Jump to content

Hoe komt het eigenlijk dat alle cd-spelers eender klinken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Dergelijke vergelijken, met CD-spelers, maar ook met versterkers, interlinks ea kabels heb ik op andere fora al meerdere keren aan meerdere niet gelovigen voorgesteld.

Helaas word er dan iedere keer weer gedraaikont als het erop aankomt.

Dan komt het verschil door het verschil in uitganspanning, of omdat het goed gegokt kan worden, of weet ik veel wat voor uitvluchten er iedere keer gebruikt worden door de ongelovigen.

Hoe dan ook, we zullen er denk ik nooit uit komen.

Er zal altijd een kamp niet gelovers zijn en een kamp met mensen die de verschillen wel horen.

Mijn voorstel: Ga eens stoppen met (niet) geloven en ga onbevooroordeeld luisteren.

Dan zul je merken dat op een echt uitgewogen installatie er veel meer mogelijk is dan je zou verwachten.

Mvg. Miracle.

Dergelijke vergelijken, met CD-spelers, maar ook met versterkers, interlinks ea kabels heb ik op andere fora al meerdere keren aan meerdere niet gelovigen voorgesteld.

Helaas word er dan iedere keer weer gedraaikont als het erop aankomt.

Dan komt het verschil door het verschil in uitganspanning, of omdat het goed gegokt kan worden, of weet ik veel wat voor uitvluchten er iedere keer gebruikt worden door de ongelovigen.

Ik vind die 2 dingen die jij nu noemt geen uitvluchten. Als je bij wijze van spreken een ABX-test 2 keer uitvoert, en je hebt het 2 keer goed, dan kun je niet zeggen dat je daarmee bewezen hebt dat je verschil hoort. Met domweg gokken is de kans 25% dat je 2 keer een goed antwoord geeft, dus zelfs als je geen enkel verschil hoort, heb je nog een grote kans dat je 'bewijst' dat je wel verschil hoort...

Met verschillen in uitgangsspanning kun je ook niet goed vergelijken. Als je eerst op lekker volume zit te luisteren, en je switcht daarna naar de andere speler, die toevallig een veel hogere uitgangsspanning heeft, dan knalt het ineens de speakers uit. Dat lijkt me geen eerlijk vergelijk. Als het signaal veel zachter is, dan lijkt het ineens heel rustig te klinken. Ook geen eerlijk vergelijk...

Bij goed testen moet je steeds 1 variabele veranderen, dus je moet zorgen dat de uitgangsspanning bij beide spelers gelijk is. Je gaat immers ook niet even met de speakers schuiven tussen de tests door...

Dus als jij speakers gaat vergelijken ga je ook weerstanden in de speaker met het hoogste rendement proppen, en dan maar hopen dat je niet het karakter van de speaker verpest. ;)

Mvg. Miracle.

Nee, dan varieer je gewoon wat met de volumeknop van de versterker, eventueel met behulp van een decibelmeter en een test-cd. Dat kan je vooraf doen, en met een stukje tape of zo aangeven op welke standen je de volumeknop moet zetten. Dat scheelt een hoop gedoe tijdens de tests en scheelt dus weer een hoop onnodige discussies...

Ps. weerstanden in serie met een speaker verpest overigens niet het karakter van de speaker, maar wel de grip van de versterker op de speaker, maar dat terzijde...

Dus als jij speakers gaat vergelijken ga je ook weerstanden in de speaker met het hoogste rendement proppen, en dan maar hopen dat je niet het karakter van de speaker verpest. ;)

Mvg. Miracle.

Nee, dan varieer je gewoon wat met de volumeknop van de versterker, eventueel met behulp van een decibelmeter en een test-cd. Dat kan je vooraf doen, en met een stukje tape of zo aangeven op welke standen je de volumeknop moet zetten. Dat scheelt een hoop gedoe tijdens de tests en scheelt dus weer een hoop onnodige discussies...

Ps. weerstanden in serie met een speaker verpest overigens niet het karakter van de speaker, maar wel de grip van de versterker op de speaker, maar dat terzijde...

Dus, ook met CD-spelers ga je op die manier vergelijken, en niet met

@Miracle,

Is het niet wat om de plaats van M44 in te nemen en op je eigen set je eigen CD-speler te vergelijken met een willekeurige andere CD-speler?

(Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er aan een van beide spelers allerlei rare modificaties hebben plaatsgevonden waardoor 1 van beide spelers niet meer klinkt als een CD-speler :( )

Ik heb dat al vaker aan verschillende niet gelovers voorgesteld, maar zoals ik al eerder schreef, die haken elke keer weer met verschillende smoezen af. ;)

Ik heb hier 4 spelers in huis waar ik duidelijke verschillen tussen hoor en die geen van de 4 gemodificeerd zijn.

Mvg. Miracle.

Dus, ook met CD-spelers ga je op die manier vergelijken, en niet met

De weerstand word tussen de cd speler en de vv geplaatst , heeft volgens mij geen invloed op het speakerfilter ,volume reg. is toch per def het verhogen of verlagen vd weerstand voor het de eindtrap in gaat niks bijzonders .

Geen legitieme weiger reden

gr :( hj :D

Wat jij als volume reg. ziet is een passieve voorversterker. Daar heb ik er meerderen van geprobeerd, zelfs een veel te dure Cello.

Ik hoef geen passieve voorverzwakker, want dat is het, en geen voorversterker.

Als je alleen maar een volumeregeling, een podmeter of stappenschakelaar met weerstanden dus gebruikt mis je ook een hele hoop detail. Dat zelfde doe je als je

De weerstand word tussen de cd speler en de vv geplaatst , heeft volgens mij geen invloed op het speakerfilter ,volume reg. is toch per def het verhogen of verlagen vd weerstand voor het de eindtrap in gaat niks bijzonders .

Geen legitieme weiger reden

gr :( hj :D

Wat jij als volume reg. ziet is een passieve voorversterker. Daar heb ik er meerderen van geprobeerd, zelfs een veel te dure Cello.

Ik hoef geen passieve voorverzwakker, want dat is het, en geen voorversterker.

Als je alleen maar een volumeregeling, een podmeter of stappenschakelaar met weerstanden dus gebruikt mis je ook een hele hoop detail. Dat zelfde doe je als je

Ja, zo complex dat je het in het eerste jaar HBO-Elektrotechniek al krijgt. Kom nou toch, zo complex is een (voor)versterker niet hoor...

Ja, die standaard dingen, die in mijn ogen nooit meer mogen kosten dan een paar tientjes.

Ik heb het over de betere voorversterkers. Bijvoorbeeld een BAT VK51SE. Noem dat nog maar eens "zo complex dat je het in het eerste jaar HBO-Elektrotechniek al krijgt." ;)

Een weerstand verzwakt overigens ook lineair. Maar het kan zijn dat je andere problemen tegenkomt...

Laat mij dan maar eens een weerstand zien die 100% lineair verzwakt. Ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Mvg. Miracle.

Heren,

We gaan er niet het zoveelste welles/nietes topic van maken, toch? :blink::ph34r:

;)

Dus toch :(<_<

Heren, hier komen jullie echt nooit uit. Laat die discussie toch achterwege. Het is eigenlijk droevig dat jullie de nutteloosheid van dit op en neer gekrakeel niet inzien. Besteed de tijd dat je hier zit te bekvechten liever op een aangename manier, door bijv muziek te luisteren :rolleyes::)

Nog 1 keer over die CD speler :D , ik had het over de regelbare weerstand plaatsen tussen de cdspeler en vv uiteraard , wat verandert er dan aan het signaal naar de vv ?

gr :( hj :(

Niets behalve dat de amplitude afneemt :D En misschien wat onhoorbare veranderingen vanwege het niet lineair zijn van de weerstand :ph34r:

Al zou ik in dit geval eerder een stappen regelaar met weerstanden gebruiken dan een potmeter

ik vind cd spelers bla,bla,bla waarom

omdat het geluid bepaalt word door het loopwerk, da converter ,en filter, en eventueel de clock

wat wil je muziekaal of analitisch cd speler zeg het maar het wordt voor je gemaakt :)

en die geen verschillen hoord zijn stok doof of zijn gehoorcellen liggen plat :D

of ze hebben een hele slechte audio installatie :(

Guest Rev. Fatman
verschillen in DAC zijn er wel, je oren laten uitmesten

en je gehoorcellen aan de praat brengen :DDAN HOOR JE HET!!!!

Een ietse pietse minder ? ***

Als we met dit topic op pagina 50 sceptical.gif zijn gekomen, zal ik weer eens gaan posten hier en waarschijnlijk zal dan deze discussie nog steeds hetzelfde zijn en op niets uitkomen. Ik heb tot nu toe eigenlijk maar 1 posting gelezen die de technische uitleg ervan geeft en dat was de beginpost van Sodejuu.

Langszamerhand begin ik in te zien dat deze topics tot niets leiden en het nooit eens zullen worden. wat in mijn optiek ook eigenlijk helemaal niet geeft, want we horen allemaal anders en intepreperen het ook anders. Daarbij zijn er zoveel verschillende variabelen, dat het onmogelijk is. En een ABX test geloof ik niet in en wil ik ook niet in gaan geloven.w00t.gif

Dan maar de bekende struisvogel zijn, wat mij ook geen biet uitmaakt.

Als ik maar plezier heb in deze hobby.yeah.gifen dat heb ik.

Ik was eerst van plan om met een technisch verhaal te komen, maar dat heeft toch helemaal geen nut. Er wordt toch niet naar geluisterd.

Helaas kunnen deze topics nooit serieus worden op hear :(

Guest Rev. Fatman
Ik was eerst van plan om met een technisch verhaal te komen, maar dat heeft toch helemaal geen nut. Er wordt toch niet naar geluisterd.

Helaas kunnen deze topics nooit serieus worden op hear :(

Toch maar wel doen, dat technische verhaal bedoel ik. Het eventuele wel of geen nut zal daarna wel blijken. ;)

Nou dan zal ik ook maar eens inhoudelijk op dit topic ingaan.

Ik geloof dus absoluut dat er verschillen zijn tussen cd-spelers, al zijn ze soms erg klein. Ik kan verschillende redenen bedenken waarom er verschillen zouden moeten zijn.

Allereerst:

In mijn ogen een van de belangrijkste redenen, de output stage. Deze kan uit opamps opgebouwd zijn maar ook uit transistoren of buizen.

Tussen opamps en transistoren hoeven mits goed ontworpen geen grote verschillen te zijn, buizen zijn echter een ander verhaal. Buizen voegen een behoorlijke kleuring toe aan het geluid, en waarom zouden we dat bij cd spelers niet horen en bij buizen VV en Eindbakken wel horen ?

Precies, dat kun je prima horen bij een cd-speler, en niet alleen horen maar ook aantonen met metingen.

Ook zitten er behoorlijke verschillen tussen opamps, kijk alleen al eens naar de specs van bijvoorbeeld een ne5532 en een opa2134.

Dan zitten er natuurlijk (in de meeste gevallen) ook nog condensatoren in de signaal weg van een cd speler. In sommige gevallen zijn dit elco's en dat wil je natuurlijk absoluut niet hebben, reken maar dat je verschil zult horen als je daar goede multi layers in zet.

Je hoort het ook als je betere condensatoren in de scheidingsfilters van je speakers zet, dus waarom niet als je dat in je cd-speler doet.

Tuurlijk spelen er in de output stage nog meer dingen mee, maar ik vind dit wel even voldoende.

Ten tweede:

De voeding heeft ook een hele grote invloed op het signaal. Als je ruis op je voeding hebt dan ga je dat zeker terug horen op je uitgangssignaal.

In een goede speler heeft de dac een eigen voedingslijn, en het zelfde geld voor de opamps. Doe je dit niet dan kunnen eventuele storingen van de u'controller of het display je signaal beinvloeden.

De condensatoren in je voeding spelen ook zeker een belangrijke rol, de capacitijd moet groot genoeg zijn om rimpelspanning op de voedingslijnen te voorkomen. Ook is het goed om locaal bij je dac's en opamps ook nog eens te ontkoppelen, hierdoor onderdruk je de ruis die opgepakt kan zijn op de printbanen.

Ten derde:

De dac's, deze haalde sodeju al aan in zijn verhaal. Je kunt op verschillende manieren digitaal analoog converteren, bv: oversampling, non oversampling, bitstream.

Ook deze verschillen kun je duidelijk horen.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik hou het liever simpel. Als ik fouten heb gemaakt hoor ik het graag.

Guest Rev. Fatman

Ja Wollie dat is duidelijk althans voor mij. Met name in de output stage van mijn goedkope cdspelertje heb ik ook het originele ontwerp "verkwanseld" en ben daar mijn eigen weg gegaan. Met als gevolg dat de klank veranderde. Of dit nu door de beugel van sommige hardliners HEAR ter forum kan zal mij verder een worst zijn.

De topic starter heeft gewoon een klein foutje gemaakt het had dus moeten zijn:

Hoe komt het dat bijna alle Cdspelers bijna hetzelfde klinken? ;)

Guest Rev. Fatman

De topic starter heeft gewoon een klein foutje gemaakt het had dus moeten zijn:

Hoe komt het dat bijna alle Cdspelers bijna hetzelfde klinken? ;)

Helemaal mee eens B)

Ik hoop dat ik geen spijt krijg dat ik dit gepost heb :(

Je moet je niet gek laten maken.

Men is HEAR echt nog niet zo orthodocks dat er virtuele bermbommen o.i.d. aan te pas komen. :)

Als je gaat meten aan de uitgangsimpedantie van cd-spelers, dan zul je zien dat 9 van de 10 een waarde van 100 Ohm tot zelfs enige kOhms hebben. (* ik moet het hebben van specs lezen in de stereo-tijdschriften) Hierdoor gaat de interlink-kwaliteit een rol spelen, en hoor je verschillen. Dit is eigenlijk nog steeds een ontwerpfout. De uitgangsimpedantie hoort <1 Ohm te zijn, liefst <0,5 Ohm.

De enige die ik ken die hier wat aan doen is Meridian en misschien nog een handvol anderen.

Zo'n Meridian klinkt ook veel beter, analoger, dan andere.