The_Ark Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 voor mij geldt: Miracle heeft 2x duidelijke verschillen gehoord, en benoemd, dus bestaan die verschillen volgens mij. of dat er nou 2 vd. 2 zijn of 2 vd. 100, maakt mij niet uit. misschien dat je die 98x net op wat anders focust; tijdens zo'n luistersessie kun je maar op een paar dingen letten, niet op alles, ik let meestal op bekkens, en andere akoestische instrumenten, qua natuurlijkheid en "echtheid"; je kunt nou eenmaal niet tegelijk letten op al die aspecten (waar wij audiofielen een apparaat wel weer op oordelen;) kennelijk kan de geest maar op 1 ding focussen, dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 's avonds klinkt het bij mij beter dan 's middags en niet omdat de stroom beter is, maar omdat het achtergrondniveau lager is. In zo'n situatie hoor je beter de verschillen. Ik kan me meer van dergelijke situaties voorstellen Kraus. Ja je kunt hier komen wonen, scheelt tot 20dB met het centrum van Amsterdam Overigens wordt dit verschijnsel iets anders ingekleed door fabrikanten/handelaars misbruikt om je aan een netfilter te helpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 voor mij geldt:Miracle heeft 2x duidelijke verschillen gehoord, en benoemd, dus bestaan die verschillen volgens mij. of dat er nou 2 vd. 2 zijn of 2 vd. 100, maakt mij niet uit. Ja, das wel heel makkelijk he. 1x goed gokken, en je bent tevreden. Sjonge... Gelukkig gaat men met bijvoorbeeld het testen medicijnen iets grondiger te werk... Maar goed, als je maar 4 experimenten uitvoert in een AB/ABX-test, is er sowieso geen enkele conclusie aan te verbinden. Lekker nuttige 'test' is dit geweest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Gelukkig gaat men met bijvoorbeeld het testen medicijnen iets grondiger te werk... Ja, daar schuiven ze nogal wat ongewenste uitslagen als niet ter zake doende ter zijde......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Het zou van de gekke zijn als je een schep geld uitgeeft voor niets. ............ En dan zouden er geen verschillen zijn. en daar hebben we het hele "probleem" in een notedop. Er is geen vaker voorkomend verschijnsel dan het niet willen aanvaarden van de werkelijkheid. Dit komt mij wel enigszins bekend voor. Ik heb twee cd-spelers. Een Rotel RCD990 (destijds 3000 gulden) en een Harman/Kardon HD970 ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Gelukkig gaat men met bijvoorbeeld het testen medicijnen iets grondiger te werk... Ja, daar schuiven ze nogal wat ongewenste uitslagen als niet ter zake doende ter zijde......... Oh dat zou best kunnen. De farmeceutische industrie is ook niet bepaald heilig. Maar ze gaan nou ook weer niet meteen een medicijn op de markt brengen omdat 1 persoon na inname van het medicijn beter is geworden, terwijl het bij 99 anderen niks deed. Zo'n uitslag lijkt me hooguit grond voor verder onderzoek, maar niet voor het op de markt brengen van het medicijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 oktober 2008 Author Report Share Posted 1 oktober 2008 Maar goed, als je maar 4 experimenten uitvoert in een AB/ABX-test, is er sowieso geen enkele conclusie aan te verbinden. Lekker nuttige 'test' is dit geweest... De test was heel nuttig, maar als je al in het begin twee fouten maakt kun je idd net zo goed stoppen. wij gingen voor een 100% score maar met 2 fouten haal je die niet meer. gezien de teksten hieronder had het een makkie moeten zijn........ Ik heb hier 4 spelers in huis waar ik duidelijke verschillen tussen hoor en die geen van de 4 gemodificeerd zijn. cd speler op de voorversterker ja goed hoor , kom maar doen ik garandeer je dat die test zeer fout voor je gaat aflopen. de reden is alleen bij mij bekend maar wel garantie. dus weet waar je aan begint Na beluisteren van beide spelers vertel ik je waar de verschillen zitten en welke van de 2 mijn Jadis Symphonia is. Dat net zo vaak als je maar wilt, met welke andere speler dan ook vergeleken. Mvg. Miracle. - En een speler van Erik. Welke zie ik wel. Maakt mij niet uit. Vooral de Jadis en AVM haal ik overal uit omdat die veel meer detail en ruimte informatie geven dan een gemiddelde speler. De Kenwood haal ik er makkelijk uit omdat die een korrelig hoog heeft, en ook het laag is niet bepaald mooi te noemen. De ruimte informatie is met deze speler ook ver te zoeken. Ik heb de voorgestelde test hier al vaker gedaan. Daardoor weet ik al wat de uitslag is. Mvg. Miracle. Gisteravond nog even het vergelijk gedaan met een Kenwood DP-3020 en een Marantz DV6500. Neefje aan de knoppen laten draaien, met een dubbel LP ervoor zodat ik de knoppen niet kon zien..........Kom maar op met die Sjonnie allesvreter. Mvg. Miracle. miracle je heb een mooie installatie daar kunnen menige jaloers op zijn, gewoon prachtig maar sony en jadis zijn totaal verschillende cd spelers totaal verschillende loopwerk, electronica is anders, prinplaat opbouw is anders, en ophanging is anders, klocksnelheid is anders, je kunt ze niet met elkaar vegelijken dat is niet eerlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Maar goed, als je maar 4 experimenten uitvoert in een AB/ABX-test, is er sowieso geen enkele conclusie aan te verbinden. Lekker nuttige 'test' is dit geweest... De test was heel nuttig, maar als je al in het begin twee fouten maakt kun je idd net zo goed stoppen. wij gingen voor een 100% score maar met 2 fouten haal je die niet meer. Nee, maar je hoeft ook helemaal geen 100% score te halen. 8 uit 10 zou ook genoeg zijn. En hoe meer trials je doet, hoe minder je er goed hoeft te hebben. Dus om nou bij 2 fout al meteen te stoppen, dat is niet erg handig. En met 4 trials in totaal kun je sowieso niks zeggen. Dus er is hiermee niets bewezen. Er is niet bewezen dat Miracle verschil kon horen, en er is ook niet bewezen dat ie heeft zitten gokken. Daarvoor zijn er simpelweg te weinig trials gedaan. Vandaar dat ik zie dat het 'lekker nuttig' is geweest... Maar goed, als je maar plezier hebt gehad. Bovendien kunnen we het op deze manier nog een keer overdoen in de toekomst. Dan kan de hele discussie weer opnieuw beginnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Citaat " Volgens mij constateer je bij snel overschakelen daadwerkelijk geen verschil tussen cd spelers met subtiele verschillen omdat je hersenen dat snelle schakelen niet kunnen verwerken. Ter vergelijk een schijf met allerlei kleuren die je snel laat draaien. Dat ziet er wit uit terwijl je onder andere omstandigheden (langzamer draaien) die kleurverschillen wel ziet. De AB testen, zouden wel eens met name de werking van de hersenen kunnen testen en niet de kwaliteit van de oren of de CD speler. Ik zou wel eens met iemand die de beperkingen van ons brein beter kan inschatten (neuroloog?) hierover willen praten i.p.v. met een audiofiel (waarvan Erik er ook een is)" Ik heb nog nooit een reactie van je gehad op deze tekst Eric. Weet je zeker dat je gelijk hebt, ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Citaat " Volgens mij constateer je bij snel overschakelen daadwerkelijk geen verschil tussen cd spelers met subtiele verschillen omdat je hersenen dat snelle schakelen niet kunnen verwerken. Ter vergelijk een schijf met allerlei kleuren die je snel laat draaien. Dat ziet er wit uit terwijl je onder andere omstandigheden (langzamer draaien) die kleurverschillen wel ziet. De AB testen, zouden wel eens met name de werking van de hersenen kunnen testen en niet de kwaliteit van de oren of de CD speler. Ik zou wel eens met iemand die de beperkingen van ons brein beter kan inschatten (neuroloog?) hierover willen praten i.p.v. met een audiofiel (waarvan Erik er ook een is)" Ik heb nog nooit een reactie van je gehad op deze tekst Eric. Weet je zeker dat je gelijk hebt, ik niet. Volgens mij zou Erik best een reactie kunnen geven, maar ik denk dat hij hier niet zoveel mee kan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Citaat " Volgens mij constateer je bij snel overschakelen daadwerkelijk geen verschil tussen cd spelers met subtiele verschillen omdat je hersenen dat snelle schakelen niet kunnen verwerken. Ter vergelijk een schijf met allerlei kleuren die je snel laat draaien. Dat ziet er wit uit terwijl je onder andere omstandigheden (langzamer draaien) die kleurverschillen wel ziet. De AB testen, zouden wel eens met name de werking van de hersenen kunnen testen en niet de kwaliteit van de oren of de CD speler. Ik zou wel eens met iemand die de beperkingen van ons brein beter kan inschatten (neuroloog?) hierover willen praten i.p.v. met een audiofiel (waarvan Erik er ook een is)" Ik heb nog nooit een reactie van je gehad op deze tekst Eric. Weet je zeker dat je gelijk hebt, ik niet. Je hoeft ook na overschakelen niet "snel" een oordeel te geven. Maar als je na 5 minuten luisteren naar bron A overschakelt en dan 5 minuten luistert naar bron B (al dan niet met hetzelfde fragment). Dan zouden je hersenen toch het verschil in detail (resolutie), klankkleur (vervorming),diepte, breedte, hoogte hebben moeten kunnen waarnemen??? Zeker als de bronnen een factor 100 in aanschafprijs verschillen??? En als je dat niet kan. Wat betekent dat voor het belang van de veeeeeeeeeeeel duurdere speler?? (spoiler: "Dat het geen fl*kker uitmaakt"). PS ik heb hier voor circa 5000 euro aan cd spelers staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 PS ik heb hier voor circa 5000 euro aan cd spelers staan Hoeveel heb je er staan? 50? Dan is e.e.a. wel verklaarbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 oktober 2008 Author Report Share Posted 1 oktober 2008 Citaat " Volgens mij constateer je bij snel overschakelen daadwerkelijk geen verschil tussen cd spelers met subtiele verschillen omdat je hersenen dat snelle schakelen niet kunnen verwerken. Ter vergelijk een schijf met allerlei kleuren die je snel laat draaien. Dat ziet er wit uit terwijl je onder andere omstandigheden (langzamer draaien) die kleurverschillen wel ziet. De AB testen, zouden wel eens met name de werking van de hersenen kunnen testen en niet de kwaliteit van de oren of de CD speler. Ik zou wel eens met iemand die de beperkingen van ons brein beter kan inschatten (neuroloog?) hierover willen praten i.p.v. met een audiofiel (waarvan Erik er ook een is)" Ik heb nog nooit een reactie van je gehad op deze tekst Eric. Weet je zeker dat je gelijk hebt, ik niet. Beste Carl. je hebt geen gelijk, MOCHTEN er verschillen bestaan tussen cd-spelers dan zijn die het best te horen door twee identieke cd's synchroon te laten lopen op twee verschillende spelers, en dan via een hoofdtelefoon op een hele goede voorversterker om de tien seconden schakelen. dat is de enige manier . ik kan simpelweg bewijzen dat het A-B schakelen werkt. en dit ga ik binnenkort doen hoe en wanneer krijgen jullie nog te horen, en wie mee wil doen is welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Gelukkig gaat men met bijvoorbeeld het testen medicijnen iets grondiger te werk... Ja, daar schuiven ze nogal wat ongewenste uitslagen als niet ter zake doende ter zijde......... Oh dat zou best kunnen. De farmeceutische industrie is ook niet bepaald heilig. Maar ze gaan nou ook weer niet meteen een medicijn op de markt brengen omdat 1 persoon na inname van het medicijn beter is geworden, terwijl het bij 99 anderen niks deed. Zo'n uitslag lijkt me hooguit grond voor verder onderzoek, maar niet voor het op de markt brengen van het medicijn... aub breek me de bek niet open. stel dat er een pil word gemaakt zonder bijwerkingen die echt iemand van een aandoening afhelpt........ dan zal er weinig winst worden gemaakt. degene die de pillen maken zijn tegelijk afhankelijk van de verkoop van die pillen. ik heb inside informatie van iemand die bij een van de grootste pillen fabrikanten werkt. geloof me dat je daarvan schrikt. on topic maar weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 Gelukkig gaat men met bijvoorbeeld het testen medicijnen iets grondiger te werk... Ja, daar schuiven ze nogal wat ongewenste uitslagen als niet ter zake doende ter zijde......... Oh dat zou best kunnen. De farmeceutische industrie is ook niet bepaald heilig. Maar ze gaan nou ook weer niet meteen een medicijn op de markt brengen omdat 1 persoon na inname van het medicijn beter is geworden, terwijl het bij 99 anderen niks deed. Zo'n uitslag lijkt me hooguit grond voor verder onderzoek, maar niet voor het op de markt brengen van het medicijn... aub breek me de bek niet open. stel dat er een pil word gemaakt zonder bijwerkingen die echt iemand van een aandoening afhelpt........ dan zal er weinig winst worden gemaakt. degene die de pillen maken zijn tegelijk afhankelijk van de verkoop van die pillen. ik heb inside informatie van iemand die bij een van de grootste pillen fabrikanten werkt. geloof me dat je daarvan schrikt. on topic maar weer. Zelfs als het waar is dat medicijnfabrikanten puur voor de eigen winst gaan, dan doet dat nog niks af aan mijn verhaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 Gelukkig gaat men met bijvoorbeeld het testen medicijnen iets grondiger te werk... Ja, daar schuiven ze nogal wat ongewenste uitslagen als niet ter zake doende ter zijde......... Oh dat zou best kunnen. De farmeceutische industrie is ook niet bepaald heilig. Maar ze gaan nou ook weer niet meteen een medicijn op de markt brengen omdat 1 persoon na inname van het medicijn beter is geworden, terwijl het bij 99 anderen niks deed. Zo'n uitslag lijkt me hooguit grond voor verder onderzoek, maar niet voor het op de markt brengen van het medicijn... aub breek me de bek niet open. stel dat er een pil word gemaakt zonder bijwerkingen die echt iemand van een aandoening afhelpt........ dan zal er weinig winst worden gemaakt. degene die de pillen maken zijn tegelijk afhankelijk van de verkoop van die pillen. ik heb inside informatie van iemand die bij een van de grootste pillen fabrikanten werkt. geloof me dat je daarvan schrikt. on topic maar weer. Zelfs als het waar is dat medicijnfabrikanten puur voor de eigen winst gaan, dan doet dat nog niks af aan mijn verhaal... dacht je dat ik dat beweer dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 ik kan simpelweg bewijzen dat het A-B schakelen werkt.en dit ga ik binnenkort doen hoe en wanneer krijgen jullie nog te horen, en wie mee wil doen is welkom AB werkt beter dan ABX maar de verschillen moeten dan ook niet te klein zijn. Laats nog met AB 3 buizenversterkers vergeleken en dat was goed te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 Buizenbakken zijn overwegend myfi Stone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 MyFi rulezzzz Het verschil tussen de buizenversterkers was duidelijk. Meer moeite had ik met meer of minder tegenkoppeling. Dat verschil was voor mij onder die omstandigheden soms lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 Dat hangt ook helemal af van de belasting die erachter hangt, en zelfs ook van het type/topologie versterker. Een goed ontworpen PP triodeversterker heeft geen loop tegenkoppeling nodig als de speaker niet te lastig is. Bij buizen kan loop tegenkoppeling m.i. averechts werken wegens de matige open loop eigenschappen (t.o.v. een transistorversterker of opamp dan). Blijkbaar zijn diezelfde matige open loop eigenschappen op zich voldoende om van muziek te kunnen genieten. Uiteraard zit er IN de buizenversterker zelf, wel tegenkoppeling. Dat heet locale tegenkoppeling, een kathodeweerstand of een ultralineaire tap is dat bijvoorbeeld. Een triode is op zichzelf al een tegengekoppeld ding, de anode werkt terug op het rooster en verlaagt zo de Ri en de versterkingsfactor van de buis, hetzelfde mechanisme als tegenkoppeling dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 Het verschil tussen ultralineair en triode was groot. En dus makkelijk te herkennen. Vooral met een nummer van de Stones Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 Het verschil tussen ultralineair en triode was groot. En dus makkelijk te herkennen. Vooral met een nummer van de Stones Als je doelt op onze clubavond van 10 september j.l.: Ben het helemaal met je eens, Stone! De ultralineaire Watts waren duidelijk hoorbaar pittiger en dynamischer t.o.v. van de triode-watjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 UL kan, vergeleken met dezelfde buizen in triode geschakeld, meer vermogen aan de speaker leveren ja. Of je dat beter vindt klinken is subjectief, ik geef t.a.t. de voorkeur aan de triode instelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 ik kan simpelweg bewijzen dat het A-B schakelen werkt.en dit ga ik binnenkort doen hoe en wanneer krijgen jullie nog te horen, en wie mee wil doen is welkom Hai Eric, Dat je kan bewijzen dat CD spelers gelijk klinken (als dat zo is) wil ik wel geloven, dat AB methodes met snel overschakelen betrouwbaar zijn lijkt me moeilijker. Maar ik ben benieuwd (en kritisch). Succes. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts