Jump to content

Inspelen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Speakers: ik bedoel die houten kasten waar aan de achterzijde een kabel ingaat en aan de voorkant geluid uitkomt.

Waar het aan ligt dat inspelen: kan van alles zijn. Ik neem slechts waar dat het geluid in het begin duidelijk verandert: lees verbetert.

Rolranden die soepel moeten worden is vind ik klinkklare nonsens.

Zo zou dat toch een heel stuk beter staan S.

Dat jij dat vind betekend nog niet dat dat een vaststaand fijt is. ;)

Vanuit mijn dagelijkse werkzaamheden in de ontwikkeling en toepassing van kunststoffen kan ik zeggen dat deze onder continue belasting (binnen een luidspreker) en in de tijd niet soepeler worden. Ze worden op z'n hoogst stijver als gevolg van weekmaker migratie, ... of vergaan :(

M'n favoriete materiaal voor surrounds is zeemleer, nadeel je moet een geconditioneerde ruimte hebben om muziek te beluisteren.

Ik vraag me zelfs wel eens af of het "inspelen" niet het waarnemen van het begin van de achteruitgang is? Vanaf gloed nieuw tot een bepaald 'verslechterd' niveau, dat redelijk lang een stabiel plateau is en dan weer afneemt?

Ik vergelijk audio graag met wijn, de Aldi heeft het afgelopen jaar een aantal mooie kerstwijnen in de schappen gelegd. Er was echter een klein probleem, ze hebben het een paar jaar te vroeg gedaan. Het waren wijnen om op te leggen, met kerst 2007 , niet te zuipen dat spul.

Als ik als gewone consument een product koop verwacht ik dat het goed is, niet dat het over 4 jaar goed is, of na inspelen, of na 4 was beurten, of na 10 tenniswedstrijden of , stel je voor dat Durex z'n producten zo aan de man zou moeten brengen. Pas na 4 keer ....

Je bent een blues man?

Ook mooie muziek.

Alle muziek is mooi, er is echter helaas veel slechte smaak.

Ben geen blues man per se, maar eerder omnivoor. Ben echter niet vies van enige pathetische melancholie. Veel Blues (niet het raggende gitaarspul) en Tango echter gaan veel dieper dan menig ander genre.

Guest Rev. Fatman
Vertel het maar eens dan.

Waarom en hoe zou een tweeter / squaker / woofer in moeten spelen dan?

Het is bovenal de spider welke vaak geperst is uit een soort of linnen met een bindmiddel. Welnu dat laatste verkruimeld na een zekere inspeeltijd maakt dat het soepeler gaat bewegen ook de Fs zal veranderen.

Ook veel surround randen kunnen deze ( materiaal afhankelijk) verschijnselen ten toon spreiden.

Dit is slechts mijn ervaring en jij gebruikt kennelijk units van een heel veel betere kwaliteit.

Als je dat als een bezwaar ondervindt (ik niet hoor):

's Nachts zachtjes door laten spelen en de spanning er op laten staan voor een tijd (of altijd).

Nouja, het is ook wel interessant om dat inspeelproces te volgen :)

Maar ik probeer ook als het kan energie te besparen, en sinds er terwijl ik lag te slapen een voedingstrafo (van een 211-versterker :o ) is uitgefikt ben ik daar nogal voorzichtig mee geworden :unsure: Was een chinese versterker btw :angry:

Energie besparen is een nobel doel, en ik had natuurlijk moeten toevoegen dat je dat beter niet met klasse A versterkers of buizenbakken kan doen.

De kleinere stroonverbruikers als phonotrappen, voorversterkers, CD spelers enz. kun je rustig altijd aan laten staan.

Bij het inspelen van je speakers dus een korte tijd ook je eindversterker, als die dat aankan.

Een goed ontworpen versterker moet daar wel tegen kunnen.

Waarom en hoe zou een tweeter / squaker / woofer in moeten spelen dan?

Pakken we meteen de bandjes van bv een ribbon tweeter mee.

Magneto en electrostaten.

Alle speakerunits komen in beweging, ook tweeters, bandjes enz.

Door die beweging word de ophanging altijd soepeler in de loop der tijd. Dat stopt echt niet na een paar uur/dagen/weken/maanden/jaren, nee dat blijft doorgaan, maar in de eerste dagen/weken/maanden (net hoe de unit gemaakt is en van welk materiaal) gaat dat proces een heel stuk sneller dan de jaren daarna, maar een speakerunit zal zijn hele loopbaan blijven veranderen. Ook de thiel/small parameters dus.

Mvg. Miracle.

Mee eens. De woofers in m'n Dynaudio's raken na bijna drie jaar flink spelen geleidelijk aan nog steeds beter onder controle. M'n kamer is nogal een echo-bak dus hoor het meteen als het laag, simpel gezegd, wel of niet onder controle is.

Wat zijn jullie een stelletje zieligerds zeg. Komt er een keer iemand op het forum met een afwijkende mening, en dan is hij meteen een soort 'untermensch' ("Je bent, zonder het minste relativering of inlevingsvermogen, maar met een beledigende gemoedstoestand, slechts een waardeloze schaduw van wat een mens had kunnen zijn.")...

Ik vind het werkelijk te onbeschoft voor woorden om zo op iemand te reageren. Zeker als die persoon gewoon z'n mening geeft, zonder te schelden of te beledigen. Oh wacht, hij noemde de genoemde Dynaudio's een waardeloos produkt als die 3 jaar nodig zouden hebben om in te spelen. Nou, groot gelijk heeft ie. Ja, dat is natuurlijk zwaar op de pik trappen van de eigenaar, maar kom op zeg, dat is toch geen belediging? Hooguit voor Dynaudio, maar toch niet voor de eigenaar?

B)

Een verkoper heeft me een keer verteld dat speakerkabel na aangesloten te zijn eerst moest 'ontstressen'. Naar die man ga ik maar niet meer toe.

Heel verstandig ;)

Ps. Hoogspanningskabels moet je voor gebruik juist 'spannen' in plaats van 'ontstressen'... :D

Een verkoper heeft me een keer verteld dat speakerkabel na aangesloten te zijn eerst moest 'ontstressen'. Naar die man ga ik maar niet meer toe.

Heel verstandig ;)

Ps. Hoogspanningskabels moet je voor gebruik juist 'spannen' in plaats van 'ontstressen'... :D

Wouw... hoogspanningskabels aan je set... :huh:

Heel verstandig ;)

Wouw... hoogspanningskabels aan je set... :huh:

Dat gaat niet passen Hans. Hoogspanningskabels zijn typisch heel dik. Nou ja, dan geleidt het in ieder geval wel goed... :D

Guest Rev. Fatman
Ps. Hoogspanningskabels moet je voor gebruik juist 'spannen' in plaats van 'ontstressen'...

Hallo,

Wat is daar dan een verklaring voor?

Groet,

Leobus

Waarschijnlijk om verder doorzakken tegen te gaan. ;)

Ps. Hoogspanningskabels moet je voor gebruik juist 'spannen' in plaats van 'ontstressen'...

Hallo,

Wat is daar dan een verklaring voor?

Groet,

Leobus

Dat is puur voor de veiligheid :) Het heeft ook niks met strak spannen te maken of zo, maar met testen :D

Er wordt een tijd lang (ik meen 15 minuten) een hoge spanning op gezet, met een testapparaat. Zo'n testapparaat is overigens vrij groot. Voor 'simpele' 10kV-kabels is ie nog vrij handzaam apparaat (formaat winkelwagentje), maar voor hogere spanningen wordt er een heel wat groter apparaat voor gebruikt (vrachtwagen met testapparatuur). Tijdens die test wordt de kabel belast met een hoge spanning (hoger dan de spanning die er normaal op zal komen te staan). Voor de kabelmantel wordt een dergelijke test uitgevoerd.

Die spanning mag dan niet doorslaan naar de kabelmantel (die dan geaard is). Als dat inderdaad niet gebeurd dan is de kabel goed gekeurd. Uiteraard wordt zo'n test uitgevoerd na het leggen van de kabel, omdat tijdens het leggen de kabel nog kan beschadigen...

Zo'n test heet dus 'het spannen van de kabel' :)

Testen is verplicht, want je wilt natuurlijk niet een beschadigde kabel inschakelen. Dat zou immers vuurwerk op kunnen leveren...

Beste Henrie,

Ik snap je verhaal.

Echter: jij hebt het over voltage als je spanning bedoelt. Ik begreep dat je het over mechanisch spannen had.

Dat lijkt mij tenminste meer het tegenovergestelde van ontstressen.

In het verband met ontstressen (bijvoorbeeld een kristalverandering in het koper/zilver) is het op spanning brengen (Hoog voltage) zoals jij dat noemt KUL!

Groet,

Leobus

Beste Henrie,

Ik snap je verhaal.

Echter: jij hebt het over voltage als je spanning bedoelt. Ik begreep dat je het over mechanisch spannen had.

Dat lijkt mij tenminste meer het tegenovergestelde van ontstressen.

In het verband met ontstressen (bijvoorbeeld een kristalverandering in het koper/zilver) is het op spanning brengen (Hoog voltage) zoals jij dat noemt KUL!

Groet,

Leobus

Oh zeker... Daarom had ik het ook over 'spannen'. Omdat ik niet mechanisch spannen bedoel, maar de vakterm voor beproeven met hoogspanning... ;)

Ontstressen lijkt mij ook kul...