Jump to content

Hoe komt het eigenlijk dat alle cd-spelers eender klinken

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Afgelopen week weer eens in de winkel gestaan en ook een vergelijking tussen een paar cd spelers gedaan, in het kader van deze discussie hierover eens wat zitten nadenken, in de eerste plaats moet gezegd worden dat verschillen tussen spelers in het algemeen redelijk subtiel zijn, als je de verschillen in prestaties afzet tegen de prijsverschilen rijzen je de haren soms ten berge, dit gezegd hebbend dient er dus ook bijzondere aandacht te zijn voor de installatie waarmee de vergelijking wordt uitgevoerd, om verschil te kunnen waarnemen zal deze in staat moeten zijn een hoge resolutie weer te geven.

Denk dat in de praktijk hier wel heel erg vaak niet aan wordt voldaan, waardoor de stelling van Eric zeker wordt onderschreven.

:unsure:

zit voor mij niet in de klank. een hi-hat op mijn philips cd 650 klinkt eender als op mijn philips 304mk2.

echter hoe ik muziek als totaliteit ervaar geeft mij de doorslag. maar voordat ik echt in die sfeer zit duurt dat een minuut of 15. verschilt hoe moe of gestresst ik ben.

maar bij mijn rotel rcd971 (duurder dan beiden) had ik dat helemaal niet.

en toch klonk die hi-hat weer hetzelfde

(...) zit voor mij niet in de klank. een hi-hat op mijn philips cd 650 klinkt eender als op mijn philips 304mk2.

echter hoe ik muziek als totaliteit ervaar geeft mij de doorslag. maar voordat ik echt in die sfeer zit duurt dat een minuut of 15. verschilt hoe moe of gestresst ik ben.

Beste m44,

Bedoel je dat het bij de rotel rcd971 ("duurder dan beiden") niet uitmaakt of je al dan niet "moe of gestresst" bent?

Denk jij dat iemand werkelijk van muziek (of w

A (...) Da's niet best, Spido....... sterkte! :(

B (...) Dat noemen ze het proximity-effect, als ik me niet vergis.

Ik moet mijn acoustiek-boeken weer eens tevoorschijn halen, ik heb tenslotte niet voor niets tijdenlang bij De Slegte gezocht naar Olson, Sabine en Beranek.

Beste KT88,

Ad A: Ach, zo nu en dan wordt er een klein stukkie weggesneden of bevroren met vloeibare stikstof... Heeft verder niks om het lijf. Net zoiets als roestplekjes van een ouwe auto bijhouden. (Uiteindelijk rot ie toch een keer echt door... So be it.)

Ad B: Onder die naam ("proximity-effect") trof ik vooral links aan die verwezen naar de invloed van afstand op de frequentiegevoeligheid van richtingsgevoelige microfoons. Bijvoorbeeld: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=9261

Maar wellicht is het effect op de oren (en de rest van het trillingsgevoelige lijf) niet veel anders.

Overigens denk ik dat het zand van ditovoort aan zee

(...) zit voor mij niet in de klank. een hi-hat op mijn philips cd 650 klinkt eender als op mijn philips 304mk2.

Beste m44,

Bedoel je dat het bij de rotel rcd971 ("duurder dan beiden") niet uitmaakt of je al dan niet "moe of

gestresst" bent?

Denk jij dat iemand werkelijk van muziek (of w

big bands, klassiek, wende snijders en the new cool collective hebben geen teksten waar het over de dood ziekte ,onrecht, milieu vervuiling, mentale overbelasting, seksueel misbruik, drugsgebruik, kinder mishandeling en de new world order.

Aanames mijn waarde die helaas niet opgaan.

Luister de opera Boris Godoenov maar eens. :blink:

Maar naarmate het driemansorkestje (fa. Paap?) dichterbij kwam, werden er steeds meer hogere tonen hoorbaar.

Ik meen dat afstand, zonder optreden van staande golven - zoals aan het strand - fungeert als low-pass filter.

Maar van welke orde? Geen idee!

Moeten we nog eens uitzoeken, als fa. Paap tenminste nog bestaat...

Dat is heel simpel spido, dat is demping van lucht voor geluidsgolven. Die is afstand EN frequentie afhankelijk.

Met wat Googlen zal best wel te vinden zijn hoe dat precies uitpakt. En anders staat dat wel in Beranek. Een klassieker, die neem ik aan, in jouw collectie niet ontbreekt.

;)

big bands, klassiek, wende snijders en the new cool collective hebben geen teksten waar het over de dood ziekte ,onrecht, milieu vervuiling, mentale overbelasting, seksueel misbruik, drugsgebruik, kinder mishandeling en de new world order.

Aanames mijn waarde die helaas niet opgaan.

Luister de opera Boris Godoenov maar eens. :blink:

ja leuk een uitzondering, wat bevestigd dat ook al weer...

ook al noem je er nog 10 dan valt dat in het niet bij de dingen die ik luister. en ik denk dat de lading ook wel anders zal zijn.

minder persoonlijk, minder vanuit eigen ervaring of voorbeelden uit je omgeving.

maar ik zal de opera eens opzoeken ;)

(...) Dat is heel simpel spido, dat is demping van lucht voor geluidsgolven. Die is afstand EN frequentie afhankelijk.

Met wat Googlen zal best wel te vinden zijn hoe dat precies uitpakt. En anders staat dat wel in Beranek. Een klassieker, die neem ik aan, in jouw collectie niet ontbreekt. ;)

Beste Pjotr,

Was al simpeltjes uitgelegd! Zie bovenstaande quote uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsvoortplanting

Ik vraag me alleen af, hoe de minieme opwarming van lucht door geluidsgolven uitpakt in het geval van Cool Jazz... :rolleyes:

Ik vraag me alleen af, hoe de minieme opwarming van lucht door geluidsgolven uitpakt in het geval van Cool Jazz... :rolleyes:

Beset Spido,

Cool Jazz wordt meestal ten gehore gebracht in zompige Jazz keldertjes met matige ventilatie. Denk dat de opwarming van de lucht door het zweten/zwoegen van muzikanten en bezoekers de opwarming van de lucht door geluidsgolven verwaarloosbaar maakt.

;)