Jump to content

Hoe komt het eigenlijk dat alle cd-spelers eender klinken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

OK

We zijn het er intussen bijna allemaal over eens dat iedere cd-speler de zelfde goede klankkwaliteit heeft.

Maar nu vraag ik me af: hoe zou dat komen?

Makkelijk technisch ontwerp?

Foutloze uitlezing van het cd' tje?

Probleemloze dac?

Eindtrap die zo licht belast word dat hij onvervormd en liniaar zijn werk doet?

Wie het weet mag het zeggen.

oh je laat altijd anderen luisteren?

en toch zo overtuigd, dan heb je wel heel veel vertrouwen in deze "anderen"

maar dat doe je niet voor niets natuurlijk "anderen laten luisteren"dat heeft dan toch te maken met je slechte gehoor

trouwens exact hetzelfde nivo van posten als andro een waarschuwing voor kreeg. ben benieuwd

oke topic is gestart en erik is weer weg.

ik laat dit topic voor wat het is daar het zeer doorzichtig een rel topic is.

Ik tel 4 provocerende en zinloze posts van M44 en 2 posts van Erik, waarvan de openingspost een uitnodiging tot een redelijk zinnige discussie en de andere een reactie op een zinloze post van M44. Waarom zou Erik zich niet zo vaak laten zien in het topic, M44? (Afgezien van het feit dat hij waarschijnlijk onder een auto ligt.)

Ik tel 4 provocerende en zinloze posts van M44 en 2 posts van Erik, waarvan de openingspost een uitnodiging tot een redelijk zinnige discussie en de andere een reactie op een zinloze post van M44. Waarom zou Erik zich niet zo vaak laten zien in het topic, M44? (Afgezien van het feit dat hij waarschijnlijk onder een auto ligt.)

das wel erg grof.

das wel erg grof.

Beste M44,

Met dit antwoord merk ik dat je je hart op de goede plaats hebt zitten,

maar geen schrik: Ik ben automonteur , en Rein wist dat waarschijnlijk ;)

OK

Ik ben ervan overtuigd dat iedere cd-speler dezelfde goede klankkwaliteit heeft.

Maar nu vraag ik me af: hoe zou dat komen?

Makkelijk technisch ontwerp?

Foutloze uitlezing van het cd' tje?

Probleemloze dac?

Eindtrap die zo licht belast word dat hij onvervormd en liniaar zijn werk doet?

Dit zou een betere vraagstelling zijn geweest.

Mwa Ruud, ik weet niet wie "we" is. Ik ga er van uit dat het een clubje is dat regelmatig bij Erik over de vloer komt. De vraagstelling uit de originele startpost is dus an sich niet fout :rolleyes:;)

De antwoorden geeft Erik trouwens zelf. Het gros van de spelers is gebouwd met dezelfde meuk en dezelfde fouten erin, om het goedkoop te houden. Verschillen in DAC's (componentniveau) is er niet of nauwelijks. De meesten gebruiken een geschakelde voeding, die veelal niet geschikt is voor dergelijke toepassingen (een geschakelde voeding kan wel, maar niet die die gebruikt wordt). De opbouw van de analoge sectie is meestal standaard, dus gewoon volgens de datasheet van de betreffende opamp. Bovendien wordt er achteraan geklooid met minderwaardige koppelcondensatoren die killing zijn voor de goeie klank, wat ze daarvoor proberen op de bouwen.*

*) Dit was de beschrijving van de meest gangbare cd-spelers in een notendop :D

laten we het eens over autoselectie hebben.

weet je dat mensen die een levensverzekering kopen doorgaans korter leven dan degenen zonder? en dat is niet door toedoen van familie of zo, maar mensen die hun risico wat hoger inschatten zijn geneigd wat meer verzekering te kopen.

zou de neiging tot ab-vergelijkingen vooral bestaan onder mensen die toch al weinig onderscheid waarnemen en in een zelfbevestigend proces stappen?

groet

precies omgedraaide autosuggestie

iets wat is niet willen horen en daardoor het ....niet horen B)

laten we het eens over autoselectie hebben.

weet je dat mensen die een levensverzekering kopen doorgaans korter leven dan degenen zonder? en dat is niet door toedoen van familie of zo, maar mensen die hun risico wat hoger inschatten zijn geneigd wat meer verzekering te kopen.

zou de neiging tot ab-vergelijkingen vooral bestaan onder mensen die toch al weinig onderscheid waarnemen en in een zelfbevestigend proces stappen?

groet

Beste Rob,

gaat niet op in deze,

de mensen die meegedaan hebben met de ABX testen wilden niets liever dan verschillen horen!!

maar het lukte ze niet omdat wanneer men blind luistert er geen autosuggestie in het spel is ;)

alsof autosuggestie exclusief aan het visuele gekoppeld is. verwachtingspatronen spelen ook een rol. verwachtingen omtrent wat je wel ... of niet gaat aantreffen. allemaal aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. dus je antwoord is te makkelijk.

groet

Guest Rev. Fatman
OK

OKE, heb een donkerbruin vermoeden dat jij het inmiddels weet!

Maak er a.u.b. geen Jos Brink voorstelling van en kom over de brug met je verhaal.

ja dat weten we wel inmiddels. wie iets hoort leidt aan autosuggestie. en versterkers klinken alleen verschillend door belastingsproblemen. afijn, glaasje wijn maar zometeen.

groet

zucht

was het maar zo simpel B)

Ik vind dat Sodejuu, het goed omschreven heeft.

De meeste CD-spelers zijn gewoon standaard opgebouwd.

Voor de rest audio is fun :)

Jack

daar kan ik het zelfs mee eens zijn.

mischien wel meer dan 90% zal ook idd hetzelfde klinken

Muziek luisteren/beleven doe je op een "onbewust" hersenactiviteitsniveau (scrabble :rolleyes: ) en hoofdzakelijk met je rechter hersenhelft.

Analytisch muziek luisteren,abx en andere variaties van vergelijk doe je op een "bewust" hersenactiviteisniveau en hoofdzakelijk met je linker hersenhelft.

Daarbij opgeteld de relatief zwakke multitask capaciteiten van onze grijze processoren bij bewust handelen in tegenstelling tot de (enorme) capaciteit bij onbewust "automatisch/instinktief " handelen, tel uit je winst.

OOOO vandaar dat er zo weinig verschil tussen de te abx'en/vergelijken componenten gehoord word :ph34r:

Daffy :ph34r: