hderkx Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Vroeger, in de jaren zeventig en de beginjaren 80 van de vorige eeuw was JBL echt een "hot" merk. Veel van mijn vrienden hadden JBL luidsprekers en zoals het me toen in de oren klonk nam ik mij voor die ook nog ooit te kopen. Als het nu over luidsprekers gaat kom je vaak de merken Dynaudio, B&W, Sonus Faber, Dali en noem maar op tegen. Maar JBL wordt nagenoeg nooit genoemd. Ik heb nog eens op de JBL site gekeken en zie dat ze veel met hoorns bezig zijn. De nieuwe LS80 heeft een EISA award gewonnen. Niet dat dat iets wil zeggen, maar zo zag ik toch hun LS lijn en die ziet er niet slecht uit. Ook de LS40 zou wel iets kunnen hebben. Maar hoe klinkt JBL tegenwoordig? Vroeger was het vol en stevig. Volgens mij was de bas niet zo strak, maar de luidsprekers stonden toen ook vaak gewoon op het vloerkleed bij die vrienden. Dus kan JBL zich meten met Sonus Faber, Spendor en Dynaudio? HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 nee kunnen zich niet meer meten. wel in het top klasse gebeuren met de K2 serie en de everest. maar in het stuk tot 5 a 6000,- maakt jbl weinig soeps meer. uiteraard weer wel voor de japanse markt. daar worden prachtige 2 en 3 weg monitoren gemaakt met hoorns. voor redelijke prijzen. beetje het idee van de century gold doorgevoerd in een hele reeks alleen dan met hoorns. nooit gehoord maar wel positieve berichten over gelezen. de array serie heb ik gehoord. ....mwah not my cup of thea. geen jbl karakter. veder de hele E serie en the nortridge serie is leuk en vrij veel speaker voor het merk. perfecte home cinema spullen maar niet echt voor de veeleisende muziekliefhebber. en dat spul zit allemaal onder de 1000,- dus in het algemeen gesteld kunnen ze zich niet meten.1000,- tot 5/6/7000,- geen mooie producten wil je serieus geld uitgeven of het ver weg zoeken zijn ze in mijn ogen een goede concurent. en dit komt van een echte jbl fan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 m44 said: veder de hele E serie en the nortridge serie is leuk en vrij veel speaker voor het merk. Ik neem aan dat je 'vrij veel speaker voor het geld' bedoelt? Zo ja, zeg dan maar gerust HEEEEL veel speaker voor het geld. Ook qua omvang trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Henrie said: m44 said: veder de hele E serie en the nortridge serie is leuk en vrij veel speaker voor het merk. Ik neem aan dat je 'vrij veel speaker voor het geld' bedoelt? Zo ja, zeg dan maar gerust HEEEEL veel speaker voor het geld. Ook qua omvang trouwens U = gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Ik heb trouwens speakers van een andere, maar ook goedkope serie van JBL. De TLX-10. Er is op internet weinig over te vinden en zelfs op de site van JBL heb ik 'm nog nooit in de archieven gezien. Het is natuurlijk geen topper, maar ik ben er desondanks al een jaar of 6 heel tevreden mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 Henrie said: Ik heb trouwens speakers van een andere, maar ook goedkope serie van JBL. De TLX-10. Er is op internet weinig over te vinden en zelfs op de site van JBL heb ik 'm nog nooit in de archieven gezien. Het is natuurlijk geen topper, maar ik ben er desondanks al een jaar of 6 heel tevreden mee... zoals ik vorig jaar al zei heb ik ook de tlx 10 gehad alleen dan de voorloper. erg prettige speakers dan komt opeth zeker tot zijn recht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 m44 said: Henrie said: Ik heb trouwens speakers van een andere, maar ook goedkope serie van JBL. De TLX-10. Er is op internet weinig over te vinden en zelfs op de site van JBL heb ik 'm nog nooit in de archieven gezien. Het is natuurlijk geen topper, maar ik ben er desondanks al een jaar of 6 heel tevreden mee... zoals ik vorig jaar al zei heb ik ook de tlx 10 gehad alleen dan de voorloper. erg prettige speakers dan komt opeth zeker tot zijn recht Je had toen een plaatje gepost, toch? Dat leken mij totaal andere speakers... Maar Opeth (en gelukkig ook andere muziek) komt zeker tot z'n recht Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2008 Report Share Posted 4 september 2008 zijn ook anders maar klankmatig ontliepen ze elkaar niet veel. klinken toch allemaal hetzelfde joh nee die van jou zien er moderner uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 5 september 2008 Author Report Share Posted 5 september 2008 Die TI-K reeks, was dat niet een hele aardige luidspreker? De 2, 6 en 10. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 september 2008 Report Share Posted 5 september 2008 hderkx said: Die TI-K reeks, was dat niet een hele aardige luidspreker? De 2, 6 en 10. HDerkx potverdriedubbeltjes ( zelf getypt) zit ik 2 maal uitgebreid te reageren met allerlei foto's. de eerset keer druk ik op het eind op "vorige pagina"bovenaan. weg dus 2e keer mag ik de foto's niet plaatsen. ongeldig domein of whatever. dus mijn korte antwoord dan maar ja mooie speakers. technisch echt niets op aan te merken voor het geld. ik heb de ti 2k gehad (de kleine 2 weg) . speelt alles goed. verassend laag voor zo'n kleine kast. maar het klinkt niet als jbl. jbl koop je omdat ej van de wereldwijd bekende 'jbl sound"houdt. audiofielen kopen vrijwel geen jbl. staat toch bekend als minderwaardig en boemerig. vooroordelen zijn er gelukkig altijd. mensen die tot nu toe bij zijn komen luisteren hebben allemaal hun verbazing uitgesproken en meer waardering voor het merk gekregen. dat verdient jbl ook vind ik. prachtige historie. mooi boek is daar ook van. 60th anniversary ( verkeerde spelling wellicht) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 september 2008 Report Share Posted 7 september 2008 m44 said: jbl koop je omdat ej van de wereldwijd bekende 'jbl sound"houdt.audiofielen kopen vrijwel geen jbl. staat toch bekend als minderwaardig en boemerig. Dat heb ik nou ook met JBL. Ik heb er niet zoveel mee. Vroeger hingen de discotheken er vol mee. Je ziet ze ook wel vaker in bioscopen hangen, maar ik heb nog nooit een goede weergave gehoord in een bioscoop waar JBL-spul hangt. Het is boemerig en schreeuwerig, onder het motto: "Hier heb je wat en probeer er zelf maar wat van te maken. Ik doe het iig niet!" Voor thuisgebruik heb ik dezelfde ervaring. Helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 september 2008 Report Share Posted 7 september 2008 Sodejuu said: m44 said: jbl koop je omdat ej van de wereldwijd bekende 'jbl sound"houdt. audiofielen kopen vrijwel geen jbl. staat toch bekend als minderwaardig en boemerig. Dat heb ik nou ook met JBL. Ik heb er niet zoveel mee. Vroeger hingen de discotheken er vol mee. Je ziet ze ook wel vaker in bioscopen hangen, maar ik heb nog nooit een goede weergave gehoord in een bioscoop waar JBL-spul hangt. Zaal 7 van Lux in Nijmegen. Het beste live-geluid wat ik ooit gehoord heb, en als ik me niet vergis hingen daar JBL-speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 september 2008 Report Share Posted 9 september 2008 Henrie said: Sodejuu said: m44 said: jbl koop je omdat ej van de wereldwijd bekende 'jbl sound"houdt. audiofielen kopen vrijwel geen jbl. staat toch bekend als minderwaardig en boemerig. Dat heb ik nou ook met JBL. Ik heb er niet zoveel mee. Vroeger hingen de discotheken er vol mee. Je ziet ze ook wel vaker in bioscopen hangen, maar ik heb nog nooit een goede weergave gehoord in een bioscoop waar JBL-spul hangt. Zaal 7 van Lux in Nijmegen. Het beste live-geluid wat ik ooit gehoord heb, en als ik me niet vergis hingen daar JBL-speakers... Helaas kun je vaak maar weinig zeggen over de speakers an sich in een live situatie. Het gros van het geluid wordt gemaakt door de technici. Of moet ik zeggen: wordt verprutst door de technici... Tegenwoordig zijn de zogenaamde line-arrays helemaal in. Die worden te pas en vooral vaak te onpas ingezet, bijvoorbeeld buiten waardoor je keiharde reflecties krijgt die worden ervaren als echo's. Ook krijg je enorm veel last van interferentie als de array te lang wordt in combinatie met te grote afstand. En dat, terwijl de losse drivers best goed zijn. Voor mij maakt JBL nog steeds zeer goede hoorns en bass-drivers. Jammer dat wij in Europa daar geen mooie speakers van krijgen. In Europa moet men nog niet zoveel van hoorns hebben, in tegenstelling tot Japan. Gelukkig is dat wel wat aan het veranderen. Vooral met die akoestisch harde kale ruimtes kun je met een hoorn veel meer bereiken. Je ziet nu de magnetostat goedkoper worden en met een hoorntje ervoor... Of wat dacht je van de nieuwe Beyma TPL-150 air-motion-tweeter met TD-TPL hoorn. Wat zou ik daar graag een mooie super high-end speaker van willen maken die alle grote Wilsons, Thiels en JBL's en Tannoys etc. eruit speelt kwa dynamiek en detail... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 18 september 2008 Report Share Posted 18 september 2008 hderkx said: Die TI-K reeks, was dat niet een hele aardige luidspreker? De 2, 6 en 10. HDerkx Een aardige luidspreker ja, maar zeker niet meer dan dat. De monitoren zijn in verhouding een stuk beter dan de vloerstaanders. Ik vindt het een zwaar gedegradeert merk sinds Harman de boel heeft overgenomen, en sinds ze bijna overal die verschrikkelijke titanium tweeters induwen ben ik gestopt met het serieus nemen van dit merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 18 september 2008 Report Share Posted 18 september 2008 threshold said: Of wat dacht je van de nieuwe Beyma TPL-150 air-motion-tweeter met TD-TPL hoorn. Wat zou ik daar graag een mooie super high-end speaker van willen maken die alle grote Wilsons, Thiels en JBL's en Tannoys etc. eruit speelt kwa dynamiek en detail... Nou, wat let je? Verras ons eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 september 2008 Report Share Posted 19 september 2008 threshold said: (...) Of wat dacht je van de nieuwe Beyma TPL-150 air-motion-tweeter met TD-TPL hoorn. Wat zou ik daar graag een mooie super high-end speaker van willen maken die alle grote Wilsons, Thiels en JBL's en Tannoys etc. eruit speelt kwa dynamiek en detail... Beste Threshold, Ja, je moet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 19 september 2008 Report Share Posted 19 september 2008 What Beyma has done has been to develop to this technology creating a component of professional use, of which would be possible to emphasize: - The high sensitivity: 100 dB@1W, 1m. - Wide frequency range: from 1 to 30 kHz. - Admissible power handling without precedents: 125W AES. - Directly applicable for Line Array systems, with total coherence of the wavefront with no need of any adapter. Op grond van deze specs. Nou Spido dat spreekt dus voor zichzelf : veel van dezelfde, dat wordt dus stapelen! Nadat jouw vriend de speksteenhouwer dit gehoord heeft gaat ook hij weer gewoon planken zagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 september 2008 Report Share Posted 19 september 2008 Weleerwaarde, Op grond van deze specs kan men geen conclusies trekken ten aanzien van de kwaliteit. Maar het PA-achtige hoge rendement van de unit lijkt al - voor huiskamer hifi - voor een aanpassingsprobleempje te zorgen. En dan wil de heer Threshold er ook nog een hoorn voor zetten! De opgave van het wattage is zeker een grapje? Of bedoelen ze hier de belastbaarheid van het systeem, waar-ie in komt? Zonder opgave van c/o en filterhelling is dat nietszeggend. Men vermelde altoos de maximale geluidsdruk over een bepaald frequentiegebied! De unit lijkt me een variant te zijn op de AMT van Anton Heil. Een goed principe, maar lang niet in alle opzichten superieur. En eigenlijk niet te integreren met die luie conus-bas/middentoners die je tegenwoordig zo vaak ziet (en hoort). Hetgeen door diverse popie sjing-boem luidsprekers wordt aangetoond. In een spekstenen behuizing, gecombineerd met een snelle 5 cm titaniumdome-unit voor het hogere middengebied, zou hij waarschijnlijk het best tot zijn recht komen. Misschien doet hij dan niet veel onder voor een Visaton RT12 ribbon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 19 september 2008 Report Share Posted 19 september 2008 spido said: Weleerwaarde, Op grond van deze specs kan men geen conclusies trekken ten aanzien van de kwaliteit. Maar het PA-achtige hoge rendement van de unit lijkt al - voor huiskamer hifi - voor een aanpassingsprobleempje te zorgen. En dan wil de heer Threshold er ook nog een hoorn voor zetten! De opgave van het wattage is zeker een grapje? Of bedoelen ze hier de belastbaarheid van het systeem, waar-ie in komt? Zonder opgave van c/o en filterhelling is dat nietszeggend. Men vermelde altoos de maximale geluidsdruk over een bepaald frequentiegebied! De unit lijkt me een variant te zijn op de AMT van Anton Heil. Een goed principe, maar lang niet in alle opzichten superieur. En eigenlijk niet te integreren met die luie conus-bas/middentoners die je tegenwoordig zo vaak ziet (en hoort). Hetgeen door diverse popie sjing-boem luidsprekers wordt aangetoond. In een spekstenen behuizing, gecombineerd met een snelle 5 cm titaniumdome-unit voor het hogere middengebied, zou hij waarschijnlijk het best tot zijn recht komen. Misschien doet hij dan niet veel onder voor een Visaton RT12 ribbon... Maar op grond van deze specs moet je inderdaad even de tijd nemen om snelle bas-mid units te kiezen. Geen: speksteen, hoorn en kast nodig, kan gewoon op een brede plank! Maar wel in een line-array want daar zijn deze Beyma`s n.l. voor gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Weleerwaarde, Dank! Interessante unit, hoor. Dat de fabrikant aangeeft dat de unit bedoeld is voor een line-array, wil niet zeggen dat hij ongeschikt is voor solistisch werk in een drie- of vierwegsysteem. Voor een tweewegsysteem lijkt hij mij minder geschikt (stijgsnelheid). De fabrikant heeft het over geringe vervorming, maar die is eigenlijk juist aan de hoge kant. Het pinching effect van de AMT levert compressievervorming, die vergelijkbaar is met die van hoornluidsprekers. Maar als je het rendement 10 dB moet verzwakken, zal dit effect minder opspelen, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 Het rode lijntje is met de korte hoorn voor de Beyma AMT en de blauwe zonder de hoorn. Ik heb regelmatig AMT tweeters gehoord en was er altijd erg van onder de indruk. Denkbeeldige technische problemen of niet. Problemen met de aansluiting op een dynamische driver heb ik ook niet kunnen horen in de luidsprekers met een AMT die ik gehoord heb o.a. van ADAM, Mythos en Lithophon. Oskar Heil heet de uitvinder van de AMT. Niet Anton. @ Spido, de power capacity staat er volgens een AES norm + filter + freq. Soms lijkt het wel eens of je het erom doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 beetje off topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 m44 said: beetje off topic? Ok M44, afgelopen zondag tijdens de DTD loop ik dacht ergens aan de Noorder IJ en Zeedijk een paar grote JBL ' s gehoord ze zagen er het zelfde uit als jouw avatar. Klonk niet verkeerd t.o.v. alles dat ik onderweg heb gehoord. Helemaal niet schreeuwerig of zo Dus of ze bij de tijd zijn? dacht het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 das die lange wandeling toch je bedoelt dat een kroeg ze buiten had staan ofzo? dat kunnen die wel aan ja. ze gaan loeihard maar het karakter blijft hetzelfde. als hier thuis iedereen gek word van het geluidsniveau kijk ik wel eens naar de VU meters en die staan dan nog vrijwel stil. net een cm beweging die van mij komen uit 1993. (beperkte oplage) de jbl century gold is er ook in een '96 uitvoering maar die was goedkoper en minder goed. die zijn toen veel verkocht en dat zijn de golds die je nu af en toe op marktplaats ziet. de jubileum modellen. eigenlijk iedereen die een idee heeft over jbl (boemerig schreeuwerig) heeft na het luisteren van mijn speakers meer respect voor het merk gekregen. volgens een aantal forum leden op audiofreaks was het hoog ietwat te prominent aanwezig. daar wil ik iets aan gaan doen met koolstof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 september 2008 Report Share Posted 24 september 2008 m44 said: das die lange wandeling toch Dat kan ook uit mijn hoofd 9,18, 25 of 40 km. Quote je bedoelt dat een kroeg ze buiten had staan ofzo? Buiten, bij een normaal huis Quote dat kunnen die wel aan ja. ze gaan loeihard maar het karakter blijft hetzelfde. als hier thuis iedereen gek word van het geluidsniveau kijk ik wel eens naar de VU meters en die staan dan nog vrijwel stil. net een cm beweging Met weergevers met een beetje rendement heb je ook maar weinig vermogen nodig. Quote eigenlijk iedereen die een idee heeft over jbl (boemerig schreeuwerig) heeft na het luisteren van mijn speakers meer respect voor het merk gekregen. Mijn eerste aanraking met het merk is zeker 15....18 jaar terug tijdens een live optreden buiten van e.e.a. plaatselijk bandje ..... misschien niet super subtiel als de hedendaagse high-end speakers maar opmerkelijk goed. Met een ongelofelijke geluidsdruk, zonder enige scherpte, flut bas of wat dan ook. Als je van Rock, Pop of zo houd kun je er m.i. veel plezier mee beleven. Quote volgens een aantal forum leden op audiofreaks was het hoog ietwat te prominent aanwezig. daar wil ik iets aan gaan doen met koolstof. Het gaat erom wat je zelf vind Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts