vergeten. Ik noem dat ook soms wel bewustwording. in jezelf.

Het feit dat men weg loopt met een overtuiging dat de verschillen zo niet onhoorbaar of minimaal zijn zegt m.i. echt iets over zo'n luisteraar. Zo'n persoon of luisteraar heeft i.m.o dan ook niet ervoor open gestaan en van te voren al BESLOTEN in zichzelf. Het zegt dus iets meer over de luisteraar. Omgekeerd is het dat ook zo.

Ter vergelijking of verduidelijking :

Ik kan 10 jaar op school zitten en net doen of ik oplet tijdens de les of de indruk geef dat ik oplet, wil dat niet zeggen of ik echt iets daadwerkelijk heb geleerd. Als ik dan na 10 jaar school mijn examen zou doen, dan zak ik door het ijs en heb waarschijnlijk een dikke vette onvoldoende. Met luisteren is dat net zo. althans zo werkt het voor mij wel.

Het bestaat dus wel, hoe ongelofelijk dat ook klinkt. Men is soms nou eenmaal hardleers en ook dit geldt voor beide partijen, de voorstanders en de tegenstanders. Degene die verschillen wel hoort en degene die geen verschillen hoort. Zolang men niet open staat en bereid is om van elkaar te leren, dan is elke discussie zinloos en kom je altijd terecht in een soort van machtsvacuum en/of patstelling. Als ik voor mezelf mag spreken vind ik dat ik wel open sta voor andere bevindingen van anderen, ook al zouden deze bevindingen niet in mijn straatje passen. Ik sta altijd op de plek van dat je van een ieder kan leren en zo zie ik het leven ook als 1 leerproces. Het enige en dat heb ik vaker gezegd (en wordt nu ook wel een dooddoener) is dat ik een hekel heb om steeds dezelfde herhalingen te moeten lezen en dus dooddoeners zijn in mijn optiek.

@ audiofreak

Lees nou je eigen verhaal nog eens rustig over. Er staat helemaal niets!

"Mensen vergeten soms heel snel" tja, "soms" dus ook niet

"Men is soms hardleers", tja, "soms" dus ook kennelijk niet.

Enz enz enz.

Eigenlijk staan er alleen een hoop woorden zonder veel betekenis. No offence uiteraard.

En wie staat er nu eigenlijk niet open voor bevindingen?

jij

altijd maar weer over de vorm beginnen wanneer iemand iets tegen je zegt.

woorden die audiofreak gebruikt als "soms" gebruikt ie waarschijnlijk om vriendelijker over te komen in zijn verhaal en niet te stellig te zijn als het op menselijkheden aankomt.

we zijn niet allemaal van die gedragswetenschappers zoals jij.

jij weet altijd precies wat iemand wel en niet moet horen en wat ze denken en ervaren. dat weet jij allemaal. ook weet jij wanneer iets autosuggestie is en wanneer niet. je moet er je beroep van maken joh.

"Ik vind dat jij moet......"???

Zo werkt het niet in de wereld, hoor. Jij mag vinden wat je wil maar wat ik moet bepaal ik liever zelf.

Eigenlijk staan er alleen een hoop woorden zonder veel betekenis. No offence uiteraard.

en weer en ontwijkende reactie. bravo

Zeg M44, ben je op al die andere fora ook zo hyper-actief?

Lijkt het eerste lesje van een klein cursusje kwantummechanica je niet veel leuker?

euh ja

euh nee

verder liggen er nog een hele hoop vragen voor je klaar op de vorige pagina's waar ik je regelmatig al zal herinneren.

@Audiofreak,

die schoolvergelijking vind ik niet opgaan.

Ik vind dat men alle examens moet afschaffen. Een goede leraar weet of een leerling iets kan. Daar heb je geen speciale dag voor nodig.

HDerkx

kijk hehe

dit roep ik nu ook al jaaaaren.

het hele jaar word je functioneren geevalueerd en als het net op die ene dag niet lukt ben je de l*l.

100 punten voor HDerx

@ audiofreaks.

ik "hoor " wat je zegt. uit respect voor jou en het forum zal ik mij even terug trekken ( van reageren) en later proberen de postings waar ik geirriteerd door raak te negeren.

echter het mes snijdt altijd aan 2 kanten. dat weet jij uiteraard erg goed ;)

Hoi Onno,

Ik begrijp heel goed wat je schrijft, het gaat helemaal niet om zinsbouw of zoiets. Alleen kun je het hele verhaal omdraaien wat betreft "openstaan voor".

Veel lastiger is dat je bij iets heel eenvoudigs het "hele leven" er bij sleept.

Nog een keer over nieuw.

Heel veel jaren geleden kocht ik een in mijn ogen dure (tegen de 1000 gulden) Sony "allesspeler". Deed het naar mijn idee prima. Op hifi.nl kraakte John Picoso enige weken later het apparaat tot de grond toe af: "een bruin geluid" was nog het vriendelijkste wat hij er over zei. Volkomen ongeschikt voor de weergave van welke muziek dan ook. Dat hij in studio Picoso niet beschikte over een beeldscherm om de juiste instellingen te bezien was geen bezwaar.

Jaren later heb jij die Sony allesspeler nog een keertje gehoord bij de bijeenkomst bij Sodejuu (voorversterkervergelijk). Roger riep toen nog een keer "klinkt niet verkeerd, dat spelertje".

In Oud-Beijerland stond Picoso's 10K JK acoustic speler naast 5 andere vanaf 100

Beste Kraus,

Heel ver terug in dit topic heb ik je de vraag gesteld of je blind het verschil tussen de drie armen van je draaitafel kunt horen.

Ik kan me voorstellen dat je die vraag gemist hebt in de brij van gekissebis, maar zou je alsnog een antwoord kunnen geven. Ik denk namelijk dat je in een ABX test met snelle wisselingen de verschillen ook niet meer hoort.

Wat mij betreft, is een ABX test niet maatgevend. Een ABABAB test waarschijnlijk ook niet trouwens. Wel testen met langdurige indrukken of een single AB test.

Groet,

Leobus

Dat is geen onzin , Kraus. Volgens mij heb je inderdaad een leesprobleem. Heb ik ergens gezegd dat iemand niet gekwalificeerd dan wel op de proef gesteld hoeft te zijn?

Die chirurg kan gedurende zijn opleiding misschien al 12 blinde darmen weggehaald hebben. Of dacht je dat ze dat alleen op het examen deden? Dan kan een "professor" gedurende het jaar ook wel zien of hij blindedarmen kan verwijderen.

HDerkx

Ik denk dat in een ABX test ik bijna altijd wel goed zou scoren tussen de drie combinaties.

Hallo Kraus,

Dat denk ik ook te kunnen met drie verschillende CD spelers. Jij hebt aangetoond dat dat (weliswaar met anderen, maar ik ben geen wondermens) niet het geval is in een concrete test. Doe nou eens een concrete test. Mogelijk dat je dan ineens de ABX test niet meer zo betrouwbaar vindt.

In het dagelijkse leven ben ik werkzaam in de research. Als daar eigenaardige uitkomsten uit testen komen, onderzoeken we zowel de uitkomsten als de testmethode. In dit hele topic zijn er mensen die uitkomsten vertrouwen en mensen die testen vertrouwen. Een beetje nuancering zou volgens mij geen kwaad kunnen.

Groet,

Leobus

1000 keer liever dan een klijnsmit , denk wel dat jij begrijpt wat ik bedoel zo langzamerhand,

Het gaat ook om de muziek toch!!!!!! , anders luister ik wel via mijn koelkast ofzo als de klank niet belanrijk is , tis de boodschapper om je muziekcollecte ten gehore te brengen , en het is mooi als dat erg goed/mooi gaat , niks meer en niks minder. :P

Waarom ABX jij dan? als de klank jou niks interreseerd , verkeerde hobby gekozen??, dan was ik ook niet op de foto demonstratief tussen mijn speakers gaan zitten , maar met een lp-hoes in mijn handen. ;) omdat het mij namelijk geen f*ck interesseerd wat een ander van mijn set vind of niet vind en dat hoef ik ook niet te weten , het is mijn ding waar ik veel plezier van heb , maar jij moet zo nodig in de media( wat over klank gaat) , dus wie is hier de audiofiel en min of meer de huichelaar? ;)

Je word steeds ongeloofwaardiger erik , zou nooit eenauto bij jou kopen :P , ik benijd jou niet , absoluut niet :P wat moet jij een rotleven hebben , zoiezo erg saai gezien je uitspraken.

kraus en erik zijn gewoon zo doof als een kwartel.

in een poging dat te verbloemen ropen ze om de zoveel tijd dat alles hetzelfde klinkt.

zodra ze daarop worden aangesproken gaan ze alleen nog maar in op de vorm van het gesproken woord.

droppen een bommetje om daarna weer te verdwijnen.

geven geen antwoord op vragen.

en nemen een beledigende toon aan bovendien. keyboard ninja's zei rood heel mooi.

in het echt kleine bange mannetjes met slecht gefineerde speakers.

Wat doen we met een lp om meer uit de groeven te halen? Beter element betere phonotrap eventueel, maar toch niet het veranderen van de speakers om meer uit de groef te halen.

Je kunt een platenspeler hierbij niet vergelijken met een cd-speler. Een platenspeler 'leest' een analoog signaal van de plaat. Dat kan 100% goed gaan, of bijna goed, of net niet helemaal goed, of een beetje fout of een klein beetje veel fout of gewoon heel slecht... Maar een cd-speler 'leest' het digitale signaal OF helemaal goed, OF helemaal fout. Iets er tussenin kan niet. Uiteraard kan de foutcorrectie nog wat leesfouten eruit halen. En ook die doet dat OF helemaal goed, OF helemaal fout. En als ie het fout doet, dan slaat je cd-speler over. Dus het is niet dat je dan ietsje meer of minder hoog hoort of zo, of dat de piano ineens wat minder helder gaat klinken. Nee, je hoort 'm overslaan... In de uitlezing zit 'm het verschil tussen goedkope en dure spelers dus niet...

Henrie, hier is het mij ook niet meer te doen om de cd speler maar om de bewering dat de enige verbetering van een set dient te gebeuren door de luidsprekers.

Daar ga ik niet mee akkoord volgens mijn ervaring. Vandaar het lp vergelijk voorbeeldje van mij. :)

Een beetje beter lezen kan soms geen kwaad Henrie ;):) niettemin is je uitleg zinvol

Gr

Stef

kZou van de Kraussen en de Klijnsmitten hier graag eens zinvol duidelijk en zonder geblaat vernemen wat volgens hun de oorzaak is waardoor ik WEL verschillen hoor tussen cd en kabels

Gr

Stef

geweldig hoe zo'n gezapig audioforum veranderd in een wilde arena zodra ik hier een posting doe over cd spelers :D:D:D

zou dat komen omdat ze weten dat het zo is: er zijn geen klank verschillen tussen cd spelers.

ik snap alleen niet waarom ze dat nou niet gewoon accepteren?

scheelt een hoop geld en kopzorg.

kunnen ze hun energie in belangrijker zaken gaan steken zoals luidsprekers en akoestiek.

maarja , dat is (meet)techniek en daar kun je je fantasie niet op los laten.

jammer hoor, het geluid kan zoveel beter worden daardoor. ;)

kZou van de Kraussen en de Klijnsmitten hier graag eens zinvol duidelijk en zonder geblaat vernemen wat volgens hun de oorzaak is waardoor ik WEL verschillen hoor tussen cd en kabels

Gr

Stef

beste Stef,

vroeger was ik ook van mening dat er verschillen bestonden tussen cd spelers.

ik dacht dat omdat ik daar veel over las op audiofora en ik hifi bladen.

dus ben ik ook naar de hifi winkel gegaan om eens een hele goeie en dure speler mee naar huis te nemen en te vergelijken met mijn Harman Kardon.

in de eerste instantie meende ik een hoorbare verbetering te horen.

maar toch wilde ik het zeker weten.

omdat ik van mening ben dat de verschillen het beste voor de dag komen als men direct schakelt tussen twee spelers die ieder een identieke cd afspelen heb ik dat gedaan.

nou, het was duidelijk het klonk identiek: er was geen verschil.

toen werd ik bang dat het aan mijn set lag.

dus heb ik de vergelijking gedaan via een hele goede hoofdtelefoon.

ook geen verschil te horen.

vanaf die tijd heb ik zo'n 5 blinde cd speler vergelijkingen georganiseerd op set's van hele hoge kwaliteit en ik heb daarbij mensen laten luisteren waarvan men wist dat ze goede oren hadden.

ook zij hoorde geen verschil en konden het bewijs niet leveren dat er hoorbare verschillen tussen cd spelers waren.

natuurlijk springt iedereen hier hoog en laag omdat ik ook wel snap dat je zoiets niet zomaar toegeeft , maar ik lach me rot!! :D

als Erik zegt dat ie wel verschillen hoort tussen versterkers, dan liegt ie glashard. onbestaanbaar.

groet

tuurlijk hoor ik verschillen tussen versterkers.

al moet ik eerlijk toegeven dat ik het alleen gehoord heb op mijn Acoustat esl's

die waren zeer moeilijk aan te sturen omdat de impendantie van die esl's tot 0,9 ohm gingen.

ik weet nog goed dat mijn Quad 606 instortte bij het Requiem van Verdi .

Daarom heb ik mijn huidige Musical Fidelity A370 toen gekocht.

die vervormde bij heftige passages iets minder.

of ik het verschil nu nog zou horen op mijn dynamische speakers weet ik niet.

maar ik heb geen zin om daar naar te gaan luisteren, het klinkt prima zo en zoalng de MF het nog doet komt er geen andere versterker ;)