Pjotr Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Als er een 60 Hz poelie op zou zitten zou ie op 50 Hz te langzaam lopen. Ook een 60 Hz motor zou dat doen 10% te snel is gewoon vreemd en klopt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Vreemd blijft het.......overigens heb je helemaal gelijk Peter. <schaam> In de UK hebben ze toch ook 50 Hz........ Misschien is het toch slimmer om eens naar een andere motor uit te kijken, 10% is natuurlijk onaanvaardbaar. Contact Werner Ogiers eens, die is goed thuis in deze materie en kan je vast wel een vervangende motor aanraden. Of anders Sodejuu wel. Ik zal nog eens naar dat schema zoeken en anders ontwerp ik wel iets nieuws, het is me vaker gevraagd. Alleen, wanneer ik daar aan toe moet komen...... Met een xtal oscillator en een PLL zal het regelbereik flink toenemen, als de xtal frequentie maar hoog genoeg wordt gekozen. Het deeltal is dan fijner onderverdeeld en zelfs een semi-traploze regeling moet dan mogelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 5 oktober 2008 Report Share Posted 5 oktober 2008 Zo`n motortje heeft nu eenmaal ook niet het eeuwige leven. Zoek een vervangend exemplaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Zo`n motortje heeft nu eenmaal ook niet het eeuwige leven. Zoek een vervangend exemplaar. Synchroonmotortjes draaien of op de goede snelheid opgelegd door de frequentie van de voedingsspnning of ze draaien niet meer. Daar tussen in is niets. Dus er zit of een niet origineel motortje in met een ander pooltal of er zit een andere (verkeerde) poelie in. Is ie misschien ooit "ge-upgraded"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Is ie misschien ooit "ge-upgraded"? Je bedoelt opgevoerd M beetje flauw is dat wel ja. Maar 10% is echt veel daar zou je dan toch niet mee kunnen spelen. Vergis je je eigen niet een nulletje? 1% is aannemelijker dat hoor je bijna niet. Mijn TD160 draait als ik mij goed herriner ongeveer 3% te snel dat merk je wel degelijk maar dan alleen bij nummers die je goed kent. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Vreemd blijft het.......overigens heb je helemaal gelijk Peter. <schaam> In de UK hebben ze toch ook 50 Hz........ Misschien is het toch slimmer om eens naar een andere motor uit te kijken, 10% is natuurlijk onaanvaardbaar. Contact Werner Ogiers eens, die is goed thuis in deze materie en kan je vast wel een vervangende motor aanraden. Of anders Sodejuu wel. Ik zal nog eens naar dat schema zoeken en anders ontwerp ik wel iets nieuws, het is me vaker gevraagd. Alleen, wanneer ik daar aan toe moet komen...... Met een xtal oscillator en een PLL zal het regelbereik flink toenemen, als de xtal frequentie maar hoog genoeg wordt gekozen. Het deeltal is dan fijner onderverdeeld en zelfs een semi-traploze regeling moet dan mogelijk zijn. Ik wil best gaan zoeken voor een passende motor. Ik heb er zo geen liggen. Ik heb wel eens bij een Michell Micro de motor vervangen door een DC motor met bijbehorende instelbare voeding. Dat ging op zich wel goed. Sander, als je geen tijd hebt om die regeling te bouwen, stuur het schema dan maar op, dan bouw ik 'm wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 oktober 2008 Report Share Posted 6 oktober 2008 Sander, als je geen tijd hebt om die regeling te bouwen, stuur het schema dan maar op, dan bouw ik 'm wel. Dat is het nu juist, ik kan het schema niet meer vinden en zou dus iets nieuws moeten gaan ontwerpen. Het is ook wel wat gedateerd inmiddels met de discrete componentjes en de obsolete MOSFETs. Misschien aardig om dit eens in een PIC of ATMEL te stoppen, leuk OLED-display-tje erbij, voorgeprogrammeerd voor 33, 45 en 78 en ook 50 en 60 Hz. Als dat in een oplaag van zeg 50 of 100 stuks op een leuk printje gezet wordt, valt de prijs ook nog eens dik mee..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Misschien aardig om dit eens in een PIC of ATMEL te stoppen, leuk OLED-display-tje erbij, voorgeprogrammeerd voor 33, 45 en 78 en ook 50 en 60 Hz.Als dat in een oplaag van zeg 50 of 100 stuks op een leuk printje gezet wordt, valt de prijs ook nog eens dik mee..... Ik ben daar mee bezig met een Atmel, maakt gebruik van DDS-generator technieken. Maar zoals vaak, is dat door tijdgebrek een meer-jaren project. Zo'n 12 jaar geleden heb ik het simpeler gedaan voor een Thorens 160: Een LM3886 als power Wienbrug oscillator met daar achter een omgekeerd aangesloten nettrafo'tje. Dat was verrassend stabiel. Helaas was dat ook "uit het hoofd gebouwd", dus heb ik er ook geen schema van. Moeilijk is zoiets beslist niet voor iemand die bekend is met deze materie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 origin live ook geschikt voor Thorens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 wie is de slimste van de klas ,publiceren dat schema Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 origin live ook geschikt voor Thorens Zeker weten?????????? Mijn Originlive is n.l. toch echt alleen geschikt voor een dc-motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 Er is een ombouwkit met DC motor voor Thorens (en vele andere DT's) beschikbaar. Kost bij elkaar wel iets van 500 EU. Of je dat er nu voor uit moet geven ... ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 7 oktober 2008 Report Share Posted 7 oktober 2008 wie is de slimste van de klas ,publiceren dat schema Een doodgewone DC servo schakeling, want de OL motoren zijn gelijkspanningsmotoren. Als je wilt kan ik daar wel een schemaatje van opzoeken of opkalken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts