Jump to content

Electrostaten, pro & contra

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik vond die Finals inderdaad erg goed Kraus. Ik zou zeker ook nog eens naar de Quad gaan luisteren. Het voordeel is dat die een puntbron simuleren. Vroeger altijd mijn ideaal maar ik kan ze niet plaatsen.

Voor: geen crossover filters in een full-range electrostaat, dus geen overlap

Voor: geen reactietijd - looptijdverschil tussen hoog - midden - laag zoals bij conventionele conussen agv massaverschil tussen de conussen onderling

Voor: razendsnel (zeer licht membraan tov conventionele conus)

Tegen: kleine(re) sweetspot

Tegen: afmetingen en plaatsing (het blijft tenslotte (meestal) een WOONkamer)

Ik speel sinds 1989 met Audiostatic elektrostaten. Naar volle tevredenheid. Tegenwoordig de actieve DCA-versie, maar deze is er ook in een passieve uitvoering. Speakers hebben wel wat ruimte rondom nodig. Ca. 1 meter vanaf de achterwand. Doordat de speaker alleen tijdens het gebruik onder spannning hoeft te staan, gaan de membranen langer mee dan vroeger. Onderhoud is beperkt tot zo nu en dan eens stofzuigen.

De DCA heeft ten opzichte van vroegere versies veel meer en beter strak laag. Is bovendien instelbaar voor de luisterruimte. Ben enkele jaren geleden tijdelijk geswitched naar een dynamische speaker (Thiel 3.6), maar ben binnen het jaar weer teruggegaan naar de elektrostaat. Blijkbaar zijn mijn oren niet meer geschikt voor het luisteren naar een geluid dat uit een kastje komt. Met name kastkleuring is iets was gelijk opvalt bij het luisteren naar een dynamische speaker.

groet,

Lourens

Hoi Kraus,

je bent toch ook bij de versterkervergelijking bij Kermit geweest..?? Dit op de ESL 63. Dat is een redelijk makkelijk aan te sturen ESL.

De Finals bij Willem klonken wel goed, maar bleven wat achter in het laag. Bovendien was een ESL niet lekker waardoor er zo'n 10 dB kanaalongelijkheid in zat.

De Audiostatics van Paul Demo heb ik verschillende keren gehoord, maar deze waren toch erg moeilijk tot leven te krijgen.

De Acoustats van Sota Jerry zijn weer een heel ander verhaal. Hij heeft deze in een soort van groter kast ingebouwd. Daardoor wordt het laagprobleem goeddeels opgeheven. Het valt daar w

Ik heb jaren met veel plezier naar Martin logan's geluisterd in combinatie met een 20 watt buizenversterker ( triode 20 ) ik had de sequel 2 en later de SL3, vooral de laatste is erg mooi.

Ook hebben de ML's een grotere spreiding omdat de membraam bol staat.

En deze speakers kunnen echt wel rocken. ;)

mvg. soundlover

Die heb ik ook nog nooit gehoord, zien er goed uit maar ook de 2805 is toch redelijk aan het formaat (104x70x40 diep)

Valt toch wel mee? Uit een smal paneel komt nou eenmaal geen bas. En de combinatie ESL met conus als monopool bas heb ik nog nooit echt goed gevonden, blijft een beetje rommelig in het laag dan. Overigens is die 40 cm niet de diepte van het paneel maar de diepte van de voeding die tevens als stand dient.

;)

Jawel maar die Maggies hebben toch wel weer wat luisterafstand nodig Hans. En die is bij Kraus weer niet zo groot.

Kraus, wat je ook kiest, beslis pas nadat je diverse opties in jouw ruimte beluisterd/beoordeeld hebt. Al die verschillende soorten panelen gedragen zich behoorlijk anders icm de ruimte.

Ohw ja, over de centen: Die X-tonnetjes worden een beetje een modderschuit met een mooie vlag als je dit soort speakers overweegt. Dat moet dan ook beter. Of is dat al gebeurt?

;)

Hoi Kraus,

je zou ook een contact kunnen zoeken met de jouw bekende heren uit Dordrecht. Sander Mijnster heeft een stel Quads Esl 989 en dat klinkt echt erg goed. Ze staan ook in een gemiddelde woonkamer.

Groet Hans

Ik weet niet hoe jij het eruit hebt zien binnen Kraus, maar ik vind die 2805 er prima uitzien en ook niet groot. Voor jou moet het toch ook wel een uitdaging zijn als eerste ter wereld een Quad optimaal te combineren met een een subwoofer :D:D:D

Die grote ESL's kan ik niet kwijt, denk maar aan je eigen luisterkamer, dat zou ook niet lukken.

Binnen 14 dagen sta ik wel bij de heren op de stoep trouwens (buisjes voorversterker vervangen; ik doe de Philips Miniwatt's)

Jouw ruimte is natuurlijk w

Ik denk n.l. dat de Quad's en de Acoustats de meest probleemloze electrostaten zijn.

:)

Ja mee eens. Denk dat het voor Kraus meer optisch/gevoelsmatig is i.v.g. met zijn huidige monitor speakers.

Als ze er eenmaal staan went het snel hoor en weet je niet beter :D

;)

Heeft Erik niet wat electrostaten over?

Hoe zit het nu eigenlijk met rendement en lucht vochtigheid? Bij te vochtige lucht (zoals vandaag) ontladen de panelen vanzelf..?

Ik heb

De Magnepans hebben wat ruimte rondom nodig, maar je zou het moeten proberen. Het zijn natuurlijk ook flinke "deuren". Dus de hoogte zou een probleem kunnen zijn. Maar de kleinere Maggie's de 1.6 b.v. zouden het wel eens heel erg goed kunnen doen. Hier geven ze ook 40Hz voor op. Je zou eens bij Erjee kunnen gaan luisteren. Die heeft 1.6sen (dacht ik).

Ik heb de kleinere MG12's, Hans. ;)

Hoewel ik betwijfel of Kraus voor Maggies zal gaan;

ze hebben nou eenmaal veel ruimte nodig. En die sierlijke Finals zien er toch aanzienlijk slanker uit.

Vooral ook, omdat ze doorzichtig zijn.

Maar Kraus, je bent van harte welkom, hoor.

Groetjes,

Roy.