robx Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 ja het is kul tot je het een keer hoort vanavond teruggewisseld naar mijn eigen ls-kabels (3 weken niet gebruikt, Speltz's anticable geprobeerd). en ja de eerste twee uur toch een beetje saai en plat. maar nu de anticable voldeed niet. klankbalans te licht, stemmen wat te weinig volume. in mijn set en naar mijn smaak natuurlijk. drie weken continue spelen veranderden er niks aan (conform de voorspelling dat deze kabels weinig inspeeleffecten hebben door bijna ontbreken van isolatiemateriaal). mijn Symo ls-4x blijft na 20 jaar gebruik de winnaar tegen alle uitstapjes. petje af voor Eringa die me deze destijds 'aansmeerden'. tijdloos. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 ja het is kul tot je het een keer hoort Ook dat is kul... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saul Marantz Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Ik vind het ook kolder. Ieder zijn meuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 ja het is kul tot je het een keer hoort Hiertussen dus duidelijk weer 2 mensen die het nog nooit gehoord hebben. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 en daar ligt dus de werkelijke scheiding der geesten. boeit me niet waarom ze het niet horen, feit is wel dat dit de beide groepen verdeelt. we dienen het forum te splitsen, tussen zij die vinden het niet te horen en zij die vinden het wel te horen. ieder zijn eigen afdeling, allemaal blij. gezeik over. ik vind veel van Henrie's reactie ook kul. het is maar een keer gezegd, geinspireerd door zijn eigen reacties. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 en daar ligt dus de werkelijke scheiding der geesten. boeit me niet waarom ze het niet horen, feit is wel dat dit de beide groepen verdeelt. we dienen het forum te splitsen, tussen zij die vinden het niet te horen en zij die vinden het wel te horen. ieder zijn eigen afdeling, allemaal blij. gezeik over. ik vind veel van Henrie's reactie ook kul. het is maar een keer gezegd, geinspireerd door zijn eigen reacties. groet Ik vind niet dat een forum in 2 delen opgedeeld hoeft te worden. Ik zou wel graag zien dat mensen zonder ervaring zich wat minder overtuigd uit zouden laten. Een forum is een groep deskundigen die met het publiek discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Het inspelen van kabels heeft te maken met magnetisme. Als een kabel langere tijd niet wordt gebruikt, verliest het deze eigenschap. Robx heeft dus een punt. Cheerz NB. Dergelijke effecten ging ik pas waarnemen nadat ik van een middelmatige set naar een betere set ging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Het inspelen van kabels heeft te maken met magnetisme. Als een kabel langere tijd niet wordt gebruikt, verliest het deze eigenschap. Robx heeft dus een punt. Cheerz NB. Dergelijke effecten ging ik pas waarnemen nadat ik van een middelmatige set naar een betere set ging. heeft helemaal niet gelijk. een kabel hoeft niet in te spelen, dat is kolder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Het inspelen van kabels heeft te maken met magnetisme. Als een kabel langere tijd niet wordt gebruikt, verliest het deze eigenschap. Robx heeft dus een punt. Cheerz NB. Dergelijke effecten ging ik pas waarnemen nadat ik van een middelmatige set naar een betere set ging. heeft helemaal niet gelijk. een kabel hoeft niet in te spelen, dat is kolder. Kort maar krachtige reactie Joopies Verklaar u nader aub? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Het inspelen van kabels heeft te maken met magnetisme. Als een kabel langere tijd niet wordt gebruikt, verliest het deze eigenschap. Robx heeft dus een punt. Kabels bestaan meestal uit koper en/of zilver met hier en daar wat gouden randjes. Dit zijn niet-magnetische materialen. De suggestie dat een en ander met magnetisme te maken lijkt mij daarom onjuist. Magnetisme zal alleen een rol kunnen spelen als je kabels van ijzerdraad gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Leuk het is lachen gieren brullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Kabels bestaan meestal uit koper en/of zilver met hier en daar wat gouden randjes. Dit zijn niet-magnetische materialen. De suggestie dat een en ander met magnetisme te maken lijkt mij daarom onjuist. Magnetisme zal alleen een rol kunnen spelen als je kabels van ijzerdraad gebruikt. (zucht) Wel eens van PARA-magnetisch gehoord? Een kabel van koolstof is idd anders. = Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 In mijn ogen kan je jezelf pas deskundig noemen als je ergens zelf voldoende ervaring mee opgedaan hebt en je in de materie verdiept hebt. Daar geven er toch een heel aantal blijk van dat niet te hebben. Helaas. En wanneer heb je voldoende ervaring opgedaan dan? Toch niet alleen door een beetje te zitten luisteren, en alles wat los en vast zit uit te proberen? Alleen al het feit dat sommigen hier alles proberen, onder het mom van 'baadt het niet, dan schaadt het niet', geeft al aan dat je geen ervaring hebt. Of dat je heel onzeker bent. Sommige dingen kun je gewoon met je boerenverstand (en een beetje elektrotechniek) voorspellen. Daar hoef je echt niet altijd alles voor uitgeprobeerd te hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 In mijn ogen kan je jezelf pas deskundig noemen als je ergens zelf voldoende ervaring mee opgedaan hebt en je in de materie verdiept hebt. Daar geven er toch een heel aantal blijk van dat niet te hebben. Helaas. En wanneer heb je voldoende ervaring opgedaan dan? Toch niet alleen door een beetje te zitten luisteren, en alles wat los en vast zit uit te proberen? Alleen al het feit dat sommigen hier alles proberen, onder het mom van 'baadt het niet, dan schaadt het niet', geeft al aan dat je geen ervaring hebt. Of dat je heel onzeker bent. Sommige dingen kun je gewoon met je boerenverstand (en een beetje elektrotechniek) voorspellen. Daar hoef je echt niet altijd alles voor uitgeprobeerd te hebben... Voorspellen ... dat is nu het interessante gedeelte van de wetenschap Heel veel wetenschappers zullen je vertellen Henrie, dat ze massa praktijk voorbeelden hebben die niet liepen volgens de verwachtingen van de theorie ... Soms is het dus raadzaam of interessant om eens het een en het ander uit te proberen. Je geeft mij het gevoel Henrie dat je te vaak vasthoudt aan alleen de theorie Om eens bij je geliefde onderwerp auto's te blijven. Als op papier auto x 100pk meer heeft dan auto y, zal volgens jou auto x altijd de snelste zijn ... Die indruk krijg ik van de manier van posten van je. Mss is mn vb kort door de bocht, maar je begrijpt mij wel. Er zijn nog zo veel andere factoren die de competentie van die wagens meten. Ophanging wegdek banden om de factor het weer maar niet te vergeten ... Er zuiver vanuit gaan dat de krachtigste het altijd haalt enz enz. ... voorspellen is geen garantie tot waarheid Lees dit nu eerst 2 keer ipv bam te reageren ik probeer dr de manier van schrijven nuance te leggen in mn post en hetgeen ik opmerk. Greeetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 En wanneer heb je voldoende ervaring opgedaan dan? Toch niet alleen door een beetje te zitten luisteren, en alles wat los en vast zit uit te proberen? Alleen al het feit dat sommigen hier alles proberen, onder het mom van 'baadt het niet, dan schaadt het niet', geeft al aan dat je geen ervaring hebt. Of dat je heel onzeker bent. Sommige dingen kun je gewoon met je boerenverstand (en een beetje elektrotechniek) voorspellen. Daar hoef je echt niet altijd alles voor uitgeprobeerd te hebben... Dingen uitproberen heeft niets met onzekerheid te maken Henrie. Dingen "uitproberen" zegt het zelf al. Als je iets uitprobeerd heb je daar dus idd nog geen ervaring mee, maar die kan je wel krijgen door het uit te proberen. Als je het alleen maar met je boeren verstand moet doen kom je er echt niet. Met een gezond boeren verstand zou je echt zweren dat een ei voor geen meter zou smaken, omdat het stinkt, maar toch zijn die dingen erg lekker. Ook een frikandel zou, als je je boeren verstand gebruikt, niet te vreten moeten zijn (zie de ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Voorspellen ... dat is nu het interessante gedeelte van de wetenschapHeel veel wetenschappers zullen je vertellen Henrie, dat ze massa praktijk voorbeelden hebben die niet liepen volgens de verwachtingen van de theorie ... Soms is het dus raadzaam of interessant om eens het een en het ander uit te proberen. Je geeft mij het gevoel Henrie dat je te vaak vasthoudt aan alleen de theorie Om eens bij je geliefde onderwerp auto's te blijven. Als op papier auto x 100pk meer heeft dan auto y, zal volgens jou auto x altijd de snelste zijn ... Die indruk krijg ik van de manier van posten van je. Mss is mn vb kort door de bocht, maar je begrijpt mij wel. Er zijn nog zo veel andere factoren die de competentie van die wagens meten. Ophanging wegdek banden om de factor het weer maar niet te vergeten ... Nou, zo simpel ben ik niet hoor. Ik weet ook wel dat een auto met 100pk meer dan de andere auto niet per se de snelste is. Bovendien moet je eerst nog definieren wat je met 'snelste' bedoelt. Bedoel je daarmee de tijd van 0-100km/h? Of de tijd van 80-120km/h in de vierde versnelling? Of de snelste tijd over 1 rondje over de Nordschleife? Dus nee, zo simpel redeneer ik niet... Alleen een simpel speakerkabeltje is echt geen hoogdravende wetenschap of zo. Die moet alleen een signaaltje van hooguit een paar volt (rms) doorgeven van de eindversterker naar de speaker. Poeweezeg, wat moeilijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 oh damn wat voor topic ben ik nu weer beland. wel goed dat jullie erover beginnen want ik moet de set vast aanzetten voor het luisteren van vanavond. zo'n kouwe set klinkt nu eenmaal nergens naar natuurlijk. maar daar gaat dit topic toch niet over, dat wisten we toch allemaal allang? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Alleen een simpel speakerkabeltje is echt geen hoogdravende wetenschap of zo. Die moet alleen een signaaltje van hooguit een paar volt (rms) doorgeven van de eindversterker naar de speaker. Poeweezeg, wat moeilijk... Dat kan nog knap lastig zijn. Vergelijk dat speaker kabeltje maar eens met de weg waar op de eerdere auto rijd. Als deze weg niet goed is aangelegd met hier en daar een hobbeltje of een scherpe bocht in de weg dan zal dit effect hebben op de auto die daar op rijd en vooral op de snelheid daar van. Stel nu dat de speaker kabel de weg is en de auto het signaal en nu zit er allerlei vervuiling en hier en daar een knik ik kan mij dan voor stellen dat het signaal dan niet zo lekker bij de speaker komt als het uit de versterker gegaan is. Maar goed dit is ook slechts wat mijn boeren verstand mij verteld en ja ook ik ben geen expert. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 En wanneer heb je voldoende ervaring opgedaan dan? Toch niet alleen door een beetje te zitten luisteren, en alles wat los en vast zit uit te proberen? Alleen al het feit dat sommigen hier alles proberen, onder het mom van 'baadt het niet, dan schaadt het niet', geeft al aan dat je geen ervaring hebt. Of dat je heel onzeker bent. Sommige dingen kun je gewoon met je boerenverstand (en een beetje elektrotechniek) voorspellen. Daar hoef je echt niet altijd alles voor uitgeprobeerd te hebben... Dingen uitproberen heeft niets met onzekerheid te maken Henrie. Nou, bij sommige dingen die ik hier tegenkom, heb ik toch stellig die indruk. Want anders ga je toch geen houten volumeknoppen, kabels van vele duizenden, zo niet tienduizenden euro's, regenboogfolie en andere voodoo uitproberen? Of wou jij beweren dat dat soort tweaks allemaal erg zelfverzekerd overkomt? Dingen "uitproberen" zegt het zelf al. Als je iets uitprobeerd heb je daar dus idd nog geen ervaring mee, maar die kan je wel krijgen door het uit te proberen.Als je het alleen maar met je boeren verstand moet doen kom je er echt niet. Dat klopt, maar sommige dingen hoef je niet eerst te proberen om te weten wat het effect is. Daar kun je gerust je boerenverstand voor gebruiken. Natuurlijk kun je niet met een blik op het merk zeggen dat die speaker wel nergens naar zal klinken (al doen sommigen dat hier wel). Natuurlijk kun je niet zomaar zeggen dat een bepaalde auto wel lekker zal rijden. Dat moet je uitproberen. Maar dat geldt niet voor alles... Met een gezond boeren verstand zou je echt zweren dat een ei voor geen meter zou smaken, omdat het stinkt, maar toch zijn die dingen erg lekker. Dan moet je ze wel eerst bakken, of koken. Dan stinken ze niet meer. Rauw zijn ze ook niet te vreten... Ook een frikandel zou, als je je boeren verstand gebruikt, niet te vreten moeten zijn (zie de ingredi Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Voorspellen ... dat is nu het interessante gedeelte van de wetenschap Heel veel wetenschappers zullen je vertellen Henrie, dat ze massa praktijk voorbeelden hebben die niet liepen volgens de verwachtingen van de theorie ... Soms is het dus raadzaam of interessant om eens het een en het ander uit te proberen. Je geeft mij het gevoel Henrie dat je te vaak vasthoudt aan alleen de theorie Om eens bij je geliefde onderwerp auto's te blijven. Als op papier auto x 100pk meer heeft dan auto y, zal volgens jou auto x altijd de snelste zijn ... Die indruk krijg ik van de manier van posten van je. Mss is mn vb kort door de bocht, maar je begrijpt mij wel. Er zijn nog zo veel andere factoren die de competentie van die wagens meten. Ophanging wegdek banden om de factor het weer maar niet te vergeten ... Nou, zo simpel ben ik niet hoor. Ik weet ook wel dat een auto met 100pk meer dan de andere auto niet per se de snelste is. Bovendien moet je eerst nog definieren wat je met 'snelste' bedoelt. Bedoel je daarmee de tijd van 0-100km/h? Of de tijd van 80-120km/h in de vierde versnelling? Of de snelste tijd over 1 rondje over de Nordschleife? Dus nee, zo simpel redeneer ik niet... Alleen een simpel speakerkabeltje is echt geen hoogdravende wetenschap of zo. Die moet alleen een signaaltje van hooguit een paar volt (rms) doorgeven van de eindversterker naar de speaker. Poeweezeg, wat moeilijk... Als je goed tussen de regels zou lezen Henrie, dan lees je dat ik een heleboel variabelen aanhaal die ervoor zullen zorgen dat ieder "testje" anders verloopt ... Bewust heb ik niet geschreven van 0 tot 100 of op de Nurnbergring of dr het centrum van Londen enz, je geeft nu zelf aan dat die auto's of vele manieren tegen elkaar kunnen uitegprobeerd worden waarbij de PK's al lang niet meer de grootste invloed hebben. Wat het boerenverstand wel zegt over die 100 pk verschil, is dat van stilstand tot 100, de krachtigste waarschijnlijk de snelste is. Henrie, vele dingen zijn geen exacte wetenschap ... we gebruiken de wetenschap om iets aan te tonen, te begrijpen, te achterhalen ... weet ik veel Ik heb het je ooit nog eens geschreven, mijn 3 stomme speakerkabeltjes van max 12 euro de meter, klinken alle 3 verschillend. het is een Supra vertind koper, een Qed nl verzilverd koper, en de instap Linn puur koper ... en dat is duidelijk te horen. Hoogdravend wetenschap of niet, de 3signalen die dr deze 3 stomme speakerkabeltjes gestuurd worden, geven niet hetzelfde resultaat. Gr Stef PS ik zeg verre van dat je simpel redeneert ... ik krijg de indruk is heel wat anders dan botweg te schrijven "Henrie, je redeneert simpel." Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Als je een slecht geleidend materiaal gebruikt, of geoxideerde contacten, ja dan kan je dat vergelijken met een slecht wegdek, met kuilen en hobbels. Maar gelukkig is het niet zo moeilijk om een snoertje te maken met goed OFC, die luchtdicht is geisoleerd. Die geleidt dus goed, gaat niet oxideren en is dus vergelijkbaar met een mooi vlak wegdek. Bochten in de weg zijn wat lastiger te vergelijken met knikken in kabels. Natuurlijk moet je knikken zien te voorkomen, maar dat is meer om mechanische redenen. Een elektron heeft dat niet zo'n last van, of je moet het over heel hoge frequenties hebben, maar die heb je in de audiowereld niet... Klopt precies, Maar om het koper of beter Zilver mooi OFC te krijgen is toch nog een behoorlijke wetenschap waar je nu wel erg makkelijk over doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Henrie, Het snijdt geen hout wat je zegt eigenlijk. Je hebt geen auto en volgens mij zelfs geen rijbewijs ook. Ervaring op doen doe je door het uit te proberen. Immers als je het hebt geprobeerd heb je ook de ervaring opgedaan. Daar hoef je ook niet diep voor in de theorie te duiken. Een ervaring opdoen d.m.v. theorie is m.i. iets anders dan het ervaren in de praktijk. En volgens mij doe jij meer ervaring op in theorie dan in de praktijk, want jij gaat nooit een tweak proberen en je gaat ook niet eens een dag of wat uittrekken voor een kabelvergelijk en je gaat ook nooit naar een hifiwinkel om gewoon eens te luiisteren naar iets nieuws enz enz. laat staan dat je naar een meeting komt. Ik ken uit mijn eigen praktijk (en dat is dus een beetje audio, en veel meer andere techniek) genoeg verschillen tussen kabels om te kunnen redeneren wanneer een kabel wel of niet geschikt is als bijvoorbeeld speakerkabel. Want waarom zou een kabel bij audio zich anders gedragen dan bij andere signalen in hetzelfde frequentiespectrum? Maar ja, dan nog: al zou ik allerlei tweaks uitproberen, een dag of wat uittrekken voor een kabelvergelijk of naar een hifiwinkel of een meeting gaan, wat zou dat uitmaken? Stel dat ik dan nog steeds van mening ben dat speakerkabels niet hoeven in te spelen, en niet van exotische materialen gemaakt hoeven worden. Dan zie ik de reacties al weer levendig voor mij. "Je bent doof", "je set is niet goed genoeg", "je staat er niet voor open"... Nee, daar zit ik echt op te wachten... Als je een slecht geleidend materiaal gebruikt, of geoxideerde contacten, ja dan kan je dat vergelijken met een slecht wegdek, met kuilen en hobbels. Maar gelukkig is het niet zo moeilijk om een snoertje te maken met goed OFC, die luchtdicht is geisoleerd. Die geleidt dus goed, gaat niet oxideren en is dus vergelijkbaar met een mooi vlak wegdek. Bochten in de weg zijn wat lastiger te vergelijken met knikken in kabels. Natuurlijk moet je knikken zien te voorkomen, maar dat is meer om mechanische redenen. Een elektron heeft dat niet zo'n last van, of je moet het over heel hoge frequenties hebben, maar die heb je in de audiowereld niet... Klopt precies, Maar om het koper of beter Zilver mooi OFC te krijgen is toch nog een behoorlijke wetenschap waar je nu wel erg makkelijk over doet. Er zijn toch bedrijven die OFC (oxigen free copper) maken? Er zijn toch bedrijven die behoorlijk zuiver zilver maken? Dan kun je dat gebruiken om er kabels van te maken. Lijkt me inderdaad vrij makkelijk... Een speakerkabeltje maken is echt enorm simpel in vergelijking met bijvoorbeeld een hoogspanningskabel. En ook die rollen op haspels met kilometers tegelijk uit de fabriek... Ik wordt er wel eens van beschuldigd dat ik alles veel te simpel zou zien, maar in de audiowereld wordt over het algemeen over alles veel te moeilijk gedaan. En dat wordt ook nog allemaal voor zoete koek geslikt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Henrie, Het snijdt geen hout wat je zegt eigenlijk. Je hebt geen auto en volgens mij zelfs geen rijbewijs ook. Ervaring op doen doe je door het uit te proberen. Immers als je het hebt geprobeerd heb je ook de ervaring opgedaan. Daar hoef je ook niet diep voor in de theorie te duiken. Een ervaring opdoen d.m.v. theorie is m.i. iets anders dan het ervaren in de praktijk. En volgens mij doe jij meer ervaring op in theorie dan in de praktijk, want jij gaat nooit een tweak proberen en je gaat ook niet eens een dag of wat uittrekken voor een kabelvergelijk en je gaat ook nooit naar een hifiwinkel om gewoon eens te luiisteren naar iets nieuws enz enz. laat staan dat je naar een meeting komt. Ik ken uit mijn eigen praktijk (en dat is dus een beetje audio, en veel meer andere techniek) genoeg verschillen tussen kabels om te kunnen redeneren wanneer een kabel wel of niet geschikt is als bijvoorbeeld speakerkabel. Want waarom zou een kabel bij audio zich anders gedragen dan bij andere signalen in hetzelfde frequentiespectrum? Maar ja, dan nog: al zou ik allerlei tweaks uitproberen, een dag of wat uittrekken voor een kabelvergelijk of naar een hifiwinkel of een meeting gaan, wat zou dat uitmaken? Stel dat ik dan nog steeds van mening ben dat speakerkabels niet hoeven in te spelen, en niet van exotische materialen gemaakt hoeven worden. Dan zie ik de reacties al weer levendig voor mij. "Je bent doof", "je set is niet goed genoeg", "je staat er niet voor open"... Nee, daar zit ik echt op te wachten... Een speakerkabel vergelijk zoals mijn 3 stomme kabels, is GEEN tweak maar een levendige vaststelling zonder ook maar enige wetenschappelijke achtergrond of welk frequentiespectrum ook. Ze zijn gewoon alle 3 verschillend. Henrie wederom pas je enkel de theorie toe zonder zelf te uisteren. Wat is dan die fameuze theorie om al op voorhand te concluderen dat het een geschikte kabel is of niet? Ben benieuwd nr je uitleg hoor. Massa's mensen beleven muziek en gaan niet met theorie nr een winkel om een kabel te kiezen, die gaan luisteren en oordelen zelf Er gaapt een wezenlijk verschil tussen theoretisch geschikt en de luisterervaring. Hear zijn mensen die een 2.5 carre draad even ok vinden als speakerkabel, wel ik heb dat ook eens aangesloten en vond het maar nix Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Wat is dan die fameuze theorie om al op voorhand te concluderen dat het een geschikte kabel is of niet? Ben benieuwd nr je uitleg hoor. Stuk tweelingsnoer, voldoende dik (is afhankelijk van de lengte van je kabel, maar zeg 2,5mm2 of 4mm2), OFC, samengeslagen (=niet massief; massief mag wel natuurlijk, maar is onhandelbaar), luchtdicht geisoleerd... Zoiets heb ik dan ook, en waarschijnlijk heeft bijna iedereen zoiets... Zeg maar wat er mis mee is en/of beter kan... Ik zal trouwens op z'n vroegst pas morgen weer kunnen reageren, want ik ga er zo vandoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Het inspelen van kabels heeft te maken met magnetisme. Als een kabel langere tijd niet wordt gebruikt, verliest het deze eigenschap. Robx heeft dus een punt. (zucht) Wel eens van PARA-magnetisch gehoord? Een kabel van koolstof is idd anders. = Jawel, en juist daarom vraag ik me af hoelang de spins in hun (nieuwe) richting blijven hangen. Dat lijkt mij toch meer een eigenschap van ferromagnetische materialen. Maar je kunt best gelijk hebben dat paramagnetisme hier toch een rol speelt. Als dat het geval is dan heb je hiermee inderdaad een mogelijke verklaring voor het nut van inspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts