Jump to content

Stukke SME 3009 arm?

Petor
 Share

Recommended Posts

Via www.technics-vingers.nl kocht ik een Thorens TD 160 B met een (standaard) Shure SME 3009 arm. Helaas, de speler voldoet niet helemaal aan mijn wensen.

Ik merk een enorm brom als ik de naald op de plaat wil zetten. Ik heb de speler al geaard op mijn nieuwe Projekt Phono Voorsversterker waardoor de brom wel minder wordt maar nog steeds hinderlijk aanwezig is.

Een ander probleem is dat de muziek enorm veel bas in zich heeft. Dat ligt volgens mij niet aan de arm. Volgens de verkoper gaat het om een MC element, maar mij is niet bekend welk element dit dan is. Er staat niets op het element zelf.

Ik ben nu op zoek naar hulp om deze twee hinderlijke problemen op te lossen.

Tenslotte heb ik nog een vraag; ik kan de hele arm los trekken van zijn sokkel. Dit hoort toch vast te zitten?

Ik hoor het graag van je! :unsure:

Ik zat eens even op die site van "Rob en Ria" te kijken. Als jij dat ding voor 550 euro (dat vragen ze er kennelijk voor) gekocht hebt zou ik er gelijk mee teruggaan want je hebt immers 3 mnd garantie (zeggen ze). Voor dat geld moet dat ding pico bello in orde zijn.

Ik zat eens even op die site van "Rob en Ria" te kijken. Als jij dat ding voor 550 euro (dat vragen ze er kennelijk voor) gekocht hebt zou ik er gelijk mee teruggaan want je hebt immers 3 mnd garantie (zeggen ze). Voor dat geld moet dat ding pico bello in orde zijn.

Sterker nog, ik zou terug gaan en m'n geld terug vragen. Rob en Ria verkopen wel meer "minder goede" spullen.

Bovendien past een SME arm NIET op een Thorens TD160. Je krijgt 'm nooit goed afgesteld. Er is simpelweg geen plaats voor op die speler (weer een reden om 'm terug te brengen).

P.S.: Hij zegt zelf al dat ie niet goed is. Zie eerste regel van de oomschrijving: "De draaitafel verkeerd in perfecte superstaat."

Ik Bovendien past een SME arm NIET op een Thorens TD160. Je krijgt 'm nooit goed afgesteld. Er is simpelweg geen plaats voor op die speler (weer een reden om 'm terug te brengen).

Wat is dit voor een onzin. Je weet echt niet waar je het over hebt.

Dit zijn nu van die posts waar ik enorm de kriebels van krijg ...

Waarom?

Omdat ik bij zo'n post verwacht dat je klaar en duidelijk vertelt en uitleg verschaft waarom het volgens jouw wel zinvol is ipv enz enz

Gr

Stef

[

Waarom?

Omdat ik bij zo'n post verwacht dat je klaar en duidelijk vertelt en uitleg verschaft waarom het volgens jouw wel zinvol is ipv enz enz

Gr

Stef

ik ook, daarom dus.

al dat ongenuanceerde gezwets.

"voor mij geen sme op een TD 160

voor mij geen negers, voor mij geen Ajax, voor mij geen bier, voor mij geen ######'s.....

jongens jongens, wordt eens echt serieus en loop niet allemaal als een stel blinde apen achter elkaar aan.

Iedere 9 inch arm is goed op een TD 160 te monteren, mits je weet hoe je de vering vervolgens goed afstelt

Dat in iedere arm niet ieder element kan is een tweede. Maar dat heeft alles te maken met de complantie van de naaldophanging, de effectieve masse van de arm en de eigenresonantie en de Q factor van de vering van de draaitafel. Kortom twee eigen resonanties (arm/element en draaitafel) ,waar je op een slimme manier mee moet omgaan. Denk daar maar eens over na

grtz

[

Waarom?

Gr

Stef

ik ook, daarom dus.

al dat ongenuanceerde gezwets.

"voor mij geen sme op een TD 160

voor mij geen negers, voor mij geen Ajax, voor mij geen bier, voor mij geen ######'s.....

jongens jongens, wordt eens echt serieus en loop niet allemaal als een stel blinde apen achter elkaar aan.

Iedere 9 inch arm is goed op een TD 160 te monteren, mits je weet hoe je de vering vervolgens goed afstelt

Dat in iedere arm niet ieder element kan is een tweede. Maar dat heeft alles te maken met de complantie van de naaldophanging, de effectieve masse van de arm en de eigenresonantie en de Q factor van de vering van de draaitafel. Kortom twee eigen resonanties (arm/element en draaitafel) ,waar je op een slimme manier mee moet omgaan. Denk daar maar eens over na

grtz

Beste Terbak,

Toch denk ik dat je een denk foutje maakt, want Sodejuu heeft wel degelijk gelijk, want een Thorens TD 160 is te smal voor het goed laten functioneren van het geheel.

Omdat een SME de instelling voor de fouthoek aan de achterkant heeft zitten en er geen sleuf gaatjes in de shell heeft, dan zul je dus de hele arm moeten verplaatsen en dat kan ook op een Thorens TD 160 maar de hoek van de slede aan de achterkant zal onder dezelfde hoek moeten staan, als de hoek van de shell ander kun je de fouthoek instelling wel vergeten , omdat er bij de Thorens te weinig ruimte is aan de achterkant kun je de slede dus niet scheef zetten, daardoor kun je de fouthoek nooit goed krijgen.

MvG,

Haudio

De hoek van de grondplaat maakt niets uit. Het instellen kan altijd met een nuldoorgang op 2 of 1 punten. Ik heb tientallen SME's op TD 160's gemonteerd en nooit is de fouthoek een probleem geweest. Wellicht zijn er mensen die een SME proberen te plaatsen op een TD160© waar een TP16 op heeft gezeten en dan worden geconfronteerd met te weinig ruimte. Dan is het gat in het chassis te klein, kleiner dan bij de officiele Thorens 160B versie. D

Beste allen!

Dank voor jullie uitvoerige reacties!

Ik zelf heb begrepen dat de Thorens TD 160 B standaard was uitgerust met de SME arm. Voor mij is nog niet helder wat ik er nu mee kan doen. Ik ben net begonnen met platenspelers dus ben leek. Het rare vind ik dat:

1. het geluid veel te veel bas bevat;

2. als ik de naald op het vinyl wil zetten deze knettert (terwijl ik hem al aard op mijn voorversterker);

3. de toonarm los zit. Dat hoort toch vast te zitten?

Tot mijn schrik lees ik dat er vaker mindere dingen worden verkocht bij R&R. Ik heb contact met ze gezocht maar door familieomstandigheden zijn ze tot 29 sept niet bereikbaar. Het liefste breng ik die Thorens terug. Ik heb mijn oude thorens td 166 ingeruild en heb daar veel spijt van! Ik wil ze nog wel een kans geven dit netjes te regelen.

Kan iemand mij nog in makkelijke taal (leek weet je nog :confused: ) vertellen wat ik zou kunnen doen aan bovenstaande klachten?

En.....ik denk eraan om een nieuwe speler te kopen. Dan maar geen 2ehands meer. Maar keuze's te over. Ik wil in totaal ongeveer 800-900 euro uitgeven. Nog tips?

Dank!

Gewoon even terug gaan naar R&R. Als hij inderdaad de technicus is die hij beweert te zijn dan kan hij de problemen die er zijn met de speler gewoon oplossen. Hij heeft tenslotte meer dan 40 jaar ervaring op het gebied van reparatie en onderhoud van zeer gevoelige apparatuur. En volgens de site wordt alle apparatuur na binnenkomst grondig en geheel gerevideerd. :D

Daarbij is Rob dagelijks in zijn praktijk vooral bezig platenspelers in nieuwstaat te brengen. Hiervoor heeft hij ge

Guest Rev. Fatman
Jammer dat je het nog steeds niet begrijpt. Ik stop hier geen verdere energie meer in. Succes met je dwaling!

grtz

Denk dat het slechts een kwestie is van meer of minder.

Zoals de arm nu op Thorens gemonteerd, is er minder instelruimte dan wanneer het SME armboard onder de aanbevolen hoek is geplaatst. ;)

Jammer dat je het nog steeds niet begrijpt. Ik stop hier geen verdere energie meer in. Succes met je dwaling!

grtz

Zoals de arm nu op Thorens gemonteerd, is er minder instelruimte dan wanneer het SME armboard onder de aanbevolen hoek is geplaatst. ;)

Klopt ook, maar omdat de montagegaten van het element niet altijd op de zelfde plaats zitten en ook is de lengte van het cantilever verschillend, ook de plaats van de naald is verschillend bij verschillende elementen, dan kun je toch vaak tegenkomen dat het net niet goed gaat.

En net niet goed is net zo slecht dan helemaal niet goed.

MvG,

Haudio

Guest Rev. Fatman

MvG,Haudio

Binnen deze beperkingen zijn er dus wel mogelijkheden dat correcte montage lukt, soms (vaak?) ook niet . ;)

grtz

Klopt ook, maar omdat de montagegaten van het element niet altijd op de zelfde plaats zitten en ook is de lengte van het cantilever verschillend, ook de plaats van de naald is verschillend bij verschillende elementen, dan kun je toch vaak tegenkomen dat het net niet goed gaat.

MvG,

Haudio

Je laatste zin moet ik onthouden Henk, is een zeer wijze uitspraak !!

Groetjes

Stef

Ik hoor het al, die knettert ook. :D

Nu even serieus:

De sme kan los aanvoelen vanwege de meslagers. Je kunt hem dus een stukje optillen. Echter, als je eraan trekt dan moet die stabiel voelen.

Verder is die ADC geen MC element maar een gewone MM. Maar hij klinkt goed! Alleen is het vreemd dat er niets op staat. Op de naald zou het typenummer moeten staan.

Al met al lijkt het me een combinatie die goed zou moeten klinken. Gewoon nog eens goed afstellen en op de MM ingang doen.

De SME arm heeft een schroef aan de onderkant aan de plastic halve cilinder waar je kan aarden. Maar mijn ervaring is dat je wat zou moeten experimenteren met het wel of niet aansluiten van de aardedraad hieraan, want de metalen arm zal ook wel contact maken met de metalen basis van de Thorens zodat je evt. een aardlusje kunt krijgen, wat voor de brom zorgt.

Ik kan me herinneren dat je bij de sme arm de vingerlip van de headshell electrisch gezien kon ontkoppelen, zodat je geen brom hoort als je de arm bij de vingerlip vastpakt. Probeer wat uit en veel geluk :D en weinig stress :mad2: gewenst.

Hoi, ik heb jaren met dezelfde combinatie gespeeld :)

De "SME 3009 improved" is de low mass versie van dit model arm. Dat is een zeer goede arm maar zoals het gegeven low mass al aangeeft vooral geschikt voor high compliance elementen (compliance is de beweeglijkheid van het naaldje en het stokje (de cantilever) in de wikkeling van de spoelen die voor het geluid zorgen. Met een high compliance (hoge beweeglijkheid) element ga je dus de beste resultaten halen. De compliance specs vindt je in de data sheet van het element.

Het feit dat je arm los aanvoelt kan verschillende redenen hebben:

- zoals boven al gesteld kan het gewoon de speling van het mes zijn waar de arm op balanceerd ligt in die constructie vanachter voor het contragewicht, daardoor kan je de arm van de basis aftillen maar dat is maar een mm of zo, echt niet meer.

- op verschillende plaatsen in de basis (het vertikale stuk van de arm) vind je inbus moertjes, ook in een ring vlak boven de cirkel waar de arm in de voet aankomt. HET KAN ZIJN DAT DIE RING LOSSTAAT daardoor ligt de arm volledig los in de basis. Daarmee kan je arm in hoogte verstellen om een horizontaal plaatsing te krijgen van de arm tov de plaat. Als je de juiste hoogte van de arm tov de draaischijf (met LP) hebt gevonden, zet je de inbus vast.

- op de ovaalvormige voet zie je twee knoppen (moeren) met geprofileerd ribbelpatroon. Die dienen om de arm te kunnen verschuiven in de slee (vastgeschroefd op de armbase - het zwarte plankje). Als die niet vast staan staat de arm ook los.

Brom kan ook ontstaan vanbinnen in de platenspeler als de arm niet tevens aan het chassis geaard is (heb ik lang achter moeten zoeken)

mvg RastaPhil

Dank voor alle reacties, met name met de laatste twee wil ik verder gaan. Ik heb iemand in mijn omgeving die veel weet over de Thorens. Hij ghad het ook over een aardlus. Ik zal kijken hoever ik kom. Uiteraard `rapporteer' ik nog even terug!

Carl voor deze speler heb ik 450 neergeteld. Daarbij heb ik ook mijn oude Thorens TD 166 ingeruild. Best een bak geld....

Maar wel fijn dat de mensen op dit forum reageren, super! :D