Dampende Knorhaan Posted 27 februari 2001 Report Share Posted 27 februari 2001 Hallo, Graag zou ik de Denon AVC-A1SE willen aanschaffen in combinatie met JMLab Electra luidsprekers. De Denon jast 180w per kanaal, maar de rear-speakers zijn tot 125w of 150w belastbaar. Is deze combinatie wel aan te raden? mvg, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 27 februari 2001 Report Share Posted 27 februari 2001 Hallo Marcel, Ik kan me niet voorstellen dat er problemen optreden vanwege het feit dat het nominale uitgangsvermogen van de versterker wat hoger is dan de duurbelastbaarheid van de luidsprekers. Andersom gaat het wel eens fout, maar in de situatie zoals jij die schetst treden zelden problemen op. Zelden of nooit bevat muziek of een film signalen die langdurig op dezelfde sterkte blijven (terwijl men de belastbaarheid wel test met een signaal van constante sterkte), `t is meer een kwestie van pieken en dalen, en de luidspreker maalt echt niet om kortstondige piekbelastingen, in ieder geval niet zolang de versterker daar onvervormd raad mee weet. En hoe sterker de versterker is, des te kleiner de kand dat je `m over z`n toeren heen jaagt. Een versterker die overstuurd wordt lardeert het muzieksignaal met allerlei gelijkspanningscomponenten bevattende vervormingen, en daar wordt een luidspreker niet vrolijk van. Een 1000 watt belastbare luidspreker kan met een 10 watts versterker kapotgemaakt worden. Gewoon een kwestie van langduring "in de clipping jagen". Feit blijft: als je idioot hard speelt bestaat de kans dat er grenzen overschreden worden, maar zolang het geluid rustig en zuiver klinkt hoef je nergens bang voor te zijn. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts