Jump to content

Electrostaten, pro & contra

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik moet weer eens naar Amsterdan Kraus!

Ik heb overigens een paar jaar geleden op de VAD dezelfde Quad esl gehoord op Sugden. Ik was er helemaal kapot van. Overigens maken ze in Duitsland kennelijk de nieuwere ESL 63 ook in eigen versie. Die zou ik ook maar eens proberen. Zou best kunnen dat Peter Walker het toen al beter voor elkaar had dan de nieuwkomers.

ik ben gisteren bij quadfest geweest in duitsland

qaud 55 twee stuks boven elkaar gewoon super, klink wel analitisch

E.L.S. 63 ook hetzelfde super maar klink wel muzikaal , voorbeeldige demonstratie en wel door een

hollander gepresenteerd zeer goede presentatie

ook door de werkruimtes gelopen ,hebben geen geheimen alles laag er open en bloot van de follie tot de

membraam en tot de electrostaat en voor hun de normaalste zaak een quad reviseren SCHITTEREND

ik heb foto,s gemaakt morgen even bellen voor toesttemming om op internet te zetten

[ziet er indrukwekkend uit maar ik kan toch moeilijk 4 losse speakers neerzetten?

Was ook meer voor Erik bedoelt en zijn orgel muziek. Een open baffle oplossing dus die tot 20 hz kan gaan. Kost overigens maar $100 (ex transport) en is ontworpen door Nick McKinney Ooit oprichter/eigenaar van Lambda Acoustics, totdat hij besloot ermee te stoppen en het leven verder te gaan als verzekerings fraude rechercheur. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Nick is weer creatief met coils en conussen, nu bij AE Acoustics.

NB Lambda Acoustics produceerde ooit de beste laag units in de US (volgens vele).

Niet orgel fanaten kunnen vermoedelijk heel tevreden zijn met een Quad of Final paneel zonder laag ondersteuning.

hoi Wol

Welke versterker gebruikten ze op de gestapelde Quad 57?

Ik heb hier ook 2 setjes esl 57 staan maar nog nooit samen aangesloten veel versterkers vinden de imp. dip niet fijn die zakt wel heel erg laag als je ze parallel aansluit.

maar ik zou het eens moeten proberen.

Guest Rev. Fatman
Ik ben benieuwd naar de foto's van Wol en ook hoe je daar terecht komt.

Ik begrijp inmiddels wel dat het een redelijk dure grap wordt want voor een paar nieuwe fullrange esl's ben je toch zo 6-7000

Beste Kraus,

als ik geen orgelliefhebber was stonden hier allang een paar esl 63's ;)

misschien dat die er nog wel komen in combinatie met een paar open baffle woofers zoals Jeroen D

(nou maar hopen dat Spido dit niet leest) ;)

Beste Erik,

IJdele hoop! (Ach, is niet alles ijdelheid?)

Ik laat een beroemde ontwerper/bouwer/leverancier van o.m. dipool luidsprekersystemen aan het woord, t.w. Bert Doppenberg, in Home Studio 2008 nr. 6, in zijn interview met Klaas Feenstra (bldz. 24):

Dipool luidsprekers

In de multi-functionele demonstratieruimte vallen een paar dipoolluidsprekers-in-aanbouw op: dikke baffles van diverse lagen berkenmultiplex met aan de voor- en achterzijde nog verlijmd met MDF platen.

“Twee 15 inch woofers om de akoestische kortsluiting te compenseren, en een full range unit bovenin.

De full range unit is ook open aan de achterzijde en werkt daardoor ook als dipool.

Het kantelpunt ligt bij 350 Hertz. Daarboven doet de full range unit al het werk. Dit ook weer vanwege het point source effect en is het systeem zo toch nog flink belastbaar.

Ik houd er niet van als ik “met de rem erop” moet spelen. Het hoeft niet altijd luid... maar het moet het wel kunnen, vind ik!”

"Je zou denken dat zo’n open baffle systeem – oftewel “dipool” systeem – geen bas zou kunnen produceren, vanwege de akoestische kortsluiting, maar in de huiskamer valt dat toch wel mee. De ruimte beperkt namelijk het effect van de akoestische kortsluiting. Het valt echter vaak niet mee om de optimale plaatsing te vinden, voor een gelijkmatige basweergave."

“Het voordeel van zo’n open systeem is, dat je geen kastgeluid hoort. Mmaar het nadeel is, dat je weliswaar een heleboel hoort – frequentie en amplitude zijn immers beide aanwezig - maar de realiteit is er niet.

Het is meer een illusie..."

"Een echte grote trom h

• 2 months later...
Met de Quads bedoel je de 2805/2905 serie?

Die heb ik ook nog nooit gehoord, zien er goed uit maar ook de 2805 is toch redelijk aan het formaat (104x70x40 diep) en ook behoorlijk aan de prijs, ik meen rond de €6500,-.

Misschien even bij Sound Gallery in Groningen kijken?

Guest kikkervisje

Met de Quads bedoel je de 2805/2905 serie?

Die heb ik ook nog nooit gehoord, zien er goed uit maar ook de 2805 is toch redelijk aan het formaat (104x70x40 diep) en ook behoorlijk aan de prijs, ik meen rond de

array1.jpg

ja, de tonnetjes hebben al een tijd geleden het veld geruimd voor bovenstaande Array M2 monoblocks.

Wat het uiteindelijk zal worden gaat denk ik sterk afhangen van de mogelijkheid om de speakers thuis te beluisteren. Kan dat niet, dan valt het af.

Qua specs, uiterlijk/afmetingen en prijs gooien in eerste instantie de Final 600i hoge ogen. Dat ziet er gewoon veelbelovend uit.

De 1000i zijn volgens mij veeeel te duur en ook al door de hoogte (bijna 2 meter) ongeschikt.

De Quad's zijn waarschijnlijk mij de meest probleemloze speakers wat betreft onderhoud/schoonhouden en de Audiostatics in dat opzicht het meest lastig en kwetsbaar.

(wel makkelijk dat ik sinds 2 maanden opgehouden ben met roken - 1 juli, h

• 4 weeks later...