Jump to content

Eeuwige discussies (mijn visie)

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

N.a.v. de topic CD-speler voor 3.000 Euro (en is er verschil tussen diverse CD-spelers)

heb ik een mooi en wijs :unsure: verhaaltje gedicht

Dit is de reden waarom ik me (niet meer) in dit soort discussies gaat mengen

omdat dit niet bedraagt aan de "oplossing"

Stof om over na te denken (dit relaas staat ook op AF)

Het is vreemd, dat wanneer forummers mekaar in real-life ontmoeten ze elkander aardige kerels vinden en het veelal goed met elkaar kunnen vinden.

Een aantal van hen worden

Guest Rev. Fatman

VAN ZOMERENG het is slechts de anarchie welke HEAR hoogtij viert.

p.s. fatsoen hebben betekent impliciet niet ook fatsoenlijk gedrag betonen.

Edited by Rev. Fatman

VAN ZOMERENG het is slechts de anarchie welke HEAR hoogtij viert.

p.s. fatsoen hebben betekent impliciet niet ook fatsoenlijk gedrag betonen.

Fatman, je zult best wel gelijk hebben en wellicht gaat jouw opmerkingen voor enkele forummers op maar ik denk dat ook als je mijn bovenstaand verhaal onderschrijft en begrijpt, je toch in de hitte van een discussie maar ook door wellicht gebrek aan kunde (tact, diplomatie e.d) vele forummers ondanks hun goede bedoelingen, een discussie toch kunnen laten ontsporen.

Ik ga ervan uit, de de meesten hier goede bedoelingen hebben alleen de uitvoering laat weleens te wensen over. Ook ik ben niet feilloos maar desondanks hier nog wat tips !

1e fout die men veelal maakt (ik trouwens ook), dat als iemand een vraag stelt op een forum of een opmerking plaatst, men er niet aan denkt om de werkelijke achtergronden van die vraag of opmerking te doorgronden, welke rationele en irrationele motieven spelen een rol

- Als iemand vraagt om advies m.b.t "welke nieuwe CD-speler moet ik aanschaffen voor 3.000" kunnen volgende zaken een rol spelen:

* hij heeft nog geen cd-speler of de "oude" is versleten

* is niet tevreden met de huidige speler

* is niet tevreden met het totaalgeluid en zoekt de oplossing in upgrade v/d speler

oorzaak kan zijn rationeel:

- geluid is inderdaad slecht (huidige cd-speler is echt slecht of defect)

- geluid is slecht omdat de rest v/d keten niet op niveau is

- probleem is een akoestisch probleem

oorzaak kan zijn irrationeel:

- geluid is "psychisch" slecht pas nadat omdat er een forumlid op luistervisite is

geweest en zijn set heeft afgekraakt

- geluid is "psychisch" slecht pas nadat hij een slechte recensie van zijn speler

heeft gelezen in een tijdschrift

zo zijn er nog vele redenen te bedenken

Als forum willen we de beste man, zo goed mogelijk helpen tegen minimale kosten.

We moeten de beste man dus wedervragen stellen over het hoe en waarom:

- motieven ?

- is hij reeds hifi-deskundig ?

- vanwaar een budget van die 3.000 euro ?

- rest van zijn installatie / kameropstelling e.d

- etc....

Valkuil 1:

De beste man zal niet altijd zijn irrationele motieven meteen blootgeven.

Je herkent dit wel: de consument probeert altijd zijn aankoop of aankoopplannen zo veel mogelijk te rationaliseren. Kortom enige tact in de vraagstellingen is gewenst

Valkuil 2:

Het is niet altijd een must en ook niet altijd mogelijk om de beste man van zijn irrationele motieven af te laten zien. Heb begrip voor al zijn motieven en biedt diverse alternatieven aan en geef aan dat elke alternatief zijn eigen prijskaartje heeft. Laat de beste man dan zelf keuze maken, geen zaken opdringen.

2e fout die men veelal maakt (ik trouwens ook weleens), dat men goed bedoeld inhoudelijk wilt reageren maar door onkunde of gebrek aan tact een negatieve toonzetting neerzet.

Valkuil 3

Citeer nooit hele lappen tekst/posting of delen hiervan om vervolgens deze vetgedrukt terug aan de poster of topicstarter te melden in de zin van: "Onzin" of "Hier ben ik niet mee eens"

Probeer blijk te geven dat hij de moeite heeft genomen om is te posten maar reageer in de trend van:

"Ik kan een heel eind meegaan in jouw betoog maar op 2 punten ben ik het niet helemaal met je eens omdat.......

"Verder snap ik je laastte opmerking niet zo, zou je deze ff kunnen toelichten met wat voorbeelden"

Guest Rev. Fatman

VANZOMERENG laat ik het dan anders zeggen: Iets kunnen betekent niet dat dit dan ook altijd gedaan wordt.

Tsja, je hoeft hier geen examen af te leggen alvoor je HEAR mag posten.( gelukkig maar ;) )

De categorie relschoppers wordt vergeten.

Mensen zoals Erik Klijnsmit die dit soort topics alleen start om te kijken in welke bochten iedereen zich weer moet wringen (zowel believers als non believers).

Echt leuk worden die topics overigens pas wanneer er niet wordt geruzied, maar met respect wordt gediscussieerd. Dan heeft de relschopper n.l. niet z'n zin gekregen.

:)

Mensen zoals Erik Klijnsmit die dit soort topics alleen start om te kijken in welke bochten iedereen zich weer moet wringen (zowel believers als non believers).

Echt leuk worden die topics overigens pas wanneer er niet wordt geruzied, maar met respect wordt gediscussieerd. Dan heeft de relschopper n.l. niet z'n zin gekregen.

Verwacht je nog dat mensen met respect gaan discussieren als je ze meteen bij hun eerste post in een topic 'relschoppers' of 'doof' noemt? Als ik jou voor sukkel uitmaakt, kom je dan vervolgens gezellig een biertje drinken? Nee, dat dacht ik al...

Verwacht je nog dat mensen met respect gaan discussieren als je ze meteen bij hun eerste post in een topic 'relschoppers' of 'doof' noemt?

Als ik jou voor sukkel uitmaakt, kom je dan vervolgens gezellig een biertje drinken? Nee, dat dacht ik al...

Maar Eric

Tuurlijk mag dat gezegd worden. :D

maar of het helpt??? ;)

Zou het dan mss wel helpen als er vriendelijk aan je gevraagd werd om voortaan op een normale manier te communiceren, en voor jezelf en niet voor anderen te spreken, of anders maar niet te posten?

Mvg. Miracle.

Dat vind jij... Maar zelfs als Erik WEL een serieuze discussie over verschillen tussen cd-spelers zou willen voeren (wat ik zeker niet uitsluit), dan nog wordt ie voor rotte vis uitgemaakt.

Een discussie start met een open, of ten minste neutraal gebrachte stelling, zelfs als de mening al vaststaat. Klijnsmit gooit met de toonzetting in z'n openingsposten (zie ook z'n opener van de laatste cd speler test) bewust de boel retorisch op slot. Wie niet serieus neemt wordt niet serieus genomen.

Dat vind jij... Maar zelfs als Erik WEL een serieuze discussie over verschillen tussen cd-spelers zou willen voeren (wat ik zeker niet uitsluit), dan nog wordt ie voor rotte vis uitgemaakt.

Een discussie start met een open, of ten minste neutraal gebrachte stelling, zelfs als de mening al vaststaat. Klijnsmit gooit met de toonzetting in z'n openingsposten (zie ook z'n opener van de laatste cd speler test) bewust de boel retorisch op slot. Wie niet serieus neemt wordt niet serieus genomen.

En dus moet ie voor rotte vis uitgemaakt worden... Logisch...

En dus moet ie voor rotte vis uitgemaakt worden... Logisch...

yep

of op zijn minst herkend worden als relschopper.

je denkt toch niet serieus dat ie een mooi topic wilde openen hier?

waarin in alle rust kon worden gediscussieerd over zijn per definitie foute stelling?

een open discussie heb ik Erik nog nooit zien voeren. overigens heb ik helemaal geen behoefte aan discussies. wel aan ervaringen van degenen waarvan ik denk dat ze verschillen horen, en aan tips en suggesties en feedback van degenen die nu en dan komen luisteren om te voorkomen dat je teveel je smaak achterna loopt. andermans oordeel kan verhelderend werken.

groet

Verwacht je nog dat mensen met respect gaan discussieren als je ze meteen bij hun eerste post in een topic 'relschoppers' of 'doof' noemt? Als ik jou voor sukkel uitmaakt, kom je dan vervolgens gezellig een biertje drinken? Nee, dat dacht ik al...

ja hoor.

ik ben ( mogelijk door mijn werk ) prima in staat om dit soort discussies op een forum 100% los te zien van een persoon.

alleen bij erik heb ik die behoefte niet meer en daar heb ik mijn redenen voor...

dit topic ontspoort doordat iemand een heel verhaal post maar lees maar eens goed waar de eerste reactie op gericht is.

er orden nu 2 groepen aangeduid(t) (dt) die met elkaar ruzie zoeken. vergeet niet dat her en der met kleine opmerkingen men tracht het vuurtje wat op te stoken.

ik weet zeker dat er meer mensen gemiddeld inloggen om deze "ruzie "te volgen.

voor velen is het de jus.

voor mij een noodzakelijk kwaad. ik laat me niet langen voor gek verslijten door mensen.

Of belachelijk maken alsof ik een boerenheikneuter ben die nog zo achterloopt dat ie verschil hoort tussen cd spelers.

ieder forum krijgt de deelnemers die het verdient

kortom we doen het allemaal

Guest Rev. Fatman
hoi

nou ik zie het al het is hier ook al het zelfde liedje.

op het groene is ook een heftige discussie gaande .

voor mij is het onbegrijpelijk

gr ezo

Voor mij geen aanleiding om daar naar toe te gaan. :D

hoi

nou ik zie het al het is hier ook al het zelfde liedje.

op het groene is ook een heftige discussie gaande .

voor mij is het onbegrijpelijk

gr ezo

Voor mij geen aanleiding om daar naar toe te gaan. :D

o nee dat was ook niet de bedoeling :D

nee ik concludeer dat je hier dat soort problemen ook hebt :huh:

zouden die gasten niet met zijn alle op 1 forum willen zitten?

kun ze met z'n allen lekker rellen

www.audiorellen.nl

is een leuk forum :D

gr ezo

Guest Rev. Fatman
Wie niet serieus neemt wordt niet serieus genomen.

de muur van een peeskamertje:ph34r:

Met opgewekte groet,

Literaire peeskamertjes :confused::confused::confused: Kan het nog leuker worden? :blink::blink::blink: