Miracle. Posted 2 september 2008 Report Share Posted 2 september 2008 Tot nu toe heb ik heel wat goede berichten gelezen over het merk Copland, maar helaas zelf nog nooit gehoord. Nu zie ik zo'n voor/eind combinatie te koop staan en ben gewoon benieuwd of dat de moeite waard is om te gaan beluisteren, of dat ik beter de moeite niet kan nemen. Wie kent dit spul, en wil mij daar iets meer over vertellen. Ik ben benieuwd naar de klank. Is die neutraal, warm of juist analytisch? Maar ook de bouwkwaliteit ben ik wel erg benieuwd naar. Zijn Copland versterkers die gebouwd zijn voor de eeuwigheid, of is het net een moderne I-pod, of iets daartussenin? Alvast bedankt voor de reacties. Mvg, Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 2 september 2008 Author Report Share Posted 2 september 2008 Bedankt voor je reactie Onno. Een beetje wat ik verwachtte dus. In recensies over Copland lees ik ook heel voorzichtig dat het wat laid-back en warm is, maar in een andere recensie las ik weer dat het helder klinkt, dus vandaar mijn vraag hier wat het nu werkelijk is. Als het zo'n beetje in de klasse van de Densen Beat zit, zit het dus onder de klasse van de Densen DM, die ik in mijn slaapkamer heb. Deze Copland combinatie is een volledig buis. 4x ecc83wxt/12ax7wxt + 2x ecc82eh/12au7a in de voorversterker en 4x 6550eh, 4x 12ax7lps + 1x e83cc-01 in de eindversterker. Daar is mee te experimenteren, maar word een heidens karwei om een betere combinatie te gaan zoeken en zeker ook niet goedkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Zou het mogelijk kunnen zijn dat verschillende luidsprekers voor de verschillende luisterervaringen verantwoordelijk te houden zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Copland zou met een klein beetje meer "nonsense" heel erg "goed" kunnen zijn (lees: een hype kunnen zijn). Gelukkig is het een erg no-nonsense produkt. Gebouwd voor een lange levensduur, geen exotische materialen, geen extreme buisinstellingen, goede afwerking zonder fratsen. Zeer goed geluid, misschien inderdaad wat laidback maar zeker niet buizenwolligwarm. De grootste verbetering is waarschijnlijk met betere UT's te halen, maar dat gaat dan echt in de papieren lopen. Natuurlijk is die, net als iedere buizenbak, relatief makkelijk aan je smaak aan te passen, maar dat is m.i. niet waarvoor je een Copland koopt. Gewoon neerzetten en naar luisteren. In een vergelijk met een Octave eindtrap had ik destijds geen voorkeur voor de een of ander (types weet ik niet meer, is al een paar jaar geleden) Dit setje zou zeer hoog op mijn verlanglijst staan als ik niet al wat had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Hallo ik gebruik zelf sinds 3 1/2 jaar de Copland CDA823 cd-speler. De bouwkwaliteit is heel erg degelijk, nooit een probleem gehad. Qua klank had ik hem (thuis) getest tegen Krell SACD-standard, LUA Cantilena SEL, AH Njoe Tjoeb Reference, Meridian 508-24, Musical Fidelity A5 en 308. De Copland was de enige die op alle vlakken zeer goed scoorde, en geen enkel minpunt had. Anderen klonken op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 @ Jitze,Dat zou zeker kunnen. @Seed7, Copland is zeker goed en gebouwd volgens militaire specificaties, maar of het wat is voor Miracle, die alle soorten muziek wilt draaien en hard draait. In die context komt mijn advies naar hem. De eerder genoemde wolligheid was dan ook mijn luisterervaring (1995). Wellicht heeft Miracle een nieuwere type op het oog dan ik toen heb beluisterd, dat zou natuurlijk kunnen. En zoals ik ook al zei, zelf luisteren is het beste, maar dat hoef ik Miracle toch niet te vertellen, want die loopt lang genoeg mee in het hifi-wereldje om dat zelf ook te weten. Een versterker - combinatie - is niet los van de te gebruiken speakers te beoordelen, welk soort muziek je ook wenst te draaien, op welk een volume dan ook................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Ik gebruik nu enige jaren zo'n set. De CTA 301 voortrap is universeel uniek waanzinnig goed. Zonder overdrijven, ik heb nog niets gehoord dat beter bevalt. Buizen of solid state: Conrad Johnson, Jadis DPL2, Mark Levinson, Krell KRC etc. Kanttekening: ik heb er een DACT stappenschakelaar in gezet. Heeft gedraait als voortrap aan oa Jadis, Krell, Musical Fidelity, Bryston; nergens een mismatch. De CTA 504 eindtrap is zonder meer goed. Daar zit een paartje 6550 per kanaal in, levert in triode 20W en pentode-achtig 35W. Wanneer je een zwart gat moet duwen kan het op volume wat tekort schieten. Op mijn Von Schweikerts (VR4JR) is het geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Een versterker - combinatie - is niet los van de te gebruiken speakers te beoordelen, welk soort muziek je ook wenst te draaien, op welk een volume dan ook................ daarmee heb je helemaal gelijk, ik zou zelfs nog het soort muziek uit de vergelijking halen. Helaas is het echter ook zo dat als het niet werkt de 'schuld' vaak bij de versterker gelegd wordt. M.i. is dat onzinnig, sterker nog, ik durf wel te stellen dat als een dynamische luidspreker niet door deze Copland aangestuurd kan worden de luidspreker slecht ontworpen is. Wat luisteren op hoog volume betreft, ook hierin is meestal de luidspreker de beperkende factor, voor de meesten is ~105 dB echt wel de limiet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Wat luisteren op hoog volume betreft, ook hierin is meestal de luidspreker de beperkende factor, voor de meesten is ~105 dB echt wel de limiet. dat maakt het tegelijk makkelijk en lastig. Ik heb niet met een dB-meter op de bank gezeten. Zou dat eens moeten doen, maakt het mooi objectief. Wat ik bedoel is dat bij sommige speakers (bijvoorbeeld mijn ESL en later Mirage M3 si) bij meer volume de boel een beetje begon te knijpen. Werd wat scherp, wat hard. Kan met mijn von Schweikerts luider draaien zonder dat het in kwaliteit lijkt af te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 3 september 2008 Report Share Posted 3 september 2008 Zou het mogelijk kunnen zijn dat verschillende luidsprekers voor de verschillende luisterervaringen verantwoordelijk te houden zijn ? Waarom zeg jij altijd wat ik denk? @ Jitze,Dat zou zeker kunnen. @Seed7, In die context komt mijn advies naar hem. De eerder genoemde wolligheid was dan ook mijn luisterervaring (1995). Heb jij een fotografisch geheugen? Dertien jaar geleden iets gehoord en dan nu nog weten hoe en wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 september 2008 Author Report Share Posted 3 september 2008 @ Miracle,Welk type hebben we het over? Linkje naar de advertentie wellicht. Dit is de link naar de Copland CTA-301 en CTA-504 op MP. @Egbert: Bedankt voor de info wbt het vermogen. Dat valt me stevig tegen voor 2x6550 lampen. Natuurlijk weet ik dat zelf luisteren, met eigen bron, bekabeling en speakers het beste is, maar dat ding staat hier nogal ver vandaan, dus even gaan luisteren kost ook niet niks. Als het dan tegen valt is dat geen goedkope tegenvaller die ook nog veel tijd kost. @Onno: Jou hoeven we toch niet voor gek te verklaren?........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 september 2008 Author Report Share Posted 3 september 2008 Alweer bedankt voor je reactie Onno. Hij is idd te duur 10 jaar later. Volgens die link kostte de combinatie toen in de uitverkoop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 september 2008 Author Report Share Posted 3 september 2008 Ik wilde eigenlijk toen gaan voor Conrad_johnson, maar de belstingen lagen in 2000 mij weer dwars en vandaar dat ik toen een flinke butget aanpassing moest doen en dat ook reden was om te gaan voor de AA versterkers. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar als ik dan de Conrad-Johnson zie weer, dan moet ik wel even slikken van emotie. Het heeft iets magisch, Conrad-Johnson voor mij. maar ook dat is weer een ander verhaal. Dat verhaal ken ik ja. Ik kan me goed voorstellen dat je dat mooi vind, vind ik ook. De Beat ken ik ook, en vind ik ook erg mooi, maar toch ben ik blij dat ik de DM heb. Iets grotere voeding en die mooie dikke zwarte pexiglas voorkant. Je hebt me niet op het verkeerde been gezet. Ik heb ook nog wat meer info over de versterkers bekeken en gelezen, inclusief de nieuwprijs, het vermogen van de eindversterker, en nog meer hebben me doen besluiten ze toch te laten staan waar ze staan. Uiteraard kom ik binnekort nog wel weer een keer bij je luisteren en ouwenelen, maar kom eerst maar eens hier luisteren. Of ben je bang dat je daarna je eigen installatie het raam uit flikkerd Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 september 2008 Author Report Share Posted 3 september 2008 Ik kom ook bij jou, dat had ik al beloofd. Maar ik heb meer forumers beloofd dat ik langs kom op luisterbezoek en eerst zijn Sodejuu en Erjee en de beiden Hansen (HvL en Hansko) aan de beurt En dan heb ik er ook nog 3 in Apeldoorn die ik ook al lang beloofd heb. Maar deze allenmaal gaan binnenkort allemaal gebeuren. Dus nog ff geduld. Geduld is een schone zaak Onno.Ik heb geen haast, het komt vanzelf. Ik heb zelf ook nog wat luisterbezoeken gepland staan (niet van de fora, en van AF al helemaal niet meer), en moet ook nog wat werk doen aan een aantal speakers (niet allemaal van mezelf), en er staat ook nog een Mustang met gebroken nokkenas te wachten op reparatie, dus de aankomende weken heb ik toch ook nog geen tijd. En ik ben niet bang dat ik mijn versterkers uit het zolderraam gooi.Eerder bang dat ik doof word bij jou. Je hoeft niet bang te zijn dat je doof word bij mij. Iedereen luisterd hier op het volume wat hij/zij prettig vind, dus jij ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Zou het mogelijk kunnen zijn dat verschillende luidsprekers voor de verschillende luisterervaringen verantwoordelijk te houden zijn ? Waarom zeg jij altijd wat ik denk? Vanuit de ijdele hoop een topic zinnig te houden ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Ik heb de advertentie gezien en ik vind het te duur. Zie deze link Miracle en dat was in 1998, de gulden tijd kwa prijs. Link Reken zelf maar om. Het is nu 10 jaar later.En inderdaad was het deze versterker combi die ik in 1995 ook heb gehoord. Ik blijf bij mijn eerdere antwoord erover. P/S de link werkte niet goed, dus heb ik nu het even anders gedaan Knippen en plakken, maar dan komje erwel. f 8.000 in '98 was een zacht prijsje voor een dergelijke kwaliteit. Eerder in deze string staat al dat rond dit merk met wat meer moeite een hype gecreerd had kunnen worden, met de bijbehorende prijs explosie. Ik denk dat je je niet moet blindstaren op de prijs, maar moet uitgaan van de prijs-kwaliteit verhouding. Wanneer je naar buizen wilt zul je niet dan met heel veel moeite (en niet te vergeten geduld en mazzel) iets beters vinden. Afgezien daarvan: deze zijn ook nog eens moooooooooi ps voor de kritische kijkers: het plaatje van mijn set ziet er anders uit, die kasten heb ik zelf moeten bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezo Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 hoi er zit nu een bod op van 950,- ik vind het erg mooi maar mij te duur overigens heb ik het idee dat deze aanbieder al heel lang aan het leuren is die foto bne ik al wel vaker tegen gekomen volgens mij deze winter. dus? gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/2872...ersterker_.html met interieuropname Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 @ CJ, Zo nou mag een ieder me voor gek voor klaren of afschieten. Zal me w***** zijn. Nee kerel, ik weet exact wat je bedoelt. Meer zeg ik hier niet. Zou het mogelijk kunnen zijn dat verschillende luidsprekers voor de verschillende luisterervaringen verantwoordelijk te houden zijn ? Waarom zeg jij altijd wat ik denk? Vanuit de ijdele hoop een topic zinnig te houden ? Tja, een topic zinnig houden moet natuurlijk niet alleen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 september 2008 Author Report Share Posted 4 september 2008 hoi er zit nu een bod op van 950,- gr ezo Nu een bod van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Tja, een topic zinnig houden moet natuurlijk niet alleen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 @ Onno @Miracle en andere Densen kenners Heb een paar jaar terug op de beurs in Antwerpen Densen gehoord Zowel voor eind als de integre Voor mij was het enorm clean, vond er niets aan Mss dat ik het nu wel top vind Kunnen jullie mij vertellen waarom ik dat eventueel zo ervaarde? Moet ik wennen aan het gegeven dat het heel gecontroleerd klonk? Greeetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 @Stef: Densen is idd vrij clean van geluid, maar aan de andere kant ervaart haast iedereen de "airguitar factor" zoals dat ooit zo mooi beschreven is over Densen. Het zou idd kunnen dat je eraan moest wennen hoe gecontroleerd het klonk, maar het kan ook zo zijn dat de speakers of de ruimte niet lekker in jouw gehoor lagen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 @Stef: Densen is idd vrij clean van geluid, maar aan de andere kant ervaart haast iedereen de "airguitar factor" zoals dat ooit zo mooi beschreven is over Densen. Het zou idd kunnen dat je eraan moest wennen hoe gecontroleerd het klonk, maar het kan ook zo zijn dat de speakers of de ruimte niet lekker in jouw gehoor lagen. Mvg. Miracle. Sorry guys maar van deze term heb ik nog nooit gehoord een beetje uitleg zou ik fijn vinden of een linkje ofzo Densen Ik denk dat ik toen nog niet rijp was vr een clean zuiver geluid maar wel detailrijk Het zal waarschijnlijk niet vettig genoeg geweest zijn toen Als ik kan, zal ik eens nr de BEAT 60 80 en 100W gaan luisteren Ik vind ze der enorm stijlvol uitzien dat wel Greetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 7 september 2008 Report Share Posted 7 september 2008 Wat voel ik mij ineens heeeeel beschaamd airguitar - luchtguitar : zo simpel .... Speelt een mens al 30j lucht en herkend men air niet Ruud tanx to wake me up ! Miracle je hebt mijn interesse over Densen zwaar geprikkeld nu Greeetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts