m44 Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 trek je eigen conclusie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Wat wil je met dat filmpje? Het enige wat ik eruit kan halen, is dat je quantumfysica niet zomaar kan upscalen. Dus wat dit op een audioforum moet, snap ik niet helemaal... Richard Feynman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Richard Feynman Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 Wat wil je met dat filmpje? Het enige wat ik eruit kan halen, is dat je quantumfysica niet zomaar kan upscalen. Dus wat dit op een audioforum moet, snap ik niet helemaal... Richard Feynman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Wat wil je met dat filmpje? Het enige wat ik eruit kan halen, is dat je quantumfysica niet zomaar kan upscalen. Dus wat dit op een audioforum moet, snap ik niet helemaal... Richard Feynman Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 Wat wil je met dat filmpje? Het enige wat ik eruit kan halen, is dat je quantumfysica niet zomaar kan upscalen. Dus wat dit op een audioforum moet, snap ik niet helemaal... Richard Feynman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 ik mag die conclusie net zo goed trekken als dat jij hem uitsluit Jij mag elke conclusie trekken die je maar wil. Niemand die je tegenhoudt... Maar ik vraag me wel af hoe je tot die conclusie komt. Je ziet in het filmpje dat schieten met knikkers een ander patroon oplevert dan schieten met elektronen, terwijl het beide 'gewoon' massa is. En toch lijkt een elekton zich te gedragen als een golf (fotonen doen dat ook trouwens; prakticum 4e klas vwo). Hieruit blijkt al dat je dus niet kunt zeggen dat wat in de quantumfysica gebeurt, ook op grotere schaal gebeurt. Maar vervolgens zeg jij "het (quantumfysica dus) speelt in alles een rol. een bovendien een onduidelijke rol. het audio signaal kun ej niet meer los zien van de persoon die het meet." Ik ben wel benieuwd waarop jij dan baseert dat quantumfysica een rol speelt bij een audiosignaal, wat helemaal geen quantum verschijnsel is! het veld is een van de boeken die ik erover gelezen heb. daar maak ik toch geen geheim van.je gaat toch niet het ad hominem pricipe toepassen he? verder kun je erg veel info vinden hoor. niet alleen in boeken heb jij het boek ook gelezen? Ik heb het boek niet gelezen. Ik heb er wel veel over gelezen... oh ja met welk stukje exact geef ik aan het niet te begrijpen. zou het best knap vinden als iemand die het "ook"niet begrijpt dat dan herkent als zijnde fout Ik bedoel dit stukje: "het speelt in alles een rol. een bovendien een onduidelijke rol. het audio signaal kun ej niet meer los zien van de persoon die het meet." Hierboven heb ik al gezegd waarom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 trek je eigen conclusie Heisenberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 ik mag die conclusie net zo goed trekken als dat jij hem uitsluit Jij mag elke conclusie trekken die je maar wil. Niemand die je tegenhoudt... Maar ik vraag me wel af hoe je tot die conclusie komt. Je ziet in het filmpje dat schieten met knikkers een ander patroon oplevert dan schieten met elektronen, terwijl het beide 'gewoon' massa is. En toch lijkt een elekton zich te gedragen als een golf (fotonen doen dat ook trouwens; prakticum 4e klas vwo). Hieruit blijkt al dat je dus niet kunt zeggen dat wat in de quantumfysica gebeurt, ook op grotere schaal gebeurt. Maar vervolgens zeg jij "het (quantumfysica dus) speelt in alles een rol. een bovendien een onduidelijke rol. het audio signaal kun ej niet meer los zien van de persoon die het meet." Ik ben wel benieuwd waarop jij dan baseert dat quantumfysica een rol speelt bij een audiosignaal, wat helemaal geen quantum verschijnsel is! het veld is een van de boeken die ik erover gelezen heb. daar maak ik toch geen geheim van.je gaat toch niet het ad hominem pricipe toepassen he? verder kun je erg veel info vinden hoor. niet alleen in boeken heb jij het boek ook gelezen? Ik heb het boek niet gelezen. Ik heb er wel veel over gelezen... oh ja met welk stukje exact geef ik aan het niet te begrijpen. zou het best knap vinden als iemand die het "ook"niet begrijpt dat dan herkent als zijnde fout Ik bedoel dit stukje: "het speelt in alles een rol. een bovendien een onduidelijke rol. het audio signaal kun ej niet meer los zien van de persoon die het meet." Hierboven heb ik al gezegd waarom... lees het eens zelf. dan kun je zelf een oordeel vormen. ga jij nu beweren dat quantum verschijnselen ophouden te bestaan zodra je de wereld van audio binnentreedt. quantum theorie gaat wel verder dan alleen in de ruimte of in licht of moeilijke experimentjes trek je eigen conclusie Heisenberg is dat van de virtuele deeltjes? in idere geval onzekerheids principes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Een stukje uit Whatthebleep?. Een promotiefilm voor een bepaalde boeddhistisch achtige levensfilosofie, welke laatst is uitgezonden door de BOS. Op een populair wetenschappelijke manier wordt Amanda door het leven geleid en ontdekt nieuwe dimensies. Op zich wel leuk gevonden maar er worden wel wat vraagtekens gezet of de beweringen die gedaan worden allemaal wel even wetenschappelijk verantwoord zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 Een stukje uit Whatthebleep?. Een promotiefilm voor een bepaalde boeddhistisch achtige levensfilosofie, welke laatst is uitgezonden door de BOS. Er worden wel wat vraagtekens gezet of de beweringen die gedaan worden allemaal wel even wetenschappelijk verantwoord zijn. en zo hoort het ook het is voor mij ook niet te bewijzen dat quantum theorie invloed heeft op een muzieksignaal. het tegengestelde echter ook niet. en zo lang 1 van de 2 niet met 100% zekerheid in de prullenbak kan.lijkt het me beter een open mind te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 wetenschappelijk ? welke wetenschap bedoel je nou dan? die van 100 jaar terug? ze waren ervan overtuigd dat ze 'wetenschap' hadden. afijn. of de wetenschap van nu? waar wetenschap een kwestie is van geld en establishment, en de mens een paar procent van zijn hersencapaciteit gebruikt (voor de gelukkigen die een poging doen dat te gebruiken). wetenschap is juist in twijfel trekken, nieuwe dingen naar voren brengen om te verklaren wat onverklaarbaar is, en dan valideren of weerleggen. ken je het onderzoek waarbij een deeltje in tweeen geschoten wordt in een versneller, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 lees het eens zelf. dan kun je zelf een oordeel vormen. ga jij nu beweren dat quantum verschijnselen ophouden te bestaan zodra je de wereld van audio binnentreedt. quantum theorie gaat wel verder dan alleen in de ruimte of in licht of moeilijke experimentjes Nee, ik dat beweer ik niet. Ik zeg alleen dat je een quantumverschijnsel niet kan upscalen. Je kan niet zeggen dat wat in quantumfysica gebeurt dan ook op een groter niveau moet gebeuren... Hier een voorbeeld dat ik op internet vond, een tijdje geleden (inderdaad, naar aanleiding van McTaggart): The biggest error anyone can make in trying to understand quantum mechanics is to make the extrapolation that, since quantum effects occur on quantum scales, they must also occur on large scales. They don Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Waar gaat dit eigenlijk over? Is dit niet erg off-topic. Je hebt quantum fysica en je hebt quantum theorie. Dat zijn 2 heel verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben --> Google eens wat rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 lees het eens zelf. dan kun je zelf een oordeel vormen. ga jij nu beweren dat quantum verschijnselen ophouden te bestaan zodra je de wereld van audio binnentreedt. quantum theorie gaat wel verder dan alleen in de ruimte of in licht of moeilijke experimentjes Nee, ik dat beweer ik niet. Ik zeg alleen dat je een quantumverschijnsel niet kan upscalen. Je kan niet zeggen dat wat in quantumfysica gebeurt dan ook op een groter niveau moet gebeuren... Hier een voorbeeld dat ik op internet vond, een tijdje geleden (inderdaad, naar aanleiding van McTaggart): The biggest error anyone can make in trying to understand quantum mechanics is to make the extrapolation that, since quantum effects occur on quantum scales, they must also occur on large scales. They don Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Waar gaat dit eigenlijk over? Is dit niet erg off-topic. Ja, dat vond ik ook al. Zie m'n eerste post... beetje jammer henrie. je oordeelt over iets dat je niet uit eigen ervaring kent.zo'n stukje wat je van internet plukt bevat dan ineens wel allerlei waarheden. Wat ken ik niet uit eigen ervaring? Quantum fysica? Zal best, jij kent het ook niet, en begint er nota bene een topic over en trekt allerlei rare conclusies... Ook een beetje jammer... als je het boek gelezen hebt zul je zien dat mc taggert eigenlijk nauwelijks iets beweert. de wetenschappers waar ze medewerking van gekregen heeft staan niet bekend om hun onnauwkeurigheid. daar win je geen nobelprijzen mee denk ik. Ik heb wel genoeg over haar gelezen... als je hun manier van onderzoek niet serieus neemt kun je bij de abx test van een audioforum wel helemaal in je broek piesen van het lachen denk ik. maar zo te lezen geloof jij daar dus ook niet in.....of wil je zeggen dat de abx testen van bijv jacco waterdicht zijn? dat hij beter kan testen en onderzoeken dan bijv beneviste of alan wolf? Ach, ABX testen zijn in ieder geval beter dan de 'gezellig-samen-kneuterig-op-een-bank-zitten-luisteren-tests' waarmee de gemiddelde audiofiel hear z'n gelijk wil halen, v.w.b. verschillen tussen cd-spelers, kabels, dempertjes enz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 Waar gaat dit eigenlijk over? Is dit niet erg off-topic. Ja, dat vond ik ook al. Zie m'n eerste post... beetje jammer henrie. je oordeelt over iets dat je niet uit eigen ervaring kent.zo'n stukje wat je van internet plukt bevat dan ineens wel allerlei waarheden. Wat ken ik niet uit eigen ervaring? Quantum fysica? Zal best, jij kent het ook niet, en begint er nota bene een topic over en trekt allerlei rare conclusies... Ook een beetje jammer... als je het boek gelezen hebt zul je zien dat mc taggert eigenlijk nauwelijks iets beweert. de wetenschappers waar ze medewerking van gekregen heeft staan niet bekend om hun onnauwkeurigheid. daar win je geen nobelprijzen mee denk ik. Ik heb wel genoeg over haar gelezen... als je hun manier van onderzoek niet serieus neemt kun je bij de abx test van een audioforum wel helemaal in je broek piesen van het lachen denk ik. maar zo te lezen geloof jij daar dus ook niet in.....of wil je zeggen dat de abx testen van bijv jacco waterdicht zijn? dat hij beter kan testen en onderzoeken dan bijv beneviste of alan wolf? Ach, ABX testen zijn in ieder geval beter dan de 'gezellig-samen-kneuterig-op-een-bank-zitten-luisteren-tests' waarmee de gemiddelde audiofiel hear z'n gelijk wil halen, v.w.b. verschillen tussen cd-spelers, kabels, dempertjes enz... het boek natuurlijk. hmmm. ga je nog op mijn vragen in? als je de test procedure's van nobelprijs winnaars en gerespecteerde wetenschappers niet serieus neemt ga ik ervan uit dat je ook kritiek hebt op de abx test die hier op fora zoveel "bewijs" leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 hmmm. ga je nog op mijn vragen in? als je de test procedure's van nobelprijs winnaars en gerespecteerde wetenschappers niet serieus neemt ga ik ervan uit dat je ook kritiek hebt op de abx test die hier op fora zoveel "bewijs" leveren. Ik trek helemaal geen enkele wetenschapper in twijfel. Dan zou ik hun werk moeten beoordelen en dat zal in veel gevallen boven m'n pet gaan... En nou hou ik er over op. Het is compleet off-topic, heeft niks met audio te maken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 oordelen zonder er kennis van genomen te hebben. lees dat boek, en bestudeer de enorme lading onderzoek dat aangehaald wordt (en inderdaad, er zitten nobelprijswinnaars tussen). of blijf lekker hangen in je ongefundeerde oordeel. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 september 2008 Author Report Share Posted 6 september 2008 hmmm. ga je nog op mijn vragen in? als je de test procedure's van nobelprijs winnaars en gerespecteerde wetenschappers niet serieus neemt ga ik ervan uit dat je ook kritiek hebt op de abx test die hier op fora zoveel "bewijs" leveren. Ik trek helemaal geen enkele wetenschapper in twijfel. Dan zou ik hun werk moeten beoordelen en dat zal in veel gevallen boven m'n pet gaan... En nou hou ik er over op. Het is compleet off-topic, heeft niks met audio te maken... jammer en wat mij betreft was het on topic. staat op algemene onderwerpen .......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 jammeren wat mij betreft was het on topic. staat op algemene onderwerpen .......... Met als ondertitel: "Algemene AV gerelateerde onderwerpen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 Hoe is het eigenlijk afgelopen met die Quantum net snoeren van een paar jaar terug in home studio , dat waren de beste werd vermeld ? Je weet wel bij die man met die audio note set van een miljoen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 ik wist niet dat ze zo duur waren, dacht dat het ophield bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 zeg M44, ben jij zelf ook niet een beetje een kwantum-verschijnsel? Hoe meer woorden je gebruikt, des te onduidelijker wordt waar het over gaat terwijl de snelheid waarmee je postings elkaar opvolgen altijd ten koste gaat van de inhoudelijkheid van je mededelingen Ach, het is slechts forummen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 september 2008 Report Share Posted 6 september 2008 OT??? Heren, er bestaat een vakgebied genaamd Kwantum Akoestiek. De naam voor het gekwantiseerde geluidsgolfverschijnsel (binnen een rigide kristalstruktuur) is 'phonon'. Helaas heb ik me een aantal jaren met Kwantum Optica bezig moeten houden, paste niet echt binnen mijn denkraam, had niet de goede vibratie. De in het filmpje getoonde verschijnselen zijn voor de audio m.i. van geen belang om dat het verschijnsel door de waarnemer altijd op de zelfde wijze beinvloed wordt. Wij horen dus allemaal het zelfde (binnen de marges van genetisch gedefinieerde afwijkingen van de norm en velerlei vormen van gehoorbeschadiging) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts