stefk Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Hoi iedereen, Ben behoorlijk ondersteboven thuis gekomen van de Beeld en Geluid beurs te Gent. Ben er maar een paar uurtjes geweest om vooral Beta audio en Pierre Costers van Colab te ontmoeten. Wat maakt mij zo confused? Het geluid van sommige luidsprekers die ik hoorde. Hun klankeigenschappen. Een paar weken geleden schreef ik dat mn best de bron kon aanpakken ipv de speakers. Ik ben hier fout geweest. Ok we hadden het toen over verbetering, maar verbetering in de ruimere zin van het woord kan dus ook aangenamer zijn, vind ik. De grootste verandering krijg je idd dr het veranderen van de speakers en dan pas de bron enz. een stemmetje in mij zegt dat ik moet stoppen met mn huidige set te tweaken (kabels, buizen enz) Wil ik een homogener geluid, wil ik veel meer uit de amp halen, dan moeten de luidsprekers vervangen worden. Het karakter van de luidsprekers passen niet zo goed in onze ruimte, passen minder goed bij mijn muzieksmaak. Luidsprekers weg is dus heel drastisch en een hele ommezwaai. Het enige antwoord op deze vraag is gaan luisteren en mij laten bijstaan dr een deskundig persoon. Mijn huidige speakers gaan "vergelijken" met enkele andere speakers en een eerlijke conclusie trekken vr mezelf. ook al impliciert dit dat ik mss nog jaren nr deze luidsprekers moet luisteren alvorens heb ik opnieuw een som gespaard hebt. ook al impliceert dit dat ik elke ochtend weet dat er een luidspreker is die veel meer muziek maakt dan de huidige. Het is allemaal zo verwarrend geworden, de weergave van muziek beoordelen, het laten matchen van componenten. 1 ding is zeker, deze speaker eens beluisteren naast anderen is in feite nog nooit gebeurd; Waarom niet? Omdat sommige mensen dit een goede luidspreker vinden en mij telkens overtuigen, omdat ik niet wil geconfronteerd worden met het feit dat ik 2200 euro verkeerd besteed heb, ook al wist ik 8j geleden niet beter. Welke merken hebben mij overdonderd? WLM en Klipsch, ok het waren toppers + de sets kosten menigmaal 10 000 euro maar dat verandert mijn inziens niet veel aan het klankkarakter van een luidspreker. Beiden hoornluidsprekers hebben een mooi rendement hetgeen mijn buizenamp wel eens prima van pas zou komen. Bekabeling was Oyaide en Acrolink, zeer degelijk en maar een fractie in prijs tov van de andere componenten. Ik geef dit mee ter info. Pffffffffffv wat nu? WLM was zo mooi, zo confronterend dat ik gewoon geen muziek meer durf draaien. Betere kabels, betere draaitafel, upgrade dit, dat zijn puntjes op de i. Maar de luidsprekers zijn de i en die ervaar ik nu als niet passend dus waarom er puntjes willen opzetten. Groeten Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 welke klipschen heb je gehoord? volgens mij zijn vriend en vijand het er over eens dat een andere speaker of kamer het meest invloed heeft op je geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 september 2008 Author Report Share Posted 30 september 2008 ik niet wil geconfronteerd worden met het feit dat ik 2200 euro verkeerd besteed Als je de luidsprekers 8 jaar met veel plezier hebt beluisterd kun je toch absoluut niet spreken van een miskoop? Bovendien zullen ze vast en zeker nog wel een zekere inruil-/tweedehandswaarde vertegenwoordigen. Ik ben het met je eens dat de luidsprekers het dankbaarste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Hallo Stef, Mijn ervaring is dat 2 weken vakantie zonder audio (of hooguit een transistorradio) wonderen doen. Ben je daarna nog steeds in de war, kom dan eens bij mij luisteren. Ik speel met uiterst betaalbare spullen, en m.i. is het niet het prijskaartje dat het alleen doet, maar de combinatie. Ben je daarna nog steeds in shock, dan staat toch niets in de weg om eventueel een 2e hypotheek te nemen Je leeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 september 2008 Author Report Share Posted 30 september 2008 Hallo Stef, Mijn ervaring is dat 2 weken vakantie zonder audio (of hooguit een transistorradio) wonderen doen. Ben je daarna nog steeds in de war, kom dan eens bij mij luisteren. Ik speel met uiterst betaalbare spullen, en m.i. is het niet het prijskaartje dat het alleen doet, maar de combinatie. Ben je daarna nog steeds in shock, dan staat toch niets in de weg om eventueel een 2e hypotheek te nemen Je leeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Hoi Stef, Het is mij opgevallen dat monitoren het in een woonkamer vaak beter doen dan vloerstaanders. Sterker nog, ook in een zaal waar zo'n 250 personen in passen doe die het vaak beter dan van die grote joekels. Bij de audioclub waar ik lid van ben hebben we elke maanmd een treffen. Tot nu toe heeft pas 1 speaker ons echt kunnen overtuigen en dat was een monitor. Naim op PMC was niet echt goed te noemen. Overdadig wollig laag. De laatste demo met Triangle op Cayin was tot nog toe de minst goeie. Overtuigens was ed zelfbouwset van Markinton, met zelfbouw Scanspeak monitoren. Kijk hier maar eens. Dan kun je de ruimte zien waarin gespeeld wordt en wat we zoal allemaal te horen hebben gekregen. Ik ben zelf ook weer van vloerstaanders afgestapt en speel weer met monitoren en ze ontvouwen een mooier, en naar gevoel dieper, laag dan de vloerstaanders die ervoor had. Voor mij (voorlopig) geen vloerstaanders meer. Die meeste kleintjes kunnen meer dan menigeen denkt. In Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Beste Stefk, Volgens mij ben je niet in de war, maar op het juiste spoor. Ik heb de filosofie van 'bron eerst' nooit kunnen volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 30 september 2008 Author Report Share Posted 30 september 2008 Aan allen, Ik ga jullie posts eens laten bezinken ... Even afstand nemen van zondag Roger, wel nog dit ... de vloerstaander van Link de M300, vond ik indertijd behoorlijk mooier dan mn Link K250 monitor de M300 is ook een 2 wegsysteem maar met betere units Onno De invoerder van WLM is Beta audio en zit in ... Almere Hebben een auditorium Tanx !!! Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Bij jou kom ik zeker luisteren hoor, kwil eens horen hoe de buizen bij jou klinken. Als je eenmaal in Almere bent, is Zaandam niet zo ver. En die buizen klinken? je hoort ze niet Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
hderkx Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 @Sodejuu, Naim met PMC wollig? Welke PMC was dat? Naim met Spendor gaat heel goed samen. Vloerstaande Spendors. Heel strak. Maar ik vind kompaktere speakers vaak ook "beter" dan vloerstaanders. Het is jammer dat Spendor zo ondergewaardeerd is. HDerkx Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Aan allen, Ik ga jullie posts eens laten bezinken ... Even afstand nemen van zondag Roger, wel nog dit ... de vloerstaander van Link de M300, vond ik indertijd behoorlijk mooier dan mn Link K250 monitor de M300 is ook een 2 wegsysteem maar met betere units Onno De invoerder van WLM is Beta audio en zit in ... Almere Hebben een auditorium Tanx !!! Stef ik vind persoonlijk een vloerstaander altijd mooier dan een monitor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 september 2008 Report Share Posted 30 september 2008 Als je eenmaal in Almere bent, is Zaandam niet zo ver.En die buizen klinken? je hoort ze niet Amai......Huizen ligt dichter bij Almere dan Zaandam! En hier hoor je de buizen wel degelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 oktober 2008 Author Report Share Posted 1 oktober 2008 Klinken = deurklinken klinken = omver vallen klinken - gehoormatig klinken = ... alle gekheid op een stokje Ik ga mijn huidige speakers eens plaatsen naast andere (vloer en monitor) in combi met de primaluna Ik ga mijn huidige speakers eens aan een andere amp hangen Maar u eerst tot rust komen ... Mss als allereerste, bij Roger gaan ... en verder ervaring opdoen Greetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 stef je moet je niet zo gek laten maken op een audiobeurs iedereen zegt dat hun installatie top klinken dat menen ze ,maar dat is niet zo hifi moet je rustig en doordacht op bouwen naar jou oren, en niet naar mijn oren of andersmans oren allen naar jou oren, en dan begin je heel simpel maak een lijst welke muziek bij je past jazz,avantgarde.strijkwartet, opera,groote orkesten,betonrock,enz en wat wil je horen analitisch of muzikaal of half half.Genoeg om je huiswerk te maken en altijd thuis uitproberen want elke ruimte klinkt anders. en voor het begin, HIFI hoef totaal niet duur te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 oktober 2008 Author Report Share Posted 1 oktober 2008 stef je moet je niet zo gek laten maken op een audiobeurs iedereen zegt dat hun installatie top klinken dat menen ze ,maar dat is niet zo hifi moet je rustig en doordacht op bouwen naar jou oren, en niet naar mijn oren of andersmans oren allen naar jou oren, en dan begin je heel simpel maak een lijst welke muziek bij je past jazz,avantgarde.strijkwartet, opera,groote orkesten,betonrock,enz en wat wil je horen analitisch of muzikaal of half half.Genoeg om je huiswerk te maken en altijd thuis uitproberen want elke ruimte klinkt anders. en voor het begin, HIFI hoef totaal niet duur te zijn allemaal mee akkoord Wol !! maar, ik ben totaal onbevangen gaan luisteren. vandaar mijn overdondering . Niemand heeft een promo praatje gemaakt Het gaat om mijn constatering van de klankeigenschappen Geen enkele verkoper heeft mij gek gemaakt, integendeel Moest ik zo'n set willen, tja dan mag ik mijn huis verkopen WLM - Manley en Metronome ... Greetz Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 oktober 2008 Report Share Posted 1 oktober 2008 onzin,als je weinig geld hebt kun je dmv zelfbouw heel ver komen en als je iets met buizen wilt doen, ga eens een afspraak maken met kt88,en als je een kleine elektrostaat erop wilt hebben zijn er van die clubjes in nederland dussss hifi hoef niet duur te zijn ,hou het simpel en logisch denken Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 oktober 2008 Author Report Share Posted 1 oktober 2008 onzin,als je weinig geld hebt kun je dmv zelfbouw heel ver komen en als je iets met buizen wilt doen, ga eens een afspraak maken met kt88,en als je een kleine elektrostaat erop wilt hebben zijn er van die clubjes in nederlanddussss hifi hoef niet duur te zijn ,hou het simpel en logisch denken Wol hoi, Ik vermoed dat je mijn humor tussen de regels niet vat ... Idd hifi hoeft niet duur te zijn maar bepaalde dingen hebben hun prijs ... KT88 ken ik absoluut ... heeft mijn phonoamp gemod Het gegeven is, speakers behouden of toch vervangen Paard niet vr de kar, en zeker geen koerspaard Gisteren Nick Cave op CD en heb daar van genoten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2008 Report Share Posted 2 oktober 2008 Hoi Stef, De WLM's heb ik vorig jaar even op de VAD show gehoord... Ze speelden daar veeeeeeeeeeeeeeeeeel te hard. Dat imponeert nogal gauw... Vergeet ook niet dat ze altijd met een subwoofer draaien... Ik heb kleinere vloerstaanders van WLM gehoord. dat viel mij zwaar tegen. laag was er n.l. vrijwel niet, terwijl in dei ruimte het laag meestal zwaar overheerst. M.a.w. zeker eens thuis proberen voordat je die kant uit gaat. Overigens hebben we binnekort op onze audioclub een demo van WLM. Helaas is de preciese datum nog niet bekend. Oirschot is een stuk dichterbij dan Almere. AOB Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 3 oktober 2008 Report Share Posted 3 oktober 2008 He Ruud, heb je je reactie weer weggehaald? Ik was het wel met je eens dat veel mensen het ontbreken van het typische opgepompte basreflexlaag verwarren met kwantitatief minder maar kwalitatief beter laag. Stef, ik kan me je ervaring met WLM goed voorstellen. Ik heb zelf enkele jaren geleden een vergelijkbare ervaring gehad bij het beluisteren van WLM vloerstaanders. Ik vond de ruimteafbeelding spektakulair (zowel in de breedte als diepte), het hoog sprankelend zonder scherpte en het laag erg snel en los klinken. Los hiervan vond ik het meest aangenaam dat er een waar "live"-gevoel gecreeerd werd. Mocht ik weer eens aan andere speakers gaan denken, staan ze zeker op de shortlist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 3 oktober 2008 Report Share Posted 3 oktober 2008 Hoi iedereen, ... Welke merken hebben mij overdonderd? WLM en Klipsch, ok het waren toppers + de sets kosten menigmaal 10 000 euro maar dat verandert mijn inziens niet veel aan het klankkarakter van een luidspreker. Beiden hoornluidsprekers hebben een mooi rendement hetgeen mijn buizenamp wel eens prima van pas zou komen. ... Groeten Stef Misschien mis ik iets maar zijn WLM's hoornspeakers? Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 3 oktober 2008 Report Share Posted 3 oktober 2008 Hier wat info, http://www.audio-life.nl/index.php?pid=104...90320ce223ae838 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 3 oktober 2008 Report Share Posted 3 oktober 2008 Hier wat info, http://www.audio-life.nl/index.php?pid=104...90320ce223ae838 Ook in die link kom ik niets tegen over het feit dat het eventueel hoorns zouden kunnen zijn. Nu ben ik ook behoorlijk in de war. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 3 oktober 2008 Report Share Posted 3 oktober 2008 WLM Zo te zien zijn het geen hoorn-luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 3 oktober 2008 Report Share Posted 3 oktober 2008 De Diva lijkt wel een (waarschijnlijk gemodde) Altec Lansing speaker en in die Scala; zijn dat conustweeters? Wil wel eens horen maar vind mijn zelfbouw misschien waarschijnlijk beter (misschien ook niet ) RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 oktober 2008 Report Share Posted 4 oktober 2008 Wil wel eens horen maar vind mijn zelfbouw misschien waarschijnlijk beter (misschien ook niet )RastaPhil Daar kom je pas achter als je ze uitgebreid beluistert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts