Tomovich Posted 7 september 2008 Report Share Posted 7 september 2008 Hallo Binnenkort zal ik verhuizen en dat lijkt mij het aangewezen moment om een kwaliteitsvoller systeem op te zetten om muziek van mijn pc te beluisteren. Momenteel heb ik een iMac met daaraan de Harman/Kardon Soundsticks aanhangen maar ik vind dat deze niet echt overtuigend klinken. Aangezien ik helemaal niets ken van wat dan ook met hifi te maken heeft (ik heb de HK's meer gekocht op looks indertijd dan op basis van de klanken) had ik graag jullie hulp ingeroepen. Ik ben dus op zoek naar een methode om met mijn huidige iMac toch naar kwaliteitsvolle, digitale muziek (Flac) te luisteren. Voor de HK's heb ik reeds een koper gevonden en ik ben dan ook van plan om nieuwe speakers te kopen. Graag blijf ik bij een 2.0 of 2.1 systeem, maar hoe verbind ik die aan de iMac? Na wat zoeken heb ik gevonden dat mijn iMac (laatste versie) volgende audio-verbindingen heeft: Headphone/optical digital audio output (minijack) Audio line in/optical digital audio input (minijack) Ik heb van een vriend al gehoord dat ik het best een DAC (?) en Amp (?) koop om daaraan de speakers te hangen, maar wat zijn dat en heb ik die beide nodig? Mijn budget is ongeveer 500-600 EUR. Bedankt voor de hulp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 september 2008 Report Share Posted 7 september 2008 Hallo Tomovich en welkom op het forum, Je kan dit op verschillende manieren bereiken. Je kan inderdaad een externe DAC aan de digitale uitgang van je Imac hangen maar je kan er ook voor kiezen om een netwerk speler te gebruiken. Deze hang je al of niet draadloos in je netwerk thuis en sluit deze direct aan op de aux ingang van je geluidsinstallatie (er van uitgaande dat je die hebt.) het voordeel van een netwerk speler is dat deze ook radio stations kan doorgeven zonder dat je Imac aan moet staan. Maar wil je de muziek draaien die op je Imac staat dan zal deze wel aan moeten staan. Deze hoeft dan niet in de buurt te staan van je netwerk speler en kan bijvoorbeeld ook op zolder staan. Kies je voor een netwerk speler dan zou ik dus voor de duet gaan deze heeft een redelijk goede DAC aanboort en klinkt al heel aardig. Laatst een vergelijking gehoord met een goede CD speler en ook een losse DAC achter de duet maar de verschillen waren niet heel groot. Heb je deze staan dan kan je later altijd nog upgrades uitvoeren door bvb een betere DAC of een stabielere voeding te gebruiken. De andere optie van de DAC aan de digitale uitgang hangen kan ook maar zal in de praktijk wat minder gebruiks vriendelijker zijn. Groetjes George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomovich Posted 7 september 2008 Author Report Share Posted 7 september 2008 Het is zo dat momenteel al mijn muziek op een externe hd staat die via firewire aan de imac hangt. Zo'n netwerkspeler ziet er inderdaad heel erg aardig uit maar ik denk dat die t Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 september 2008 Report Share Posted 7 september 2008 Het is zo dat momenteel al mijn muziek op een externe hd staat die via firewire aan de imac hangt. Zo'n netwerkspeler ziet er inderdaad heel erg aardig uit maar ik denk dat die t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 8 september 2008 Report Share Posted 8 september 2008 Ik zou voor die 500 euro twee leuke (tweedehands) speakers kopen. Vervolgens ergens een oude versterker opsnorren (er zijn altijd wel mensen die nog wat op zolder hebben) en dan de computer eraan knopen met een mini-jack-naar-tulp verloop snoertje. Dan kun je later altijd nog upgraden naar een andere versterker of een DAC. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomovich Posted 8 september 2008 Author Report Share Posted 8 september 2008 Ik wist niet dat je beide (zowel DAC als Amp) nodig hebt. In verband met het tweedehands gaan, dat vind ik ook de beste oplossing, maar hoe weet je nu wanneer iets nog werkt zoals het hoort? Aangezien ik hier zelf weinig benul van heb had ik graag geweten indien ik op een aantal elementen moet letten. Of misschien zijn er merken die zelf "refurbished products" verkopen (zelf tweedehands verkopen die uitvoerig gecontroleerd en hersteld zijn indien nodig)? En hangt de keuze van de Amp niet af van de speakers of omgekeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 september 2008 Report Share Posted 12 september 2008 kwabbernoot heeft vol komen gelijk en nog iets waarmee worden opnames gemaakt juist met een computer dus...... je kunt er ook mee afspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomovich Posted 12 september 2008 Author Report Share Posted 12 september 2008 Zo'n versterker is dat een Amp of Pre-Amp of Powered Amp,...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts