Jump to content

MIT MH750 MAGNUM

marjellak
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik kan deze kabel overnemen, maar het zal moeilijk worden hem eerst te testen ivm afstand, dus is mijn vraag.

Is dit een mooie kabel, en dus een aanrader?

En wat doet dat kastje nou precies, en is dat positief of negatief?

Wat mag een zo goed als nieuwe kabel van 2 x 2,5 meter kosten?

Marjellak

MIT heeft spoeltjes in die kastjes zitten. Spoeltjes (in serie met de rest van de kabel) werken als laagdoorlaatfilter. Ofwel, ze laten lage frequenties door en houden hogere frequenties tegen. Waar de 'scheiding' tussen die lage en hogere frequenties liggen, weet ik niet, en is afhankelijk van de gekozen spoel (de inductie ervan) en de rest van de keten...

M.i. horen er in een kabel echter geen spoeltjes of andere netwerkjes opgenomen te worden. Ik zou ze dus nooit kopen, maar misschien wordt jij er heel gelukkig mee...

Eventjes stoken. Hoe komt het dan dat wilson audio voor 90% van de gevallen gekoppeld wordt aan MIT bekabeling? Of proberen de dealers de kwaliteit van de wilsons een beetje te onderdrukken om zo de concurerende speakers in die prijsklasse een kans te geven :unsure:

Ps: op de MIT site staat geloof ik een uitgebreide beschrijving van hun filosofie. Zoals ik zei HUN FILOSOFIE.

Verder is MIT voor zo ver ik weet het grootste hifi kabelmerk qua wereldwijde verkoop op misschien Monster na en ik denk dus niet dat al deze klanten knetter gek zijn. ;)

Maar het moet natuurlijk wel matchen met je set

Eventjes stoken. Hoe komt het dan dat wilson audio voor 90% van de gevallen gekoppeld wordt aan MIT bekabeling?
Die krengen hebben in 90% van de gevallen Focal tweeters, dan ben je maar wat blij met zo'n filter in het kabeltje om de scherpte te dempen.

Duidelijk een geval van een duur probleem oplossen met een dure remedie.

(ik kan ook stoken)

Nou ik heb ook eens een setje Tranparent speakerkabels thuis getest en de eerste indruk is toch zo van: wow wat is dat zuiver! en de plaatsing is echt wel top! Maar na een tijdje vraag je je eigenlijk af: luister ik nou naar de opname of naar de kabel en dat gevoel vond ik niet aangenaam.

mvg RastaPhil

Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer geld geen optie is en je vlug vlug effe wil luisteren die dingen wel top overkomen!

Gewoon kwestie van smaak en match denk ik zo.

Dat gelul over die kastjes altijd.... het boeit allemaal niets, al zit er een drol tussen, als het goed klinkt wat maakt het dan nog uit? Goh, het doet iets met je signaal en daarom moet je het niet hebben? Alsof je versterker en/of cd-speler geen invloed op je geluid heeft? Mij gaat het ALTIJD om het eindresultaat en het boeit me echt helemaal niets hoe dat tot stand komt.

Ik ken eigenlijk geen kabelmerk wat zo set afhankelijk is als MIT. Beroemde combinaties met MIT zoals tussen Spectral en Avalon of tussen Krell en Wilson kunnen echt niet als het troep zou zijn. Of het voor jou een mooie kabel is, en ik zie dat het de oude witte versie is, die ik eigenlijk minder goed vindt dan de latere grijze Magnum zou ik graag weten welke versterker/speakercombinatie je hebt.

Dat gezegd hebbende, ik kom maar weinig mooie huwelijken tegen met MIT.

Beroemde combinaties met MIT zoals tussen Spectral en Avalon of tussen Krell en Wilson kunnen echt niet als het troep zou zijn.
Het blijft een remedie voor een probleem. Als je een probleem hebt met oscillatie van Spectral kun je die dempen met de spoel van MIT, net als de resonantiepieken van de titanium tweeters van Focal.

Naar mijn mening blijft het te dure rommel, bouw versterkers die geen externe spoelen nodig hebben om goed te functioneren, of bouw tweeters die goed klinken zonder dempende spoeltjes, of koop een hoortoestel zodat je de hoge frequenties wel kan horen zonder afhankelijk te zijn van het geschetter van titanium.

... maar maar ik heb Chord met avalon en Levinsonsets met avalon gehoord met MIT magnum serie en dat was toch een van mooiste luisterervaringen ooit
Avalon? Heeft die niet van die kneiterharde membranen die ook wild opbreken en gebaad zijn met stevige demping?

Dat gelul over die kastjes altijd.... het boeit allemaal niets, al zit er een drol tussen, als het goed klinkt wat maakt het dan nog uit? Goh, het doet iets met je signaal en daarom moet je het niet hebben? Alsof je versterker en/of cd-speler geen invloed op je geluid heeft? Mij gaat het ALTIJD om het eindresultaat en het boeit me echt helemaal niets hoe dat tot stand komt.

Natuurlijk gaat het uiteindelijk om hoe het klinkt. Maar een spoel HOORT gewoon niet in een kabel. Het is gewoon een gimmick dat ze die erin gestopt hebben. Dient geen enkel nut, en hoort dus niet in een kabel...

Waarom ze het dan doen? Omdat het kan...

Ik ken eigenlijk geen kabelmerk wat zo set afhankelijk is als MIT.

Alleen dit gegeven geeft al aan dat het een beroerde kabel is. Een kabel mag geen enkele invloed op het resultaat hebben. Een goeie kabel dat dan ook niet...

Het wel of niet opbreken van eenbasmid (je doelt op thielmembranen ) neem ik aan, los je niet op door een spoeltje in de LS snoer , wel in het filter kun je dingen aanpassen.

Ik daag je overigens uit om een speaker van mij tebeluisteren op een mooie buis , geen hardheid te bespeuren hoor , gewoon steil filteren dan breekt er niks op

gr :( hj :D

Wilsons zijn top vind ik , daarbij neem ik die bump boven de 15 khz die die focal tw heeft er wel bij :D ,niks is perfekt in de wereld , en het is bijna niet hoorbaar.

Als wilson een andere tw beter vond hadden ze die wel genomen , ze houden van perfectie kijk naar hun kasten oa

TW breken ook naar onder uit, in mijn ogen veel belangrijker om te dempen , die kabel zal waarschijnlijk met die serie spoel de tw iets afvlakken in het hoogste hoog ik heb het nog nooit nagemeten moet ik zeggen

gr :( hj :D

Ps wilson is denk ik het meest verkocht in het hoogste segment en dat is een feit , op het hear forum niet uiteraard :D

Alleen dit gegeven geeft al aan dat het een beroerde kabel is. Een kabel mag geen enkele invloed op het resultaat hebben. Een goeie kabel dat dan ook niet...

Wanneer steken mensen nu eens hun hoofd omhoog uit de theorieboekjes en gaan eens gewoon simpel luisteren en van muziek genieten? NATUURLIJK mag een kabel geen invloed op het signaal hebben, maar mag een cd-speler dit wel? Een versterker? Een speaker misschien? Nee, natuurlijk niet, niets mag invloed hebben op het exact reproduceren van de oorspronkelijke opname.... maar hallo? wordt wakker, ALLES heeft invloed daarop, dus ook een MIT kabelje, net zoals een gamma kabeltje dat heeft, of welk ander kabeltje, of om nu de zoveelste kabeloorlog te voorkomen welk apparaat dan ook.

Waarom er altijd zoveel ophef moet bestaan over een spoeltje met of zonder weerstandje in een kabel terwijl iedere versterker/cd-speler compleet volgestouwd zit met dat soort rommel blijft toch curieus.

Wanneer steken mensen nu eens hun hoofd omhoog uit de theorieboekjes en gaan eens gewoon simpel luisteren en van muziek genieten? NATUURLIJK mag een kabel geen invloed op het signaal hebben, maar mag een cd-speler dit wel? Een versterker? Een speaker misschien? Nee, natuurlijk niet, niets mag invloed hebben op het exact reproduceren van de oorspronkelijke opname.... maar hallo? wordt wakker, ALLES heeft invloed daarop, dus ook een MIT kabelje, net zoals een gamma kabeltje dat heeft, of welk ander kabeltje, of om nu de zoveelste kabeloorlog te voorkomen welk apparaat dan ook.

Waarom er altijd zoveel ophef moet bestaan over een spoeltje met of zonder weerstandje in een kabel terwijl iedere versterker/cd-speler compleet volgestouwd zit met dat soort rommel blijft toch curieus.

Dat is helemaal niet zo curieus. Een spoel in een cd-speler zal daar zitten omdat daar een spoel nodig is. Net zoals een DAC-chip daar nodig is, en de wereld aan weerstanden en transistors en condensatoren... In een kabel hoort zo'n spoeltje niet. Daarom wordt daar ophef over gemaakt...

En je zegt het zelf al: niets mag invloed hebben op het exact reproduceren van de oorspronkelijke opname. Waarom zou je dan een kabel kopen die dat wel doet? Nou ga jij natuurlijk zeggen dat alle kabels vervormen. Strikt genomen heb je dan gelijk, maar een kabel hoeft echt niet hoorbaar te vervormen. Want daar ging het toch om, dat het hoorbaar niet vervormt? Een simpel stuk snoer, voldoende dik, van kwalitatief goed koper voldoet daar aan. En dan gaat MIT vervolgens lopen klooien met een spoeltje, waarvan je de invloed ook nog maar moet afwachten, omdat die afhankelijk is van de gebruikte speakers... Rare jongens...

Met de overige componenten is het streven natuurlijk ook om geen hoorbare vervorming te krijgen. Met een speaker gaat dat niet lukken. Die vervormt gewoon. Je kunt die vervorming wel beperken, en het allemaal heel mooi maken, maar het blijft vervormen...

Een versterker zal ook altijd wel ietsje vervormen, maar of dat ook altijd hoorbaar is? En een cd-speler hoeft al helemaal geen invloed te hebben. Nou vooruit, misschien dat de analoge uitgang wat vervormt...

Maar een kabel? Nee...

Een van het beste wat ik eens gehoord heb waren Wilson Watt Puppys met MIT bekabeling.

Een van het slechtste wat ik ooit gehoord heb was Master 3 met MIT.

De Master 3 met andere kabels is een van m'n favorieten. Die MIT maakte hem echter veel te donker en saai.

Op dit Wilsons zat overigens het duurste type met blokken van 'n halve meter lang. Op de Master 3

Veel reacties dus. Even mijn ervaring. Ik heb een MIT MH750 plus series two gehad. Een mooie behoorlijk dure kabel. Ik heb toen een keer Piet van Soest op bezoek gehad en die vond mijn set gestressed klinken. Ik begreep hem (toen) niet echt.

Ik heb daarna wel met wat kabels ge-experimenteerd en kwam uit op de veel goedkopere W&M LS01. Goedkoop, maar toen ik die aangesloten had begreep ik de opmerking van Piet: deze kabel was allen maar gamaakt van (goed :-) )koper :-) maar gaf in het hoog en mid v