Jump to content

Welke nieuwe (buizen)versterker?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Michel:

Jeroen,

Let wel, single-ended triodes klinken naar mijn mening fantastisch, maar ze hebben in de regel ook duidelijk beperkingen.

Ikzelf speel met een triodegeschakelde EL34 versterker met electrostaten. Probeer dat maar eens met een SE 300B.

Groet,

Michel cool.gif

Hoi Michel,

Wanneer gaan we mijn SE 300B uittesten op jou Electrostaten?

Dan kan ik je laten horen dat de beperkingen niet in het Single Ended concept liggen maar in de gehele opbouw van de gemiddelde commerciele SE versterker.

Wanneer je een SE versterker bouwt met goede shunt gestabiliseerde voedingen, een stevige driver buis, plate chokes, interstages en amorfe UGT's (met de juiste wikkelverhouding ) kan je bijna elke speaker aan. Impedantie dipjes of fasedraaiing (bij electrostaat)van de speaker beinvloeden dan niet meer de prestaties van de versterker. Alleen extreem lage speakerrendementen beperken nog je keuze (Maar ja, welke weldenkende audiofiel wil er nou een speaker met een rendement lager dan 86dB? :P )

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Hoi Michel,

Wanneer gaan we mijn SE 300B uittesten op jou Electrostaten?

Die uitnodiging stond al een tijdje... ;)

Dan kan ik je laten horen dat de beperkingen niet in het Single Ended concept liggen maar in de gehele opbouw van de gemiddelde commerciele SE versterker.

Wanneer je een SE versterker bouwt met goede shunt gestabiliseerde voedingen, een stevige driver buis, plate chokes, interstages en amorfe UGT's (met de juiste wikkelverhouding ) kan je bijna elke speaker aan. Impedantie dipjes of fasedraaiing (bij electrostaat)van de speaker beinvloeden dan niet meer de prestaties van de versterker.

Hoe waar dat ook is, Jeroen's vraag ging over een low-budget buizenversterker. Met de door jou gesuggereerde modificaties is het bepaald geen low budget meer (ik kan me een topic herinneren van zo'n 6 maanden geleden waarin je hebt laten ontvallen wat jouw monoblokken kosten ;))

Alleen extreem lage speakerrendementen beperken nog je keuze (Maar ja, welke weldenkende audiofiel wil er nou een speaker met een rendement lager dan 86dB? :P )

De meest gangbare -instap-buizenversterkers moeten niets hebben van luidsprekers met een rendement van minder dan 89 dB. Hoeveel audiofielen hebben een speakers met een rendement van 87 of 88 dB? (including yours truly) :D

En daar sla je wat mij betreft de spijker op zijn kop, Sander,

Natuurlijk zijn er schitterende versterkers met wat voor een buizenconfiguratie dan ook te vinden, maar alles heeft zijn prijs.

En aangezien we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, spenderen we uren en uren aan luisteren, proberen en forummen. Om er dan achter te komen dat er welhaast ontelbare wegen naar Rome leiden (soms lijden), en dan hebben we het er nog niet eens over dat smaken verschillen... ;)

Beste Sander,

Ik ben met je eens dat er met EL84's (in ieder geval theoretisch) een mooiere versterker te maken is. Redelijk low budget, en als je niet teveel vermogen of een grote dempingsfactor nodig hebt een absolute aanrader.

Als we speakers bezitten die of veel vermogen - door een lage gevoeligheid of een diepwegvallende impedantie - vereisen maakt het niet zo heel veel uit welke van de genoemde buizen je gebruikt, je komt toch te kort.

Om ook een simpele versterker als de UL 40 of een PP EL 84 aan het zingen te krijgen is de toepassing van betere koppel en ontkoppel C's een must , te denken valt aan Jensen, Black Gate en Elna Cerafine, natuurlijk kun je ook bij Jim de Kort VTC Tantaal en Kiwame weerstanden aanschaffen, alles helpt.

Overigens is uit een SE 300B ook best zo'n 20 watt te halen, zul je naar de buizen van KR moeten uitwijken, op dit moment is de KR 300 BXLS in de aanbieding, dit omdat er een nieuwe is uitgebracht met een ander materiaalgebruik.

Zie voor een recensie van deze buis de site van Triode Dick.

Groet Jitze ;)

Geplaatst door Michel:

De meest gangbare -instap-buizenversterkers moeten niets hebben van luidsprekers met een rendement van minder dan 89 dB. Hoeveel audiofielen hebben een speakers met een rendement van 87 of 88 dB? (including yours truly) :D

Nou hoeveel dan?

(Irritant als je een posting wilt quoten waar meerdere quotes in staan........ :( )

Je hebt gelijk Michel, een goede SE versterker is duur, maar ja; goedkope Whiskey is ook alleen maar gemaakt voor de alcoholisten "Als je begrijpt wat ik bedoel" (Olivier B. Bommel)

Ik vraag me alleen af waarom Sander kiest voor een KT-88 als hij de EL84 mooier vindt klinken dan de EL34????? Komt dat door die 8 confused.gif

Mijns inziens is de EL84 de enige goedklinkende eindpenthode die er bestaat! Voor de rest: Triode Rules :rolleyes:

Geplaatst door Stefan:

Nou hoeveel dan?

( :rolleyes:

In ieder geval 1 (ikke!), maar ieder ander met een fullrange of hybride electrostaat kun je ok op het lijstje zetten. En magnetostaten schijnen ook niet uit te blinken qua rendement. :D Alles bij elkaar aardig wat dus...

En dan komen we uiteindelijk toch weer in die "WATTjes" strijd terecht.

Een korte anekdote uit mijn eigen audiobelevingen:

Ik ben begonnen met een SE 300B versterker met twee 300B's parallel per kanaal, toendertijd gebruikte ik Dynaudio speakers met een geschat rendement van 87Db. Zoals iedereen weet zijn dynaudio units moeilijk aan te sturen, maar met bovenstaande versterker ging het prima!

In de daaropvolgende twee jaar is die versterker volledig veranderd (andere voedingen, ingangsbuis, stuurbuis, interstage, plate choke, nieuwe uitgangstrafo) het uitgangsvermogen is met een paar watt gezakt van, 18 naar 15, door een andere overbrengverhouding van de uitgangstrafo.

Maar ik vind wel dat hij nu veel beter de speakers aanstuurt; meer controle, meer dynamiek, meer openheid, etc.

In de tussentijd is de speaker veranderd naar een Manger met een rendement van 90Db, vorige week heb ik de tweede 300b buiten spel gezet, en wat schetst mijn verbazing eek.gifeek.gifeek.gif Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik minder vermogen heb, de gevoelsmatige geluidsdruk is gelijk gebleven!!!!

Op dit moment draai ik dus met 9 Watt, en heb het gevoel veel meer betrokken te zijn bij de muziek; het is toch hoorbaar als je meerdere buizen (of transistoren) parallel schakelt, wanneer je 1 buis gebruikt, i.p.v. meerdere parallel, is de klank weer een stapje natuurlijker, is de plaatsing weer iets preciezer, is het detailgehalte weer wat groter, en de muziekale beleving weer dichterbij de werkelijkheid gekomen.

Verder is het natuurlijk een kwestie van kiezen:

-Kies je een speaker en zoek je daar een bijpassende versterker bij?

-Of kies je een versterker en zoek je daar de bijpassende speaker bij?

Voor mij is het keuze 2; de speaker is ondergeschikt aan de versterker.

Voor Michel past keuze 1 wellicht beter?

groeten,

Hallo Stefan,

Je hebt de heart double beat mono's bijna onherkenbaar gemaakt! Daar moet je toch lef voor hebben om aan deze niet goedkope versterkers zo uitgebreid te sleutelen. Heb je nog tips voor de toekomst voor mijn standaard mono heart beats? (relatief simpele dingen die ik zou kunnen veranderen om de boel nog mooier te laten klinken???