Jump to content

Ben behoorlijk in de war ...

stefk
 Share

Recommended Posts

He Ruud,

heb je je reactie weer weggehaald? :(

Ik was het wel met je eens dat veel mensen het ontbreken van het typische opgepompte basreflexlaag verwarren met kwantitatief minder maar kwalitatief beter laag.

Ik denk dat niemand op deze boodschap zat te wachten...

toch is dit een boodschap die niet vaak genoeg kan worden herhaald........ :unsure:

De Diva lijkt wel een (waarschijnlijk gemodde) Altec Lansing speaker en in die Scala; zijn dat conustweeters? :confused:

Gokje dat er niet heel ver naast zal zitten:

Diva: Eminence Beta 10CX met APT-50

Scala, ja konussen! :) Visaton TW 70-8 en W200S bas

Gran Viola: 2x Visaton konussen TW6NG in het boogje bovenop.

De Diva lijkt wel een (waarschijnlijk gemodde) Altec Lansing speaker en in die Scala; zijn dat conustweeters? :confused:

Gokje dat er niet heel ver naast zal zitten:

Diva: Eminence Beta 10CX met APT-50

Scala, ja konussen! :) Visaton TW 70-8 en W200S bas

Gran Viola: 2x Visaton konussen TW6NG in het boogje bovenop.

Kennelijk zit er vaak Eminence in de WLM's (volgens ervaren speakerbouwer). In de boogjes zitten twee tweeters en niks magnetostatisch of zoiets. Dat is van dichtbij prima te horen.

;)

Van klipsch weet ik het niet. Hoorns klinken in eerste instantie altijd aardig maar ik vraag me af hoe het naar lang luisteren klinkt. Ik hoop maar dat mijn ls lang goedblijven. Ik weet niet of ik ter plekke beter kan krijgen.

stef je moet je niet zo gek laten maken op een audiobeurs

iedereen zegt dat hun installatie top klinken dat menen ze ,maar dat is niet zo

hifi moet je rustig en doordacht op bouwen naar jou oren, en niet naar mijn oren of

andersmans oren allen naar jou oren, en dan begin je heel simpel

maak een lijst welke muziek bij je past jazz,avantgarde.strijkwartet, opera,groote orkesten,betonrock,enz

en wat wil je horen analitisch of muzikaal of half half.Genoeg om je huiswerk te maken

en altijd thuis uitproberen want elke ruimte klinkt anders.

en voor het begin, HIFI hoef totaal niet duur te zijn :)

allemaal mee akkoord Wol !!

maar, ik ben totaal onbevangen gaan luisteren.

vandaar mijn overdondering .

Niemand heeft een promo praatje gemaakt

Het gaat om mijn constatering van de klankeigenschappen

Geen enkele verkoper heeft mij gek gemaakt, integendeel

Moest ik zo'n set willen, tja dan mag ik mijn huis verkopen :D

WLM - Manley en Metronome ...

Greetz

Stef

Gewoon naar een stel vintage puntbronnen(dc`s) gaan luisteren van Tannoy Stef, dat is in veel gevallen betaalbaar en erg goed.

Volgens mij borduurt WLM hier een beetje op voort.

Gewoon naar een stel vintage puntbronnen(dc`s) gaan luisteren van Tannoy Stef, dat is in veel gevallen betaalbaar en erg goed.

Niet echt, de lagetoner vormt geen hoorn voor de hogetoner zoals bij tannoy. De enige hoorn die WLM (Diva) gebruikt is de Eminence supertweeter De overige systemen gebruiken niet eens coaxiale chassis.

Het WLM uitgangspunt is gebruik papier voor de conussen, waar maar enigzins mogelijk. Gebruik hard opgehangen conussen, zorg voor een redelijk rendement. De chassis die ze gebruiken zijn zeer betaalbaar, hun filters heb ik nooit bekeken en de kasten zijn perfect gebouwd.

Uit eigen ervaring, het gebruik van een en het zelfde materiaal voor alle conussen in een luidspreker en dan bij voorkeur ook nog units van een gelijksoortige konstruktie zorgt m.i. voor een vergroting van de homogeniteit. Geen enkel chassis is foutloos, maar in zo'n geval vertonen ze in ieder geval allemaal een soortgelijke verdeling van (ongewenste) harmonischen, break-up verschijnselen etc. Hier hebben we dan ook meteen een van de voordelen van menig breedbander te pakken.

Van klipsch weet ik het niet. Hoorns klinken in eerste instantie altijd aardig maar ik vraag me af hoe het naar lang luisteren klinkt. Ik hoop maar dat mijn ls lang goedblijven. Ik weet niet of ik ter plekke beter kan krijgen.

Ik vind mijn hoorns nog altijd erg lekker klinken en ik heb ze nu toch al een jaar of 6. Ook kan ik mij (nu nog) niet voorstellen ze ooit weg te doen btw. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Groeten...

Niet echt, de lagetoner vormt geen hoorn voor de hogetoner zoals bij tannoy. De enige hoorn die WLM (Diva) gebruikt is de Eminence supertweeter De overige systemen gebruiken niet eens coaxiale chassis.

Het WLM uitgangspunt is gebruik papier voor de conussen, waar maar enigzins mogelijk. Gebruik hard opgehangen conussen, zorg voor een redelijk rendement. De chassis die ze gebruiken zijn zeer betaalbaar, hun filters heb ik nooit bekeken en de kasten zijn perfect gebouwd.

Uit eigen ervaring, het gebruik van een en het zelfde materiaal voor alle conussen in een luidspreker en dan bij voorkeur ook nog units van een gelijksoortige konstruktie zorgt m.i. voor een vergroting van de homogeniteit. Geen enkel chassis is foutloos, maar in zo'n geval vertonen ze in ieder geval allemaal een soortgelijke verdeling van (ongewenste) harmonischen, break-up verschijnselen etc. Hier hebben we dan ook meteen een van de voordelen van menig breedbander te pakken.

Hoi Seed7

Heb geen kaas gegeten van techniek en al die elementen, tweeter bas enz ... :)

Het hogere rendement zou te wijten zijn aan het wisselfilter of beter hoe het gebruikt wordt ... hoorde ik daar vertellen

Idd zitten er zeer waarschijnlijk Eminence onderdelen in, of toch speciaal gebouwd vr WLM.

Terug nr "mn" topic

Ik ben niet in 1e instantie op zoek nr een speaker, ik ben/was serieus van de kaart dr hetgeen ik gehoord heb ... zowel van WLM als Klipsch.

Vermits ik met een buizenamp speel, ben ik benieuwd nr een hogere rendements speaker + ben ook benieuwd nr een hoorn + heb eig nog nooit mijn speaker naast een andere geplaats om eens te vergelijken. :)

Ik zit momenteel in een fase waaril ik beetje bij beetje ga uitzoeken welk geluid ik eig prefereer en dan pas het detail bekijken. Heb vr de 1e keer mn LS kabels aangesloten aan de 4 ohm, en dit bevalt mij kennelijk beter. Ok het is iets zachter, heeft minder attack maar de allround sweetness kan mij momenteel bekoren. Eens de akoestiek is aangepakt, toch in 1e instantie om de galm te verminderen, zijn we wel weer.

Heb vandaag wederom sterk genoten The Beatles, Pixies, The iNmates, Pink Floyd, jimi Hendrix en The Kills.

Persoonlijk vind ik NU juist goed dat ik eventjes naar de beurs geweest ben want deze heeft mij eigenlijk geprikkeld om eens te gaan luisteren naar iets anders en te oordelen over het gebodene.

Als ik mij concentreer + de tijd neem, dan kan ik de plaatsing van de instrumenten + hun klank best goed defini

Ik ben ook blij dat ik het topic heb geopend, ik merk dat er verschillende wegen worden bewandeld en dat is plezant om te constateren. ;)

Stef, zo te lezen heb je het belangrijkste al ontdekt, het feit dat je eerst voor jezelf moet bepalen waar je heen wilt ipv 'lukraak' componenten te wisselen in de hoop dat het 'beter' wordt. Als je je doel hebt bepaald ga dan heel gericht naar je eigen set luisteren om te bepalen op welke punten deze niet aan dat doel voldoet. Probeer vervolgens te bepalen wat de bron van de afwijking is. En dan het lastigste, vervang de betreffende komponent zodanig dat alles gelijk blijft en alleen de 'zwakte' wordt weggenomen. Het allermoeilijkste echter is eerlijk tegen jezelf zijn :)

T.a.v. de akoestiek, ja aanpakken. 1. bassmanagement (breedbandig), 2. eerste reflektie beheersing (breedbandig), 3 'nagalmtijd'. Dit zal het beoordelen van je set en veranderingen daarin alleen maar makkelijker maken.

Hoi Seed7

Heb geen kaas gegeten van techniek en al die elementen, tweeter bas enz ... :)

Het hogere rendement zou te wijten zijn aan het wisselfilter of beter hoe het gebruikt wordt ... hoorde ik daar vertellen

Idd zitten er zeer waarschijnlijk Eminence onderdelen in, of toch speciaal gebouwd vr WLM.

Terug nr "mn" topic

Ik ben niet in 1e instantie op zoek nr een speaker, ik ben/was serieus van de kaart dr hetgeen ik gehoord heb ... zowel van WLM als Klipsch.

Vermits ik met een buizenamp speel, ben ik benieuwd nr een hogere rendements speaker + ben ook benieuwd nr een hoorn + heb eig nog nooit mijn speaker naast een andere geplaats om eens te vergelijken. :)

Ik zit momenteel in een fase waaril ik beetje bij beetje ga uitzoeken welk geluid ik eig prefereer en dan pas het detail bekijken. Heb vr de 1e keer mn LS kabels aangesloten aan de 4 ohm, en dit bevalt mij kennelijk beter. Ok het is iets zachter, heeft minder attack maar de allround sweetness kan mij momenteel bekoren. Eens de akoestiek is aangepakt, toch in 1e instantie om de galm te verminderen, zijn we wel weer.

Heb vandaag wederom sterk genoten The Beatles, Pixies, The iNmates, Pink Floyd, jimi Hendrix en The Kills.

Persoonlijk vind ik NU juist goed dat ik eventjes naar de beurs geweest ben want deze heeft mij eigenlijk geprikkeld om eens te gaan luisteren naar iets anders en te oordelen over het gebodene.

Als ik mij concentreer + de tijd neem, dan kan ik de plaatsing van de instrumenten + hun klank best goed defini

from m44

heb je wel eens geluisterd naar een goede vintage set?

mijn muzieksmaak overlapt de jouwe best behoorlijk. ik heb nu ook en bepaalde sound gevonden na keer op keer teleurstelling.

zo'n ouwe jaren 70 amp laat het allemaal toch weer (voor mij) wat lekkerder klinken.

Nee dat heb ik nog niet gedaan ... :)

Ik kan wel iets voorstellen bij een oude sansui of luxman hoor.

Momenteel laat ik alles een beetje zn gangetje gaan. Ik weet nu welke stappen ik kan volgen om eens te zien wat het geeft, hoe ik het ervaar. De 4Ohm is toch bljkbaar meer mijn ding. :)

Komt wel goed hoor ... ik geniet nog volop van mn muziek ... en de uitdaging is te gaan luisteren nr verschillende combinaties en dan zien we wel weer ...

Gr

Stef