Jump to content

Beveiliging bij NAD 216THX eindversterker blijft continue.

leevansliedregt
 Share

Recommended Posts

Als bij een versterker de beveiliging inslaat is dat een teken dat er iets mis is, ws. een eindtrap die een hoge gelijkspanning afgeeft die de speakers zou kunnen beschadigen.

Ergo: laten nazien door een techneut, of zelf de meter en soldeerbout ter hand nemen als je dat kunt en durft.

Bij NAD komen nog wel eens slechte soldeerverbindingen voor, soms is de print goed doorsolderen voldoende om de klacht op te heffen.

In het ergste geval is er een eindtrap defect (maar aangezien je niet over knallen en/of rooksignalen spreekt zou het mee kunnen vallen).

• 1 month later...

Hallo,

Denk erover de Elco's te gaan vervangen. Ook zijn er 2 condensatoren die er niet lekker uitzien bij de stroomunit op de printplaat. Kan iemand mij vertellen - omdat er toch nieuwe onderdelen opgaan - ofdat er eventueel een upgrade op de 216 toe te passen is :rolleyes:

Eventueel bijvoorbeeld een hoger microfahrenheit elco voor meer stabiliteit.

Graag reacties!

Met groet,

Leon

Ik zou dezelfde waarden aanhouden.

Klakkeloos vergroten van de capaciteit (in microfarad ipv. -fahrenheit :D ) kan tot problemen leiden.

Betere componenten zijn mogelijk, voor de grotere elco's zou je naar Panasonic TSHA kunnen kijken, de kleinere kunnen bijvoorbeeld Panasonic ECA worden.

Met FC en FM moet je oppassen, die zijn soms TE goed in termen van ESR.

Maar vergeet dat doorsolderen niet!

• 3 weeks later...
Ik zou dezelfde waarden aanhouden.

Klakkeloos vergroten van de capaciteit (in microfarad ipv. -fahrenheit :D ) kan tot problemen leiden.

Betere componenten zijn mogelijk, voor de grotere elco's zou je naar Panasonic TSHA kunnen kijken, de kleinere kunnen bijvoorbeeld Panasonic ECA worden.

Met FC en FM moet je oppassen, die zijn soms TE goed in termen van ESR.

Maar vergeet dat doorsolderen niet!

Hoi,

Heb de soldeerbout ter hand genomen en de printplaat doorgesoldeerd. Jammergenoeg zonder resultaat :(

Blijft er dan nog 1 mogelijkheid over dat het manco aan de ringkerntrafo ligt?

groeten,

Leon

Dat denk ik niet, dan zou de hoofdzekering wel gaan.

Waarschijnlijk is er een eindtrap defect, als je een voltmeter hebt zou je kunnen meten of er een gelijkspanning uit 1 of wellicht beide kanalen komt.

Dat moet je dan v

Maak hem eens open, zet 'm op zijn kant en klop terwijl die aanstaat met een geisoleerd handvat van een schroevedraaier op de print.

Zo kom je erachter of het een slecht contact is of iets anders.

Maak hem eens open, zet 'm op zijn kant en klop terwijl die aanstaat met een geisoleerd handvat van een schroevedraaier op de print.

Zo kom je erachter of het een slecht contact is of iets anders.

Heb de printplaat een "klop"-behandeling laten ondergaan met geen verandering als gevolg. Heb met een stroomschroevedraaier wel gekeken ofdat er bij sommige contacten stroom opstaat en dan vooral bij het gedeelte waar de spanning binnenkomt. Bij 2 dezelfde soort kleine contacten meet ik bij de ene wel spanning en bij de andere niet. Is dit normaal of hoort dit bij het probleem? Ook bij de condensatoren zitten iets grotere contacten van dezelfde soort waarbij de ene wel onder spanning staat en de andere niet.