mischa Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Hallo allemaal, Ik zit met een "probleemstelling" waar ik niet geheel uit kom. Ik twijfel namelijk welke keuze voor mij het beste zou zijn. Eerst de kandidaten: Kandidaat 1: Thorens TD-147 met Grado Reference Platinum in ABS-uitvoering, ca 50 uur gedraaid. Draaitafel is standaard, afgezien van de Cinch-bussen die eraan gezet zijn. Dit is geen Jubilee, maar wel met 10mm lager. Moet wel nog een andere bodemplaat onder. Kandidaat 2: Thorens TD-160MKII met Grado Green, deze draaitafel heb ik en ben van plan deze volledig te modificeren (dikke, MDF plint en bodemplaat, bitumen aan binnenkant en tegen onderkant chassis en subchassis). Na enige tijd misschien het 10mm lager en plateau van een 160Super, eerste 160 of 147 implanteren, dus een longtermproject. Kandidaat 3: Thorens TD-147 met mijn Grado Green (0 uren). K1 kan ik van een bekende overnemen, maar mag dan 225 euro dokken zonder element of 325 euro met het erbij genoemde element. K2 heb ik nu in mijn bezit, heb er een nieuwe snaar en nieuwe naald/element bij en staat op de lijst van projecten. Ook de basismaterialen als MDF, bitumen ed voor de modificatie zijn aanwezig, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Het is geen nood, want ik heb nog 2 draaitafels staan die werken. K3 lijkt me logisch, kiezen voor de TD147 vanwege de mogelijk beter basis (op basis van horen zeggen) en mijn eigen element erin. Ik vraag me nu serieus af of het dikkere lager en het zwaardere plateau bijdragen aan een geluidsverbetering die IK ook kan horen. Ik ben in principe pas bezig in de betere audio en vraag me af of ik de verschillen wel hoor. Ik heb namelijk geen zin om 325 euro uit te geven met de gedachte dat ik met mijn gemodificeerde 160 net zoveel uit mijn vinyl had kunnen halen. Ter vergelijking: Ik vindt mijn huidige Philips 22GA212 en AF877 prima klinken, maar wil toch ook een serieuze set opbouwen. Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Hoi Mischa, De TD160 MKII is al een hele goede basis om meet te beginnen. Als je wilt weten wat een gemodificeerde Thorens doet ben je van harte welkom om dat verschil hier te kunnen horen. Je neemt dan je eigen dt mee dan kan je horen wat het verschil is tussen de standaarden de met bitumen verzwaard en zwaardere plint doet of kan. Of de TD 147 veel beter is weet ik niet die ervaring heb ik niet. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Hoi Mischa, Volgens mij is er niet zoveel verschil tussen een standaard TD147 en een Jubilee. Volgens mij is dat enkel de topplaat, die is bij de Jubilee goudkleurig en bij de gewone is die zwart. Als je toch per se een Jubilee wil, dan weetik er misschien een. Bij de club is er iemand die er een heeft staan en dezemisschien wel verkoopt. Je weet intussen wat ik zou doen als ik deze keuze had Om het nog moeilijker te maken waat ik dat weer iemand anders van de club een verbouwde TD147 heeft met een Benz Ace, een Rega RB300 met incognitobekabeling en een kersenhouten plint van 50mm breed. Ik heb alleen het vermoeden dat deze toch wel buiten je budget komt te liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 25 augustus 2008 Author Report Share Posted 25 augustus 2008 Hey Roger, Dat van het budget heb je heel goed in de gaten. Degene die ik nu op het oog heb is het absolute maximum wat ik er nu aan uit WIL geven. Ik begin jouw keuze steeds meer te volgen. Als ik wat van mijn eigen materiaal kwijt zou zijn, zou het allemaal een stuk gemakkelijker zijn. Ook maar eens even kijken wat mijn eigen Thorens op gaat brengen. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 Beste Micha, Er over nadenken hoef ik maar heel kort, de 147 van Thorens is super goed en er hoeft echt geen andere arm op , die wordt behoorlijk onderschat. Een Rega RB 300 maakt het niet veel beter, want dan krijg je een geluid wat wat futloos wordt , zeker op een Thorens die van huis uit al warm klinkend is. Een Thorens TD 147 Jubilee kan er mooier uitzien als het jou smaak is, maar heeft geen kwalitatieve voorkeur. Dus...............hier ga ik helemaal in mee, met wat Roger al zei. Wel heeft de 147 een betere lagering dan de TD 160 Mk 2 MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 augustus 2008 Report Share Posted 25 augustus 2008 als je wilt eens een hele leuke oude mod wilt proberen, google dan eens op "grado longhorn modification" met name de draad op Audiocircle is interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 25 augustus 2008 Author Report Share Posted 25 augustus 2008 Hallo, Ik geloof dat een opmerking van mij verkeerd ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart Hasselt Posted 26 augustus 2008 Report Share Posted 26 augustus 2008 is die Thorens zoveel beter als bijvoorbeeld de Technics SL1210? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2008 Report Share Posted 26 augustus 2008 is die Thorens zoveel beter als bijvoorbeeld de Technics SL1210? @Mischa, Ja, de voorkeur gaat uit naar de TD147. UIt de TD14x/TD16x serie is dat samen met de TD160Mk3Super gewoon de beste die Thorens heeft gemaakt. @Bart, Het ligt er aan waar je de draaitafel voor wil gebruiken. Een SL1200Mk2 (beste uit de hele serie) is gewoon een goeie draaitafel. Als je een snelstarter nodig hebt die ook nog klinkt, dan is dit de meest verstandige keuze. Maakt het hele DJ gebeuren je niks uit (zoals snelstart en pitchcontol), dan gaat de ware muziekliefhebber voor een Thorens TD160-series. Simpel en oersterk, riemaangedreven en ongelofelijk makkelijk op een superniveau qua klank (en looks) te tillen. Zo ziet de mijne er tegenwoordig uit: Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 26 augustus 2008 Author Report Share Posted 26 augustus 2008 Zeer mooi. Als het die 147 wordt, zal ie in elk geval een tijdje de kersenhouten rand houden die die nu heeft. Tezijnertijd komt er misschien wel een mooie behuizing omheen. Is de jouwe van massief hout of gefineerd? Eerst nog wat liquide middelen zien te verzamelen. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 26 augustus 2008 Report Share Posted 26 augustus 2008 Beste Micha, Een Thorens TD 147 Jubilee kan er mooier uitzien als het jou smaak is, maar heeft geen kwalitatieve voorkeur. MvG, Haudio Had de TD 147 Jubilee niet een massieve kast wat zou kunnen resulteren in meer rigiditeit? Dit zou imho het klankniveau toch ook best eens kunnen be Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 26 augustus 2008 Author Report Share Posted 26 augustus 2008 Heeft de TD147 dan een andere/betere arm dan de 160? Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Nee, beiden hebben een TP16Mk3. Die TD160Mk2 van jou ook nu die het TP63 voorstuk heeft. De plint van een Jubilee is ook niet massief af fabriek. Zou er een massieve plint omzitten, dan is die er naderhand omgebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de 147 en de 160. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 27 augustus 2008 Author Report Share Posted 27 augustus 2008 De 147 heeft een dikkere lager/lagerpen-combinatie, heeft een gedempt chassis/subchassis dmv bitumen, heeft standaard een dikkere bodem (niet van dat edelkarton). Verder heeft de 147 een externe voeding (zwakstroommotor). Volgens mij heb ik het dan. Wat ik mij nu afvraag: Is het mogelijk om het lager van de 147 of een 160 Super in een 160 te zetten? EN: Als ik nu alleen naar het lager kijk, want dat is voor mij het grootste verschil tussen de 160 en 147 (na de mods die ik voor heb aan mijn 160), wat brengt mij het dikkere lager in geluidskwaliteit, want daar gaat het uiteindelijk om. De reden van deze vraag: Als ik kijk hoeveel ik voor mijn 160 kan vangen, eventueel in combinatie met mijn nieuwe element, komt het erop neer dat ik voor ca 175-200 euro kan versleutelen aan mijn 160 voordat ik aan de prijs van de 147 kom. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Mischa, je vergeet de automatische afslag van de TD147 (= electronisch). Dat heeft geen enkele TD160. Als je een 10mm lager in de normale TD160 wil zetten, moet je ook het subchassis vervangen (= makkelijker dan alleen lagerhuis). Wat de TD147 je meer brengt? Het 10mm lager is precieser (kleinere toleranties) en kan meer massa hebben, zodat de gelijkloop beter is. Daar helpt natuurlijk de dikke mat die er standaard op zit ook bij. Ik zou me iig niet lang bedenken. De TD160Mk2 zou ik wel kwijt worden. De TP63 zou apart de verkoop in gaan en het element, tja, het is nieuw, maar of je er een leuk bedrag voor krijgt? Ondanks dat het gewoon een goed element is, is het toch goedkoop. Een koper zou dan liever voor een nieuwe uit de winkel kiezen. Je kunt het altijd als reserve houden (net als de TP63, maar dan mis je Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 27 augustus 2008 Author Report Share Posted 27 augustus 2008 Damn Roger, ik dacht het gevonden te hebben, nu breng je mij alweer aan het twijfelen Die electronische afslag doet me niks, wel het preciezere lager. Die TD160MKII is wellicht wel te verkopen, maar de toonarm kan ik eigenlijk niet los wegdoen, want degene die in de draaitafel zat was na een breuk niet goed in elkaar gezet. Die kan ik dus net zo goed wegkeilen. Ik ga geen draaitafel verkopen voor in orde terwijl ik weet dat er een scheve arm in zit. Pfff, waren we maar rijk en niet zo knap . Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Die electronische afslag heb ik opgemerkt opd e vraag van Carl. Jouw antwoord was niet helemaal compleet En wat de aanschaf van de TD147 betreft, gewoon ff de broekriem aantrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus 2008 Report Share Posted 27 augustus 2008 Dat van dat lager was voor mij nieuw bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Hier heeft iemand een 147 te koop http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6565 Duidelijke kan het niet (10 mm lager bedoel ik) Welke 160 modellen hebben ook een 10 mm lager, ik begrijp de 160Super, maar ook ouder typen, met name de 160B (zonder toonarm geleverd)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Mbt dat lager en binneplateau... Ik heb twee TD145 MKII's gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 28 augustus 2008 Author Report Share Posted 28 augustus 2008 @Duck-Twacy: Heb je de rest van dit topic ook gelezen? Hallo,In dat overzicht zag ik overigens ook dat er in het begin ook 160 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Ik zie een opvallende gelijkenis in Nickname. Wat een kleine wereld. Op zich lijkt me de vraagprijs van die TD147 wel redelijk. Ik heb veel meer betaalt voor mijn gemodificeerde TD160B (met Rega RB900 arm en Cardas bedrading weliswaar). Ik weet alleen niet van welk jaar deze is (maar heb wel een schuifmaat ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mischa Posted 28 augustus 2008 Author Report Share Posted 28 augustus 2008 (maar heb wel een schuifmaat ) Die snap ik dan weer even niet, maar goed. Ik ben op dit moment bezig fondsen te verzamelen en een beetje afscheid te nemen van andere zaken, maar dat gaat meestal niet zo snel als dat je dat zou willen. Groeten, Mischa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2008 Report Share Posted 28 augustus 2008 Voor het nameten van de as dikte. Heb ook nog een Dual 505 staan (gemodificeerd), vraagpijs 505 euro, herstel 50 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts