kappa7 Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Hallo, Ik ben mij sinds een tijdje aan het verdiepen in het meten met de PC. Het is de bedoeling om te bepalen hoeveel de Riaa correctie afwijkt van de norm. Het programma dat ik hiervoor wil gebruiken is ARTA. Nu is het probleem waar ik tegen aan loop dat de ingang veel te gevoelig is om deze rechtstreeks aan te sluiten op de uitgang van de geluidskaart. Nu heb ik wel een schema gevonden om zelf een omgekeerd Riaa filter te maken en hiermee te meten. Maar dan ben je aan het meten met iets dat je niet kent je hebt dan alleen de berekening waar je van uit moet gaan. Kortom je kan dan niet zegen of de afwijking in je Phono trap zit of dat deze in de omgekeerde Riaa. Maar ik zal vast niet de eerste zijn die dit probleem heeft dus hoe doe je dat nu? Wat ik ook wil weten is ARTA wel de juiste tool om dit meten of zijn er betere programma's voor. Ik wil proberen om alles zo low budget mogelijk te houden dus kom nu niet met duure meet instrumenten aan dat gaat voorlopig te ver Misschien zal en in de toekomt wel eens iets aangeschaft gaan worden maar volgens mij kan ik met de PC een heel eind komen. Wie kan mij op weg helpen? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Hallo George, Ik heb het als volgt gedaan: Ik heb in Excel een inverse RIAA curve gemaakt. Deze curve gebruik ik als microfoon correctie curve in ARTA. Het gecombineerde resultaat van deze correctie en de RIAA pre moet dan een rechte lijn opleveren. iedere afwijking is dan ook gelijk de fout. Op die manier kun je afwijkingen tot op kleiner dan 0,01 dB constateren (geen enkele pre haalt dat). Het spreekt vanzelf dat je de output van de geluidskaart met een weerstand netwerkje tot het juiste niveau moet verzwakken. Als je wilt kan ik je de correctie file wel mailen. Stuur dan even een PM met je e-mail adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 september 2008 Author Report Share Posted 26 september 2008 Hoi Pjotr, Je hebt PM. Wel vraag ik mij af hoe hoog de weerstand moet zijn om op ongeveer het niveau van een mm element te komen. Wel handig om de correctie van de microfoon te gebruiken bedankt voor de tip. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2008 Report Share Posted 26 september 2008 Ha George, Het is hierbij wel oppassen. De RIAA pre versterkt zo'n 20 dB bij 20 Hz t.o.v. 1 KHz. Voor een gemiddeld MM element geldt ongeveer 4 mV nominaal bij 1 KHz. Je moet er dus niet meer dan 0,4 mV in stoppen om oversturing bij 20 Hz te voorkomen. Hiervoor heb je een 80 dB verzwakker nodig op de output van de geluidskaart. Die kun je maken met een 10 ohm weerstand naar massa en een 100K weerstand naar de output van de geluidskaart. De meting kun je dan doen met periodic white noise in ARTA, W.d.b. is een hardware (met weerstanden en condensatoren) inverse RIAA netwerk beter, maar dit gaat ook en is nauwkeuriger. Zal morgen even die files opzoeken en naar je mailen. Het zijn er 2, eentje met 3.18 uS correctie en eentje zonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2008 Author Report Share Posted 27 september 2008 Hoi Pjotr, Bedankt vast voor de moeite en de service. Hier kan ik mee verder denk ik. Ik zal vast de verzwakker maken dan kan eerst eens zien hoe dat werkt. Misschien een stomme vraag maar wat zijn die verschillen in de 3.18 uS correctie en de gene zonder? Is dat weer een extra correctie en waar is die voor nodig dan? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Hoi Pjotr, Bedankt vast voor de moeite en de service. Hier kan ik mee verder denk ik. Ik zal vast de verzwakker maken dan kan eerst eens zien hoe dat werkt. Misschien een stomme vraag maar wat zijn die verschillen in de 3.18 uS correctie en de gene zonder? Is dat weer een extra correctie en waar is die voor nodig dan? Groetjes George Met ook nog een correctie op 50kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2008 Author Report Share Posted 27 september 2008 Wat doet die dan op 50 KHz? Kapt het filter daar de band af dan? Ik heb op Google gezocht over informatie hier van maar ik kan niet veel vinden over de 3.18 uS correctie maar wat misschien belangrijker is welke kan ik het beste gebruiken om de karakteristiek van de Phonodude te meten? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 Het heeft te maken met het snijproces van de Master. Bij het snijden van de plaat loopt de karakteristiek van de snijkopversterkers op met 6 dB/okt. Dat gaat boven de 20 KHz door en daar heeft het niet veel nut meer. Om nu te voorkomen dat de versterkers overstuurd raken op hogere frequenties is men er in de jaren '60 toe over gegaan om dat oplopen bij 50 KHz te laten stoppen. Sommige phono-pre's houden daar rekening mee en sommige niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 september 2008 Author Report Share Posted 27 september 2008 Duidelijk bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 is men er in de jaren '60 toe over gegaan om dat oplopen bij 50 KHz te laten stoppen. Niet helemaal. Een SX-66 stopt op 30kHz, eerste orde. Een SX-74 op 50kHz, tweede orde. Wat Ortofon e.a. deden weet ik niet, maar die 50kHz is zeker geen standaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Hallo Werner, Jah, een standaard is het niet. Was die 50 kHz niet iets specifiek van Neumann destijds? Het maakt ook niet zo veel uit, een enkele dB bij 20 KHz. Het begon er mee dat een een aantal puristen het nodig vonden om er voor in de phono-pre te moeten gaan compenseren. Daarvoor hoorde je er niemand over en niemand had er moeite mee of had er ooit iets van gemerkt. <Edit> Dit is wat ik vond over Ortofon: http://www.etec.dk/disc-cutting.html Die 3,18 uS correctie is dus zeer discutabel in een phono-pre (zoals je zelf al eens aangaf ergens op TNT m.b.t. de Neumann heads). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Een mooie vondst! Bijna zo mooi als de Neumann schema's die ik op een regenachtige avond in een donkere steeg in Geneve heb gekregen van een duister figuur... Iedereen de 30dB kanaalscheiding gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts