Jump to content

Marantz PM78 source direct

Falcuono
 Share

Recommended Posts

Dag heren (ook dames hier?)

Mijn 1e post hier en meteen een vraagje:

Mijn PM78 bevalt prima op 1 ding na: hij klinkt beroerd met de "source direct" (SD) in de uit stand.

Helaas heb ik vanwege een beroerde accoustiek in mijn kamer een equalizer nodig (Marantz EQ551) en die schakel zich helaas uit met de SD schakelaar.(logisch)

Ik heb al geluisterd maar het probleem zit hem in de versterker,het printje met de regelingen leggen een enorme sluier over de muziek,gaat richting ouderwets MONO zelfs.

Zou het mogelijk zijn dat baggerprintje er tussenuit te gooien zodat ik met de SD schakelaar alleen de equalizer schakel?Of is er een slimmere manier om de EQ aan te sluiten?

Oja,ik speel verder op een CD17 (toppertje!) en met Vifa Basis (erg onderschat vindt ik) en Scan-Speak Ultimo's (te koop),beide zelfbouwers.

Als ik de EQ551 op een andere versterker aansluit dan blijft het geluid wel helder en levendig.

in ieder geval welkom

voor je vraag moet je bij iemand anders zijn. ;)

de vifa basis is idd een kwalitatief goede speaker. wat ik me ervan herinner is het een grote zuil die erg diep gaat. goed rendement

vifa heeft de naam niet echt mee op de een of andere manier.

De Vifa basis zie je idd niet snel over het hoofd,zijn flinke koelkasten....

Het slechte toonregelcircuit schijnt af-fabriek zo te zijn heb ik me laten vertellen. Is bij de mijne altijd zo geweest.Vriend van me heeft ook een PM78 en die heeft het ook iig.

Verschil is zelfs voor een dove goed te horen,het geluid wordt minder ruimtelijk. Net of iemand een handdoek voor de speakers houdt. Slechts gedeeltelijk te compenseren met de EQ.

vifa heeft de naam niet echt mee op de een of andere manier.

Fifa?

is dat ook een bestaand iets?

iets met sport ?

poor mans pm17 :lol:

dieheb ik gehad. zelfs de pm17mk2 was er niet van onder de indruk. maximaal 1 jaar hier gestaan.

ruim daarvoor had ik de pm-80 wat nog steeds een van mijn favourite versterkers is tot op de dag van vandaag.

marantz maakt juweeltjes en van die twijfelgevallen.

goed gehoord in ieder geval.

heb ik nog nooit gehad dat een tone control op de neutraal stand zoveel invloed had

Even voor de duidelijkheid:

zit je Equaliser via de tape-out en tape-in in het circuit?

En de Source Direct knop bypasst ook de tape-loop?

Ik dacht dat de sd-knop uitsluitend de toonregeling en monoknop oversloeg.

Kennelijk wordt de slechte kwaliteit veroorzaakt door de (actieve) toonregeling.

D

Even voor de duidelijkheid:

zit je Equaliser via de tape-out en tape-in in het circuit?

En de Source Direct knop bypasst ook de tape-loop?

Ik dacht dat de sd-knop uitsluitend de toonregeling en monoknop oversloeg.

Kennelijk wordt de slechte kwaliteit veroorzaakt door de (actieve) toonregeling.

D

dat zou best goed kunnen Wollie, want bij mij (pm80II) hoor ik bij het schakelen van de Direct-knop een plop.

Voordeel van een goede opamp als de BB is dat er geen DC aan de uitgang zit, dus een evt. koppel-C na de opamp kan gesloopt worden.

Ik kan zelf solderen (heb een echte Weller :cool2: ) maar zal eens op zoek gaan naar een schema.

Het verhaal vd Burrbrown is arabisch voor me...voor mij gewoon een aantal componenten welke ik ga vervangen maar geen idee welke. Heb dan een echte how-to nodig,maar nog liever een Sander maar die woont wat ver weg voor mij.

De EQ zit op de processor aansluiting,tussen de tape aansluitingen plaatsen geeft geen verschil.

Gezien de waarde welke een PM78 nog vertegenwoordigd vindt ik draadjes solderen geen probleem,kunnen er ook altijd nog tussenuit als het echt moet.

Ik kan zelf solderen (heb een echte Weller :cool2: ) maar zal eens op zoek gaan naar een schema.

Het verhaal vd Burrbrown is arabisch voor me...voor mij gewoon een aantal componenten welke ik ga vervangen maar geen idee welke. Heb dan een echte how-to nodig,maar nog liever een Sander maar die woont wat ver weg voor mij.

De EQ zit op de processor aansluiting,tussen de tape aansluitingen plaatsen geeft geen verschil.

Gezien de waarde welke een PM78 nog vertegenwoordigd vindt ik draadjes solderen geen probleem,kunnen er ook altijd nog tussenuit als het echt moet.

Ik denk niet dat dat nodig zal zijn, het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van opampjes vervangen en mischien hier en daar een condensator.

Kzal hem eens openschroeven,moet toch de stofzuiger even in.

Kijken of ik wat herken,geen idee hoe een "opampje" eruit ziet

Kan ik tussentijds mooi een "krijgertje" beluisteren : een Pioneer VSX-804RDS (receiver).

Iemand een ervaring met deze? (of Pioneer algemeen)