Jump to content

alle cd-spelers klinken nog steeds eender

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

In zo'n zelfde soort test hoort men toch ook verschillen tussen luidsprekers? Heel gemakkelijk zelfs.

Ga zo'n test nu eerst eens zelf doen Kraus, voordat je dingen roept die niet waar zijn. Ook met luidsprekers lukt het NIET met een AB(X) test.

Zoals ik al eerder schreef heb ik dat al eens geprobeerd in zo'n wand met speakers met schakelkast. En echt met 2 heel verschillende speakers. Een Mission M35i en een Castle mini 2weg zuiltje (type weet ik niet meer).

We hebben daar met 5 man geprobeerd ze blind te benoemen en kwamen allemaal zo rond de 50% score uit.

Wat mij tegenvalt is niet zo zeer de uitslag, maar het feit dat er maar 4 pogingen zijn ondernomen. Zo kun je natuurlijk nooit wat bewijzen. Zelfs niet als je alles goed hebt...

Spuit elf ben ik, ok. Ik was drie weken in Itali

Het bestaat gewoon niet dat alle cd-spelers eender klinken (zoals M44 al heeft aangetoond), maar wel zijn de verschillen (heden ten dage) niet zo heel groot, en dus moeilijk te horen.

En dat deze 2 gelijk zouden klinken (wat ik niet geloof overigens) bewijst nog niet dat alle cd-spelers zo klinken. Maar dat is wiskunde, en geen audiologica.

groetjes

Marc :ph34r:

Beste Marc,

om mijn stelling:" Iedere cd-speler klinkt eender" te weerleggen, zijn maar twee cd-spelers nodig die verschillend klinken.............. :rolleyes:

tot nu toe zijn ze nog niet gevonden. ;)

Het bestaat gewoon niet dat alle cd-spelers eender klinken (zoals M44 al heeft aangetoond), maar wel zijn de verschillen (heden ten dage) niet zo heel groot, en dus moeilijk te horen.

En dat deze 2 gelijk zouden klinken (wat ik niet geloof overigens) bewijst nog niet dat alle cd-spelers zo klinken. Maar dat is wiskunde, en geen audiologica.

groetjes

Beste Marc,

om mijn stelling:" Iedere cd-speler klinkt eender" te weerleggen, zijn maar twee cd-spelers nodig die verschillend klinken.............. :rolleyes:

Of je wil het gewoon niet horen.

Dat geeft niet want als je gewoon van muziek kan genieten zonder technisch te gaan luisteren ben je wat mij betreft gezegend.

Kijk zo als eerder aangegeven door Miracle hij hoort wel verschillen in spelers alleen om dat in een blinde test te doen is gewoon ondoenlijk en bewijst voor mij nog niet dat er geen verschil zit in cd spelers.

Groetjes George.

groetjes

Beste Marc,

Erik, ben het helemaal met je eens. Weerleggen moet dus gemakkelijker zijn dan bewijzen. En jij wilt toch bewijs? Dat heb je nog niet en zul je ook niet krijgen. We hebben nu 1 geval onderzocht van de tig-miljoen combinaties. Stel dat die allemaal hetzelfde klinken, dan moet je opnieuw de proef nemen bij elke nieuwe cd-speler die uitkomt.

Maar misschien bedoel je toch iets in de trant van: ik geloof dat zowat alle cd-spelers wel zo'n beetje hetzelfde klinken. En dat geloof ik ook.

Groetjes

In zo'n zelfde soort test hoort men toch ook verschillen tussen luidsprekers? Heel gemakkelijk zelfs.

Ga zo'n test nu eerst eens zelf doen Kraus, voordat je dingen roept die niet waar zijn. Ook met luidsprekers lukt het NIET met een AB(X) test.

Zoals ik al eerder schreef heb ik dat al eens geprobeerd in zo'n wand met speakers met schakelkast. En echt met 2 heel verschillende speakers. Een Mission M35i en een Castle mini 2weg zuiltje (type weet ik niet meer).

We hebben daar met 5 man geprobeerd ze blind te benoemen en kwamen allemaal zo rond de 50% score uit.

Lastig fenomeen inderdaad, maar het levert ook wel eens potsierlijke situaties op, jaren geleden kwamen met regelmaat een drietal audiofielen op bezoek in de winkel, dezen konden het niet nalaten mijn keuze voor de Klipsch Heresy te ridiculiseren, tot het moment dat ze op een bankje met zicht op een setje bijna twee meter hoge H

Daar moet je nu echt een keer mee stoppen Erik. Jij hebt aangetoond dat jij geen verschillen hoort.

Niet dat anderen geen verschillen horen. En jouw bevindingen i.d. is dus geen evangelie! ;)

volgens mij is het andersom.

ik ga er vanuit dat er geen verschillen zijn tussen cd-spelers.

er zijn eigewijze fantasten die zeggen dat het wel zo is.

laat ze het maar bewijzen ;)

Wat Erik zelf ook al eens heeft aangegeven:

Ook anderen die een dergelijke test hebben gedaan, hoorden geen verschillen in een directe vergelijking.

Het lijkt me dus niet alleen aan Erik te liggen........

Dan zijn er 3 mogelijkheden:

1. Er zijn werkelijk geen verschillen

2. Ze zijn te subtiel om in een direct vergelijk aan te tonen (of de vergelijkingsmethode deugt niet t.o.v. het alledaagse luisteren)

3. Mensen die wel verschillen horen, houden zichzelf voor de gek.

Ik hou het persoonlijk op een combi van 2 en 3, alhoewel 1 ook best voor zal komen.

Verschillen kun je op meerdere manieren benaderen en wel of niet ervaren. Maar subjectief zoals met thuis luisteren, is voor objectivisten niet objectief genoeg en objectief zoals met testen, staat voor subjectivisten te ver af van het gewone luisteren. Een compromis is er niet. Blijft over het aanvaarden van de diverse mogelijkheden:

Er is verschil en ik hoor verschil, er is verschil en ik hoor geen verschil, er is geen verschil en ik hoor verschil en er is geen verschil en ik hoor geen verschil.

PS Met subjectief of objectief heb ik het extra zwart/wit gemaakt.

Daar moet je nu echt een keer mee stoppen Erik. Jij hebt aangetoond dat jij geen verschillen hoort.

Niet dat anderen geen verschillen horen. En jouw bevindingen i.d. is dus geen evangelie! ;)

Bewijzen? Aan wie? Aan jou??? Dat kan niet, daar jij niet instaat bent bebleken om verschillen te horen. ;)

Jij zet de wereld op z'n kop Erik! Bewijs jij dan maar eens dat jij gelijk hebt. <_<

Wat Erik zelf ook al eens heeft aangegeven:

Ook anderen die een dergelijke test hebben gedaan, hoorden geen verschillen in een directe vergelijking.

Het lijkt me dus niet alleen aan Erik te liggen........

Erik zal hier zeer zeker niet de enige in zijn. Als meer mensen op dezelfde manier luisteren, wat niet ondenkbaar is, zullen ook die geen verschillen kunnen horen. ;)

als het in een ab of abx niet aan te tonen is dan is het er niet.

dat klinkt idd behoorlijk wetenschappelijk :lol:

huiskamer wetenschap B)

en NEE erik. de stelling dat ALLE cd spelers een der klinken is niet bewezen met het testen van 0,00000001% van alle spelers.

dan moet je ook een paar miljoen abx testen doen met een paar miljoen verschillenden mensen.

dan kun je je stelling onderbouwen.

ga daar de komende jaren maar mee aan de slag.

dan zie we een redelijk onderbouwde test wel tegemoet

ik weet uit luisteren naar 1 speler dat er verschillen zijn. de mijne klinkt namelijk helemaal niet meer hetzelfde :D

(hup Henrie, snel wat lulligs typen)

Ook mijn speler klinkt niet meer hetzelfde sinds hij bij Bas is geweest.

Het zou van de gekke zijn als je een schep geld uitgeeft voor niets. Hij zet de muziek met veel meer autoriteit en rust neer, terwijl ook de plaatsing, stage en diepte, maar ook de beleving van in dezelfde grote ruimte te zitten, b.v. een kerk, als de opname daar heeft plaatsgevonden.

Ik had tijdens de duur van de restyling een andere cd speler mee, een Marantz met een setje buizen. Dat ding was niet naar te luisteren. Na

Bewijzen? Aan wie? Aan jou??? Dat kan niet, daar jij niet instaat bent bebleken om verschillen te horen. ;)

Jij zet de wereld op z'n kop Erik! Bewijs jij dan maar eens dat jij gelijk hebt. <_<

(...)

Je begrijpt het niet zo erg, h

Het is een mogelijkheid dat je verschillen hoort terwijl ze er niet zijn. Om dat uit te sluiten probeer ik met luisteren te ontdekken of het verschil consistent is. Als het verschil verdwijnt is er hoogstwaarschijnlijk sprake geweest van suggestie, maar als ik het verschil altijd hoor, is dat voor mij duidelijk een werkelijk verschil.

Het zou van de gekke zijn als je een schep geld uitgeeft voor niets.

............

En dan zouden er geen verschillen zijn. :huh:;)

en daar hebben we het hele "probleem" in een notedop.

Er is geen vaker voorkomend verschijnsel dan het niet willen aanvaarden van de werkelijkheid.

Welke werkelijkheid Kraus?

Heren,

Als ik het goed begrijp gebruiken alle ontwerpers hetzelfde concept vanuit dezelfde filosofie?? <_<

En dezelfde low- of high bugdet onderdelen?? :blink:

Met als resultaat dat alle cdspelers de sterren van de hemel spelen, of juist niet?? :unsure:

Maar waarom dat prijsverschil??? :unsure:

Guest tubejack

Er is geen vaker voorkomend verschijnsel dan het niet willen aanvaarden van de werkelijkheid.

Over waar en werkelijkheden..... :D

Bekijk het eens van de zonnige kant, kennelijk ho

Een CD-speler is toch een loopwerk om de bitjes uit te lezen en daarna een DAC om het analoog te maken?

Ik kan een heel eind meegaan als je zegt dat (bijna) alle loopwerken eender klinken maar dan ook alle DAC's op 1 hoop gooien?

Daar zit zoveel verschil tussen .....

Ik heb deze discussie nooit gesnapt.

Het zou van de gekke zijn als je een schep geld uitgeeft voor niets.

............

En dan zouden er geen verschillen zijn. :huh:;)

Welke werkelijkheid Kraus?

Die ene, die je niet onder ogen wil zien :)

En welke is dat dan volgens jou? :rolleyes:

Als je de omstandigheden verbetert waaronder je luistert verschuift het punt waarbij je hersenen in verwarring raken iets.

Hoe weet jij dat?

's avonds klinkt het bij mij beter dan 's middags en niet omdat de stroom beter is, maar omdat het achtergrondniveau lager is. In zo'n situatie hoor je beter de verschillen. Ik kan me meer van dergelijke situaties voorstellen Kraus.