Jump to content

Verhuizen; Alsof je een nieuwe set hebt.

niels007
 Share

Recommended Posts

Dagdag!

Een nieuw onderkomen, een nieuw geluid. De ruimte is groter, 'harder' en het spul staat in de lengterichting van de kamer i.p.v de breedte. Het geluid is dermate anders dat het net zo goed een andere set kan zijn.

Omdat er ook geleefd wordt in deze ruimte ben ik wat beperkt met de plaatsing waardoor ik toch eigenlijk op de bank aan het luisteren ben, en deze bank staat vrijwel tegen de muur. De voorkant van de luidsprekers kan wel zo'n 60cm van de achterwand komen, maar niet meer om potentiele domino Dday verschijnselen te voorkomen. Links en rechts van de speakers is ongeveer evenveel ruimte ~ 2.5 meter, al snel 2 meter meer dan in de oude situatie. De beperking zit dus in weinig ruimte tot de achterwand van zowel de speakers als mijn hoofd. Vooral reflecties die 20cm achter mijn hoofd van de kale muur afketsen lijken me niet ideaal..

Zijn er eenvoudige, niet veel ruimte innemende oplossingen waardoor mijn bankje wel vrij dichtbij de achterwand kan blijven staan terwijl er wel wat gedaan wordt aan reflecties? Het liefst estetisch ook nog een beetje verantwoord...

Tips welkom!

groeten,

Niels

Is er geen mogelijkheid de set 90 graden te draaien?

Vooral de reflecties van de achterwand zijn slopend voor het geluidsbeeld. Heb je meer ruimte dan kun je dat opvangen met een goed gevulde boekenkast. Anders doen akoestisch dempende panelen van b.v. tandenschuim tegen de achterwand al heel wat. Optimaal is het niet maar het helpt al een heel eind.

Heb je een gladde vloer dan doet een hoogpolig kleed (b.v. een mooie Berber) ook veel.

;)

Beste 007

laatst heeft mijn vrouw de 4 gordijnen die in onze huiskamer hangen gewassen.

deze zijn normaal gesproken open en hangen een beetje schuin in de hoeken.

toen deze weg waren wist ik niet wat ik hoorde.

ene grote flutter echo.

het was veel erger dan ik had verwacht,

dus probeer eens wat in de hoeken van de kamer. hang eens een paar oude dekens op en leg een dekbed op de grond.

ook een paar goedgevulde boekenkasten doen het heel goed.

Ik had in mijn vorige huis een eenvoudig gordijn netjes achter de bank hangen. Neem ongebleekt wit van de Ikea, werkt prima. Je kunt ze ook voeren met van die slaapzak wattendekens (vallen ze iets minder mooi in de plooi) of er achter panelen op de muur plakken (akoestisch schuim). Kost alles bij elkaar een 15 cm.

Heb nu een (deels boeken) kast een eindje achter de bank, met de boeken als een diffusor verspringend op de planken (dus niet netjes op een rijtje)

Bedankt voor de tips. Alle spullen staan er... zo'n beetje. De set draaien kan helaas niet, iets van 7cm dikke piramideschuim tegen de wand zou kunnen, misschien in een mooi kleurtje gespoten.. Dat zijn wel dure plakken schuim viel me op.

Eerst maar eens settelen en luisteren, het is een nieuwe ervaring met een octaaf erbij aan de onderkant op 1 of andere manier :)

Bedankt voor de tips. Alle spullen staan er... zo'n beetje. De set draaien kan helaas niet, iets van 7cm dikke piramideschuim tegen de wand zou kunnen, misschien in een mooi kleurtje gespoten.. Dat zijn wel dure plakken schuim viel me op.

Het hoeft helemaal niet zo duur.

Neem 4 planken van zo'n 10cm breed en niet te dun, zodat het goed aan elkaar te maken is. Maak daar een raamwerk van en bevestig dat op de muur. (Heb je dus een bak van zo'n 10Cm diep tegen de wand.)

Hierin ga je eerst steenwol tegen de wand doen. Daarvoor glaswol en daarvoor noppenmatrasjes.

Allemaal gewoon bij de bouwmarkt vandaan.

Om het geheel een fatsoenlijk uiterlijk te geven span je daar vrij dikke vitrage voor/omheen, eventueel in een leuke print.

Een betere reflectieremmer kun je niet hebben.

Mvg. Miracle.

Jah kan ook. Maar je hoeft niet zo moeilijk te doen. 10 cm dik glaswol alleen is dan voldoende. Daar hoef je echt niet van dei veschillende soorten voor te gebruiken.

En een "kist" is ook niet nodig. Je kun die glaswol gewoon op een plaat mdf of multiplex nieten en dat geheel overspannen met dun stretch luidsprekerdoek.

Iets meer effect heb je als je eerst op de plaat een laag kartonnen eiertrays legt, dus onder de glaswol.

;)

Jah kan ook. Maar je hoeft niet zo moeilijk te doen. 10 cm dik glaswol alleen is dan voldoende. Daar hoef je echt niet van dei veschillende soorten voor te gebruiken.

En een "kist" is ook niet nodig. Je kun die glaswol gewoon op een plaat mdf of multiplex nieten en dat geheel overspannen met dun stretch luidsprekerdoek.

;)

Denk je niet, dat de vezels uit dat glaswol voor ewigdurende jeuk zullen zorgen... :huh:

Ik zou er eerst maar een dicht geweven doekje omheen doen. En om het stark te houden is die kist helemaal niet zo'n gek idee. Sterker nog maak er een achterkant van 9 mm triplex in. Dan kun je hem nog eens op een andere plaats neerzetten.

Bij mij thuis en tijdens verschillende audioshows maak(te) ik gebruik van simpele plaatjes hardboard met daarop tandenschuim van "de Gamma". Dit werkt zeker in de hoeken heel aardig, al hielpen de gordijnen vaak beter.

Gewoon je huis ouderwets stofferen is nog steeds een prima oplossing. Jameer is alleen dat men het ouderwets vind... De volgende mode is waarschijnlijk weer royaal gedempt...

Kennelijk blijft de economie n.l. beter draaien wanneer we over een paar jaar alles weggooien wat we nu "mooi" vinden.

:)

Denk je niet, dat de vezels uit dat glaswol voor ewigdurende jeuk zullen zorgen... :huh:

Nee. Ik heb voldoende met dat spul gewerkt om te weten dat als je dat met je blote handen doet je idd een weekje flink jeuk kan hebben. Daar is een oplossing voor: Keukenhandschoenen en buiten in de tuin verwerken.

Er is erg veel onderzoek naar gedaan i.v.b. met de asbestkwestie. En daaruit is geen schadelijkheid voor de gezondheid gebleken. Anders zou het nu niet meer vrij in de bouwmarkt vrij te koop zijn.

Er is eigenlijk een beter alternatief maar dat is wel duurder en dat is gewone goed gewassen ongesponnen schapenwol. Een laag van 10 cm dik is niet erg te overtreffen met wat anders. Wel goed impregneren dan met een anti-mot middel. Motten zijn verzot op schapenwol. Dit overigens kant en klaar te krijgen in zakken bij een DHZ speakerzaak zoals Remo. Get heet dan Dr. Bailey's longhair natuurwol. Zie hier, onderaan de pagina.

Gewoon je huis ouderwets stofferen is nog steeds een prima oplossing. Jameer is alleen dat men het ouderwets vind... De volgende mode is waarschijnlijk weer royaal gedempt...

Het is niet alleen ouderwets (dat is overigens een smaakkwestie), het is ook letterlijk stoffig.

;)

Het is niet alleen ouderwets (dat is overigens een smaakkwestie), het is ook letterlijk stoffig.

;)

Dat valt reuze mee Pjotr.

Dikke kleden aan de wand geeft echt niet meer stof, zolang die dingen maar geen haaruitval hebben.

Open kasten met boeken, LP's en CD's erin geeft ook geen extra stof.

Tapijt op de vloer echter wel. Dat slijt, waardoor je die kleine deeltjes door je hele huis krijgt.

Een stoffen bankstel (ipv leer), ongelakt houten meubelen, dikke gordijnen en wat grote planten geven ook niet meer stof in huis, maar helpen wel allemaal mee aan een goede akoestiek, en dat hoeft echt niet ouderwets eruit te zien. ;)

Mvg. Miracle.

Nou, im ons vorige huis hadden wij dikke ouderwetse velours overgordijnen. Een met wol bekleed bankstel en stoffen vloerbedekking. Nu hebben we dat niet meer: Leren bankstel, parketvloer en dunne linnen overgordijnen. En oh ja, een oerwoud aan planten :D

Akoestisch minder maar ook echt aanzienlijk minder stof.

;)

Nou, im ons vorige huis hadden wij dikke ouderwetse velours overgordijnen. Een met wol bekleed bankstel en stoffen vloerbedekking. Nu hebben we dat niet meer: Leren bankstel, parketvloer en dunne linnen overgordijnen. En oh ja, een oerwoud aan planten :D

Akoestisch minder maar ook echt aanzienlijk minder stof.

;)

Onderstreept, wat ik al eerder schreef, wat de oorzaak van de stof in je vorige woning was. ;)