Jump to content

Platen wassen met olie

carl
 Share

Recommended Posts

Op het Duitse AAA forum wordt onderstaande truc om oude platen te herstellen voorgesteld. Het komt er simpel op neer dat ze een plaat wassen, met een bepaalde olie insmeren en vervolgens weer wassen. De idee is dat de weekmakers uit oude platen verdwijnen en dat je die als het ware vervangt. Hoechts interessant.

http://www.analog-forum.de/wbboard/index.p...;threadID=47382

Guest Rev. Fatman

Jaren geleden heb ik hier al eens een en ander over gehoord.

Alleen nu wordt er een duidelijke werk omschrijving bij gegeven.

De stelligheid waarmee het resultaat van deze reiniging aangeprezen wordt spreekt mij wel aan.

Hier ga ik rap mee aan de slag. Hier staan nogal wat platen die wel zo`n behandeling waard zijn.

Van de koolzaadolie zijn mij geen technische specificaties bekend. :)

Maar de Squalanolie wel en ik heb het zelfs in huis. :)

Squalanolie was oorspronkelijk afkomstig van walvis beenderen maar sinds deze wereld wijd beschermde dieren zijn wordt het nu gemaakt van haaien beenderen ( noemt men dat bij vissen niet graten? ).

Via audiokanalen is het peperduur. Echter heeft het ook toepassingen in de cosmetica en dan kost het fors minder. Moet je wel een grotere hoeveel heid afnemen

Bij AAA lees ik dat het daar in de apotheek verkrijgbaar is zou hier dus ook mogelijk moeten zijn.

Van de koolzaadolie zijn mij geen technische specificaties bekend. :)

Maar de Squalanolie wel en ik heb het zelfs in huis. :)

Ik had het Hear al eens eerder vermeld, een van de allerbeste schoonmaakmiddelen is citrusolie. Na het gebruik van de reinigingsolie de plaat wel weer heel goed reinigen, olie resten kunnen de weekmaker migratie bevorderen. Voor het gebruik van olie gewoon een extra Knosti op de kop tikken.

De olie vervangt geen vervlogen weekmakers.

Guest Rev. Fatman
Toch zou ik oppassen met olie op pvc; het pvc wordt er enigermate door aangetast. Misschien niet direct merkbaar maar het microreli