erik klijnsmit Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Mensen die obsessief met hun uit de klauwen gelopen hobby bezig zijn menen ineens wereldse verschillen waar te kunnen nemen (CD-spelers / kabeltjes etc) en dat is het geen wat de nuchteren de knopen van zijn of haar gulp doet springen van het lachen. En dan nog glashard blijven volhouden dat het waar is ook. Dit heeft imo niets meer met audio te maken!! Just my 2 mV Precies!! Het is allemaal autosuggestie. hoe kan iemand beweren dat iets beter terwijl dat niet het geval is en hij ook nog geeneens weet hoe de beluisterde muziek in het echt klinkt. BULLSHIT. Niemand anders bepaalt voor de ander. Dat doet degene zelf . Daarbij is dat ook een veroordeling die je daar hebt neergezet, Saul Marantz. Jij bent echt niet degene die bepaalt voor een ander. Dat JIJ het belachelijk vind dat iemand anders veel geld ervoor over heeft, dat moet echt diegene ZELF weten. Jij hoeft het niet te betalen. Als ik Calve pindakaas wil eten, omdat ik het lekkerder vind dan de Eurpshopper pindakaas en jij ziet mij dat in mijn boodschappenkar leggen, ga je dan ook zeggen tegen mij in de supermarkt dat ik die Euroshopper pindakaas moet kopen ? Ik hoop van niet. Beste Erik, En maar trollen met deze opmerking weer. Autosuggestie behoort in dat rijtje van dooddoeners. Kom nou toch eens met inhoudelijke argumenten i.pv. je boekje dooddoeners. Ik hoop toch echt niet dat je in je garage naar je klanten ook zo doet. laat ik de rollen nou eens omkeren. jullie zijn de trollen, jullie lopen steeds onwaarheden te verkondigen. jullie plukken allerlei claims uit de lucht en smijten ze hier op het forum, jullie komen met verhalen van enorme verschillen tussen cd spelers. ik heb bewezen door anderen blind te laten luisetren dat er geen hoorbare verschillen zijn tussen cd spelers. 5 keer heb ik een blinde test georganiseerd en 5 keer konden de "gouden oortjes" van zeer vooraanstaande audiofielen geen verschillen waarnemen. ik zag aleen maar verongelijkte gezichten. en nog steeds lees ik verhalen over hoorbare verschillen!! eigenwijs die audiofielen? ze willen zichzelf gewoon voor de gek houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Aan de andere kant; saai is het niet... Nee, dus dat 'Saai Hear'-topic kan ook op slot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Alleen jammer dat er geen nieuwe argumenten aan deck komen. Het is allemaal weer een beetje meer van wat allemaal de revue HEAR al heeft gepasseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Alleen jammer dat er geen nieuwe argumenten aan deck komen.Het is allemaal weer een beetje meer van wat allemaal de revue HEAR al heeft gepasseerd. Maar dat is toch al jaren zo? Simpelweg omdat er geen nieuwe argumente ZIJN... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Blinde test met pindakaas dan maar Ik wacht wel op de blinde wijn test proef... Natuurlijk heeft Erik et al gelijk dat het tijdens diverse testen moeilijk is gebleken om verschillen tussen cd spelers te ontdekken (goedkope en dure). En dat mag ie best zo nu en dan onder de aandacht brengen (vind ik). Erik is iemand die tenminste zelf op onderzoek uitgaat. Misschien is zijn onderzoek nog niet alles zeggend, maar toch... Natuurlijk heeft Audiofreak (sry voornaam even niet paraat) gelijk dat iedereen zelf mag bepalen waar ie zn geld aan uitgeeft en dat bovengenoemde testen niet zalig makend zijn. Ikzelf zou best nog wel eens geinteresseerd zijn in een cd speler vergelijking tussen een low budget (300 euro klasse) en een in de hemel geprijsde 10000+ euro speler. De in de vorige testen genoemde JK is me iets te onbekend. Doe nu eens een echt een EMMlabs, Linn, Accuphase etc vergelijking met een gemiddelde Sony/Marantz/Cambridge cd speler van rond 300 euro (in een set/omgeving die optimaal is). Ik denk dat er maar weinig importeurs zijn die zoiets willen sponseren. Boeie he ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saul Marantz Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Mede en tegenstanders blijf je toch houden en dat mag allemaal. Mensen die obsessief met hun uit de klauwen gelopen hobby bezig zijn menen ineens wereldse verschillen waar te kunnen nemen (CD-spelers / kabeltjes etc) en dat is het geen wat de nuchteren de knopen van zijn of haar gulp doet springen van het lachen. En dan nog glashard blijven volhouden dat het waar is ook. Dit heeft imo niets meer met audio te maken!! Just my 2 mV Laat ik het eens anders stellen, als mijn buurman een CD-speler koopt van 10.000 euro, dan kan ik alleen maar blij voor hem zijn. Geweldig toch! Dat de beste man in kwestie in een 3e hands barrel rijd, is gewoon een kwestie van keuzes maken. Waarom afgunstig? want dat is het gewoon! het is puur de kift en dingen belachelijk maken. Mijn broek zakt er vanaf Jack Volgens mij begrijp je niet waar ik het over heb. Ik ben nooit jaloers op iemand. Zit niet in mijn aard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donic Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Een dagje niet het forum bekijken en je moet je door 3-4 pagina's bekvechten worstelen. En dat allemaal door een vraag over welke CD-spelers van ongeveer 3000,-- interessant zijn. Dat onderwerp kan ik nauwelijks meer terugvinden. Het gaat alleen over "bestaat er een verschil tussen CD-spelers" en de eigen mening wordt als de "absolute waarheid" gepresenteerd. Jammer dat men niet kan aanvaarden dat wat de ene luisteraar als een verschil merkt, de andere luisteraar dat niet hoort. En dan is het nog steeds de vraag of dat verschil bestaat. Iedereen heeft bij het luisteren zijn eigen werkelijkheid. Ik ken in ieder geval geen absolute standaard bij een component of combinatie van combinatie van componenten. Iedereen hoort dat weer verschillend anders had iedereen hier toch dezelfde luidsprekers, versterker etc. nog afgezien van het geld dat men ervoor wil uitgeven. Ook dat is een persoonlijke keus!! Voor de mensen die geen verschil horen, zou ik willen zeggen dat een keer die reactie geven voldoende is zonder de andere mening voor gek te verklaren. En dit geldt ook omgekeerd. De vraag waar het geld het best besteed kan worden, de bron (CD speler/platenspeler) of de luidsprekers is ook geen absolute keuze te maken. De mooiste bron gaat volledig de mist in met een slechte versterker en luidsprekers en de mooiste luidsprekers net zo goed door een slechte bron. Het gaat altijd om de combinatie van de componenten. Ik zou er ook geen percentages voor willen aangeven wat een goede verhouding is. Mijn slot is: (Bijna) alles is relatief P.S. Bij de keuze van mijn CD speler (Meridian 506) had ik indertijd verschillen gehoord maar dat was wel lang geleden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Sry Onno Mooie post Donic Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 ah ... ik irriteer henrie ... well, it's all in the eye of the beholder. irritatie zegt iets over jezelf. er zit blijkbaar iets dat zich laat irriteren. daarom loopt ie me als een hondje achterna, en doet telkens even zijn plasje als ik wat optypel. nee nou snap ik het afijn het zij zo. ps ... donic verwoordt het juist nmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 ah ... ik irriteer henrie ... well, it's all in the eye of the beholder. irritatie zegt iets over jezelf. er zit blijkbaar iets dat zich laat irriteren. daarom loopt ie me als een hondje achterna, en doet telkens even zijn plasje als ik wat optypel. nee nou snap ik het afijn het zij zo. Woef woef... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Vin wel dat Henry een keer met zn dvd speler onder zijn armen bij Rob op bezoek moet gaan om samen wat te luisteren naar ieders favo cd. Ik betaal de trein ticket wel. Lijkt me mooi om de ervaringen daarvan te lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 zijt wellekome laten we het vooral humoristisch houden hier. dit is hobby, geen Irak. dus als ik irritant deed, sorry. en als reactie op Kraus: nee, groot geld koopt denk ik geen groot geluid. ik vertrouw meer op degene die met gezond verstand en echte kennis voor niet teveel een goed ding bouwen kan. ik blijf mij afvragen waarom een straalkachel-netsnoer (!) op mijn cd speler toch echt beter klinkt dan merk X (je weet wel, blauw). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 Vin wel dat Henry een keer met zn dvd speler onder zijn armen bij Rob op bezoek moet gaan om samen wat te luisteren naar ieders favo cd. Ik betaal de trein ticket wel. Lijkt me mooi om de ervaringen daarvan te lezen Dat lijkt me niet nuttig. Ik ben immers doof, dus ik hoor toch geen verschil. En Rob zal de onbedwingbare neiging krijgen om te gaan modden aan m'n dvd-speler. Dan kom ik thuis met gepelde voedingscondensatoren, loodbitumen aan de kast en PB-regenboogstickers. Niet dat ie daar anders van gaat klinken, dus maakt het niet zo veel uit, maar ik hou m'n dvd-speler toch liever origineel... Ps. treinkaartje kan ik zelf wel betalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 kraus, je hebt helemaal gelijk. een dure SA11 klinkt standaard niet lekker. leuke les. en je hebt helaas ook gelijk wat betreft de modificatie. hoewel Sebastiaan nog een van de betere is naar mijn mening. maar ja ... doet ie zo'n klein BG HiNX elco'tje op de uitgang. meet mooi hoor, maar klinken ... dat is nou het enige dat ik echt veranderd heb aan de electronica, maar dat scheelt nogal. het blijft verrekte lastig er wat van te maken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Ikzelf zou best nog wel eens geinteresseerd zijn in een cd speler vergelijking tussen een low budget (300 euro klasse) en een in de hemel geprijsde 10000+ euro speler. De in de vorige testen genoemde JK is me iets te onbekend. Doe nu eens een echt een EMMlabs, Linn, Accuphase etc vergelijking met een gemiddelde Sony/Marantz/Cambridge cd speler van rond 300 euro (in een set/omgeving die optimaal is). Ik denk dat er maar weinig importeurs zijn die zoiets willen sponseren. Tijdens de laatste Hear bijeenkomst is er een soort van vergelijk geweest avn mijn Jadis Symphonia met een Astin Trew. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Beste Miracle, Welke psychologen zijn met jou van mening dat een ABX vergelijking niet geschikt is om verschillen tussen CD-spelers aan het licht te brengen? Gaarne opgave van namen en publicaties! Overigens ben ik van opvatting dat Kraus gelijk heeft wanneer hij stelt dat de mogelijke verschillen tussen dure en betrekkelijk goedkope CD-spelers niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Dit wordt ook bevestigd door de technische parameters, zoals frequentiebereik, lineairiteit, vervormingscijfers. Afgezien van de te betwijfelen waarneembaarheid van verschillen, speelt nog de kwestie van de waardering ofwel appreciatie. Mensen kunnen altijd wel vaststellen wat hen (op dat moment, in de gegeven omstandigheden) het best bevalt, maar ze kunnen ab-so-luut niet bepalen wat in technische / absolute zin het beste Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Beste Miracle, Welke psychologen zijn met jou van mening dat een ABX vergelijking niet geschikt is om verschillen tussen CD-spelers aan het licht te brengen? Gaarne opgave van namen en publicaties! Overigens ben ik van opvatting dat Kraus gelijk heeft wanneer hij stelt dat de mogelijke verschillen tussen dure en betrekkelijk goedkope CD-spelers niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Dit wordt ook bevestigd door de technische parameters, zoals frequentiebereik, lineairiteit, vervormingscijfers. Afgezien van de te betwijfelen waarneembaarheid van verschillen, speelt nog de kwestie van de waardering ofwel appreciatie. Mensen kunnen altijd wel vaststellen wat hen (op dat moment, in de gegeven omstandigheden) het best bevalt, maar ze kunnen ab-so-luut niet bepalen wat in technische / absolute zin het beste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Ikzelf zou best nog wel eens geinteresseerd zijn in een cd speler vergelijking tussen een low budget (300 euro klasse) en een in de hemel geprijsde 10000+ euro speler. De in de vorige testen genoemde JK is me iets te onbekend. Doe nu eens een echt een EMMlabs, Linn, Accuphase etc vergelijking met een gemiddelde Sony/Marantz/Cambridge cd speler van rond 300 euro (in een set/omgeving die optimaal is). Ik denk dat er maar weinig importeurs zijn die zoiets willen sponseren. Tijdens de laatste Hear bijeenkomst is er een soort van vergelijk geweest avn mijn Jadis Symphonia met een Astin Trew. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Beste Miracle, Welke psychologen zijn met jou van mening dat een ABX vergelijking niet geschikt is om verschillen tussen CD-spelers aan het licht te brengen? Gaarne opgave van namen en publicaties! Overigens ben ik van opvatting dat Kraus gelijk heeft wanneer hij stelt dat de mogelijke verschillen tussen dure en betrekkelijk goedkope CD-spelers niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Dit wordt ook bevestigd door de technische parameters, zoals frequentiebereik, lineairiteit, vervormingscijfers. Afgezien van de te betwijfelen waarneembaarheid van verschillen, speelt nog de kwestie van de waardering ofwel appreciatie. Mensen kunnen altijd wel vaststellen wat hen (op dat moment, in de gegeven omstandigheden) het best bevalt, maar ze kunnen ab-so-luut niet bepalen wat in technische / absolute zin het beste Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Ik vind dat men niet moet spreken over verbetering, maar verandering. En dan ligt het maar aan de "ontvanger" of hij die verandering meer apprecieert dan de situatie voor de verandering. Kortom alles subjectief. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Een dagje niet het forum bekijken en je moet je door 3-4 pagina's bekvechten worstelen. Ja, je kunt wel merken dat iedereen terug is van vakantie Ik vertrek maandag, ben benieuwd of het forum nog bestaat als ik terug ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Ik vind dat men niet moet spreken over verbetering, maar verandering. En dan ligt het maar aan de "ontvanger" of hij die verandering meer apprecieert dan de situatie voor de verandering. Kortom alles subjectief. HDerkx Precies. Het gaat er bij zo'n vergelijk niet om je voorkeur voor de ene of de andere uit te spreken. Het gaat erom te zien of je verschillen hoort. Je luistert eerst naar speler A, dan naar speler B en je omschrijft voor jezelf wat de verschillen zijn tussen die 2. Dan hoor je speler X en zou je moeten kunnen aangeven of dat speler B of speler A is. Dat is het enige. Je hoeft helemaal geen voorkeur uit te spreken. En als je al geen verschillen hoort, hoe kan je dan een voorkeur hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Mensen steek al deze energie in iets nuttigs, CD versus verschillende draaitafels lijkt me veel interessanter. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Als ik het zo eens allemaal lees vinden de forummers hier blijkbaar de CD speler belangrijker dan de speakers? Erg vreemd imho. Mij heeft mn ondertussen geleerd dat de bron, welke ook, het belangrijkste is want als de bron het niet kan doorgevendan kan de speaker het niet weergeven En dat kan een CD-speler van 3000,- beter dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Als ik het zo eens allemaal lees vinden de forummers hier blijkbaar de CD speler belangrijker dan de speakers? Erg vreemd imho. Mij heeft mn ondertussen geleerd dat de bron, welke ook, het belangrijkste is want als de bron het niet kan doorgevendan kan de speaker het niet weergeven En dat kan een CD-speler van 3000,- beter dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts