Guest Rein! Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Het phonotrapje van mijn voorversterker heeft meer gain gekregen. Net klaar klonk het vreselijk. Plat, hard en slissend. Nu naar twee dagen klinkt het weer genietbaar. Wat gebeurt er de eerste dagen met componenten, bijvoorbeeld condensatoren, als ze voor het eerst aan de stroom zitten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Niets Rein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Ik geloofde nooit zo in inspelen, maar met condensatoren en diodes vervangen in een buizenkoptelefoonversterker, heb ik een periode meegemaakt dat het geluid wisselde van goed naar slechter en uiteindelijk goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 inspelen bestaat alleen bij speakers of nieuwe versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 inspelen bestaat alleen bij speakers of nieuwe versterkers. je kan soms zo lekker uit de hoek komen! jammer dat je geen stempel heb,had je hem gelijk kunnen plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Niets Rein. Dat denk je maar Mark Jou T12 klonk in begin ook niet, wat denk je dat het meeste tijd gekost heeft? juist.... Wat er precies gebeurt weet ik niet, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 september 2008 Report Share Posted 20 september 2008 Een elco bijvoorbeeld, is een onderdeel in ieder audioapparaat wat stroom opneemt en weer los laat. Het gedraagt zich als een soort snelle accu. Als je een accu 1 seconde hebt opgeladen geeft hij al stroom af, maar na een paar uur opladen zal dat echt een stuk beter zijn, maar ben je er echt nog niet. Pas als een accu begint te borrelen komt hij in de richting van zijn maximum opslagcapaciteit, maar dat borrelen doet hij nooit direct over het hele oppervlak. Dat begint op verschillende plaatsen, en veranderd ook iedere keer van plaats. Totdat hij echt bijna helemaal opgeladen is. Dan borrelt hij overal, en dat stopt pas als de accu echt zijn 100% opslagcapaciteit heeft bereikt. Dat zelfde proces gebeurd ook in een elco, alleen daar zie je het niet, omdat hij niet doorzichtig is. Bij een elco duurt dat proces ook veel langer dan bij een accu, omdat een elco geen water bevat, maar bijvoorbeeld olie of wax. Net als dat een gel-accu er veel langer over doet om 100% op te laden dan een gewone accu met zuur water. Dit is alleen nog maar de elco's in een apparaat. Er zitten nog meer onderdelen in die zich vergelijkbaar met een accu gedragen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Een elco is inderdaad vergelijkbaar met een accu. In het kort: een elco bestaat uit 2 aluminium geleiders, gescheiden door een strookje nat papier. Dat papier is doordrenkt van een borax/water oplossing, het zgn. electrolyt (dat noemen we natte elco's). Als er spanning op de elco staat, vindt er een ontleding plaats van de borax-water oplossing waarbij agressieve zuurstofionen naar de pluspool trekken en het aluminiujm zeer snel doen oxyderen. Aluminiumoxyde is een goede isolator en fungeert zo als di-electricum voor de condensator. Dat proces heet formeren en dat duurt een tijdje. Ook nadat de elco is geformeerd, zal er altijd een chemische reactie gaande blijven waarbij de eigenschappen licht veranderen. De elco veroudert door uitdroging van het electrolyt, in het algemeen houdt men een bruikbare levensduur van 10....20 jaar aan voor elco's. Feitelijk kun je stellen dat elco's zichzelf ahw. "opvreten" over de tijd. De spanning erop laten staan kan soms gunstiog zijn om ze geformeerd te houden. Er zijn meerdere soorten elco's met andere materialen (tantalium, organisch materiaal) met elk hun unieke eigenschappen. Ook transistoren, dioden en ICs hebben hun eigenaardigheden, als ze warm of heet worden veranderen hun electrische eigenschappen. Zelfs weerstanden hebben hier last van, die hebben ook een temperatuurs-co-efficient en kunnen soms zelfs capaciteit en zelfinductie hebben (niet-lineariteiten). Dat laatste doorgaans boven de audioband, maar in sommige gevallen kan het merkbaar worden. Gewone folie-condensatoren verouderen ook, oa. door inwerking van vocht. De isolatieweerstand gaat dan achteruit en dat kan, met name in buizenversterkers, leiden tot storingen. Koper oxydeert aan de lucht (vocht) en dat kan weer leiden tot slechte contact-overgangen op printen, in kabels enz. Schakelaars, relais' en potmeters verouderen ook, ze slijten door gebruik of de contactovergangen worden hoger door niet-gebruik (kraken of uitval). Materiaalovergangen van verschillende metalen kunnen last hebben van de zgn. contact-potentiaal, omdat er altijd vocht in de lucht zit gaat dat werken als een micro-batterijtje. In gevoelige phono-trappen kan dat roet in het eten gooien. En zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen.........ik zal ze jullie besparen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Das een duidelijk verhaal. Zat eerst zelf op het standpunt van Hottentot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Das nog's leesbare info. Met mod aan eindversterker begn vorig jaar werd een lading condersators vervangen en toegevoegd. Het heeft een paar weken geduurd voor het weer muziek maakte, en uiteindelijk maanden voordat het definitief ingewerkt was. Met nmm geweldig resultaat. Voordien altijd wel gemerkt dat inspelen een aparaat losser, ruimtelijker en samenhangender maakt. Maar niet zover dat een apparaat van 'slecht' naar 'goed' gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Waar het allemaal aan ligt, weet ik niet, maar ALLES wat ik aansluit heeft een tijd nodig om op klank te komen. Dat is een van de redenen dat ik die luistersessie met wisselen van apparatuur steeds meer ben gaan wantrouwen. Een keer per maand hebben we met de audioclub een bijeenkomst. De mensen die hun spullen vroeg aangesloten hebben presenteren vrijwel zonder uitzondering beter dan de laatkomers. Dan komt het pas later in de avond op klank. Dit is vaak al ingespeelde apparatuur de alleen van plaats verwisseld. Opwarmen duurt vaak maar 'n half uur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Opwarmen duurt vaak maar 'n half uur. Audio is m.i. ook een "vrouwelijk" woord vandaar dat mannen er zo graag mee spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Ik dacht echt dat die versterker nooit meer zou klinken. Vanochtend is alles weer aanwezig in het geluid. Dacht altijd dat inspelen een truckje van de commercie was. Binnenkort nieuwe eindversterkers. Die zullen ook wel wat tijd nodig hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Ik dacht echt dat die versterker nooit meer zou klinken. Vanochtend is alles weer aanwezig in het geluid. Dacht altijd dat inspelen een truckje van de commercie was. Binnenkort nieuwe eindversterkers. Die zullen ook wel wat tijd nodig hebben... Rein, mss kan je kort vertellen wat je miste in je geluid dat nu wel terug aanwezig is? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Nou ja, zoals in de openingspost al gezegd was het geluid hard, slissend en plat. Ook was er geen laag aanwezig in het geluid. Nu is het slissen weg en is er weer normaal laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Heb het ook vaak genoeg meegemaakt, ik mag graag onderdelen voor 'betere' vervangen, soms denk je in het begin 'hmm, dit klinkt net zoals eerst..', soms loop je na het inschakelen bijna gillend weg omdat het inderdaad plat en opgesloten of schel klinkt, soms klinkt het meteen beter, maar zakt het na een paar uur vreselijk in.. Het enige wat je kunt doen is laten inspelen en maar wachten. Maar dan kun je ondertussen niet fatsoenlijk naar muziek luisteren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Als je dat als een bezwaar ondervindt (ik niet hoor): 's Nachts zachtjes door laten spelen en de spanning er op laten staan voor een tijd (of altijd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saul Marantz Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Met het inspelen heb ik de volgende ervaringen opgedaan: Speaker units: onzin Condensatoren in de filters en dan bv 630 VDC types van Clarity: zeker een paar maanden lijkt wel. Nieuwe elco's in een versterker: vooral in de voortrap direct hoorbaar maar afhankelijk van de hoeveelheid in de signaalweg. Dekentje weg en ruimtelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Met het inspelen heb ik de volgende ervaringen opgedaan: Speaker units: onzin Maar goed dat je slechts van je eigen ervaringen uit ben gegaan. De mijne zijn echt anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Als je dat als een bezwaar ondervindt (ik niet hoor):'s Nachts zachtjes door laten spelen en de spanning er op laten staan voor een tijd (of altijd). Nouja, het is ook wel interessant om dat inspeelproces te volgen Maar ik probeer ook als het kan energie te besparen, en sinds er terwijl ik lag te slapen een voedingstrafo (van een 211-versterker ) is uitgefikt ben ik daar nogal voorzichtig mee geworden Was een chinese versterker btw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saul Marantz Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Met het inspelen heb ik de volgende ervaringen opgedaan: Speaker units: onzin Maar goed dat je slechts van je eigen ervaringen uit ben gegaan. De mijne zijn echt anders. Vertel het maar eens dan. Waarom en hoe zou een tweeter / squaker / woofer in moeten spelen dan? Pakken we meteen de bandjes van bv een ribbon tweeter mee. Magneto en electrostaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Waarom en hoe zou een tweeter / squaker / woofer in moeten spelen dan?Pakken we meteen de bandjes van bv een ribbon tweeter mee. Magneto en electrostaten. Alle speakerunits komen in beweging, ook tweeters, bandjes enz. Door die beweging word de ophanging altijd soepeler in de loop der tijd. Dat stopt echt niet na een paar uur/dagen/weken/maanden/jaren, nee dat blijft doorgaan, maar in de eerste dagen/weken/maanden (net hoe de unit gemaakt is en van welk materiaal) gaat dat proces een heel stuk sneller dan de jaren daarna, maar een speakerunit zal zijn hele loopbaan blijven veranderen. Ook de thiel/small parameters dus. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saul Marantz Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Leuk, heb je elk jaar een anders klinkende speaker staan. Dus een woofer met een conus van bv alu zal na een paar jaar anders gaan klinken? Sommige mensen beweren dat een papieren conus het meest veranderd en in de loop der tijd alleen maar beter gaat klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Het is ook mijn ervaring dat speakers wel degelijk moeten worden ingespeeld. Vorig jaar een stel nieuwe gekocht. Zo uit de doos klonken ze nog best aardig, om na een dag volledig 'in te storten'. Klonken voor geen meter. Vervolgens ruim een week 's nacht continue de cd zachtjes laten spelen. En toen, na een dag of acht hoorde ik er opeens muziek uit komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saul Marantz Posted 23 september 2008 Report Share Posted 23 september 2008 Speakers is een breed begrip. Ik denk dat er een beetje meer gebeurt in het filter en dan met name de condensatoren dan met de rest. Spoelen e.d. hoeven niet ingespeelt te worden net zoals de units dat hoeven. Rolranden die soepel moeten worden is klinkklare nonsens. Er is al eens een discussie over geweest en contact gehad met Tannoy LTD hieromtrent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts