Theo Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Forumleden, Mijn huidige voorversterker, een Chord 3200E, begint al aardig op leeftijd te raken. Ik ben dan al voorzichtig eens aan het nadenken over vervanging c.q. inruil van mijn voorversterker, waarbij ik eventueel ook nog een stapje zou willen verbeteren. Dit zou nog wel eens lastig kunnen worden omdat in mijn ogen (en vooral oren) de Chord 3200E al een ontzettend goede voorversterker is. Mijn overige apparatuur bestaat onder andere uit een Accuphase DP78 SACD-speler, Parasound Halo JC-1 monoblokken en Usher CP8872 speakers (hoge en midden tonen speakers geupgrade naar de beryllium-versies). De luisterruimte is groot (8 bij 10 meter) en qua akoestiek prima. Ik denk aan 3 mogelijke voorversterkers, te weten: Chord 3000 (de huidige transparante Chord sound bevalt mij op zich goed) Accuphase 2410 (kwaliteit voor het leven; past bij mijn CD-speler) Parasound Halo JC-2 (sluit goed aan bij mijn eindversterker) Ze hebben allemaal wat aantrekkelijks voor mij zoals jullie lezen. Nou is het natuurlijk lastig en ondoenlijk om alle drie de voorversterkers direct met elkaar te vergelijken, omdat ik geen dealer ken die al die merken heeft. Daarnaast zal een dealer mij ongetwijfeld wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Misschien een idee om de oude Chord eens na te (laten) zien en weer up-to-date te maken met nieuwe elco's, evt. schakelaars en potmeters? Dan kan die weer 20 jaar mee en behoud je het geliefde karakter....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 21 september 2008 Author Report Share Posted 21 september 2008 Dank voor de tip. Ik had er ook al aan gedacht en de vraag neergelegd bij Artspeak. Ze zouden er snel op terug komen, maar dat is toch al weer even geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Er zijn meer adressen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 21 september 2008 Author Report Share Posted 21 september 2008 Die site geeft weinig informatie. Ik kan alleen mailen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 De persoon achter Audiooconsultancy heeft het nogal druk, vandaar dat de site nog altijd niet online is. Mailen en vragen staat uiteraard vrij. Een bezoekje met de Chord en een indicatie van wat er moet gebeuren is dat ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 ...de vraag neergelegd bij Artspeak. Ze zouden er snel op terug komen, maar dat is toch al weer even geleden. Gewoon ff bellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 De persoon achter Audiooconsultancy heeft het nogal druk, vandaar dat de site nog altijd niet online is. Mailen en vragen staat uiteraard vrij. Een bezoekje met de Chord en een indicatie van wat er moet gebeuren is dat ook. Kijk, dit is nog eens een antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 september 2008 Report Share Posted 21 september 2008 Pass Labs heeft een nieuwe range pre's. http://passlabs.com/images/xp20/xp20_images.htm Misschien zijn er wel leuke aanbiedingen van de vorige serie te vinden (van de X1 bv). Of een jonge 2e hands uit de USA, nu de dollar nog laag staat bv http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?pre...eampfull-size-p Maar tis wel altijd wat gedoe met de ombouw naar 230 Volt (schijnt wel te kunnen, vraag maar op diyaudio) Echt makkelijk wordt de keuze natuurlijk niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Ik ben helemaal verliefd op de Herron VTSP 2 Is nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 22 september 2008 Author Report Share Posted 22 september 2008 Lijkt inderdaad ook een interessante voorversterker. Qua aanschaf ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 In deze prijsklasse is er ook nog de nieuwe Plinius http://www.pliniusaudio.com/products/tautoro.asp Maar geloof dat er geen NL importeur meer bestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 22 september 2008 Report Share Posted 22 september 2008 Hallo, Ik lees hele lovende kritieken over de Modwright 36.5 Ikzelf heb het kleinere broertje en ben daar al zeer tevreden over. Alleen zit er geen importeur in Nederland. Geloof wel in Frankrijk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Wat betreft je genoemde opties zou ik zeker voor de Parasound voorversterker gaan, mits je gehele set balanced wil aansluiten. Ik heb zelf JC-1's gehad en weet hoe belangrijk de synergie tussen voor- en eind is, en dat is in versterkte mate het geval met deze John Curl ontwerpen. Ik ben er van overtuigd dat een JC-2 een behoorlijke upgrade zal zijn tov je Chord, gemodificeerd of niet. Pass Labs is een dure hobby om GOED naar 230V te krijgen, maar persoonlijk ben niet erg onder de indruk van hun nieuwe pre serie (net zo min van hun voorgaande X0/1 serie), op de een of andere manier zijn voorversterkers nooit zo hun ding geweest (relatief gesproken) in tegenstelling tot hun eindversterkers waarin ze naar mijn mening wel excelleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 26 september 2008 Author Report Share Posted 26 september 2008 Ik neig zelf ook het meest naar een Parasound JC-2. Ik lees erg goede dingen over de combinatie met de JC-1 monoblokken in Stereophile. Verder is de prijs (4500 euro) veel aantrekkleijker dan de prijzen van de Chord en Accuphase (beide rond de 9000 euro). Ik zal eens kijken of ik ergens een JC-2 kan lenen. Mijn JC-1's heb ik destijds in Dordrecht gekocht, maar die zaak lijkt geen dealer meer te zijn van Parasound. Natuurlijk wil ik alles gebalanceerd aansluiten. Heb ik nu ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 27 september 2008 Author Report Share Posted 27 september 2008 Kortom: hebben nog bruikbare adviezen en/of eigen ervaringen met een of meerdere van de genoemde voorversterkers? Jouw set is geknipt voor een passief control center; de tijd van actieve voorversterkers is wel voorbij. Placette passive line stage Erg de moeite waard en je moet ver zoeken om dat te verbeteren... Ik heb er even naar gekeken maar het lijkt me nogal onpraktisch met slechts een paar gebalanceerde en ongebalnceerde inputs. Dat betekent voortdurend switchen en kabels verwisselen als ik een andere bron wil horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 28 september 2008 Author Report Share Posted 28 september 2008 Die passieve line-stage heeft geen gebalanceerde in- en uitgangen. Dat betekent de meeste van mijn kabels vervangen. Stereophile is er positief over inderdaad, maar vindt hem wel duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 BAT REX heeft 5 XLR inputs (en natuurlijk echt gebalanbceerd) http://www.balanced.com/ http://stereophile.com/tubepreamps/208bat/ Maar wel een stevige prijs ($18500). Tenzij de dollar nog verder keldert. De goedkopere modellen hebben 2 of 3 XLR inputs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 28 september 2008 Author Report Share Posted 28 september 2008 Ik hoef ook geen 5 gebalanceerde inputs. Een stuk of twee volstaan. Maar ik heb liever geen buizen. Waarom weet ik niet, maar het lijkt me onderhoudsgevoeliger en de kwaliteit lijkt me sneller terug te lopen dan bij een solid state pre-amp. Overigens heb ik nog nooit een goede buizen pre-amp gehoord en realiseer ik me dat ik slechts vooroordelen uitspreek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Ik lees erg goede dingen over de combinatie met de JC-1 monoblokken in Stereophile. In de Absolute Sound (die ik gisteren in een winkel zag) staat ook een zeer lovende review over deze combo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 september 2008 Report Share Posted 29 september 2008 Ik hoef ook geen 5 gebalanceerde inputs. Een stuk of twee volstaan.Maar ik heb liever geen buizen. Waarom weet ik niet, maar het lijkt me onderhoudsgevoeliger en de kwaliteit lijkt me sneller terug te lopen dan bij een solid state pre-amp. Overigens heb ik nog nooit een goede buizen pre-amp gehoord en realiseer ik me dat ik slechts vooroordelen uitspreek. Voorversterkerbuizen gaan snel zo'n 10.000 uur mee, maar persoonlijk zou ik ze na zo'n 6000 uur vervangen, ruim voordat ze kwalitatief achteruit gaan en voordat je helemaal de tel kwijt bent hoelang ze er nu inzitten. Transistorbakken gaan in de loop van de jaren natuurlijk ook gewoon achteruit in klank, dat beseffende is zo'n buizen voorversterker zo idioot nog niet, nieuwe buisjes erin en alles klinkt weer helemaal fris/nieuw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 29 september 2008 Author Report Share Posted 29 september 2008 Wellicht moet ik dan eens een keer naar een goede buizen voorversterker gaan luisteren. Jammer dat de beurzen wat roet in het eten gooien de laatste tijd. Voor het geld dat ik nu in een week verloren heb, had ik toch een hele leuke high-end pre-amp kunnen kopen. Maar ja, geld alleen maakt niet gelukkig. Zo stond deze tekst ooit eens als quote op de voorpagina van (ik dacht) het blad Management Team van Danny Kaye. Nou associeerde ik Danny Kaye altijd al met liefdadigheid, dus uit zijn mond herkende ik dat wel. Jammer was wel dat er vervolgens in een iets kleiner lettertype onderstond "daar horen ook aandelen, grond en goud bij". Kijk, dat werpt in een keer een heel ander licht op zo'n man. Sorry dat het laatste stukje wat off-topic is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 29 september 2008 Report Share Posted 29 september 2008 Jammer dat de beurzen wat roet in het eten gooien de laatste tijd. Voor het geld dat ik nu in een week verloren heb, had ik toch een hele leuke high-end pre-amp kunnen kopen. Was jij niet turbo-short... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 29 september 2008 Author Report Share Posted 29 september 2008 Inderdaad, goed onthouden. Helaas mijn winst wat te vroeg genomen. Ik zit nu met een hinderlijke geschreven spread op de AEX, die nu behoorlijk scheef gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 17 oktober 2008 Author Report Share Posted 17 oktober 2008 Intussen mijn Chord3200E voorversterker ingeruild. Het is geen nieuwe versterker geworden uit het rijtje waarmee ik dit topic begon (Accuphase, Chord, Parasound), maar een MBL 5011. Ik heb deze voorversterker een week thuis op proef gehad en ik was er zeer over te spreken. Op de een of andere manier geeft de MBL een bepaalde magie aan het geluid, die je pakt en niet meer los laat. Strijkers in Mahler 2 (KCO / Chailly) zijn schitterend mooi, stemmen krijgen iets magisch, bassen klinken droog en strak. De stem van Allison krauss klinkt nog zijde-achtiger dan hij al deed. Met twee verschillende output-secties kan ik mooi schakelen tussen gebalanceerd en niet-gebalanceerd, zilveren/gouden kabels (JvG) en koper (de actieve SEEC ASC2 interlink). Het apparaat heeft duitse gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts