Jump to content

Speaker Guru interview serie.

Roland#
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben bezig om de serie interviews van Peter Smith aka P.Jay voor te zetten. Op www.helarc.com staan interviews met o.a. Siegfried Linkwitz, Ken Kantor, Darren Kuzma en vele anderen (Klik op de Guru's speak voor een overzicht).

Ik heb de volgende mensen al geinterviewd: Tony Gee, Jeroen D, Marc heijligers en Allen Isaksen. Bernd Timmermans van Hobby Hifi heeft toegezegd ook mee te werken. Dat interview komt er aan.

Mijn reeks staat hier:

Interview serie

Vriendelijke groet

Roland

PS: ja commercieel weet ik, maar toch interresant genoeg meende ik om hier te mogen/ kunnen posten?

P Jay die de interview serie begonnen is op www.helarc.com heeft de naam Speaker Guru verzonnen. Ik heb dat overgenomen voor mijn interview reeks. Leek me wel zo netjes.

Tony beweert nergens dat je goedkope drivers aan het vliegen krijgt met hele dure filter onderdelen. Maar dat het filter het belangrijkste onderdeel is van een luidspreker. Volgens mij gaat dat niet perse over de kwaliteit of prijs van de onderdelen die gebruikt worden. Maar over het filter opzich, werkt dat goed.

Ik vind het wel een hele leuke, leerzame serie, ook al is het misschien commercieel. Is niet alles commercieel?

Tony Gee was degene dacht ik die een hele dure Wilson Audio nabouwde met betaalbare eenheden, en dat publiceerde. (mag dat eigenlijk?) Zelfbouwers konden zodanig goedkoop een Wilson nabouwen.

Ik vind het wel een hele leuke, leerzame serie, ook al is het misschien commercieel. Is niet alles commercieel?

Tony Gee was degene dacht ik die een hele dure Wilson Audio nabouwde met betaalbare eenheden, en dat publiceerde. (mag dat eigenlijk?) Zelfbouwers konden zodanig goedkoop een Wilson nabouwen.

Ja die ken ik. Die Wilson heeft ie niet nagebouwd maar als uitgangspunt genomen. Je zou dat meer citeren kunnen noemen. En ach, gebeurt dat in de muziek (of breder: de "Muze") niet al eeuwen lang?

;)

(...) Die Wilson heeft ie niet nagebouwd maar als uitgangspunt genomen. Je zou dat meer citeren kunnen noemen. En ach, gebeurt dat in de muziek (of breder: de "Muze") niet al eeuwen lang? ;)

Beste Pjotr,

Vrijwel elk genie is bereid toe te geven dat hij alleen maar zo hoog heeft kunnen reiken, doordat hij op de schouders van zijn illustere voorgangers is gaan staan.

Dat geldt ook voor luidsprekerontwerpers: het is vaak doelmatiger om het bestaande goede te verbeteren - bijvoorbeeld door de sterke eigenschappen van bestaande goede concepten te combineren, of door oplossingen te vinden voor de zwakke punten van het bestaande concept - dan om "helemaal opnieuw te beginnen".

(...) Die Wilson heeft ie niet nagebouwd maar als uitgangspunt genomen. Je zou dat meer citeren kunnen noemen. En ach, gebeurt dat in de muziek (of breder: de "Muze") niet al eeuwen lang? ;)

Beste Pjotr,

Vrijwel elk genie is bereid toe te geven dat hij alleen maar zo hoog heeft kunnen reiken, doordat hij op de schouders van zijn illustere voorgangers is gaan staan.

Dat geldt ook voor luidsprekerontwerpers: het is vaak doelmatiger om het bestaande goede te verbeteren - bijvoorbeeld door de sterke eigenschappen van bestaande goede concepten te combineren, of door oplossingen te vinden voor de zwakke punten van het bestaande concept - dan om "helemaal opnieuw te beginnen".

Daarom wacht ik met smart op het interview met Berndt van Hobby Hifi. Die medewerkers van dat blad hebben al zo'n beetje alle principes toegepast, of ze er nu in eerste instantie achter stonden of niet, en hebben zelf ook theorieen ontwikkeld (of formules voor door fabrikanten reeds toegepaste trucs).

Ben benieuwd wat zo iemand nu te zeggen heeft.