Jump to content

Hoe komt het eigenlijk dat alle cd-spelers eender klinken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Helemaal waar Kraus,

Ik zie de menselijke stem als een instrument en het boeit me weinig welke taal het is, zolang het maar in het geheel past. Ik heb geen moeite met Kari Bremnes in het Noors. Geef er zelfs de voorkeur aan tov de Engelse uitgaven van haar ;)

Zo heb ik best wel wat moeite met dorpsgenoot G

Ik ga met Sodejuu mee. Soms voegen teksten wel wat toe, maar over het algemeen interesseert het me niet zo wat er gezongen wordt. Muziek waarbij de tekst belangrijker is dan de muziek, bijvoorbeeld Spinvis, boeit me dan ook minder, terwijl lange instrumentale stukken me wel aanspreken (mits het mijn smaak is natuurlijk)...

Ik heb wel vrijwel alleen maar muziek met Engelse songteksten. Lacuna Coil heeft een paar Italiaanse teksten en ik weet dat Queens Of The Stone Age een nummer heeft waar een paar zinnen Nederlands in voorkomen, maar verder is alles wel Engels volgens mij... Op mp3 heb ik nog wel wat Nederlandstalig spul, en wat Duits...

En wat Erik betreft, die komt zijn afspraken altijd na. Hij is zelfs ook een keer bij mij op bezoek geweest.

Beste Sodejuu,

nou, en dat ben ik nog niet vergeten,

de mooiste Mattheus Passion qua uitvoering en klank is nog steeds degene die ik bij jou heb gehoord.

of het nou kwam doordat het werd weergegeven met de LP als bron.......? ;)

Hoe ik het vergelijk wil doen?

Heel simpel.

Eerst beluister ik speler 1 (zonder te weten welke het is) en dan speler 2 (ook zonder te weten welke het is).

Jij verdraait de input selector (welke dan natuurlijk afgeschermd word zodat ik hem niet kan zien) naar de speler van jouw keuze en ik draai met de AB het volume van 0 naar het volume waarop ik wil luisteren.

Na beluisteren van beide spelers vertel ik je waar de verschillen zitten en welke van de 2 mijn Jadis Symphonia is. Dat net zo vaak als je maar wilt, met welke andere speler dan ook vergeleken.

Mvg. Miracle.

Prima opzet! :) kan ik me helemaal in vinden

ik ben zeer benieuwd of het je lukt,

eerlijk gezegd hoop ik van wel, want dan zou je echt de eerste zijn ;)

Jammer dat nu Erik en Miracle. tot iets constructiefs komen, daar weer zo tegenaan "gefreakt" wordt <_<

;)

Dacht jij nu echt dat erik hier gaat komen voor dat vergelijk? Hij zou met zijn ega overleggen voor een datum en mij een pm sturen.

Helaas nog steeds niets gehoord. En dat soort mensen kennende zal dat wel zo blijven ook.

Erik is niet de eerste nietgelovige die zoiets geroepen heeft en daarna niets meer laat horen. Als het er opaan komt hoor je niets meer van ze. ;)

Mvg. Miracle.

Je onderschat Erik...

;)

Jammer dat nu Erik en Miracle. tot iets constructiefs komen, daar weer zo tegenaan "gefreakt" wordt <_<

;)

Dacht jij nu echt dat erik hier gaat komen voor dat vergelijk? Hij zou met zijn ega overleggen voor een datum en mij een pm sturen.

Helaas nog steeds niets gehoord. En dat soort mensen kennende zal dat wel zo blijven ook.

Erik is niet de eerste nietgelovige die zoiets geroepen heeft en daarna niets meer laat horen. Als het er opaan komt hoor je niets meer van ze. ;)

Mvg. Miracle.

Je onderschat Erik...

;)

idd miracle.

maar dat kan ik je niet kwalijk nemen.iemand als erik KUN je alleen maar onderschatten :lol:

;)

Mvg. Miracle.

Je onderschat Erik...

;)

idd miracle.

maar dat kan ik je niet kwalijk nemen.iemand als erik KUN je alleen maar onderschatten :lol:

Erik komt nu op mij zelfs serieus over.... :huh:

Hoi Henrie,

Vind ik eig wel straf dat ik moet vernemen dat je het eigenlijk hebt over cdspelers van nu. Je kan de selectie nog kleiner maken en mss zeggen o tussen die en die hoor ik geen verschil, maar die die en die heb ik er niet bij betrokken want die zijn toch te duur. Nog nooit een spectral of een stibbert gehoord Henrie?

Dus herken je dat de techniek enorm vooruit is gegaan en een cdspeler van vroeger en nu wel verschil geeft. Maar de cd spelers nu gebouwd hebben ook verschil hoor, maar ja.

Wat LS kabel betreft, heb hier nog supra en Qed liggen, wil ik ze opsturen ... dan kan je zelf thuis oordelen

En als je dan de kans hebt om een Kimber 8TC te horen, doen. Is je conclusie dan nog steeds dat je geen verschil hoort, wel dan zal het je set zijn Henrie die niet in staat is de verschillen ten gehore te brengen.

Tja, als ik geen verschil hoor, dan zijn er altijd 3 oorzaken die er bijgesleept worden: m'n set is niet goed genoeg, ik ben doof, of ik heb niet de juiste spullen vergeleken...

Of ik doof ben, laat staan dover dan jullie, dat kunnen jullie niet weten (ik ook niet trouwens).

Maar dat ik de verkeerde spullen zou hebben vergeleken, vind ik vreemd. Als ik de hosanna-verhalen hear mag geloven dan is er vrijwel altijd verschil te horen. Meestal ook in positieve zin. En nu ik vertel dat ik ook wel eens wat geprobeerd heb, en geen verschil heb waargenomen, dan heb ik ineens niet de goeie spullen met elkaar vergeleken...

Of m'n set is niet goed genoeg, dat is ook altijd een populaire stelling. Toch raar dat men zomaar over mijn set kan oordelen, terwijl niemand hear die heeft gehoord. Dat moet ik eens proberen: een oordeel geven zonder het gehoord te hebben. Nou, dan is het forum te klein... Maar als het zo uitkomt, oordelen jullie ook spullen die jullie niet gehoord hebben. Doorzichtig hoor...

Interlink

Instap HarmTech, een audioquest KingCobra en een JvG zilver. Wederom zit hier behoorlijk verschil tussen

Als je mij niet geloofd Henrie, vraag dan eens de bevindingen aan Miracle en Audiofreak want zij kennen minstens 2 van deze 3 interlinks proefondervindelijk.

Henrie doe jezelf eens een plezier en ga nr een degelijke zaak en vraag of je daar op een goede set verschillende LS kabels mag beluisteren van instap tot zeer duur en luister aandachtig. En overloop dan met de verkoper wat je waarneemt. Je zult versteld staan.

Jaren terug hadden mijn vrouw en ik volgende ervaring in een demoruimte. We waren er om naar DT en dergelijke te luisteren. Er lag vr ongeveer 1500 euro LS kabel en ineens sloot de verkoper een heel andere kabel aan omdat hij had ondervonden dat ik het geluid van die andere kabel liever ging horen. Het was ook zo.

Algemeen

Hetgeen wij posten over verschillen, daar zijn we zeker niet over 1 nacht ijs gegaan.

Gr

Stef

Hetgeen ik post over verschillen, daarbij ben ik zeker ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Zoals ik eerder (in dit topic?) al zei: ik geloofde vroeger ook dat er overal verschillen zouden moeten zijn. Dat werd hear zo gesteld, en bij de audiowinkel... Dus dan ga je dat geloven. En je gaat dingen proberen. En als dan blijkt dat er geen verschillen zijn, dan sta je toch even raar te kijken... Tot je de techniek erachter leert kennen, dan is het ineens wel begrijpelijk...

Henrie, sorry dat ik het zeg maar je leest en interpreteert niet goed.

Ik zeg helemaal niet dat je set niet deugd.

Ik spreek over mijn supra en Qed en iedereen heeft hier al verschillen gehoord. En als jij die niet zou horen in je set ... dan denk ik dat het je set is Henrie.

Ik heb specifiek bepaalde kabels aangehaald en niet verlagemeend ...

Gr

Stef

Je onderschat Erik...

Zoals Ruud al schreef: "Dit is hetzelfde als het weer voorspellen van de vorige dag." :P:D

Erik reageerde al redelijk snel op de hieraan voorafgaande posting van mij, en idd hij lijkt hier redelijk serieus in.

@Erik: Je laatste reactie in dit topic is er

Kijk positieve ontwikkelingen allemaal. Geweldig.

Overigens in andere luistervergelijkingen tussen bepaalde zaken (met stukjes wav file gepost via een ander forum) bleken vele oortjes eigenlijk alleen verschil te horen als ze op een enkel zeer kort fragment gingen concentreren (en liefst dus zeer snel schakelde tussen deze fragmenten).

Geheugen voor geluid is een zwakke plek voor de meeste mensen (voor mij iig wel). Denk dat de hierboven gekozen werkwijze ook best lastig zal blijken (mits er geen absurt grote afwijkingen in bv signaal nivo tussen de spelers bestaan) omdat ik vermoed dat zo er bepaalde verschillende tussen cd speler hoorbaar zijn, deze voornamelijk in bepaalde fragmenten duidelijk naar voren komen (een hypothese).

Kijk positieve ontwikkelingen allemaal. Geweldig.

Overigens in andere luistervergelijkingen tussen bepaalde zaken (met stukjes wav file gepost via een ander forum) bleken vele oortjes eigenlijk alleen verschil te horen als ze op een enkel zeer kort fragment gingen concentreren (en liefst dus zeer snel schakelde tussen deze fragmenten).

Geheugen voor geluid is een zwakke plek voor de meeste mensen (voor mij iig wel). Denk dat de hierboven gekozen werkwijze ook best lastig zal blijken (mits er geen absurt grote afwijkingen in bv signaal nivo tussen de spelers bestaan) omdat ik vermoed dat zo er bepaalde verschillende tussen cd speler hoorbaar zijn, deze voornamelijk in bepaalde fragmenten duidelijk naar voren komen (een hypothese).

Omdat ik niet direct overswitch van speler 1 naar 2 met de volumeknop op het zelfde volume, maar iedere keer van volume 0 af begin zal het verschil in uitgangspanning in deze niet uitmaken.

Ik luister enkel naar het verschil in tonale balans, ruimtelijke informatie en (micro)details.

Het volume maakt daarbij voor mij niet uit. Dat mag voor mij bij de ene speler zelfs 10 of meer Db verschillen met de andere speler.

Het verschil in tonale balans, ruimtelijke informatie en (micro)details heeft niets van doen met het volume waarop geluisterd word. Daarom breng ik het volume tussen de luistersessies ook helemaal terug naar 0 en bouw het weer op tot het volume wat ik op dat moment prettig vind voor een nieuwe luistersessie, met een andere bron/kabel/versterker/speaker/MP3/FLAG enz. vs. WAV/CDA enz. of wat dan ook.

Ik luister niet alleen naar de muziek, maar ook naar de opbouw daarin, de ruimte waarin het gespeeld is, de soort instrumenten (soort/merk gitaar/soort/merk vleugel enz.).

Ik kan, doordat ik zelf ook veel instrumenten gespeeld heb (helaas door te weinig zin/tijd en omstandigheden laten versloffen) herken ik veel instrumenten, ook door elkaar.

Ik luister niet alleen naar

Guest Rev. Fatman
Als je erik daadwerkelijk wilt overtuigen, dan zou het weleens opnieuw kunnen ontaarden in een welles/nietes discussie en daar zitten jullie beiden volgens mij niet op te wachten. Het is dan ook geen terechtwijzing, maar eerder laten zien aan je, dat het een kleine valkuil kan zijn. Ik neem aan dat erik jou ook niet gaat overtuigen en ik neem aan dat als er geen verschillen worden geconstateerd of juist wel verschillen dat men elkaar in de waarde laat v.w.b. de eigen beleving cq beluistering.

Misschien overbodig wat ik zeg nu, maar wilde het even opmerkzaam maken. ;)

Het resultaat zal dan wel zoiets zijn : Wij zijn het niet met elkaar eens maar daar zijn wij het echter wel over eens. :D

Eind goed al goed. :)

Omdat ik niet direct overswitch van speler 1 naar 2 met de volumeknop op het zelfde volume, maar iedere keer van volume 0 af begin zal het verschil in uitgangspanning in deze niet uitmaken.

Ik dacht even aan mijn thuissituatie. Ik heb hier een CD speler gemodificeerd met Zapfilter uitgang (van LCaudio). Die geeft significant meer output dan een normale standaard CD speler of DAC, waarvan ik er ook een paar heb staan (ruim 50% meer spanning). Ik kan aan de stand van de volume regelaar echt wel zien welke speler er aanstaat. Ik gebruik zelf nooit de remote, maar kan me voorstellen dat ik het Zapfilter herken aan de snelheid waarmee het volume stijgt als ik van 0 volume bijregel met de remote.

Dat Zapfilter kun je dus zo echt niet vergelijken met een standaard speler, een voorschakel nivo leveling constructie zou echt nodig zijn. Voor de tijd dat het Zapfilter erin zat heb ik dezelfde CD speler wel eens vergeleken met een op de speler aangesloten externe DAC (dus op input 1 de analoge uitgang van de CD speler en op input 2 de uitgang van de op de spdif van de cd speler aangeslopen externe DAC). Ik kon toen schakelen tussen input 1 en input 2 zonder ook maar iets in nivo verschil te horen (er klonk zelfs geen klikje bij het schakelen, volkomen transparant).

Maar goed, dat is mijn thuis situatie, die niet voor de spelers in deze vergelijking hoeft te gelden.

@Duck-Twacy: Ik heb zojuist de Jadis even vergeleken met de Kenwood.

De uitganspanning is nagenoeg gelijk. 1,95 & 1,98 Volt.

Als ik de volumeknop op de zelfde positie houd en met rosse ruis op de luisterpositie de Db's meet scheelt het slechts 0,5Db.

En toch kan ik de spelers heel makkelijk uit elkaar houden. ;)

0,5Db verschil is op mijn volumeknop echt niet te zien, met een versterker die 2x600W@4Ohm leverd.

@stone56: :confused::confused:

Mvg. Miracle.

Hoi Miracle

Er wordt wel eens te vlug een algemene conclusie getrokken, bijv. alle cd spelers klinken hetzelfde of alle cd spelers verschillen na een test of luistersessie. Ik vind het heel interessant wat jullie gaan doen en hoop dat jij in staat bent om verschillen tussen bepaalde cdp's aan te duiden. Maar het betreft dan een specifieke situatie die we niet moeten veralgemeniseren.

stone

0,5Db verschil is op mijn volumeknop echt niet te zien, met een versterker die 2x600W@4Ohm leverd.

Nou, de stand van de volumeknop heeft in deze vrij weinig met het vermogen van de versterker te maken. Maar Duck had wel een punt met z'n opmerking over uitgangsspanning. Maar dat lijkt hier geen probleem te worden...

nog aan het muggeziften :D

er zit gewoon verschil tussen cd speler en cd speler het verschil kan groot en maar ook klein zijn

je kunt ook zeggen alle versterkers klinken het zelfde, want de 1khz sinus ziet het zelfde uit bij de

versterkers :)

Guest Rev. Fatman
nog aan het muggeziften :D

er zit gewoon verschil tussen cd speler en cd speler het verschil kan groot en maar ook klein zijn

:D:D:D Is dit nu zo lastig om te begrijpen? :confused::confused::confused:

Wanneer Miracle overtuigend scoort wordt er maar 1 ding duidelijk, er is verschil tussen cd-spelers, alleen niet voor iedereen hoorbaar.

Nee, voorzichtiger zijn met conclusies...

waarom?

de conclusie van Ruud is juist,

er is namelijk nog niemand geweest die tijdens een blinde test overduidelijk steeds de juiste speler aan wees.

dus als dat nu wel gebeurd gaat mijn stelling: "iedere cd-speler klinkt eender" gelijk mank.

om Miracle een goede kans te geven neem ik mijn Sony alleseter mee.

dit is een spelertje van

Ja, je hebt een PM,

heb jij trouwens twee dezelfde interlinks voor allebei de spelers?

en heb je wat cd's dubbel? zodat we geen cd's hoeven te wisselen?

Ik heb eventueel 2 de zelfde interlinks voor de spelers, en heb een hele mooie compilatie CD dubbel voor het vergelijk.

Beide spelers tegelijk aanzetten, zodat ik ook geen verschil in looptijd kan zien. Hoeft er alleen op de versterker geschakeld te worden en het volume van 0 naar luistervolume en terug gedraait te worden. ;)

PM ontvangen, gelezen en beantwoord.

Mvg. Miracle.

P.S. Je geloofd dus wel in het verschil in interlinks.........?