Jump to content

modificatie versterker

frans71
 Share

Recommended Posts

er zijn allerlei modificaties die worden toegepast op met name cd spelers en versterkers om de klank te verfijnen/verbeteren.

maar zijn er ook modificaties die bv de "traagheid" van een versterker kunnen verbeteren?

en wat zijn dan die modificaties dan die uitgevoerd worden?

en wordt hiermee niet de "draagkracht" negatief be

Guest tubejack
maar zijn er ook modificaties die bv de "traagheid" van een versterker kunnen verbeteren?

Ik denk, dat je beter je versterker kunt omruilen, voor een die zo min mogelijk tegenkoppeling heeft.

Tegenkoppeling zorgt m.i. voor "traagheid" in het geluid.

Groet,

Jack

Kun je eens aangeven wat je precies met die "traagheid" bedoelt?

Heb je het idee dat de versterker alles "afrondt", beetje suffig of zelfs duf klinkt?

Niet pittig genoeg, beetje vlak?

"Draagvlak" is voor mij een nieuwe term, ook hiervan zou ik graag vernemen wat je ermee bedoelt.

Verder: modificaties zijn altijd mogelijk, maar ze zijn niet altijd een verbetering voor iedereen.

En het blijft m.i. een kwestie van nuances, maar daarover verschillen de meningen denk ik. ;)

Traagheid komt ook door grote elco's die het signaal niet goed kunnen volgen, te traag opladen, en het signaal dus een tijdje vasthouden

Je kunt bijna straffeloos alle elco's overbruggen door een kleine (bijv. 1 uF MKC).

Nou ja... een ervaren modificator doet het misschien beter, maar die is wel duurder.

Sommige elco's (merken/types) zijn al goed, die kun je met rust laten.

Weet je zeker dat het door de versterker komt?

Ik zou nl. eerder aan een konus van de basspeaker denken.

Heb de mijne bijv. getweakt met C37 lak, hear omstreden, teneinde het uitklinkspectrum te verkorten en te verschuiven. Tijdens het harden van deze lak/hars klonk het geluid soms te snel! Ongelofelijk dat het uitklinkspectrum zo'n invloed heeft op het begrip snelheid.

Na de uithardperiode was de snelheid verbeterd: precies goed.

Guest Heino
:confused:

Als de "traagheid" zich volgens jou uit in een wat donker timbre, is dat te verhelpen middels vervanging van essenti

Heb je het idee dat de versterker alles "afrondt", beetje suffig of zelfs duf klinkt?

"Draagvlak" is voor mij een nieuwe term, ook hiervan zou ik graag vernemen wat je ermee bedoelt.

Verder: modificaties zijn altijd mogelijk, maar ze zijn niet altijd een verbetering voor iedereen.

En het blijft m.i. een kwestie van nuances, maar daarover verschillen de meningen denk ik. ;)

met draagvlak bedoel ik, genoeg laag en dynamiek.(fundament)

de versterker klinkt in alle gebieden verder goed, alleen lijkt het tempo van nummers iets langzamer.

heb het idee dat het geluid vertraagd door komt of misschien zoals je zei afrondt

- een grote condensator laadt vaak wat trager op. Dit is NIET (goed) te compenseren met een kleinere parallelgeschakelde condensator. Dit verschijnsel doet zich vooral voor in voedingen.

Hiervoor is vervanging door betere condensatoren (en/of parallelsachakeling van meerdere kleinere capaciteiten), met als resultaat een lagere inwendige weestand, de oplossing.

/offtopic/. :P

ik weet het, ik weet het; ik schetste gewoon de goedkoopste oplossing; een goede elco is nl. vrij prijzig.

In het begin van mijn tweaktijd had ik in mijn harman kardon zelfs extra elco's parallel aan de voedingselco's geplaatst. Werd inderdaad trager, maar ook krachtiger in het laag, vond ik destijds mooier. Het hoog knapte op dankzij de parallel geschakelde mkc's/mkp's, en alles werd schoner, en transparanter.

Een fl400,- versterker werd voor een paar tientjes bijna even goed als een fl1000 versterker (waarmee ik nu nog speel, een Marantz PM80-2).

Wat me bijgebleven is, is dat tweaken met voedingselco's duidelijk hoorbare verschillen opleverde in de traagheid van de muziek.

De vraag is wat TS bedoelt met traagheid: te langzaam reageren op pulsen (ongewenst), of het lang doorklinken, of het verknoeien/ontbreken van Pace&Rythm. Hij zegt "het tempo klinkt te langzaam", dan denk ik het eerste aan de voedingselco's en ten 2e de conussen.

Welke speakers gebruik je?

de versterker klinkt in alle gebieden verder goed, alleen lijkt het tempo van nummers iets langzamer.

heb het idee dat het geluid vertraagd door komt of misschien zoals je zei afrondt

Hoe gek het ook klinkt, ik vind dat persoonlijk een goede eigenschap van een systeem als geheel.

Het lijkt alsof alles trager gaat, geeft meer rust.

Enfin, zo zie je maar weer hoe persoons-afhankelijk dit is.

Wat voor versterker en luidsprekers heb je? Hoe is de luisterruimte (droog, gedempt of galmend-leeg)?

Binnen marges kun je wel wat stoeien met condensatoren en elco's, maar zoals ik al eerder zei is dat m.i. een kwestie van nuances.

Maar dat kan op den duur wel belangrijk worden.

Ik heb me wel eens verbaasd over iemand met een Naim CD speler waar ik slechts 2 (tantaal!)elco's in de uitgang had vervangen door in mijn oren zeer goede types.

De man was er beslist niet tevreden over, vond dat er scherpe randjes aan het geluid zaten.

Na vervanging door de originele tantaaltjes was het weer zoals hij het graag wilde.

Terwijl ik het subjectief beter vond met die mooie elco's.......

- een grote condensator laadt vaak wat trager op. Dit is NIET (goed) te compenseren met een kleinere parallelgeschakelde condensator. Dit verschijnsel doet zich vooral voor in voedingen.

Hiervoor is vervanging door betere condensatoren (en/of parallelsachakeling van meerdere kleinere capaciteiten), met als resultaat een lagere inwendige weestand, de oplossing.

/offtopic/. :P

ik weet het, ik weet het; ik schetste gewoon de goedkoopste oplossing; een goede elco is nl. vrij prijzig.

In het begin van mijn tweaktijd had ik in mijn harman kardon zelfs extra elco's parallel aan de voedingselco's geplaatst. Werd inderdaad trager, maar ook krachtiger in het laag, vond ik destijds mooier. Het hoog knapte op dankzij de parallel geschakelde mkc's/mkp's, en alles werd schoner, en transparanter.

Een fl400,- versterker werd voor een paar tientjes bijna even goed als een fl1000 versterker (waarmee ik nu nog speel, een Marantz PM80-2).

Wat me bijgebleven is, is dat tweaken met voedingselco's duidelijk hoorbare verschillen opleverde in de traagheid van de muziek.

De vraag is wat TS bedoelt met traagheid: te langzaam reageren op pulsen (ongewenst), of het lang doorklinken, of het verknoeien/ontbreken van Pace&Rythm. Hij zegt "het tempo klinkt te langzaam", dan denk ik het eerste aan de voedingselco's en ten 2e de conussen.

Welke speakers gebruik je?

ik heb yaradesign venus speakers met alu conen, deze zijn in combinatie met mijn vorige versterker gewoon snel.

Hoe gek het ook klinkt, ik vind dat persoonlijk een goede eigenschap van een systeem als geheel.

Het lijkt alsof alles trager gaat, geeft meer rust.

Enfin, zo zie je maar weer hoe persoons-afhankelijk dit is.

Wat voor versterker en luidsprekers heb je? Hoe is de luisterruimte (droog, gedempt of galmend-leeg)?

Binnen marges kun je wel wat stoeien met condensatoren en elco's, maar zoals ik al eerder zei is dat m.i. een kwestie van nuances.

Maar dat kan op den duur wel belangrijk worden.

Ik heb me wel eens verbaasd over iemand met een Naim CD speler waar ik slechts 2 (tantaal!)elco's in de uitgang had vervangen door in mijn oren zeer goede types.

De man was er beslist niet tevreden over, vond dat er scherpe randjes aan het geluid zaten.

Na vervanging door de originele tantaaltjes was het weer zoals hij het graag wilde.

Terwijl ik het subjectief beter vond met die mooie elco's.......

vincent sv 236 en yaradesign venus speakers, het klinkt gewoon heel goed verder. voor het budget onverslaanbaar.

Ik kan daar wel eens naar kijken als je wilt, kunnen we hem vergelijken met oa. een triode buizenversterker, een UcD en een hele rits aan versterkers die hier staan, op mijn Carver of Magnepan speakers.

Als je dan aan kunt geven welke kant het op moet qua klank, is daar wellicht iets aan te doen.

Indien interesse, dan graag even een PM.