m44 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 PS Ik beschouw mezelf trouwens niet als "wetend", hoor. Alleen denk ik wel te weten dat ik niets weet, dat is al behoorlijk arrogant.Ik weet eigenlijk wel wat maar heb geen talent, die combinatie kan ook nog je moet idd wat slimmer zijn om te besseffen dat je domme dingen zegt. in zijn algemeenheid bedoeld hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Absoluut en daarom terug naar de basis: Audio NEEN , audio - apparatuur - is een hulpmiddel, de basis is muziek ! Ha,ha,ha! Er is er bij mijn weten maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 lijkt me logisch dat ik meer verstand heb van metal en hardere rock dan erik. iedereen heeft zijn expertise en neemt die mee naar een forum. die mengelmoes maakt het juist zo leuk. roepen dat iemand echter verheven is boven het gros is stokerig en valt onder stemmingmakerij. (alweer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Het duiden van verschillen tussen cdp's is zeer lastig, is mijn ervaring. Veel variabelen spelen een rol. Vooral omdat het een thuiswedstrijd is, geef ik Miracle toch een goede kans van slagen... Ondanks dat ik dacht ook in een blinde test zo te kunnen zeggen welke CD-speler er speelt heb ik dat niet waar kunnen maken. Ik hoorde duidelijk verschillen. Vooral in het sublaag, maar ook in het mid en midhoog waren de verschillen duidelijk genoeg. Ook de plaatsing van instrumenten en stemmen was anders. Toch ging ik al 2 van de 4 keer de mist in. Dan kun je natuurlijk wel ophouden, en dat hebben we dus ook maar gedaan. Voor mijzelf weet ik dat er duidelijke verschillen zijn, maar net zoals met een ABX test is dat dus met een AB vergelijk veel moeilijker aan te tonen dan ik dacht. Erik zegt helemaal geen verschil te horen. Ook hier niet. Wat mij betreft is hij een gezegend man omdat hij niet verder hoeft te zoeken naar een betere speler dan zijn Sjonnie allesvreter. Na de korte test hebben we wat klassieke muziek, en dan metname orgelmuziek die Erik mee had genomen geluisterd. Ook eigen opnames van hem, welke ik van een heel behoorlijke kwaliteit vond. Zeker voor opnames met slechts 2 microfoons was het zeer goed te luisteren. Na zijn muziek hier ook nog wat andere soorten muziek geluisterd, waarvan Erik niet alles even kon waarderen. Zeker de band Sun Ra vond hij als een puinhoop klinken. Wat hij er verder van vond zal hij vast zelf nog wel schrijven. Ik heb iig een gezellige avond gehad en ga zeker ook een keer bij Erik luisteren. Ik ben ook wel benieuwd hoe zijn set klinkt. Erik miste hier behoorlijk wat laag , dus ik ben heel benieuwd hoe het bij hem klinkt. Mvg. Miracle. Eerder had ik al geschreven dat ik de uitslag al wist. Nu, dit is dus exact wat ik daarmee bedoelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Iemand die al een tijdje meeleest op het forum kan toch zo lezen dat de mening van de Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Het uitschakelen van de kritische vermogens is het stomste wat iemand kan doen.Een mooi voorbeeld is het lid dat zich onlangs heeft aangemeld: blackbird 314. Het leek mij al snel duidelijk dat hier geen doorsneeliefhebber aan het woord was maar iemand met heel andere en veel grotere problemen en dan niet op audiogebied. Een paar verwijderde postings verder en wat blabla en er zijn hear forummers die deze mafkees met open armen binnenhalen. Kom er gezellig bij. Ik denk dat ik wel weet wat een bekende forummer Hear toen gedacht heeft. geen idee waar je het nu weer over hebt. en heeft ook werkelijk niets te maken met jou claim dat erik meer verstand van zaken heeft dan 95% van de andere hear forummers. om de hete brij.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Vergelijkbare experimenten bij anderen uitvoeren, zal m.i.z geen andere resultaten opleveren als nu. Om meer inzicht in deze materie te krijgen, ben ik benieuwd hoe, dit soort testen met name bij de wat serieuzere audiotijdschrijften worden uitgevoerd. En dan bedoel ik niet die gesponsorde, veredelde dikke "reclame-folders" in Nederland maar tijdschrijften zoals het duitse Stereo of Audio. In deze tijdschriften wordt getest: - in studio,s (lees: optimale akoestische ruimte) - testoordeel is een gezamenlijk oordeel van meerdere vakjournalisten (getrainde oortjes !) - wordt de geteste apparatuur vergelijken met bepaalde referentie-apparaten - wordt e.e.a aangesloten op verschillende referentie-sets. In hun testoordeel over bepaalde componenten (bijv. cd-spelers) wordt altijd uitgesproken waarde-oordelen gegeven over bepaalde eigenschappen, zoals laagweergave, bas, midden, ruimte, diepte, detaillering e.d t.o.v. andere referentie-componenten om vervolgens het geteste componenten OOK een kwantitatieve beoordeling te geven (een percentage, index-cijfer of een cijfer) M.a.w. componenten kunnen worden gerangschikt van zeer goed tot zeer slecht Kortom, een nog veel lastigere opgave dan de test van Erik & Miracle. Hoe worden door deze tijdschrijften dit soort test gerealiseerd Wellicht een keer in brief inzenden naar de redacties van die tijdschriften ? Hifi Choice voert de groepstesten (rits cd-spelers of versterkers of speakers op een rij) blind uit. Apparatuur is daarbij niet te zien voor de beoordelaars, wat meestal ontwerpers uit de audiowereld zijn. Het distillaat van hun conclusies + afzonderlijke beoordeling van journalist in z'n eigen omgeving vormt de beoordeling. Misschien helpt het een ontwerper naar een bijeenkomst te krijgen (of op te zoeken) om uitgelegd te krijgen waarom apparaten toch verschillen en/maar waarom het in schakeltesten niet volledig te vangen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Ik denk dat ik wel weet wat een bekende forummer Hear toen gedacht heeft. En...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Nogmaals, iedereen is op dit forum gelijk, maar ik zie niet in waarom dit in de weg staat, te erkennen dat sommigen meer verstand van zaken hebben dan anderen. Eigenlijk is dat iedereen wel duidelijk.Wel valt het mij op dat degenen met in mijn ogen weinig inzicht het hardst roepen om "respect" voor hun mening. Hoe bepaal jij of iemand veel of weinig ervaring en/of inzicht heeft Hoe weet jij bijvoorbeeld wat mijn ervaring is met muziek, opnames en apparatuur. Niet iedereen vertelt breeduit wat al zijn ervaringen zijn. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Allereerst wil ik mijn waardering en respect uiten voor Erik en Michel voor het aangaan van deze test en het eerlijk opschrijven van de resultaten. De uitslag verbaast me wel en niet. Ik ken de Jadis CD speler, heb die vaker gehoord in verschillende omstandigheden en altijd viel me weer die rust en toch uitgewogen gedetailleeerdheid van die speler op, zelfs tegenover mijn eigen frobels die t.o.v. de meeste fabrieksspelers toch wel aardig goed gelukt zijn (al zeg ik het zelf). Aan de andere kant weet ik ook dat directe vergelijken tussen apparaten onderling vaak weinig tot niets naar boven halen. En technisch gezien *kan* er weinig verschil zijn tussen CD spelers. Misschien zijn het toch die uiterst kleine nuances of details die over de langere termijn bepalend zijn voor de voorkeur voor een bepaalde speler? De setting speelt m.i. ook mee, een apparaat maakt deel uit van een geheel; ga je dat uit de context rukken, dan kan het gebeuren dat de resultaten niet meer optimaal zijn. Wat de discussie over "kenners" en "voorsprong" betreft: niemand kan toch immers *uitsluitend* aan de hand van forumposts bepalen hoe iemand in elkaar steekt, wat zijn/haar ervaring of sterke kant is ? Ikzelf post doorgaans alleen in de technische draadjes, maar betekent dat dat ik niet van muziek zou houden? Ik mag toch hopen dat men wijzer is dan dat......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 dank dank .... maar verstand heb ik er niet van, anders dan basic. kan net aan een schema ontrafelen, maar begijpen .... ik ben jurist, maar het boeit me wel allemaal. en omdat ik lang niet zo technisch onderlegd ben als velen hear, kijk ik goed wat geschreven wordt (hier en elders) en probeer eens wat en beluister wat bevalt. en eerlijk gezegd : het gebeurt vaak dat ik iets probeer dat na enige tijd weer verwijderd wordt. zie de onderdelen die ik hear te koop heb gezet er zijn vele wegen dus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Een paar verwijderde postings verder en wat blabla en er zijn hear forummers die deze mafkees met open armen binnenhalen. Kom er gezellig bij. Jammer, heel jammer dat je niet het fatsoen op kan brengen om deze posting achterwege te laten. Grote tegenvaller! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 KT gaf aan dat er technisch weinig verschil kan zijn tussen cd spelers en dat directe vergelijkingen vaak weinig tot niets naar boven brengen en dat indrukken over een langere tijd misschien meer bepalend zijn. Hier kan ik me heel goed in vinden. Over het algemeen denk ik zo langzamerhand dat kleine verschillen in een testsituatie nauwelijks aan te tonen zijn. We worden dan voor een te lastige taak gesteld, lijkt het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Een paar verwijderde postings verder en wat blabla en er zijn hear forummers die deze mafkees met open armen binnenhalen. Kom er gezellig bij. Jammer, heel jammer dat je niet het fatsoen op kan brengen om deze posting achterwege te laten. Grote tegenvaller! En als jij het niet weer had aangehaald, was het allang weer vergeten Ik denk dat Kraus dat ook wel een beetje bedoeld. Er zijn hier forummers die alleen dat lezen wat ze willen lezen. Daarmee vorm je dan ook een oordeel dat niet correct hoeft te zijn. Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens op Erik gescholden en 'm voor dove uitgemaakt. Ik kan zijn stijl ook niet altijd waarderen. Ik heb wel van 'm geleerd dat je ook anders kunt luisteren. De manier waarop Erik luistert, heb ik zelf niet onder de knie. Daarvoor heb ik eenvoudig te weinig concrete muziekkennis en weet ik ook niet hoe een componist (klassiek, jazz of rock/pop maakt dan niets uit) het bedoeld heeft. Ik weet nu wel dat er 2 manieren vantechnisch luisteren zijn, nl muziektechnisch luisteren en analytisch technisch luisteren. Erik luistert op de eerste manier en daar heb ik weinig kaas van gegeten. Dat analytisch technisch luisteren kan ik wel, maar dat vind ik niet bepaald prettig. Het is eerder vermoeiend, terwijl muziektechnisch luisteren helemaal niet vermoeiend hoeft te zijn. Wat Michel en Erik gisteren gedaan hebben, is leuk en leerzaam voor beide personen. Het gaat niet om wie er gelijk heeft, maar om wie wat hoe ervaart. Velen vergeten dat audio geen wedstrijd is en dat het in feite niet uitmaakt welke apparatuur je hebt staan, als je er maar van geniet. Iemand die zich in het kruis getast voelt omdat iemand anders zegt dat zijn apparatuur beter is, moet eerst eens bij zichzelf te rade gaan. Waarschijnlijk is ie dan toch niet zo tevreden met z'n spullen dan ie zelf denkt. Anders hoef je het toch niet te verdedigen, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Een paar verwijderde postings verder en wat blabla en er zijn hear forummers die deze mafkees met open armen binnenhalen. Kom er gezellig bij. Jammer, heel jammer dat je niet het fatsoen op kan brengen om deze posting achterwege te laten. Grote tegenvaller! En als jij het niet weer had aangehaald, was het allang weer vergeten onder het mom van "je mag wel rare dingen zeggen zolang niemand ze herhaalt" zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Ik wou dat ik bovenstaande had gepost! In weinig woorden de spijker weer eens op de kop. Ach Kraus, je hoeft niet jaloers te zijn. Iedereen heeft wel eens een helder moment BTW, ik ben ook soms jaloers op die prachtige stukken proza van je. Ik neem daar nooit de tijd voor, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 het evenement heeft iig de sfeer hier wel verbeterd. dat is de winst lijkt me. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 het evenement heeft iig de sfeer hier wel verbeterd. dat is de winst lijkt me. groet Welke winst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Ik bepaal niks en ik weet niks maar ik vorm mij wel een mening en heb ook voorkeuren.Iemand post veel of weinig, iemand maakt wel of niet zijn profiel aan, iemand vraagt de hele tijd dingen of geeft over alles zijn mening, iemand schrijft alleen Hear of kliedert alle audiofora onder, iemand schrijft over zichzelf of juist helemaal niets persoonlijks, sommige forumleden schrijven PB's, anderen ken je persoonlijk. Er zijn forummers die alleen over audio schrijven en er zijn forummers voor wie het forum een soort familie lijkt te zijn, die vrienden zoeken of er bij willen horen. Er zijn forummers met humor en er zijn forummers die gruwelijk saai over komen, forummers die helder formuleren en forummers die totaal niets onder woorden kunnen brengen enz enz enz Op grond van al die (vermeende) dingen heb je een beeld van iemand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Ik juist vaak technisch deskundigen heel uitgebreid reageren op vragen van nieuwkomers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Ik juist vaak technisch deskundigen heel uitgebreid reageren op vragen van nieuwkomers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Prima verlopen avond kennelijk weer. Ooit heb ik een topic geopend "in 't echt zijn ze aardiger". kennelijk mocht dat niet en is het verwijderd. Ook hier blijkt dat het zonder een hoop stennis kan. Ik had niet verwacht dat Michel deze test eensluidend zou kunnen afsluiten. Zelf is het mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Het nut van dergelijke testen is voor mij weer verminderd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Het duiden van verschillen tussen cdp's is zeer lastig, is mijn ervaring. Veel variabelen spelen een rol. Vooral omdat het een thuiswedstrijd is, geef ik Miracle toch een goede kans van slagen... Ondanks dat ik dacht ook in een blinde test zo te kunnen zeggen welke CD-speler er speelt heb ik dat niet waar kunnen maken. Ik hoorde duidelijk verschillen. Vooral in het sublaag, maar ook in het mid en midhoog waren de verschillen duidelijk genoeg. Ook de plaatsing van instrumenten en stemmen was anders. Toch ging ik al 2 van de 4 keer de mist in. Dan kun je natuurlijk wel ophouden, en dat hebben we dus ook maar gedaan. Voor mijzelf weet ik dat er duidelijke verschillen zijn, maar net zoals met een ABX test is dat dus met een AB vergelijk veel moeilijker aan te tonen dan ik dacht. Erik zegt helemaal geen verschil te horen. Ook hier niet. Wat mij betreft is hij een gezegend man omdat hij niet verder hoeft te zoeken naar een betere speler dan zijn Sjonnie allesvreter. Na de korte test hebben we wat klassieke muziek, en dan metname orgelmuziek die Erik mee had genomen geluisterd. Ook eigen opnames van hem, welke ik van een heel behoorlijke kwaliteit vond. Zeker voor opnames met slechts 2 microfoons was het zeer goed te luisteren. Na zijn muziek hier ook nog wat andere soorten muziek geluisterd, waarvan Erik niet alles even kon waarderen. Zeker de band Sun Ra vond hij als een puinhoop klinken. Wat hij er verder van vond zal hij vast zelf nog wel schrijven. Ik heb iig een gezellige avond gehad en ga zeker ook een keer bij Erik luisteren. Ik ben ook wel benieuwd hoe zijn set klinkt. Erik miste hier behoorlijk wat laag , dus ik ben heel benieuwd hoe het bij hem klinkt. Mvg. Miracle. Het menselijk brein is niet in staat in een dergelijke ABX test verschillen te interpreteren heb ik al vaker beweerd. Ik ga vaak naar wijnproeferijen met terugspugen e.d. en op een bepaald moment raak ik daar de draad ook kwijt. Die testopzet deugt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts