WanFie Posted 13 september 2008 Author Report Share Posted 13 september 2008 ik draai alles van jaren 70 tot heden. bands die er qua muziekaliteit uitspringen de afgelopen 15 jaar. de mars volta nine inch nails alles van devin townsend anthony & the johnsons converge aphex twin the smashing pumpkins radiohead three mile pilot my morning jacket ackercocke maar of jij het iets vind hans...............of de mensen die jij tegenwoordig spreekt? Tja, muziek beoordelen op muzikaliteit... kun je wel... Ik vraag me alleen af wat er van je lijstje over 10 jaar nog over is. Of de muziek dan nog gedraaid wordt bedoel ik. En ja smaken verschillen, al kan ik heel veel verschillende muzieksoorten waarderen. Alleen het zoeken naar grenzen kan me eigenlijk nooit bekoren. Niet in Klassiek, niet in Jazz en niet in pop. Maar het vlakke middendeel dan ook weer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 september 2008 Report Share Posted 13 september 2008 ik draai alles van jaren 70 tot heden. bands die er qua muziekaliteit uitspringen de afgelopen 15 jaar. de mars volta nine inch nails alles van devin townsend anthony & the johnsons converge aphex twin the smashing pumpkins radiohead three mile pilot my morning jacket ackercocke maar of jij het iets vind hans...............of de mensen die jij tegenwoordig spreekt? Tja, muziek beoordelen op muzikaliteit... kun je wel... Ik vraag me alleen af wat er van je lijstje over 10 jaar nog over is. Of de muziek dan nog gedraaid wordt bedoel ik. Nou, van bovenstaande rijtje zijn Radiohead en Smashing Pumpkins al ruimschoots de 10 jaar gepasseerd. Smashing Pumpkins is een tijdje dood geweest, maar is inmiddels weer opgestaan geloof ik. Dus ja, dat wordt na 10 jaar nog steeds gedraaid. Althans, op een enkel radiostation dan, want op de populaire zenders zullen ze niet veel gedraaid worden, vooral Smashing Pumpkins niet... Als ik een rijtje moet maken met bands van de laatste 10-15 jaar die er voor mij uitspringen, dan zijn het ook vooral bands die niet zo bekend zijn bij het grote publiek, maar wel bij de liefhebbers van alternatieve pop/rock en metal. En dat zijn er nog best veel, als je ziet hoe snel festivals als Lowlands uitverkocht zijn... Mijn rijtje zou er zoiets uitzien: A Perfect Circle Jeff Buckley The Dears The Gathering Interpol Kings Of Leon The Mars Volta Massive Attack Opeth Queens Of The Stone Age Damien Rice Snow Patrol Tool Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 13 september 2008 Report Share Posted 13 september 2008 Als ik oude Aphex Twin van 1985 (xtal) draai dan krijg ik kippevel. Was toen acht. Om nu te spreken van jong talent... Veel talent zit denk ik in de electronische hoek. Jonge gasten zitten toch de hele dag een beetje pielen op de PC. Ik las eens een interview met Jaga Jazzist waarin hij heel blij verrast was dat zijn muziek live zo goed was. Het zat altijd in zijn hoofd en kwam er via de PC uit. Ik vind het altijd belangrijk om de tijd te nemen voor een productie. Als ik iets niet direct geweldig vind dan luister ik het gewoon nog vijf keer. Meestal valt het kwartje dan wel. Bij andere muziek, zoals de aangehaalde Katie Melua, valt het kwartje gelijk en ben ik na twee keer luisteren wel uitgeluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 september 2008 Report Share Posted 14 september 2008 ik draai alles van jaren 70 tot heden. bands die er qua muziekaliteit uitspringen de afgelopen 15 jaar. de mars volta nine inch nails alles van devin townsend anthony & the johnsons converge aphex twin the smashing pumpkins radiohead three mile pilot my morning jacket ackercocke maar of jij het iets vind hans...............of de mensen die jij tegenwoordig spreekt? Tja, muziek beoordelen op muzikaliteit... kun je wel... Ik vraag me alleen af wat er van je lijstje over 10 jaar nog over is. Of de muziek dan nog gedraaid wordt bedoel ik. En ja smaken verschillen, al kan ik heel veel verschillende muzieksoorten waarderen. Alleen het zoeken naar grenzen kan me eigenlijk nooit bekoren. Niet in Klassiek, niet in Jazz en niet in pop. Maar het vlakke middendeel dan ook weer niet. zeker te weten Hans alleen zul je je moeten afvragen waar dat gedraaid word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 14 september 2008 Report Share Posted 14 september 2008 En Hans, om over te blijven na 10j moeten ze ook wel een beetje blijven bestaan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 14 september 2008 Report Share Posted 14 september 2008 Dan ook even een lijstje vanaf deze kant met wat bands. Grand Archives Fleet Foxes Iron & Wine Sheerwater Okkervil River Great Lake Swimmers My Morning Jacket Sigur Ros Lambchop Porcupine Tree Nosound Of we er over tien jaar nog wat van horen? Ik heb geen idee (MMJ, PT en Lambchop zeker wel) en boeit mij ook minder. Het gaat erom nu te genieten van alles wat mooi is. En daar is genoeg van te vinden. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 september 2008 Report Share Posted 14 september 2008 en of die over 15 jaar nog gedraaid worden zullen we over 15 jaar wel zien. van de beatles hadden ze dat aan het begin ook niet verwacht denk ik. dezelfde mensen die het toen klere herrie vonden roepn nu hoe geweldig de muziek toen was. mijn opa vond het vroegah maar niks, nu neuriet die alle liedjes mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Ik hoor muziekliefhebbers zo vaak zeggen dat er tegenwoordig zo weinig talent is. Is dat zo..?? Goed topic, ik heb dit even laten bezinken en ben het eens met je opmerking. Voorbeelden uit het verleden: The Beatles Pink Floyd Queen Led Zeppelin The Police David Bowie Prince Miles Davis Voorbeelden uit het heden: ....? Phil Collins heeft er wel eens wat over gezegd in een interview. Het al weer een paar jaar geleden, maar zijn conclusie kwam vrij vertaald neer op het volgende: De muziekmarkt wordt nu anders gedomineerd door commercie dan in het verleden. Een platenmaatschappij cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Kijk nou gewoon eens buiten de majors om. Weet dat het moeilijk is omdat in veel plaatsen de music store oid het enige voor handen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Uh, ...ik ben nog nooit bij de music store geweest, maar ik wil mijn standpunt wel wat nuanceren. Van het rijtje van Kwabbernoot ken ik alleen Porcupine Tree, maar deze band heeft niet het talent van een band als Queen. Echt niet. Timbaland, Radiohead, Coldplay, Timberlake zijn voorbeelden van deze tijd die het gemaakt hebben, zoals dat heet. Net zo talentvol als The Beatles? Als Pink Floyd? Als Jim Morissen? Een recente uitvoering van Boudewijn de Groot zou Marco B kunnen zijn, maar ook vergelijkbaar in talent? Ah well, er is in ieder geval meer te kiezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Wat ik bedoel, en dat wordt met jou posting alleen maar weer duidelijk, is dat er niet verder wordt gekeken dan de majors. Radiohead, Timbaland, Coldplay, Timberlake en Marco Borsato zijn allemaal groot gemaakt door een grote platenmaatschappij. Ik vind LPG van hier om de hoek leuker dan Coldplay, om maar een voorbeeld te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Uh, ...ik ben nog nooit bij de music store geweest, maar ik wil mijn standpunt wel wat nuanceren. Van het rijtje van Kwabbernoot ken ik alleen Porcupine Tree, maar deze band heeft niet het talent van een band als Queen. Echt niet. Timbaland, Radiohead, Coldplay, Timberlake zijn voorbeelden van deze tijd die het gemaakt hebben, zoals dat heet. Net zo talentvol als The Beatles? Als Pink Floyd? Als Jim Morissen? Een recente uitvoering van Boudewijn de Groot zou Marco B kunnen zijn, maar ook vergelijkbaar in talent? Ah well, er is in ieder geval meer te kiezen! Waarom zou je bands van nu met bands van vroeger vergelijken? Dat heeft toch helemaal geen zin. Het is een andere tijd, met andere muziek. Nutteloos om die met elkaar te vergelijken... Ik snap trouwens sowieso de vergelijking tussen Porcupine Tree en Queen niet. Queen was/is veel theatraler, veel bombastischer. Ik luister trouwens liever naar Porcupine Tree dan naar Queen... Marco Borsato met Boudewijn de Groot vergelijken vind ik ook raar. Ze zingen beide in het Nederlands. Daar houdt de vergelijking zo'n beetje wel op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Uh, ...ik ben nog nooit bij de music store geweest, maar ik wil mijn standpunt wel wat nuanceren. Van het rijtje van Kwabbernoot ken ik alleen Porcupine Tree, maar deze band heeft niet het talent van een band als Queen. Echt niet. Timbaland, Radiohead, Coldplay, Timberlake zijn voorbeelden van deze tijd die het gemaakt hebben, zoals dat heet. Net zo talentvol als The Beatles? Als Pink Floyd? Als Jim Morissen? Een recente uitvoering van Boudewijn de Groot zou Marco B kunnen zijn, maar ook vergelijkbaar in talent? Ah well, er is in ieder geval meer te kiezen! als je de muziek niks vind zal je minder snel iemand bestempelen als talentvol denk ik. queen was een unieke band en qua muzikaliteit briljant tov de beatles. maar de beatles hadden dan weer het talent om die geweldige (meestal vrij eenvoudige) liedjes te schrijven. de een zal vinden dat de beatles meer talent hadden en de ander zal zeggen queen. net welk referentie kader je gebruikt. ik kan horen dat kip hanrahan een goed muzikant is. je hoort dat er iets zeer ingewikkelds gebeurd. ik vind er echter geen hol aan. maar een goed muzikant....zeker. wat is zijn talent dan nog voor mij als het me niet aanspreekt. dave lombardo en gene hoglan zijn geweldige drummers maar de muziek erom heen zal zorg dragen dat TS bijv er al nooit naar zal luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 queen was een unieke band en qua muzikaliteit briljant tov de beatles. Twijfel er niet aan dat ze daar zelf anders over denken. Met het afzetten tegen commercie in de loop van de jaren zeventig (disco) en daarna, en het groeiende imagobesef dat onvermijdelijk samengaat met het bedenken en bewonderen van muziek, (punk, new wave, independent, heavy varianten etc.), versterkt door meer verschillende zenders, beeld, en nu dan (nog meer) internet zenders, is de versnippering steeds groter geworden. Platenmaatschappijen werken inderaad vanuit een formule. Geffen gaf na het onverwachte succes van Nirvana aan op zoek te willen naar een formule om meer van zulke bands te laten ontstaan. Muziek wordt dus niet als een artistiek creatief resultaat gezien. De majors, die zelf aangeven in hits geinteresseerd te zijn, bepalen wat de massa krijgt te horen (arrenbie voor de jeugd, John Legend voor de rest), de radio en andere media, volgen (bewust) getrouw. En met succes, want Katie Melua en Timberland (neem aan dat dat die bh sjorrende pipo is) worden hier als talent of in ieder geval bekend genoemd. Het meeste echte talent komt in het groot niet meer aan bod, en is afhankelijk van kleinschaliger medewerking. In dat licht zijn myspace, sellaband e.d. prima alternatieven voor bedenkers en geinteresseerden. Goeie muziek is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Maar moet vooral via niet-traditionele kanalen worden opgespoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 queen was een unieke band en qua muzikaliteit briljant tov de beatles. Twijfel er niet aan dat ze daar zelf anders over denken. Met het afzetten tegen commercie in de loop van de jaren zeventig (disco) en daarna, en het groeiende imagobesef dat onvermijdelijk samengaat met het bedenken en bewonderen van muziek, (punk, new wave, independent, heavy varianten etc.), versterkt door meer verschillende zenders, beeld, en nu dan (nog meer) internet zenders, is de versnippering steeds groter geworden. Platenmaatschappijen werken inderaad vanuit een formule. Geffen gaf na het onverwachte succes van Nirvana aan op zoek te willen naar een formule om meer van zulke bands te laten ontstaan. Muziek wordt dus niet als een artistiek creatief resultaat gezien. De majors, die zelf aangeven in hits geinteresseerd te zijn, bepalen wat de massa krijgt te horen (arrenbie voor de jeugd, John Legend voor de rest), de radio en andere media, volgen (bewust) getrouw. En met succes, want Katie Melua en Timberland (neem aan dat dat die bh sjorrende pipo is) worden hier als talent of in ieder geval bekend genoemd. Het meeste echte talent komt in het groot niet meer aan bod, en is afhankelijk van kleinschaliger medewerking. In dat licht zijn myspace, sellaband e.d. prima alternatieven voor bedenkers en geinteresseerden. Goeie muziek is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Maar moet vooral via niet-traditionele kanalen worden opgespoord. denk het wel ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Noteren we 'm als super (bowl) talent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 september 2008 Author Report Share Posted 21 september 2008 Moet muziek pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Conservatoria zitten bomvol met...........jaaaa......... ook talent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Ha Hans, je kunt me ook vragen stellen zeg, geen idee waar het talent is, laat staan de namen waar we over 30 jaar nog naar luisteren. Helaas, ook ik heb geen kristallen bol, van mij dus geen lijstje. er is m.i. tegenwoordig net zo veel talent als vroegah. Door de manier waarop de media tegenwoordig in elkaar zitten is het spotten nog wat lastiger geworden, hoewel het in de 60ies en 70ties ook niet simpel was. Hitlijsten kun je vergeten, toen en nu. De gebruikelijke alternatieve bronnen (b.v. Oor en zo) kun je vergeten. Festivals kun je vergeten. Er zijn komplete genres die niet eens aan bod komen. Waar/wat dan wel? Het internet! Maar dat is een hele lastige, want mensen hebben een enorme hokjesgeest en zijn over het algemeen weinig eclectisch. Dus op een veel blog lees je dan ook vrijwel alleen maar over een bepaald genre, of artiest. Je moet dus heel goed kunnen filteren of wat slim geschreven software gebruiken. bv de technorati output filteren met dezelfde methodieken die door anti spam software gebruikt wordt. De ene niet interessante blog kan je echter wel naar een andere leiden die je wel verder helpt in je queeste. Een uitgangspunt Internetradio, voor mij hoeft het niet zo, veel te sterk genre georienteerd. Ik vind b.v. de Blues heerlijk, maar het hoeft van mij niet echt de hele dag. Hetzelfde geld wat mij betreft voor heel veel ether radio. Ja er zijn positieve uitzonderingen, maar of je daar het nieuwe talent tegen komt? Andere plekken op het internet? De platenzaak. Er zijn er een aantal die echt in de alternatieve hoek zitten waar heel veel onontdekt talent zit dat over een paar jaar best wel eens kon scoren als de hype toevallig die kant op gaat. b.v. volcanic tongue en piccadilly records Naast veel avantgarde en alternatiefs hebben ze ook mainstream genres met net die andere artiest die je normaal niet tegenkomt. Heel interessant het "internet archive" hier vind je werkelijk vanalles van heeeeel veel Dead concerten tot electronica die gisteren is uitgegeven. En dan is er hear nog Hear, daar worden in de 'beluisterd' draad soms heel interessante dingen gepost, helaas meestal zonder enige toelichting Dit soort draden zijn er op vrijwel alle muziek en audio-gerelateerde webboards te vinden. Goede RSS aggregator gebruiken en je hebt een weelde aan informatie. Helaas bieden de meeste BBeSsen geen RSS per draad en wederom goed filteren is noodzaak. Ten slotte, USENET. Helaas op sterven na dood, maar er zijn talloze interessante nieuwsgroepen over muziek. Discussie en Binaries. P.S. Ik heb het hier geloof ik wel eens eerder geschreven, de dag dat de eerste EP van REM uitkwam was ik toevallig in de platenzaak toen de stapel nieuws van de dag werd afgeleverd. Aparte hoes, zou het wat zijn? Beluisterd en gekocht. In die tijd door de gevestigde orde eigenlijk niet als talent gezien, dat duurde nog en drietal LP's, en dan nog een paar voor het commercieel een succes werd. Achteraf gezien een enorm talentrijke band en ook nog eens zeer invloedrijk (nirvana en co). Als iets als het nieuwe talent wordt aangeprezen, loop ik er meestal met een boogje om heen, de tijd zal het leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Moet muziek pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Als iets als het nieuwe talent wordt aangeprezen, loop ik er meestal met een boogje om heen, de tijd zal het leren. Ja, daar kan ik mij ook wel in vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Moet muziek pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 nieuwe cd's van ome neil D. interesant. verder kun je zien aan de klassieke muziek dat er ook veel vernieuwends gebeurd. complete spaanse /zuidamerikaanse partituren worden nu geschikt gemaakt voor ons schrift. oud talent wat nu pas boven water komt (voor ons) meeste bands die ik zelf erg goed vind wordfen omschreven als "nieuw "talent als ik er al 3 cd's van in de kast heb staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 september 2008 Author Report Share Posted 22 september 2008 Moet muziek pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Om maar eens wat muziek in het topic te schoppen, mijn beste drie CD's van 2008: The word is LOVE... Sorry hoor, maar Nada Surf als jong talent? 1992..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts