Jump to content

Kurkdroge versterker

Sander Audio
 Share

Recommended Posts

Hallo Allemaal

Ik vraag me af of iemand mij advies kan geven over het volgende.

Ik werk als studio technicus en ben nu thuis een studio aan het inrichten. Ik ben me aan het orienteren op een goede afluister set. Nu is het zo dat het merendeel van de studio monitoren dat word aangeboden actief is (terwijl mijn voorkeur naar passieve speakers uit gaat) waardoor er in de pro audio/ studio winkels niet veel keus is wat betreft hoogwaardige versterkers.

Vandaar dat ik mijn geluk beproef in de hifi wereld :D

Ik ben op zoek naar een versterker die muzikaal gezien dus niet perse heel goed hoeft te klinken maar die eerder analytisch en droog klinkt. En het meest belangrijk, hij moet vooral zo min mogelijk eigen geluid meebrengen.

De merken waar ik nu naar aan het kijken ben zijn: van medevoort en bryston

Zou dit een goede keus zijn? Heeft iemand suggesties/ tips?

De versterker hoeft niet bijzonder veel vermogen te hebben 80 wpc should do the job maar meer is beter. Verder heb ik een budget van rond de 1000,- euro ( wordt waarschijnlijk een 2dehandsie dus)

Alvast reuze bedankt

groeten,

Sander

Welke luidsprekers gebruik je bij deze versterker?

Als het goed is heeft de versterker inderdaad niet zoveel invloed , als hij een beetje matched met de luidsprekers.

Ik zou altijd eerst de luidsprekers uitzoeken en de rest daarop aanpassen,omdat die het belangrijkste gedeelte van de klankkleur bepalen.

Kurkdroog, warm, wollig?

Wat doen zulke versterkers met het geluid??? Imho moet een versterker weergeven wat hij krijgt aangeboden!, maar dan wat sterker. Klinkt gemakkelijker dan het is kennelijk. Maar een versterker die dat (imho) het beste doet is een LFD Integrated Zero Mk. III LE. Mondvol, maar zeer, zeer zuiver.

Kost helaas wel

Tsja ik ben gewend om met genelecs te werken en deze zijn idd ontzettend goed. Ik heb alleen wel ondervonden dat als het gaat om actieve studiomonitoren je pas een beetje kwaliteit in huis haalt vanaf een eurotje of 750,- per stuk. En als je dan naar de componenten kijkt die er inzitten ben je niet bepaald overdonderd . :(

Als je naar de High-end kant van de studio markt kijkt kom je trouwens weer veel producten uit de hi-fi wereld tegen (pmc bijvoorbeeld)

Dus had ik het snode plan om eens te kijken wat ik kan bereiken met een set Diy Vifa nearfields, of eventueel scan speak, en een serieuze amp.

Want

A ik hou gewoon van versterkers :D

B Ik heb meer het idee dat mijn geld in de componenten gaat zitten in plaats van marketing e.d.

C mijn budget voor de complete afluisterset is zon 1500,- en dat is voor echt goede actieve speakers toch aan de karige kant.

Daarbij komt ook dat ik het gewoon leuk vind als er nog wat te klooien en aan te passen valt. :)

(bedankt trouwens voor de suggesties ik ga me eens een beetje inlezen op de genoemde modellen)

Misschien een Hypex UcD180 bouwen?

Bouwen klinkt als muziek in de oren ga ik ook eens naar kijken

nou heb ik geleerd dat domme vragen niet bestaan maar misschien is dit er toch eentje :lol:

Is hypex het merk of is het een bepaalde manier van de opbouw v/d versterker?

Heb al wel eerder een buizen kit gebouwd en een set vifa speakers maar nog nooit een transistor versterker nlk.

nou heb ik geleerd dat domme vragen niet bestaan maar misschien is dit er toch eentje :lol:

Heb al wel eerder een buizen kit gebouwd en een set vifa speakers maar nog nooit een transistor versterker nlk.

Nee de Hypex modules zijn klasse D Versterker modules waar je zelf een versterker mee kan bouwen.

Misschien ook nog een aardige versterker is de Aaron versterker ik heb deze zelf ook en deze zijn tweedehands nog weel eens te vinden voor ongeveer

Hypex is een (Nederlands) merk: http://www.hypex.nl/

Leveren kant en klaar modules van 180W tot 2 kW, hoofdzakelijk voor de OEM en pro markt. Maar zelf een goede versterker ermee bouwen vereist toch wel zorgvuldigheid en vaardigheid.

VM gebruikt bij mijn weten geen Hypex modules, maar wel hetzelfde concept zoals dat ooit door Philips ontwikkeld is. De Wizz-kid die het UcD concept ooit bij Philips ontwikkelde is nu een van de drijvende krachten achter Hypex.

Zelf ben ik er dik tevreden mee, ze klinken letterlijk nergens naar en zijn rock solid. Toegegeven, ze halen nog niet de finesse van een hele goede pure klasse-A versterker, maar dat is dan ook een hele andere orde van versterkers.

;)

Hypex is een merknaam. UcD is de verzamelnaam voor een klasse D versterker ontwerp.

http://www.hypex.nl/

Het bouwen van een UcD amp is niet echt moeilijk met de modules die Hypex verkoopt (beetje faston stekkertjes klikken en monteren in een leuke behuizing).

Sommige vinden ze erg goed, sommige weer minder. Ze zijn in ieder geval neutraal. Van Medevoort heeft ook een klasse D amp (geintegreerd) die gebaseerd is op hetzefde schema (zelfde ontwerper).

Veel info kun je vinden op

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/

en

http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?forumid=49

ok bedankt dat is waardevolle info.

op die manier zou ik 2 mono blokjes kunnen bouwen waardoor ik een mooie korte signaalweg van amp naar speaker heb.

Hoewel de van medevoort versterkers mn aandacht ook steeds meer krijgen. Ik zie hier en daar wat oudere modellen 2dehands voor zo'n 500,-

Daar zit je waarschijnlijk bij het bouwen van een hypex versterker ook vrij snel aan of niet?

groeten,

Guest Rev. Fatman
Van Medevoort heeft ook een klasse D amp (geintegreerd) die gebaseerd is op hetzefde schema (zelfde ontwerper).

Bij de Van Medevoort versterker kan je (intern) met een schakelaartje het voor en eind van elkaar scheiden.

M.A.W. : eenvoudig als eind versterker te gebruiken.

..

Hoewel de van medevoort versterkers mn aandacht ook steeds meer krijgen. Ik zie hier en daar wat oudere modellen 2dehands voor zo'n 500,-

Daar zit je waarschijnlijk bij het bouwen van een hypex versterker ook vrij snel aan of niet?

groeten,

Dat denk ik wel, zeker als je ook de voeding van Hypex gebruikt. Daarnaast heeft men vaak de neiging om bij de afwerking wat duurder onderdelen te kiezen (WBT etc). Dat tikt aardig aan. En een mooie kast is ook niet goedkoop.

Prijstechnisch zal je nooit beter zijn dat een goede tweedehands (van een jaar of 3).

Guest Rein!

Nou, niet helemaal, want Hypex heeft samen met dit bedrijfje de kant en klare versterkers ontwikkeld.

Tenminste, dat is mij zo uitgelegd door zowel Hypex als MM-Audio.

Maar het is idd een beetje ongelukkig geformuleerd. :)