Jump to content

Inspelen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Inspelen wordt door sommigen regelmatig ervaren en door anderen niet of nauwelijks.

Er kan volgens mij wel eens sprake zijn van gewenning, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Een verklaring voor het fenomeen is boeiend. Ik ben wel benieuwd naar antwoorden op vragen als: Wat gebeurt er in de inspeelperiode met het koper in een kabel, de tweeter in een luidspreker, de dioden en condensatoren in een versterker, enz?

De antwoorden zullen waarschijnlijk niet onomstreden zijn, zoals vaker in audioland.

...maar je kunt best gelijk hebben dat paramagnetisme hier toch een rol speelt. Als dat het geval is dan heb je hiermee inderdaad een mogelijke verklaring voor het nut van inspelen.

Dankjewel. Een andere verklaring voor het inspelen van kabels is mij niet bekend. ;)

Op een ander forum hebben ze het geprobeerd om het verschil tussen een ingespeelde en een niet ingespeelde kabel aan te tonen. Met twee nieuwe kabels (beluisterd en identiek bevonden. De ene verzegeld terug in de verpakking, de andere aan een set in een box met een web cam er op, zodat het 24 uur per dag door iedereen in de gaten gehouden kon worden dat er niets mee gebeurde.

Na zo'n 1000 uur inspelen een vergelijk opgezet met beide kabels en niemand van de aanwezigen kon enig verschil waarnemen.

Daar waren believers bij en not believers. Daar waren mensen zonder materiekennis en mensen die de materie bestudeerd wel hadden en van die mensen waren er ook een paar bij die blijk hadden gegeven die materie ook diepgaand dorgrond en begrepen te hebben. En met name die laatste aspecten ontbreken hier bij de Miracles etc in deze discussie. Ze rotzooien maar wat aan, benoemen zichzelf op basis daarvan tot ervaringsdeskundigen en tonen vervolgens op dit forum aan werkelijk niets van de materie te begrijpen.

Het gaat niet om ervaring en bestudering, het gaat vooral om diepgaand begrip. De andere twee zijn slechts instrumenten om te komen tot. Gebruik van die instrumenten is echter geen garantie voor begrip. Sommigen leren het nooit.

2 * 2 is echt altijd 4. Daar hoef ik niet twee mensen voor neer te zetten, er twee mensen naast te zetten en dan te tellen hoeveel het er zijn. Ook zonder die ervaring is 2 * 2 gewoon 4.

Op een ander forum hebben ze het geprobeerd om het verschil tussen een ingespeelde en een niet ingespeelde kabel aan te tonen. Met twee nieuwe kabels (beluisterd en identiek bevonden. De ene verzegeld terug in de verpakking, de andere aan een set in een box met een web cam er op, zodat het 24 uur per dag door iedereen in de gaten gehouden kon worden dat er niets mee gebeurde.

Na zo'n 1000 uur inspelen een vergelijk opgezet met beide kabels en niemand van de aanwezigen kon enig verschil waarnemen.

Klopt en een soortgelijke test is gedaan met 2 versterkers.

Een simpel Sony ding en een Emitter.

Wederom geen verschil te bespeuren.

Nu ben ik zelf wel redelijk overtuigt dat er verschillen hoorbaar zijn tussen versterkers maar het is zeker niet zo dat het je set maakt of breekt.

Het blijven nuance's die hoorbaar zijn.

Gezwam over controle e.d. blijkt vaak een argument een versterker van duizenden Euro's aan te schaffen.

nog niet heel lang geleden dacht men dat de aarde plat was. heel (zelfver)zeker(d). een paar onzekere mensen moesten toch proberen of de aarde rond was. stelletje sukkels. de aarde is niet rond. ik zie toch dat ie plat is?

<_<

Dat laatste is precies wat de audiofiel doet: conclusies trekken op basis van onbetrouwbare, subjectieve waarnemingen. "Ik hoor het toch zelf" is dan de onderbouwing. Precies zoals die figuren vroeger deden bij de bewering dat de aarde toch echt plat is. Ze zagen het toch met eigen ogen?

no Joboton, gelukkig ben ik geen audiofiel. ik ben alleen maar iermand die zelf probeert en dan pas oordeelt.

dat schiet meer op dan niet zelf proberen en toch een oordeel hebben (de aarde is plat want dat staat in het leerboek).

groet

ja fijn,

laten we de discussie nog eens voeren waarom de een wel en de ander niet in ABX geloofd.

het waren wel de vooraanstaande geleerden en zogenaamde wetenschappers die zeiden dat de aarde plat was trouwens.

slechts een handje vol "mad scientists" riepen iets anders. uiteraard word je dan voor gek versleten. totdat de wetenschap volwassenen werd en de aarde toch rond was.

de aarde is rond. en vele wetenschappers (met enkele forum genoten vergelijkbare "meetofielen" en "alles klinkt gelijk" aanhangers ) moesten bewijs zien voor die claim om te kunnen erkennen dat de aarde daadwerkelijk rond was.

wel een beetje dom he van die wetenschappers. niet vragen gaan stellen over het hoe en waarom iets kan.

maar roepen om bewijs zodat ze verder niet na hoeven te denken.

testjes doen die lekken aan alle kanten en maar claimen en claimen.

en vooral de discussie over die testjes floride houden. dan hoeft er in ieder geval niet nagedacht te worden over'de reden waarom ik wel verschil hoor en zijzelf niet.

heel simpel. anti autosuggestie. als jij denkt dat het verschil er niet is zal het ook niet gehoord worden.

en hoe wij willen dat het klinkt zo zal het vaak klinken.

bniet omdat er iets psychologisch in mijn hoofd gebeurd maar omdat ik mijn waarneming kan beinvloeden en dat beinvloedt mijn omgeving.

vanavond tijdes de test zal de gene die het sterkst overtuigd is van zijn gelijk en degene die er het meest ontspannen bij zit gelijk krijgen.

no Joboton, gelukkig ben ik geen audiofiel. ik ben alleen maar iermand die zelf probeert en dan pas oordeelt.

dat schiet meer op dan niet zelf proberen en toch een oordeel hebben (de aarde is plat want dat staat in het leerboek).

groet

Audiofielen zouden er nooit achter gekomen zijn dat de aarde rond is. Ze zien immers zelf dat-ie plat is. Om dat te bewijzen, gaan ze op het balkon staan, lijken naar de horizon en roepen"zie jewel, de aarde is plat. Geen speld tussen te krijgen, want hij heeft het n

groet

Audiofielen zouden er nooit achter gekomen zijn dat de aarde rond is. Ze zien immers zelf dat-ie plat is. Om dat te bewijzen, gaan ze op het balkon staan, lijken naar de horizon en roepen"zie jewel, de aarde is plat. Geen speld tussen te krijgen, want hij heeft het n

Hoezo ,bang voor de uitslag ? :D

idd ik ben bang dat peter aerts niet voorbij schildt gaat komen.

en dat de sympathieke hong man choi klop krijgft van de arrogante Badr hari.

tis idd nerve wrecking

beste Joboton,

voorspel dan mij graag op basis van je eigen wetenschap even de 3 volgende dingen:

- is er een interlink die beter zal klinken tussen mijn eind- en voorversterker dan het simpele ding dat ik nou heb

- welke condensatoren kan ik het best in de voeding van mijn voorversterker gebruiken.

- heeft het zin bij de Mundorf Supreme in mijn scheidingsfilters een kleine Mundorf silver/gold/oil als bypass te gebruiken.

ik weet het niet, alleen luisteren zal mij het antwoord geven. maar jij weet gelukkig wel beter, dus verlicht mij alstublieft.

zo dat is echt op jouw terrein, dus dit is makkelijk voor je.

groet

ja dat woord wordt graag ingezet om mensen in het hokje 'die mongool gelooft in zijn oren' te zetten.

en dat dan door mensen door nooit iets meettechnisch hebben proberen vast te stellen. alleen blablabla, lekker een mengeling van schoolboekenkennis en zelf niks doen achterna lullen. kijk eens naar mensen die proberen te analyseren waarom bijvoorbeeld condensatoren verschillend klinken, graaf de site van menno van der veen maar eens uit. daar heb je wat aan. techneut bij uitstek, maar wel een zoeker en denker.

groet

Dan zie ik de reacties al weer levendig voor mij. "Je bent doof", "je set is niet goed genoeg", "je staat er niet voor open"... Nee, daar zit ik echt op te wachten...

Hallo Henrie,

Na deze opmerking begrijp ik niet helemaal waarom jij de audiofielen onder ons wel telkens denkt te moeten vertellen dat zij onzin uitkramen, omdat hun idee

het is wel duidelijk dat voor een aantal mensen die hier posten audio helemaal geen hobby is. hun hobby is debateren op een forum. en verder geen enkele inbreng, nimmer een verwijzing naar een onderzoek (en er is en wordt toch wel wat onderzoek gepubliceerd), alleen gemier dat het allemaal niet waar is. lever eens echt een bijdrage zeg.

groet.

voor mij wel hoor robx. zodra de kids slapen gaat hier een muziekje aan en 3 uur later weer uit.

wekt voor mij beter dan een mid week centre parks ;)